Loen Skylift

exian
04.08.2018 kl 14:46 1383

Tråden havnet på feil forum. Ferie og fritid er det riktige.

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/02/2050/Reiseliv/-jeg-er-livredd-livredd-for-at-dette-skal-ga-skikkelig-ad-undas

Husker vi var positive her på HO da dette kom opp første gang.

82000 turer med gondolen har det vært hittil i år. De tar 500 kr. tur-retur.

Håper bare man har bygget dette pent inn i landskapet. Og forsøker å unngå enhver vulgæritet utbyggingsmessig og turisttråkkmessig.

Hvorfor setter man en stygg gondolmast rett foran utsiktsvinduet ? Er det for å følge med på gondolbanen ?

Loen er et fantastisk sted.

Håper vi unngår i fremtiden å bygge broer og stygge fyllekanter i de verdensunike Vestlandsfjordene. Uberørt natur har desidert høyest verdi.

Gjør ting stilfullt og pent sier jeg bare. Ekstremt viktig og øker attraktiviteten. Vis verden at i Norge gjør vi tingene i den unike naturen meget nennsomt.
exian
04.08.2018 kl 14:58 1370

Computum
I dag kl 10:43

Cruise-industrien er iferd med å komme i vanry over store deler av verden. Noen få blir rike, mens selve attraksjonene blir nedslitte, kommersialiserte og mindre interessante.
________________________________________________________________________________________________________________________
Jeg håper vi kan unngå dette i Loen.

I Lysebotn ved Lysefjorden (rulleskirenn nylig) er det noe lignende problem med stygge kraftmaster. Vi kan ikke ha stygge innstallasjoner midt oppe i verdensunik natur. Det er om å gjøre å gjøre det så pent vi kan.
OZZY
04.08.2018 kl 15:31 1339

Oslo. bygg T banen til Tryvann og lag en restaurant i toppen av Tryvannstårnet NÅ. Nå må dere med penger TATAK.
exian
04.08.2018 kl 15:46 1320

Jeg er enig i at Tryvannstårnet kan det gjøres noe unikt ut av. Et par andre steder i Oslo kunne det vært bygget pene og diskret innpassede roterende "soppformede" bevertningssteder med unik utsikt.

Det er et utall muligheter i norsk natur også. Men gjør det diskret, stilfullt og pent. Og rent og forurensningsfritt.
04.08.2018 kl 17:37 1252

Ja helt enig.
Tryvannstårnet ligger helt unikt til. Tenk for en utsikt en kunne få med et roterende tårn der oppe.
Det ville betalt seg på 0,0.

Mange er kanskje ikke klar over det, men du må et godt stykke ned i Tyskland før du når 530 moh.eller ca 600 moh. som en bevertningsplattform kunne ligget på. Syd for ca 60 breddegrad i Sverige er det bare 377 moh. på det høyeste. Danmark, Sør-Finnland, Baltikum, Nord-Polen, Tyskland nord for Harzfjellene er det såvidt huskes lavere enn det, på det høyeste.
Vi tar dette som en selvfølge med mye fjell i Norge. Men 530 moh. så nærme europas mest verdifulle fjord Oslofjorden er unikt.
Krags utsikt med sine 433 moh er også unik i så henseende.