Hva skjer om NAS kanselerer Boing

verdensmester
NAS 04.03.2020 kl 09:25 2982

jeg begynner virkelig å håpe at det er det NAS nå jobber med, jeg har ikke nøyaktige tall men at det vil senke gjelden betydelig samt øke kontantbeholdningen massivt er det liten tvil om. Kostnadene rundt dette er jo opplæring, trening etc på Airbus fly, dette er nok store tall men kan helt sikkert bli gjort over en lengre periode slik at kosten kan tas på langen. Jeg vil tro at i disse tider kan det være mulig å få til en god deal med Airbus rundt dette om de velger en slik løsning.

Kanskje noen kan hjelpe med riktige tall men jeg har lest et sted at det vil gi tilbakebetaling av 5-7 milliarder i depositum og gjelden bør vel nærmest halveres. men som sagt her har jeg ikke tallene.

Dette ville snudd hele caset NAS og alle spekulasjoner om emisjon, lånebrudd, konkurs, radering av dagens aksjonærer med mer ville vært borte. Selskapet kunne da konsentrert seg om å snu selskapet til en pengemaskin som absolutt er til stede
Redigert 20.01.2021 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Artige
04.03.2020 kl 09:33 2944

Har også lest at de får tilbake noen mrd ved kansellering. Det vet vi vel ikke sikkert. Isåfall vil jeg tro dette er lånte penger som må gå tilbake til långiver. Nekter å tro at dette er betalt over vanlig drift. Men noe erstatning burde de få selv med kansellering men blir nok et mindre beløp.
Slettet bruker
04.03.2020 kl 09:34 2937

Halvert gjelden, har de gjeld på fremtidige fly leveringer?
minsin
04.03.2020 kl 10:05 2820

De 18 flyene som var operative kostet ca 800 mill hver..noe som tilsvarer rundt 15 mrd..
16 fly er vel forhåndsbetalt -- som er rundt 4-5 mrd .
ergo vi snakker om ca 20 mrd pluss...
Gjelden er vel rundt 33 mrd - resterende gjeld i form av leasing forpliktelser. tot utgjør vel dette 58 mrd.

Andelen leasing blir selvfølgelig "økt" en periode - noe som er en økt kostnad i seg selv.
NAs har nesten 100 fly på bestilling fra Airbus... og gamle fly kan erstattes med disse
Så med å kansellere avtalen vil de frigjøre mye kapital kortsiktig , som vil hjelpe på med å holde skuta flytende over krisa..får samtidig mere tillit i markedet
Kapitalen som frigjøres kan brukes til bla løse inn obligasjonslånene , som er relativt dyre.Selvfølgelig blir det 2 skritt tilbake- men dog kanskje ikke så verst allikevel..i disse krise tider..Det har sin pris for NAS å balansere på en knivsegg mht økonomi..

På den annen side , dette er ett bra pressmiddel for Boeing - Boeing vet dette er en reell situasjon som flyselskapene vurderer fortløpende..
De vil strekke seg langt for å unngå massive avbestillinger... I isåfall vil hele "sagaen" om MAX være historie.. Boeing blir da nedgradert til annenrangs fly flyprodusent..
Det sier seg selv når Boeing sier det kun er ett "software" issue som holdt MAX på bakken i ett år nå , så er det noe som skurrer..
Dersom det viser seg at MAX må ha større ombygging , så går det fort både 1 og 2 år med flyene på bakken..
Uansett fortsatt vet vi fortsatt lite om når flyene er operative...Boeing sa vel at flyene skulle være ferdig godkjent i Nov- 19 - meldingene derfra er lite troverdige pr dd.





Redigert 04.03.2020 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Stephen
05.03.2020 kl 22:07 2409

Jeg tror rett og slett Max flyet trenger en ny ving med nye motorer +++ en del ny software. Om ikke Boing ordner dette, så tenker jeg kineserne kjøper ubrukte "vrak" til billig pris, gjerne kamuflert som skrap, tar de hele hjem (uten vinger): Vinger tar plass under transport) resten skal demonteres/ hugges i Kina blir det lovet, fortalt og avtalt. Noe blir kvernet opp ,men ikke alle; etter en god stund er det plutselig mange billige Yan Chan xxx klare. Yan Chan xxx er da tilnærmet ubrukt og med ny ving og motorer. Om ikke disse får fly i vesten, er hvertfall mye av Asias og Afrikas marked bra dekket inn i fremtiden.
Til slutt; Boing står nok fast og i villrede; og har innsett internt at det ikke bare er ny software som får Max i luften.

Mvh. Stephen
Redigert 05.03.2020 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2020 kl 23:36 2172

Nå går FlyBe m.fl konk, så da kommer det vel billige fly på markedet ?
MAX-flyene får neppe godkjenning. Og da er det ca 790 MAX-fly som
bare står der. De må vel bygges om for å bli brukbare. F.eks. sette
motorer som tar mindre plass på de ?
NAS kan vel leie inn piloter som kan fly Airbus fra før ?

Stigning i dollarkurs har vel også hatt sitt å si. Men Euro har også steget.
Nå er imidlertid fuelen billig.
Redigert 05.03.2020 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.03.2020 kl 23:43 2142

Her tror jeg du bommer en del. Jeg har ikke konkrete tall å vise til, men jeg har gjort litt research. Generelt i bransjen hevdes det at depositum ved bestillilng utgjør ca. 5% av kontraktsverdi. Et sted mellom 24 mnd og levering, skal ytterligere 15% være betalt. Ved levering betales resterende 80%. Selskapet har 92 MAXER som ikke er levert, og listeprisen på disse flyene er rundt 900 millioner. Skal vi tippe 200 mill i rabatt? I så fall snakker vi om en kjøpssum på 63 milliarder. 5% av dette ugjør i overkant av 3 milliarder. Disse beløpene tror jeg er tatt over driften. Det er godt mulig de har gjort ytterligere betaling på de 14 flyene som er produsert men ikke levert. Her kan det dog hende at det er mye lånefiansiering involvert. Jeg har derfor grunn til å tro at vi snakker om 3 milliarder i depositum og at kanskje 1 milliard av prepaymetns på de 14 fyene er EK.

Synes det mest interessant nå er å liste opp positive tiltak som kan løse fremtidige utfordringer for NAS hvis virus hysteriet tar helt av.

1) Forhandle frem en kanselling av alle 92 resterende fly. Dette har de ikke autamtisk rett til , det gjelder bare 10 fly som skulle leveres i fjor vår. Alt kan dog forhandles om. Dette genereres noen milliarder i cash.
2) De kan gå for en deal med boeing hvor kompensasjonen vil i hovedsak bestå av Cash.
3) De kan legge press på China Construction bank, slik at finansiering av forskuddbetalingen for flyene som skal overføres til JV ikke blir vesentlig forsinket. De
er allerede nesten 3 mnd forsinket. Her snakker vi også om et betydelig kontaktbeløp.

4) Selskapet kan skille ut longhaul i eget selskap og må med en investor/partner som minorieteseier. Med frisk cash i selskpaet vil dette også gi et viktig kontant bidrag.

5) Kan selskapet komme seg ut av wet least avtaler på relativt kort sikt? Er jo ganske enkelt å kansellerer ruter hvis en bare kan terminere en web lease avtale. Da har en ikke verken fly eller ansatte som må reallokeres.

6) I den grad NAS ønsker å inngå wet lease avtaler i sommer, kan de nok forhandle ned prisen betydelig hvis de enda ikke har inngått avtalene.

Det jeg ikke forstår fra ledelsens side, er at de ikke bare sikrer en rimelig Boeing avtale i nærmeste fremtid. Å svelge et par kameler må da være bedre enn at "hele verden" spekulerer i selskapets undergang.

Mr Fox
06.03.2020 kl 01:30 2027

Har de fått 200 mill i rabatt var det århundrets dårligste flykjøp.
Ingen flyselskaper har i moderne tid betalt listepris, standard er >40% rabatt.
shokosta
06.03.2020 kl 09:06 1603

Jeg begynner å tro på at verdensmester har rett i at det vil skje noe med Boeing. Skjæringsdato må da være 13 mars, da vil det ha gått ett år uten at Boeings forpliktelser er oppfylt. Og som mange har vært inne på før, er nok også dette grunnen til at forhandlingene har vært så harde; NAS har forlangt høy tapsdekning, og truet med oppsigelse. Tror jeg. Derfor har også K & K satt sine bet om en høyere aksjekurs (enn 40!!!) når det ble gjort, da de visste at uansett utfall vil NAS's kasse få et etterlengtet påfyll.
Nå er kanskje et brudd med Boeing helt nødvendig bare for å overleve all rykteflom som svirrer rundt, og K&K skal være heldige om de klarer å få 25-30 kroner pr aksje, dersom den opprinnelige plan kommer på plass. For ingen hadde drømt om at Corona hypen skulle gå så viralt, men det har den gjort, og med det er det en kamp alle mot alle for å tape minst mulig her... Er jeg redd for..
Herman*
06.03.2020 kl 09:37 1423

Jeg har letet etter den datoen. Hvor har du funnet ut at det er 13 mars?
Herman*
06.03.2020 kl 10:27 1239

Slik jeg leser informasjonen, handlet dette bare om når Max flyene ble satt på bakken. NAS kan ikke kansellere ordrer på fly de allerede har mottatt, men de kan kansellere fly som er mer enn 12 mnd forsinket i forhold til avtale/kontrakt. NAS opplyser om at det er 10 fly det er snakk om foreløpig. Men hadde vært greit å vite hvilken dato vi snakker om.