Pareto spår halvering i NEL

Ajax1
NEL 04.03.2020 kl 14:37 4486

Hvis halvering av NEL kursen som Pareto spår slår til så betyr det ca NOK 6 Det høres fjernt og urealistisk ut. Men for meg høres også selskaps verdi på NEL over NOK 15 milliarder fjernt og urealistisk. Hadde verden gått på skinner økonomisk, og tiltro til at alle intensjonsavtaler for selskapet ville bli realisert så kunne kanskje denne verdisetting være realistisk i løpet av noen år.
Nå går verden alt annet enn på skinner dessverre. I dagens situasjon virker nærmest NEL å være en boble pga børsverdi.

Koronavirus er i ferd til å utvikle seg til en verdensomspennende pandemi. allerede ser vi begynnende virkninger av det. Norwegian (NAS) kursen er mer enn halvert på under en måned, da skal det sies at selskapet hadde problemer nok økonomisk før koronaviruset blomstret. Men hele reiselivsnæringen er på vei til å gå i dvale (hotell, cruise, flytrafikk osv. Andre sektorer er gått i (vente og se) modus.

Det forundrer meg ettersom jeg begynner å forstå alvorlighetsgraden av dette viruset at verdens børser ikke tar innover seg dette i større grad. Men det kommer.

Jeg er redd for at finanskrisen i 2008 (subprime lån i USA) og Sarsvirus utbruddet i 2002 bare blir fornavnet på denne nedtur i verdensøkonomien i forhold.

Nå kan vi jo fleipe med å si at det bare er eldre og svake/syke mennesker som likevel bare er en utgift for samfunnet som dør av viruset, og at det sånn sett styrker økonomien. Men så enkel er ikke realitetene.

Når jeg skriver dette innlegg under tikker NEL er det fordi at det er dette selskap jeg hovedsaklig har fulgt og investert i de siste årene. Den siste tiden har jeg sittet sånn ca 50-50 i NEL og REC. Nå har jeg solgt meg ut av begge, og sitter med pengene på bok/vent.

Jeg tror ikke dette koronaviruset er dommedag for oss, men jeg tror at det vil bli et aksjeskjelv som verden vil huske lenge. Kanskje vil det gå et par tre år før vi er ferdig med dette, og viruset er ufarliggjort fordi vaksine er kommet.

Sikker havn for investering tror jeg ikke finnes nå, men tenker jeg på aksjer på OSE, så tenker jeg trauste aksjer med inntjening, og som er matnyttig.
Det første jeg tenker på er Yara.

Vi får se, nå sitter jeg på pengene 😰



Redigert 20.01.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
allers
04.03.2020 kl 15:01 4334

Mulberry skrev Innlegget er slettet
Eg tror NEL ender under 11 kr i dag.
Veldig usikkert marked og Q4 kommer ikkje til å bli noe å rope hurra for.
Guiding kan jo bli bra, men de har vel guidet bra i lang tid.
Ting tar dessverre tid når det er nytt. Og missforstå meg rett, eg ønsker at NEL skal lykkes i det grønne skiftet, men det er rimelig heftig prising på gang her.
Keirax
04.03.2020 kl 15:37 4187

Mulberry skrev Innlegget er slettet
Hvorfor skal du da kjøpe på 8 - 8,5. Den vil jo fortsatt være overpriset legger man regnskap og nåværende kontrakter til grunn ? Og hvorfor kjøpte du ikke forrige uke da den faktisk var nede på nede på de verdier du vurderer som riktig inngang.
Ajax1
04.03.2020 kl 17:51 3947

Det kommer nå så mange nyheter om tiltak pga av koronaviruset at listen på tråder ville bli for lang til å gjengi henvisninger til alle.
Sverige sier at det vil bli aktuellt å redusere antall ansatte i diverse næringer uten økonomisk kompensasjon, Lufthansa sier at de nå vil sette 150 fly på bakken pga usikre destinasjoner pga korona, FN konferanser er avlyst av samme årsak. I ski nasjonen Norge vurderes det om Holmenkollen helgen vil bli avlyst pga at tetthet av mennesker er smittefarlig osv osv.
De som måte tro at dette vil gå over av seg selv uten at det vil få påvirkning for verdens handel må nok tro om igjen, dessverre 😥
Det vil bli verre neste uke tror jeg 😥
Ticker
04.03.2020 kl 18:23 3844

Tror ikke Nikola er i rute og som tidligere uttalt fra Nel melding 28.06.18
"Leveringene starter i 2020 og er verd flere milliarder kroner, ifølge selskapet"
Bør ikke denne bestilling da snart komme om de skal levere i år?
Men hva skal de levere til?
Ingen trucker er laget.
Fabrikken er ikke påbegynt engang så det er absolutt en risiko for det.

The plan is to begin production of class 8 trucks and gradually increase the number of jobs to roughly 2,000 in 2024.
We are not sure when the facility will be built, but according to Nikola there are more than 13,000 pre-orders placed for the trucks, which sounds like the automaker is obligated to hurry up.
https://insideevs.com/news/343547/nikola-motors-announces-truck-manufacturing-plant-in-arizona/

Ja det kan komme andre kontrakter men ingen i nærheten av Nikola kontrakten
Hva om det kommer en utsettelse her på et par år?
Hva blir kursen da?
Slettet bruker
04.03.2020 kl 18:34 3774

Verre blir det når du innser NEL har hentet og brent nesten mer penger enn kontrakten var verdt i utgangspunktet. Bruke 2 milliarder for å legge grunnlaget for å få 3 milliarder i inntekt høres flott ut det, til du innser at driftskostnaden for å få de 3 milliardene er også nesten 3 milliarder.
Redigert 04.03.2020 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Wanker
04.03.2020 kl 18:56 3656

Mulberry får prisen for ett av ukas minst logiske, og i særdeleshet mest transparente forsøk på å få billigere aksjer!
Ønsker man billigere aksjer, så kan det godt hende de kortsiktige virkningene på økonomien er et bedre argument.

Noe godt kommer ut corona-epidemien: Det blir nå tydelig for de kortsiktige, grådige og tungnemme hvor avhengige man er av Kina for alle mulige ting man trenger, både for forbruk og komponenter til produksjon. Dessuten vil myndighetene nå måtte innse at det må bygges enorme lagre av utstyr for helsevesenet, man kan rett og slett ikke bestille seg ut av problemer som dette. Markedet håndterer ikke slike situasjoner.

Det neste viruset kan være mye verre - et morsomt blødervirus eller noe slikt... Sånn kan det gå når mange mennesker bor tett og av gammel vane spiser alt som kan bevege seg.
Redigert 04.03.2020 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
Keirax
04.03.2020 kl 18:56 3649

Så det «grunnlaget» du snakker om gjelder bare en levering...eller er det heller slik at grunnlaget legges for å kunne tilfredstille kapasitetsbehov for andre kontrakter og inntekter også 😏. Du skjønner vel at fabrikker og produksjonsutstyr kan benyttes til mer enn den første leveringen...eller?
Redigert 04.03.2020 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 20:02 3464

Pareto meg her og der. Har ikke lest maken til pissprat som denne tråden leverer. Skulle tro at hele bunten er brødre eller søstre. Spar oss for våset.
Redigert 04.03.2020 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 20:25 3362

https://t.co/unVEWA4Q13?amp=1
Ajax1
04.03.2020 kl 20:50 3242

Nå får du ta det litt rolig Hektar 😠 NEL har brukt sine emisjons penger på nye fabrikker i Norge, Danmark, oppkjøp, partnerskap osv. Det er ment at utbyggingen skal kunne serve avtalen med Nikola. Men utbyggingen blir jo også i stand til å handtere andre og fremtidige kontrakter.
Slettet bruker
04.03.2020 kl 21:14 3142

Ja denne tråden er vel på topp 10 over dustetråder i 2020.
👍🏻👍🏻😂
Pirato og brenning av penger i skjønn forening.
Første bud bør være å ha bitte litt peiling på hva man beskylder selskapet for.
Det er prematurt oppgulp.
rogneveien
04.03.2020 kl 21:35 3032

Ajax.
Du sa mine tanker helt og fullt.
Takker.
Vi får se om de har noe sannhetsgehalt etterhvert.

Løkke til.
rogneveien
04.03.2020 kl 21:37 3006

Nell.
Ikke væe så sikker på at Ajax ikke er inne på noe vesentlig her. Vi får begge håpe han tar feil, men...

Løkke til.
Slettet bruker
04.03.2020 kl 21:39 2990

Hektar - Blir nesten lei meg når jeg hører fra deg. Får dårlig samvittighet da jeg hittil har tjent 1.9 mill netto på Nel, og at du nå forteller hvor dårlig
regnskapsmessig det står til i NEL.
Redigert 04.03.2020 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
maimunek
05.03.2020 kl 05:55 2539

Pareto er en gjeng med ANALytiker
maimunek
05.03.2020 kl 06:03 2521

Det er jeg enig. man bør ta en spitt på investeringen sin. Det kan gå begge veier.
MHInvest
05.03.2020 kl 08:33 2185

Helt riktig prising av Pareto, enorme tap!

Ajax1
06.03.2020 kl 13:05 1862

Normalt ville jeg i disse turbulente tider forsøkt meg på litt trading/bunnfiske, men nå velger jeg å følge min strategi, altså sitte stille med pengene på bok 😟
Jeg fant frem til en graf over historisk index for OSE: https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OSEBX.OSE/overview
Der ser vi at hoved index OSE ble mer enn halvert i løpet av et halvt år i 2008. Da var det disse råtne boliglånene i USA (subprime lån) som var årsaken til den finanskrisen.
Nå er det et muligens et betydelig større verdensproblem som er årsaken til at verdens finansmarkeder skjelver, altså koronaviruset. Hvis dette viruset ikke kommer under kontroll så er jeg redd at vi bare har sett begynnelsen på problemet, dessverre 😥
Grafen over historisk OSE index gir oss også et greit bilde av hvor lite koronaviruset ennå har påvirket indexen. Men det kan komme mye mer.

Når mange flere begynner å tenke som meg, altså å selge seg ut av markedet, og holde på pengene er det selvfølgelig selvforsterkende til økt pessimisme og nedgang. Det er noe som jeg i min "egoisme" selvfølgelig ikke kan ta hensyn til. Jeg tenker først og fremst på meg og mine.

Verden vil overleve denne krisen også, men det kan ta lang tid for "svineriet" kommer under kontroll.
Ajax1
06.03.2020 kl 13:11 1828

NB: når det gjelder grafen så må det på kolonnen intradag rulle ned til "siden oppstart". Da får man frem graf fra 1997 til idag
Keirax
06.03.2020 kl 13:15 1804

Litt av en gjeng den Pareto-gruppen:
https://www.dn.no/marked/pareto/severstal/okokrim/okokrim-vil-ha-25-ars-fengsel-for-pareto-topper/2-1-464500

https://finansavisen.no/nyheter/krim/2019/11/05/7469863/investorer-krever-210-mill.-i-erstatning-fra-pareto

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2017/05/pareto-ansatt-tiltalt-for-grovt-bedrageri

Tipper nedgangen i hovedsak skyldes forkjølelsesfrykt kombinert med annonsert rep.emi, 😊. Tyskerne øker garantert denne uken også. Dessverre.


Redigert 06.03.2020 kl 13:41 Du må logge inn for å svare