Endelig GLADMELDING fra Pen ! - mer olje i produksjon !

sibira
PEN 05.03.2020 kl 07:43 21360

Panoro Energy Starts Oil Production from Tortue Phase 2, offshore Gabon

Oslo, 5 March 2020 - Panoro Energy (the "Company" or "Panoro" with OSE ticker:
"PEN") is pleased to announce the start of oil production from the Tortue Phase
2 field development project in the Dussafu Marin Permit, offshore Gabon. The
Gamba well DTM-5H was successfully brought online as of 4[th] March, ahead of
schedule. The second well, DTM-4H, is scheduled to be onstream in the coming
week.

The Tortue Phase 2 development consists of four production wells, tied back to
the FPSO BW Adolo, with DTM-4H and DTM-5H wells being the first of two clusters.
The second cluster is currently being drilled and is scheduled to begin
production by June 2020. Panoro has a 7.5% non-operated working interest in the
Dussafu Marin Permit.

John Hamilton, CEO Panoro said: "We are very pleased for all stakeholders with
first oil from the Tortue Phase 2 development and look forward to the material
growth in Dussafu production."
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
agawu
06.03.2020 kl 00:00 5336

Både DTM-4H og DTM-5H ble boret i Gamba. Ref dagens melding er det 5H som ble først koblet opp. De er allerede i gang med DTM-6H (ref melding 22. januar), men har ikke sett noe informasjon om når Dentale brønnen skal tas. Sannsynligvis blir den sist, da de må en del dypere.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Alby
06.03.2020 kl 09:47 5167


Nå er det mange som sitter med papirtap. Vi får håpe det snart snur.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 10:13 5133

Takk for det.

Vi vet jo at under fase1 ga Gambabrønnen 50 % større flow enn Dentalebrønn, men selvsagt trenger det ikke å være tilfelle denne gang. Faktisk er reservoaregenskapene for de to formasjonene ganske like når det gjelder porøsitet og permeabilitet.

DTM-6H er vel forøvrig rett rundt hjørnet. I hvert fall hvis det er Gamba. Det har nå gått temmelig nøyaktig samme tid som mellom de to foregående.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
polion
06.03.2020 kl 10:47 5088

Ja, det ser faktisk sånn ut. Hittil i dag bare minus 7% - ser ut til at investorene endelig har begynt å få trua igjen.
PS. Sammenlignet med Norwegian (minus 25%) i dag, så har vi som er i PEN absolutt ingen grunn til å klage.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 11:07 5110

Men vi kan ikke gjøre noe med det.

Forresten. Vi kan snitte ned dersom vi ønsker. Det har jeg gjort i dag med en relativt liten post.
gunnarius
06.03.2020 kl 11:15 5090

Olja på $48-tallet og det er formøte på formøte:

Saudi and Russian energy ministers have been holding a bilateral for close to 40 minutes now in the OPEC secretariat, while the other ministers mill around waiting for the meeting to begin #OOTT

Puh, dette her blir spennende. For det ligger ingen automatikk i at Russland joiner de andre. Putin kan ha divergerende motiv for å si nei. På den annen side - med oljeprisen ned på $40-tallet eller lavere, så kommer selv Russlands budsjett under press. Og historien har vist oss at russerne pleier bøye av i siste minutt. Skjer dette også denne gang? Sannelig om jeg vet, men om noen timer bør vi vite.
SinnaNecer'n
06.03.2020 kl 11:42 5053

Overbelånte porteføljer, tvangssalg og stop loss kan forsterke fallet ytterligere......der ser jeg pen ned vel 9% og bwe ned over 10%
Snittet noe ned på 16 tallet, trodde bunnen lå her, men neida. Venter av litt for å se an opec og oljen. Uansett utfall tror jeg ikke oljeprisen betyr allverden i dette regimet der koronas hysteriet regjerer. Planlegger å snitte ned enda noe, men avventer foreløpig da jeg tror vi kan duppe enda dypere.

Pen har hedge på olepris 55 dollar, husker ikke hvor mye av produksjonen det gjelder.
Redigert 06.03.2020 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Idar1
06.03.2020 kl 14:17 4843

Mye motbakke fortiden
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 14:32 4818

Skal jeg tippe så var nok dette et målrettet angrep på USA etter at Trump og Benjamin Netanyahu satte seg ned og tegnet nytt kart over Midtøsten uten så mye som å invitere Palestina til å være med på forhandlingene.

Tunisia og Palestina har et nært forhold til hverandre.
jokke
06.03.2020 kl 15:02 4745

Fluefiskeren, du har jo vært med på noen opp og nedturer i Pen. Nå som oljen ligger på førtitallet, tjener Pen penger nå og om nei, har de stengt ned tidligere for å ta opp produksjonen når prisen kommer opp på innslag for der de tjener ponger, hva er prisen på oljen når de tjener peng? Håper du har fasiten på dette (-:
Alby
06.03.2020 kl 15:11 4722


Kjøper jeg øker jeg snittet 🤨🤨
polion
06.03.2020 kl 15:40 4679

På en dårlig børsdag, er det alltid de pillråtne aksjene uten noen som helst substans som får mest medfart, det er nå sikkert. PEN med sine minus 10%, det er vel muligens som fortjent? Eller, kven kveit?
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 15:43 4668

Det får du ikke lurt meg ut på. Til det har jeg altfor lite greie på økonomi og regnskap. Skal jeg tippe har vi løftekostnader på rundt 15 USD pr. fat i snitt, men det betyr jo ikke at vi tjene penger på 15 USD. Jeg tror ikke at det er aktuelt å stenge ned produksjonen siden løftekostnadene er så lave. Andre utgifter vil jo løpe uansett.

Det er mange her som kan uttale seg om dette med atskillig større tyngde enn undertegnede.
jokke
06.03.2020 kl 16:18 4599

Takk for forsøket, kan vel konkludere med at inntjeningen er mindre men stadig i pluss da.
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 16:22 4590

Det var ikke så mye å bli klok på akkurat. Tittet akkurat på presentasjonen til Petronor. På deres produserende modne felt i Kongo Brazzaville opererer de med en break even på 20 USD pr. fat over feltenes resterende levetid. Vi vet at kostnadene for produksjonen stiger når feltet går mot sin død så for øyeblikket må det være enda lavere.
Redigert 06.03.2020 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.03.2020 kl 16:31 4555

Media feilsiterer at møtet er slutt. det ser ut til brudd, men altså møtet er ongoing.
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 16:49 4518

Jeg tror Russland ønsker å knekke USA sin skiferolje. Og hvis de står på sitt vil nok heller ikke SA/OPEC kutte.
Rek2
06.03.2020 kl 16:53 4515

Ja på blooberg pratet di om en oljepris på 25USD,hvis ikke russerne kutter.... kan vel ikke overleve lenge amerikanerne da!!
gunnarius
06.03.2020 kl 17:08 4484

Ikke noe å rope hurra for. Etter 1. april blir det trolig fritt frem for alle. Vel, det var jo heller ikke oljeprisen i seg selv som er problemet, men betydelig lavere etterspørsel som man ikke helt visste ville bli kurert med lavere tilbud. Jo, oljeprisen ville trolig ha stabilisert seg høyere, men problemstillingen den samme: lavere etterøpsel pga. bl.a. covid-19.

Nå blir det spennende dere med fritt marked, slik det ser ut etter 1. april. Nytt OPEC møte i juni, etter hva jeg forstår. Må sjekke.

Shale takler ikke WTI crude oil på rundt $42 som nå eller lavere. Enig med Fluefiskeren, her settes shale enda sterkere under press. Kan godt være Russland er ute etter et forsøk på vingestekking. Hva som synes logisk, hvorfor skal USAs olje subsidieres av Russland, når USA sanksjonerer russiske selskap:

The U.S. has sanctioned Russian-controlled Rosneft Trading as part of ongoing pressure on the Maduro regime in #Venezuela

Er nok en del geopolitikk i Russlands nei.

Skal bli særdeles tøft for oljeknøttene fremover. Iallefall de med produksjonskostnader inkl skatt rundt f.eks. $45. PEN går trolig i breakeven i Tunisia med $45, men tjener fremdeles greit nok på Dussafu med en oljepris $45.

Redigert 06.03.2020 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
SinnaNecer'n
06.03.2020 kl 17:27 4455

Vingestekking av shale....., ja men når oljen raser og inntektene svikter så vil vi på ett eller annet tidspunkt se take-overs i stor stil fra større aktører for en slikk og ingenting. Det vil igjen senke break even og så er shalen igang igjen så snart oljeprisen kommer litt opp igjen. Et pusterom vil vi iallefall få for skiferproduksjonen, men noen varig løsning neppe.

Fra høyere oppe i tråden. Forstår som at pen har hedget 600 fat/d for produksjon i Tunisia på 55 dollar. Det er da noe.
gunnarius
06.03.2020 kl 17:31 4445

Ja, det har du helt rett i - en del av produksjonen er hedget til $55. Så det var en link, men for travelt til å sjekke. Ser på det siden. Trist dag for alle i olje. Trist dag for det grønne skiftet også. Selv om dette toger frem, så blir ikke forbruk av fossislt brensel lavere ved billig olje.
Alby
06.03.2020 kl 17:40 4422


Pen er vel ikke lenger å betrakte som oljeknøtt ? De bør vel nå ligge i mellomsjiktet .
gunnarius
06.03.2020 kl 17:48 4411

PEN et oljknøtt? Nei. Skulle laget et avsnitt.
Fluefiskeren
06.03.2020 kl 18:51 4342

Brent ned 8,0 dollar. Det er ikke dagligdags.
Alby
06.03.2020 kl 19:00 4345


gunnarius

Gjør det, du har helgen på deg 😇😇 god helg til dere alle 🇳🇴
SinnaNecer'n
06.03.2020 kl 20:47 4241

8% kanskje, men det er jo også ganske så uvanlig.
Lurer på hvor bunnen er nå for olje og pen. Kan bli tidenes kjøpsanledning for de med ledig kapital. Bortimot umulig å treffe bunnen, men det store spørsmålet er når tiden er inne for kjøp. Dersom oljen dupper mot 30 tallet vil kanskje pen kursen se 10 tallet som for et par år siden. Forsøker å holde meg unna kjøpsknappen en stund til .
I skrivende stund er oljen ned med vel 9%
Slettet bruker
06.03.2020 kl 21:19 4203

Mulig få kjøpt PEN under 10 tallet i løpet av de neste ukene? Hva tror dere?
bmw5
07.03.2020 kl 11:03 3885

Som alt annet er det berømte viruset hauset opp av media og vil gå over i historien som alt annet virus vi har hatt. Når man snitter seg ned går også Pen kursen ned uten betydning for investoren uten at det ser penere ut i porteføljen. Saudi bruker for mye penger og er avhengig av en høy oljepris og av den grunn vil opec ta et kutt på 1500 fat eller mer. Russerne vil kanskje ta ett kutt på 500 fat på et senere tidspunkt men de er som regel uberegnelige. Om en måned er dette over og Pen aksjen vil stige igjen til nye høyder. PS. Får ta en løpetur i skogen og løpe av meg frustrasjonen . Hol deg frisk og viruset vil frykte deg.
bakeren74
07.03.2020 kl 12:13 3824

Min tanke også👍 Psykologi viser seg å være mellom 90-100% av børsen nå om dagen, og sunn fornuft har forsvunnet som dugg for solen.
Pen har vært på 27kr og siden den gang er vel pen aksjen styrket bra foruten dagens oljepris.

Prisen må i utgangspunktet opp, og når etterspørselen øker igjen så vil dette gå radig får vi håpe.

gunnarius
07.03.2020 kl 13:09 3775

Oljepris og videre boring med ny produksjon:

Det er bare å regne på det og ta utgangspunkt i antatt oljepris som eksempel. Oljepris nå ligger rundt $45. Hovedutfordring med en slik metode er først og fremst Covid-19 og endring i etterspørsel. Det kan godt være mulig, oljeprisen kan gå ned til $30-tallet. Tror likevel at den blir liggende noe over $40. Men da blir trolig WTI crude oil liggende rundt ~$36 og da kommer shale til å slite. Det eneste vi vet er at oljeprisen kan gå begge veier.

Med utgangspunkt $45 tjener som sagt PEN lite for oljen i Tunisia, selv ved hedging. Det vil hovedsakelig være Dussafu som trekker lasset fremover. La oss si ~16.000 fat brutto, vil PEN sin nettoandel utgjøre rundt 1.200 f/d. Dette ved suksess begge de to første nye produksjonsbrønnene planlagt innen neste uke. Med alle fire tilkoblet i juni økes PENs nettoandel til rundt 1.600 f/d.

For Tunisia er totalproduksjonen guidet innen ”months” rundt 5.000 f/d. Mener det er 29.3% av de 5000 f/d som tilfaller PEN. Spitzer eller en annen, kan dere bekrefte riktig %. Da vil OPEX gå ned og PEN tjene bedre på salg av oljen.

OPEX i dag rundt $25 på Dussafu, vil trolig gå ned til rundt $15 ved alle fire de nye prod. brønnene tilkoblet. Kun de to nye brønnene innen neste uke, noe høyere på indikativ OPEX ca. $19. Tax i et eksempel til PEN tidligere guidet ved oljepris $59, ble angitt til $12. Dvs. ligger trolig på ca. 20%. La oss si oljepris $45 og ved de to første nye brønnene i neste uke, vil et estimat gi oss: OPEX $19 og tax $9. Dvs. nettomargin per fat på ca. $17.

Med alle de fire nye brønnene i produksjon i juni og samme oljepris $45: OPEX $15 og tax $9 gir nettomargin på ca. $21. Igjen, endring i oljepris vil endre regnestykket tilsvarende.

Det er særlig fra rundt ultimo Q2 at det vil svinge bra for PEN, for da blir det boring an mass.

Først ut er i Tunisia: “the drilling of a production well on the Guebiba onshore field, part of the Thyna Production Services S.A. ("TPS") operated assets in Tunisia.” Planlagt spudding i mai. Deretter blir det med samme rigg boring av Salloum West brønnen.

For Sør-Afrika og Block B2: ”Completion of the FOA is subject to consent of the Minister of Minerals and Energy of South Africa and the Azinam farm-out becoming effective; the approval process is anticipated to take approximately 6 months.” Dvs. antatt spudding Gazania-1 i løpet av Q4.

I tillegg – mer leteboring på Dussafu etter at Norve har boret ferdig de fire prod.brønnene i Q2.

PEN har flere meget potente boringer på gang, som alle kan bli en game changer for selskapet. Ny produksjon vil i første rekke angå Dussafu for Q2, pluss noe mer fra Tunisia.



Redigert 07.03.2020 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.03.2020 kl 13:44 3732

Bra innlegg, Gunnarius.

Dog høres ny brønn på 2B i Sør-Afrika i Q3 optimistisk ut. Selv sier Africa Energy i sin pressemelding:

« Block 2B offshore South Africa in consideration for a carry through the next exploration well, Gazania-1, which is expected to spud by the end of 2020. »

Men selvsagt er det myndighetens responstid som er avgjørende.Vi kan jo håpe at resultatet av brønnen blir en nyttårsrakett av Bibelske dimensjoner.


EDIT. Tipper at forskjellen skyldes at det første er anslag for godkjennelse, mens det i Africa Energys sitt også er satt av tid til anskaffelse av rigg.
Redigert 07.03.2020 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.03.2020 kl 11:49 3360

Skal ikke nekte for at sammenbruddet mellom særlig OPEC og Russland (OPEC+) kom som et sjokk. Man visste allerede at Russland ikke var lysten på ytterligere kutt. Like fullt ble det torsdag kveld sendt ut en melding fra OPEC til begeistring. Jeg limer innlegget mitt inn på nytt:

”gunnarius
05.03.2020 kl 23:271493
________________________________________
Morgendagen blir særdeles viktig. Det er høyst spesielt at OPEC - etter at møte er over - fortsetter med å diskutere og vedta nye tiltak.

Se hva OPEC skriver. Det er positivt generelt sett, men hvordan få Russland med på utvidet setting. Dersom OPEC+ lander dette her, ser det u8t til at oljeprisen gis et relativt stabilt fundament:

Press Releases

OPEC Heads of Delegation hold further consultations

05 Mar 2020 | In view of market developments and following OPEC’s 178th Extraordinary meeting today, the Heads of Delegation of the OPEC Conference held further consultations and decided to recommend extending the duration of the proposed 1.5 million barrel per day additional adjustment until the end of 2020, instead of 30th of June 2020.”

Uansett, saudiene dumper nå sine oljepriser for april. Det er helt tydelig at Russland ikke har agert i et utelukkende økonomisk perspektiv, men rent geopolitisk. Særlig ved å forsøke å ramme USA´s shale og si takk for sist ved at Trump påla Rosneft sanksjoner ifm. Venezuela.

Som tilsvar er nå S-A ute med oljepriser som kommer til å sende sjokkbølger globalt. Saudiene går til angrep på Russlands Ural-olje. Putin ofret denne gang S-A til fordel angrep på USAs interesser. Shale settes under ytterligere press. Man får totalt sett en wash out. Spørsmålet er bunnnivå i oljepris og varighet.

Etter en tid med priskrig og krig om andeler, vil trolig partene i både OPEC og da særlig Russland besinne seg. Dette bruddet og Russlands veto fremstår underlig, all den tid OPEC og flere andre OPEC+ land var enige.

Gitt det kommer til å storme og alle taper, kan partene komme tilbake til forhandlingsbordet og hva vil dette få å bety for videre samarbeid OPEC vs. Russland?

USA´s shale og Canada´s oljesand - med relativt høye produksjonskostnader - kommer utvilsomt til å tape på priskrigen, med konsekvens lavere produksjon på sikt. Dvs. mindre olje ut i markedet.

For alle innen olje vil det bli en turbulent uke, med lavere oljepris.

https://uk.reuters.com/article/us-saudi-oil-prices/saudi-arabia-slashes-april-crude-oil-prices-after-opecs-supply-pact-collapsed-idUKKBN20U0Y4
Redigert 08.03.2020 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Alby
08.03.2020 kl 12:36 3326


Gunnarius

Hvor langt ned tåler Pen før alarmklokkene ringer ?
gunnarius
08.03.2020 kl 13:34 3278

Noe som for så vidt gjelder alle oljeselskap, men også for PEN: Ideelt sett bør produksjonen være så høy som mulig og OPEX så lav som mulig. Etter mitt syn har per i dag og for Tunisia - også selv med økningen fra TPS production opp til 5.000 f/d i Tunisia, hvor PEN skal ha 29.4% av økningen, så fremstår ikke nåværende produksjon og oppnådd pris ($3-4) lavere enn Brent – som noen gullgruve. Selskapet har selv meldt at netback vil være rundt $20 ved en oljepris på $65. Noe hedging hjelper på ståda, pluss at økning vil trolig bringe OPEX noe ned.

Derfor blir mitt svar til deg Alby ifm. Tunisia og smertegrense: Går oljeprisen under $40 så er det i praksis ikke noe å hente ifm. TPS production.

Like fullt vil det være fremtidig boring i Tunisia og der hvor PEN har større eierandel som vil være en game changer. Det er nettopp derfor det er så viktig å få boret Salloum West brønnen. For ifm. Sfax eier PEN 52,50%. Trolig boring av SMW-1 i Q3, beroende på den siste utestående godkjennelsen fra militæret. Ref. brakke-problematikken.

Utrolig mye spennende boring fremover, men produksjonen - utover Dussafu og work over (TPS) etc. - vil ikke økes vesentlig før i Q3.

Alby, for smertegrense Dussafu har jeg vist til fortjeneste ved å ta oljepris på $45 som grunnlag. Da ser man som et estimat og grovt sett at Dussafu JV vil ha en fortjenestemargin etter at de to nye prod. brønnene er kommet online i neste uke på $17. Og etter alle fire av de nye produksjonsbrønnene (Tortue) på $21. Blir oljeprisen senket til <$45 som mitt eksempel tar utgangspunkt i, så reduseres marginen tilsvarende. Dvs. med oljepris under $40, blir det lite tilbake per produsert fat for partnerne. Dvs. kun hva som kan bøte på lavere fortjenestemargin er selve nivået på eierandelen.

Dette sagt i et rent produksjons- og fortjensteperspektiv. PEN har som sagt mye spennende på gang og fremstår som robust rent finansielt - og ingen vet utviklingen i oljepris eller bedring i Covid-19, Dvs. utviklingen i oljepris med saudienes utspill om oljepriser for april - gir i praksis klare føringer.
Redigert 08.03.2020 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Alby
08.03.2020 kl 14:16 3236


Mange takk 😂
Treet
08.03.2020 kl 16:14 3150

Mange oppelver vel dette som svarte natta. Om 2-3 år når en ser tilbake på det vi nå er midt oppe i. Hva vil vi da tenke? Fy fader - så glad jeg solgte i mars 2020 eller fy fader - hvorfor kjøpte jeg ikke mer i mars 2020...?

Tja.
Davinci_me
08.03.2020 kl 18:34 3058

Pen under 10 kr er vel bare snakk om et par handelsdager. Derifra styrer stopploss alt.