Meget bra traffiktall. Finansavisen kun fokus på kanselleringer
Dette er latterlig men ikke vits å irritere seg. Spørsmålet er jo hva finansavisen ønsker å oppnå, eller om det er personlig siden de slår stort opp 22 kanelleringer og knapt nok nevner de positive trafikk tallene fuel kost etc etc.
Syntes meldingen for en gang skyld var grei og nøktern fra NAS, men alikevel klarer de ikke å unngå ytterlige fall som er tildels dramatiske store. Er synd at enkelte fond ogbligasjonlåne eiere er de som styrer selskapet. Bør være en tankevekker for andre selskaper i fremtiden ved inngåelse av obligasjonslån.
Metoder for å skaffe nødvendig kapital denne gangen har vært en ren katastrofe for NAS. Mange roste det opp i skyene det de fikk til, men med virus og kynisk shorting har vist at det hadde nok vært bedre med en større emisjon til flere aktører og heller lagt den under kr 40. Etterpå klokskap er alltid lett og gjort er gjort.
Håper vel innerst inne at det finnes en finurlig måte å kjøpe ut obligasjonslånet og dermed skvise eierne av dette som er short på en tøff måte :-)
Frykt i markedet ja. Anbefalninger om ikke reise der og der ja. Men hvem som helst kan komme til Norgen :-) Selv charter turister fra nord Italia. Blir jo en ren vits det hele på den måten.
Syntes meldingen for en gang skyld var grei og nøktern fra NAS, men alikevel klarer de ikke å unngå ytterlige fall som er tildels dramatiske store. Er synd at enkelte fond ogbligasjonlåne eiere er de som styrer selskapet. Bør være en tankevekker for andre selskaper i fremtiden ved inngåelse av obligasjonslån.
Metoder for å skaffe nødvendig kapital denne gangen har vært en ren katastrofe for NAS. Mange roste det opp i skyene det de fikk til, men med virus og kynisk shorting har vist at det hadde nok vært bedre med en større emisjon til flere aktører og heller lagt den under kr 40. Etterpå klokskap er alltid lett og gjort er gjort.
Håper vel innerst inne at det finnes en finurlig måte å kjøpe ut obligasjonslånet og dermed skvise eierne av dette som er short på en tøff måte :-)
Frykt i markedet ja. Anbefalninger om ikke reise der og der ja. Men hvem som helst kan komme til Norgen :-) Selv charter turister fra nord Italia. Blir jo en ren vits det hele på den måten.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
omans
05.03.2020 kl 11:09
7508
Mange drittpakker på rad nå. Derav kursen.
Skal være interessant å se hva kursen er den 1. september 2020
Skal være interessant å se hva kursen er den 1. september 2020
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
EliotS
05.03.2020 kl 11:32
7360
Alle luftfartselskapene falder i dag.
Med avlyst guidance for NAS er det klart at usikkerhedet øges.
Med avlyst guidance for NAS er det klart at usikkerhedet øges.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
stud_trd
05.03.2020 kl 11:35
7754
Ville jo vært totalt uansvarlig å gjøre noe annet med guidance.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
tod-l
05.03.2020 kl 11:45
7673
vil vel sikkert ikke se det reelle tallene fra corona før neste flytall.. blir interessant
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
omans
05.03.2020 kl 11:48
7637
Ja, men år over år er det business as usual.
Tror alle vet at virus frykten ikke vil vare evig.
Kurs har falt 55% på 1.5uke ift den usikkerheten.
Så blir spørsmålet, står de han av mhp å finansiere videre drift, komme seg igjennom turbulensen. På denne tiden her neste år, er det ikke slik fokus, dette vil utvikle seg i faser.
Nå er det tidlig fase, usikkerhetsfase. Kursen er også preget av dette.
Tror alle vet at virus frykten ikke vil vare evig.
Kurs har falt 55% på 1.5uke ift den usikkerheten.
Så blir spørsmålet, står de han av mhp å finansiere videre drift, komme seg igjennom turbulensen. På denne tiden her neste år, er det ikke slik fokus, dette vil utvikle seg i faser.
Nå er det tidlig fase, usikkerhetsfase. Kursen er også preget av dette.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Søndre
05.03.2020 kl 12:00
7552
Spørsmålet er om NAS overlever.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
omans
05.03.2020 kl 12:06
7492
Det samme spurte man seg vedr banker under finanskrisen også, når Lehman Brothers konka, DNB falt til 15 kroner og City bank ble penny stock.
Men, noen aktører må uansett bestå etter dette. Noen kan bukke under, små faller fra..
Dette rammer alle flyselskaper, og ikke sær-eget for NAS.
Men, noen aktører må uansett bestå etter dette. Noen kan bukke under, små faller fra..
Dette rammer alle flyselskaper, og ikke sær-eget for NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Herman*
05.03.2020 kl 12:15
7425
Søndre skrev Spørsmålet er om NAS overlever.
NAS har attraktive ruter, slots, fly, og fly i bestilling. Konkurs er utelukket, men resultatene vil jo bli presset hvis virusfrykten varer gjennom sommeren. Jeg tror heller de selger selskapet fremfor en ny utvannende emisjon. For en måned siden er jeg overbevist om at styret ikke vurdere bud under Ca 85 kroner. Med 25% corona panikkrabatt, er vi på 64 kroner. Kursen nå er ca 17. I kina som ikke var forberedt, tok det mindre enn to mnd å få kontroll. I Europa bør en ha kontroll i løpet av fire uker. I Italia har flere hundre blitt friskmeldte, dette tallet vil øke dramatisk de neste ukene. Når folk puster lettet ut i april, vil 17 kroner fremstå som latterlig billig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.03.2020 kl 12:22
7354
Håper du får rett.-;). Ikke umulig at mange vil ut på reise i et slikt scenario . Og når alle vil på reise samtidig, ja da går inntektene i været.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Herman*
05.03.2020 kl 12:40
7251
Det er et meget godt poeng. De som flytter ferien fra april til f eks juni vil jo bidra til å presse opp Etterspørsel og priser senere. Så er det selvsagt mange forretningsreiser som blir erstattet med skype, men NAS har færre forretningsreisende enn mange andre flyselskaper.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Guuz
05.03.2020 kl 12:42
7225
Det hele preges av ekstrem krisemaksimering. Når Norwegian med all kunnskap man sitter med så langt om dette viruset kun kutter 22 avganger så kan det ikke stå så helt gale til. 22 avganger spredt utover flere uker er jo absolutt INGENTING. Når det kommer til å trekke guidingen for 2020 så ville det vært totalt uansvarlig å ikke gjøre ettersom det fortsatt er usikkerhet for hva som skjer i månedene som kommer. Men så langt er det altså langt i fra noen krise i Norwegian, om man skal tro på det de melder i dag. Det må vi jo nesten gjøre.
Undres også veldig over hvorfor finansmedia er så voldsomt på krigsstien, men de har vel merket at dårlige nyheter genererer vesentlig flere klikk enn gode. Patetisk.
Undres også veldig over hvorfor finansmedia er så voldsomt på krigsstien, men de har vel merket at dårlige nyheter genererer vesentlig flere klikk enn gode. Patetisk.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Epona
05.03.2020 kl 14:31
6951
Hva foregår EGENTLIG i kulissene, vs RR, Boeing, grounded MAX, hedging ... ? Eller er alt lagt på vent pga Korona?
Shorterne skuffer inn og gnir seg i henda, deriblant Hammers, selvfølgelig.
Shorterne skuffer inn og gnir seg i henda, deriblant Hammers, selvfølgelig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
tod-l
05.03.2020 kl 14:46
6842
Det er jo ingenting som tilsier at Norwegian skal falle mer en doblet av andre flyselskap. samtidig som de ett av flyselskapet som er minst berørt av corona, men folk blir vel påvirket uansettnhvor turen går
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Mølleren
05.03.2020 kl 14:57
6756
Tod har du huska gjelden som nas har ?
Tror svaret ligger der.
Tror svaret ligger der.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Ed70
05.03.2020 kl 15:01
6714
"Primary insider Guro Halvorsen Poulsen today bought 245 shares in Norwegian Air Shuttle ASA at a price of NOK 17.00 per share. Following the transaction, Guro Halvorsen Poulsen's shareholding incl. related parties is 358 shares. Fornebu, 5 March 2020 Norwegian Air Shuttle ASA This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=497391"
245 shares? Ja, her er risikoviljen stor. Kanskje for mye, hvem vet.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=497391"
245 shares? Ja, her er risikoviljen stor. Kanskje for mye, hvem vet.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
minsin
05.03.2020 kl 15:04
6684
Helt enig - men markedet rår ..
Er vel nede på ett støttenivå- da kan det være lurt å kjøpe igjen..
Virker som om markedet er på god tur å ta krisa inn over seg... "hysteri" kan vel være ett begrep som kan brukes..
Det er klart at NAs må sette inn litt resurser på å stabilisere selskapet - slik som det ser ut nå er vel Boeing/RR avklaring på sin plass.
Noe rundt dette bør være på plass før neste trafikktall i April
Det Nas presenterte var i grunnen veldig bra , sammenlignet med andre flyselskaper.. vi får se de neste par ukene hva som skjer mht corona..
Er vel nede på ett støttenivå- da kan det være lurt å kjøpe igjen..
Virker som om markedet er på god tur å ta krisa inn over seg... "hysteri" kan vel være ett begrep som kan brukes..
Det er klart at NAs må sette inn litt resurser på å stabilisere selskapet - slik som det ser ut nå er vel Boeing/RR avklaring på sin plass.
Noe rundt dette bør være på plass før neste trafikktall i April
Det Nas presenterte var i grunnen veldig bra , sammenlignet med andre flyselskaper.. vi får se de neste par ukene hva som skjer mht corona..
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Må ha svidd bra i lommeboken...hele 245 aksjer :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
tod-l
05.03.2020 kl 15:08
6635
jaja møllern men nå er det ikke slik at alle andre selskap er gjeldsfrie heller og norwegian har da stort sett nyere fly som er billigere idrift
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.03.2020 kl 15:09
6626
Tipper svaret ligger i forbindelse med obligasjonslånene....
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Epona
05.03.2020 kl 15:12
6605
Er meldepliktig uansett ...
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
tod-l
05.03.2020 kl 15:13
6587
SjonkelRolf skrev Tipper svaret ligger i forbindelse med obligasjonslånene....
det kan det fort være, men tror nå uansett dagens market så er vel utlånere mest tjent med at det ordner seg ang flybransjen.. er jo ikke akkurat de nest som sliter da
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.03.2020 kl 15:39
6425
Obligasjonslån, short, nyutstedede aksjer i en salig mix. Samt sikkerhet i sloter på gatwick.
Hvem vet hva aktørene har for planer. Felles er vel at de neppe nøyer seg med rente for pengene de stiller til rådighet. Mine aksjer er låst og nøkkelen ligger på havets bunn...
Hvem vet hva aktørene har for planer. Felles er vel at de neppe nøyer seg med rente for pengene de stiller til rådighet. Mine aksjer er låst og nøkkelen ligger på havets bunn...
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Jeg tror vi må forvente at fly-aksjer, og NAS i særdeleshet, vil handles etter frykt og worst-case scenario analyser inntil det kommer nyheter som beroliger. Dette kan være vellykkede behandlingsmetoder av COVID19, redusert vekst i antall smittede, eller påvisning av lavere enn forventet dødlighet. Det er drift og lønnsomhet som står i fokus nå, samt tilstrekkelig likviditet og egenkapital til å holde opearasjonen gående til dette normaliserer seg. Inntil videre håper og tror jeg at det vil ha verdi å holde på aksjene med dagens prising. Når NAS kommer gjennom dette vil selskapet fremstå som en organsiasjon med unormal overlevelsesevne. Men ingen ting er gitt. Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Epona
05.03.2020 kl 16:13
6198
Usikkerhet og evt restriksjoner på flygninger fra myndighetenes side bidrar ekstra til nedturene på børsen. Uansett hva som skjer så vil verden gå videre. Og noen fly vil alltid være i lufta, og trolig lavprisselskaper med nyere fly kan bli blant vinnerne. Når virus-balletten er ferdig, vel og merke.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Herman*
05.03.2020 kl 16:37
6039
Det er en skam at NAS ikke kommer på banen i forhold til spekulasjoner/usikkerhet rundt selskapets likviditet. Standard svaret fra selskapet er at de ikke kommenterer spekulasjoner. For øvrig er det flaut at innsidere kjøpet aksjer for noen hundrelapper, virker helt mot sin hensikt og er belastende for selskapet.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Strategi
05.03.2020 kl 16:38
6030
Dette er galskap.
Håper Norwegian ikke sitter og ruger på nyheter, hvor blir det av flysalg som skulle gjennomføres i q 1?
Hvis det er slik at de ruger på nyheter så må isåfall dette være av strategiske grunner samt at evt. avtaler signeres på avtalt dato frem i tid.
Håper Norwegian ikke sitter og ruger på nyheter, hvor blir det av flysalg som skulle gjennomføres i q 1?
Hvis det er slik at de ruger på nyheter så må isåfall dette være av strategiske grunner samt at evt. avtaler signeres på avtalt dato frem i tid.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Mølleren
05.03.2020 kl 16:55
5926
FLY Salg i disse tider Dream On. Tror nok flyselskapene har nok med seg selv i disse Ulvetider.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Fred55
05.03.2020 kl 16:57
5904
Tror nok ikke de ruger på nyheter. Har vel en mistanke om at de faktisk er handlingslammet og at det de gjør er paniske ting som slår feil ut. De vet nok at de selv ikke evner å ta rette/riktige avgjørelser. Kan de være av den oppfatning av at de selv ikke kan bidra osv.
Kun få dager siden de var ute og sa at de ikke ville endre sin quiding for 2020. Kommer så med gode trafikk tall, men og ett stort men de sier nå få dager senere at de ikke opprettholder sine antaglelser for få dager siden.
De sier ingenting om lån/forfall/boeing avtale ++++. Selvsagt faller hele fly industrien, em og igjen ett men NAS slår de alle sammen med sine brutale fall. Neste er vel at de faktisk bør/burde gjort permittert personell. Gått i forhandlinger med fagforeninger osv. Sier seg selv at når de gjør som de gjør sier i dag og noen sammenligner mot hva de sa gjorde for få dager siden. Da er det ingen troverdighjet i det de kommer med. Ut fra dette kan det se ut som de er handlingslammet og fullstendig tilside d\satt av krefter som har lånt de kapital og er short.
Trist men holder mine og hiver nøkkelen og lar de ligge. Håper en i NAS konsernledelse kommer ut av dvalen og får resten av konsernledelsen med seg. Og åpner opp har en seriøs presse konferanse der de selv tar styringen.
Kun få dager siden de var ute og sa at de ikke ville endre sin quiding for 2020. Kommer så med gode trafikk tall, men og ett stort men de sier nå få dager senere at de ikke opprettholder sine antaglelser for få dager siden.
De sier ingenting om lån/forfall/boeing avtale ++++. Selvsagt faller hele fly industrien, em og igjen ett men NAS slår de alle sammen med sine brutale fall. Neste er vel at de faktisk bør/burde gjort permittert personell. Gått i forhandlinger med fagforeninger osv. Sier seg selv at når de gjør som de gjør sier i dag og noen sammenligner mot hva de sa gjorde for få dager siden. Da er det ingen troverdighjet i det de kommer med. Ut fra dette kan det se ut som de er handlingslammet og fullstendig tilside d\satt av krefter som har lånt de kapital og er short.
Trist men holder mine og hiver nøkkelen og lar de ligge. Håper en i NAS konsernledelse kommer ut av dvalen og får resten av konsernledelsen med seg. Og åpner opp har en seriøs presse konferanse der de selv tar styringen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
handlingslammet ledelse hmmm må vere totalt lammet mellom ørene du da,på tide du tar ansvar for dine egne innvisteringer
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.03.2020 kl 17:15
5791
kommentaren din vitner om total lammelse mellom ørene
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
stakkar.den selv utnemte eksperten har talt
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
stud_trd
05.03.2020 kl 17:43
5640
Skjønner ikke denne utviklingen helt, selv om det er liten tvil om at short har balletak på aksjen og gjør som de vil. NAS må jo være et av de selskapene som iallefall hittil ser ut til å være minst rammet av corona, jmf. artikkel på e24. Det som er merkelig er jo at det hevdes at Kjos og Kise har lånt ut store mengder til shorting. De har samtidig inngått en relativt stor TRS, og om denne ikke er short har de jo store urealiserte tap på denne så langt. Det ble jo også hevdet hardnakket av flere at Kjos og Kise kun tålte ned til kurs 30 før det ble mislighold og tvangssalg av aksjer. Nå ser vi 15 tallet, og det er blitt helt stille omkring dette temaet. Og så det store spørsmålet, om de ikke sitter short i sitt eget selskap, hvorfor sitter de da bare stille i båten ? Vet at de har solgt noen aksjer, men ingenting er flagget. Hvorfor tilbakekaller de ikke aksjene de har lånt ut og får slutt på faenskapet ?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.03.2020 kl 17:47
5618
Konstaterer at kommentaren min står seg godt
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Grønland
05.03.2020 kl 18:23
5485
Bunnen har virkelig falt ut av NAS. Er glad jeg solgte på 35,-, den beslutningen ble tatt da jeg så an min kompetanse for hva som skjedde finansielt, og rundt Kjos ikke var tilstrekkelig for å forstå spillet. I ettertid en av de største lærdommene jeg har hatt, og har lovt meg selv å aldri satse på selskap som har så mange profesjonelle spillere mot seg( shortere), samt er så høyt giret finansielt som NAS er.
Coronoaviruset kunne man selvfølgelig ikke forutse, men når det først kom noe i veien var NAS ekstra sårbare med sine knappe marginer, og ekstreme gjeld.
Håper dere som sitter fortsatt har kontroll og er happy med det!
Det store nedsalget i NOFI i dag kan jo spekuleres om er Kjos og Co som gjorde for å dekke inn marginene sine. Håper ikke de kaster flere gode penger etter NAS, og heller lar andre overta!
Coronoaviruset kunne man selvfølgelig ikke forutse, men når det først kom noe i veien var NAS ekstra sårbare med sine knappe marginer, og ekstreme gjeld.
Håper dere som sitter fortsatt har kontroll og er happy med det!
Det store nedsalget i NOFI i dag kan jo spekuleres om er Kjos og Co som gjorde for å dekke inn marginene sine. Håper ikke de kaster flere gode penger etter NAS, og heller lar andre overta!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Det er ikke lenge siden Kenneth Sivertsen i Pirato hadde kursmål 100.-
Så da blir det vel bra . Jeg undrer meg mer og mer over Finanstilsynet som ikke stopper kjeften på disse klovnene
Så da blir det vel bra . Jeg undrer meg mer og mer over Finanstilsynet som ikke stopper kjeften på disse klovnene
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
05.03.2020 kl 18:40
5423
En våt drøm hadde vært hvis Nas hadde blitt kvitt seg med obligasjonslånet. Hvordan? Ved å kansellere hele Max-ordren. Snart gått et år siden flyene ble parkert, spennende å se hvilken vei Nas skal gå videre.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
LongStockings
05.03.2020 kl 19:16
5299
Mye læring i dette som skjer nå. Å prøve å sitte long uansett selskap i en «pandemi» er jo bare vondt. Neste gang noe lignende skjer på makro er det bare å selge seg ut raskt. For det nordiske markedet håper jeg virkelig NAS overlever. Cash fra Boeing virker å være eneste halmstrå for å holde seg flytende og likvid. Jeg stusser også over taushet fra ledelsen. Konsolidering skjer ikke når alle blør.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
netrom84
05.03.2020 kl 19:49
5196
Man må huske at selv om Norwegian står seg bra i corona-situasjonen er det kanskje de av de store som tåler dette minst. Det skal ikke mye til før de sliter med å fylle kravene i forhold til obligasjonene og da blir det fort emisjon. Der andre selskaper er mer robus så overlever de bedre i en slik situasjon selv om man blir kraftigere berørt.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
05.03.2020 kl 23:19
4848
Husker du hvor mye obligasjonslånet var på? Stemmer det at den er på 2.5 milliarder?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45
Du må logge inn for å svare