Byggteknikk, lyd

Bankerått
06.08.2018 kl 10:16 1941

Er det noen boligbyggnerder her som kan si noe om hvordan lydisolasjonen _mellom_ leilighetene er i de forskjellige byggperiodene? Tenker særlig da gulv/tak. Hvordan er bygg fra 50-tallet feks? Eller er det bare slik at jo nyere - jo bedre lydisolert?

Vet ikke helt om akkurat DET stemmer etter å ha bodd i en leilighet fra 1992 - da hørte jeg ting som skjedde 3 etasjer over.

Er det noe i tilstandarapportene som kan gi et pekepinn?

Jeg blir ganske irritert på når barn løper rundt og slenger ting i gulvet over meg.
paneldata
06.08.2018 kl 11:03 1910

Hvis krav ble fulgt ville regelen «nyere=bedre lydisolert» stemt ganske bra. Dessverre er det mange eksempler på at vegger og gulv er lukket og sparklet igjen uten at innholdet er som det skal. Problemstillingen er ikke ny. Hørte om en en eier av en leilighet i en selvaag blokk som syntes leiligheten var unormal kald. Til slutt sjekket han vegg og fant at store deler av isolasjon manglet fra byggingen flere tiår før....
PSI- Investor
06.08.2018 kl 13:30 1843

En formann hadde bedt polakkene om å få plasten på plass i veggen. Og da veggen ble åpnet igjen så var den jo der, plasten. Fremdeles på rull selvsagt.

Tror nesten at mhp lydisolering, dersom man vurderer å kjøpe noe, så må man nesten teste selv.
Bankerått
06.08.2018 kl 13:39 1833

Hvordan skal jeg teste det? Be om å bli sluppet inn hos naboen og lage bråk?
Slettet bruker
06.08.2018 kl 13:50 1822

Det er da en god ide både for deg og naboen over.
Ellers så kan du jo redusere takhøyden med 10 - 15cm med fagmessig lydredusering.
Eller så var kvaliteten stort sett riktig god på 50ti-tallet i bygg industrien.