NAS: KAN NAS LEGGE ALLE FLY I JV? (Sale Leasback)

Herman*
NAS 06.03.2020 kl 14:00 2343

NAS er av de flyselskapene som er minst berørt av corona krisen, men pga en relativt moderat likviditet er de under enormt press. Det spekuleres i dumpingemisjoner osv. Kan selskapet gjennomføre en "sale leaseback på alle sine fly, inkludert de 18 Max flyene som ventes tilbake til høsten? I så fall, vil ikke det frigi noen milliarder i cash i tillegg til det beløpet som de venter på fra China Construction bank? Selskapet kan da ta levering av nye fly fra 2021 og gradvis bygge opp sin egen flypark igjen. Med en slik løsning (om mulig) vil selskapet tilføres ganske mange milliarder de neste par månedene (Boeing, JV, Sale leaseback osv), mer enn nok til å kompensere for en litt laber vårsesong.

Ellers er det interessant som en annen skribent påpekte: NAS kan legge longhaul i et eget selskap og få med seg en partner. Dette kan også bidra til vesentlig bedre likviditet.

For noen uker siden var selskapets grunder sikker på at Aksjen skulle langt over 40 kroner i løpet av tre måneder, og satset 200 mill på dette. Foreløpig har ikke NAS merket noe, faktum er at svært billig drivstoff har bidratt til et Januar og Februar har blitt relativt sett gode måneder for selskapet. Kursraset skyldes utelukkende frykt for hva som skjer fra april. Her vil virusdata de neste to ukene bli avgjørende, men det er grenser for mange miliarder de kan tape i en periode på 2-3 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.03.2020 kl 14:20 2246

Har fløyet med Norwegian i dag. Fullt fly. Kjøpte mine første aksjer rett etterpå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
06.03.2020 kl 14:21 2230

Utenlands eller innenlands flygning?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 14:27 2179

Konkursgjelden nærmer seg
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
HP17
06.03.2020 kl 14:27 2168

Nå kjører alle på for å få ned NAS kursen mest mulig for shorter skal dekkes inn. Fallet fra kr 42 ned til dagens kurs henger ikke på greip og alle vet at det er en overkorrekasjon. Når NAS kommer tilbake så skal nok alle inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
06.03.2020 kl 14:41 2040

Kan ikke skjønne det er lov hva sissener, finansavisene og meglerhusene driver med. Er som mafiaen. Banker opp norwegian for å kunne dekke seg inn på ekstremt lave nivåer. Emisjon på 1 kr?! Går heller ned med skipet hvis det skjer
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 14:41 2031

Er det noen som kan komme med et troverdig estimat på hva bunnlinjen viser etter januar og februar? Gjerne sammenlignet med fjordårets. I følge selskapet var det små endringer i bookingene i det korte bildet. Dette forteller meg at Q1 trenger slett ikke å bli så verst likevel. Q2 derimot, er noe jeg helst ikke vil tenke på 😱 Oppfordrer alle reisende å handle alt de trenger + litt til ombord i flyet. En dråpe i havet kanskje, men kanskje er det nettopp den dråpen som får glasset til å renne over 😊
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.03.2020 kl 14:47 1974

Jan og Feb bør bli litt bedre enn forventet grunnet lavere fuel cost. Mars blir vel litt svekket, men vi må ikke glemme at feriereisende i mars har bestilt og betalt billetten sin for lenge siden. Slik at litt "no show" vil ikke ødelegge moroa. Er enig at visibliteten i Q2 er dårlig, men når smittetempoet synker raskt i Kina og Syd Korea, er det vel ingen grunn til at det ikke skal gjøre det i Europa om noen få uker. Så er det jo slik at folk vil på ferie, og hvis de flytter ferien vil det bli press på priser og kapasitet-f eks mot slutten av sommeren. Hvis det ikke foreligger en detaljert plan vedrørende likviditet innen mandag klokken 08:00, vil jeg oppfordre alle skribenter til å sende mail til IR. I 2019 viste selskapet stor handlekraft og GK var glimrende med sin handlekraft. SÅ langt i 2020 har CEO sviktet aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Talent
06.03.2020 kl 14:49 1956

Lektor du hadde vel trua på at kursen skulle gå til 100kr i 2020 din tulling.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.03.2020 kl 20:17 1652

Utenlands
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
06.03.2020 kl 20:24 1609

Problemet er jo ikke siste uken eller neste uke da epedemien knapt har startet. Det er i månedene fremover smittetakten vil ta av også i Norge/Norden og det er i månedene etter dette at ting for alvor slår inn.

Å prøve og få til en leaseback avtale nå når passasjermassen minker dramatisk dag for dag blir vel som å skulle selge høns i regnvær - om ikke enda mer utfordrende ...

Aksjemarkedet tar alltid sorgene på forskudd og det er nettopp det som er skremmende fordi da er utgangspunktet blitt så mye lavere før det slår til for full kraft - mao, man bør påregne at det vil bli en del verre før det blir bedre og aksjekursen likeså ....
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Talent
06.03.2020 kl 20:54 1537

Hva er kursmål på THIN nå?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Pirlo21
06.03.2020 kl 22:11 1338

Fløy med NAS til Manchester i dag. Fullt der og.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare