NAS-«Vi har per i dag solgt over 2/3 av de tilgjengelige setene

Slettet bruker
NAS 06.03.2020 kl 15:49 8932

Norwegian oppdaterer etter mye oppmerksomhet etter det kraftige kursfallet
«Vi har per i dag solgt over 2/3 av de tilgjengelige setene i mars måned», skriver Norwegian i en melding.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/06/7504628/norwegian-oppdaterer-etter-mye-oppmerksomhet-etter-det-kraftige-kursfallet
Redigert 20.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 16:46 8823

Og en oljepris som nå er blitt 25% lavere på noen uker betyr selvsagt heller ikke noe.
Media dekker ting slik enkelte ønsker at det skal dekkes.
Redigert 06.03.2020 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.03.2020 kl 17:01 8733

Oljeprisen kommer til å bety SINNSYKT mye.

Over 7% ned og bare det gir Norwegian (inkludert hedge) kostnadskutt på rundt 2-2,5% bare i dag.

Håper olja raser videre og at Norwegian ikke stiger før jeg får anledning til å fylle på. Kommer til å bli en solskinnshistorie om man får erstatning i mars og olja holder dette nivået.
Redigert 06.03.2020 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.03.2020 kl 17:02 8710

Edit: 8,5% bare mens jeg skrev innlegget over. Haha.
suspekt
06.03.2020 kl 17:32 8489

Kjøp når blodet flyter, men det er lurt å la det blø ferdig, jeg tror nas er ganske blodfattig nå og det er på tide å ta noen lodd. Det er vel emi som alle er redd og som vil utvanne de aksjene en kjøper nå. tror dette snur fortere enn mange tror, da blir oppgangen voldsom!!!
ble litt skremt i dag, og la kjøp litt for lavt.
Slettet bruker
06.03.2020 kl 17:43 8399

Lufthansa sitter på 319 fly, med en gjennomsnittlig alder på 12år.
Slettet bruker
06.03.2020 kl 17:43 8388

Aktien yderligere 20% ned mandag. Lufthansa melder om drastiske reduktioner i passagerer, men hos NAS “holder man øje med situationen” og virker naivt ubekymrede. Den her aktie står snart i 5 kr., hvis ikke de får landet den skide aftale med Boeing.
Redigert 06.03.2020 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Opp+
06.03.2020 kl 18:04 8261

Hvordan er situasjonen til Kjos da? Er det ikke fare for at han blir tvangsolgt?
Hanveg
06.03.2020 kl 18:14 8200

Bare treffe rett på inngang. Ble usikker i dag om det va stopp, skal se det ann på Mandag
Redigert 06.03.2020 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
deltaker
06.03.2020 kl 18:22 8142

Vanskelig å se at Norwegian ikke går konkurs. Antar de allerede er teknisk konk. Trafikken vil bli permanent lavere i mange måneder. De er allerede i brudd med lånevilkårene. Folk vil slutte å fly, og det blir en reduksjon på 70-80%. Ikke det første store flyselskapet som går konk; KLM, TWA, Continental, osv osv osv gikk alle konk i betydelig lettere omstendigheter. Her er det bare å komme seg ut. Blir nok en emisjon på lav kurs på kort sikt, men ikke nok til å forhindre konk.
Habub
06.03.2020 kl 18:23 8125

Du kan ikke sammenligne de 2 selskaber overhovedet, SAS har også kæmpe problemer kva deres rute-struktur, præcis som LH. NAS bliver ramt ingen tvivl om det, MEN aktien er allerede stort set værdiløs. Når LH og SAS reducerer nu får det stort set ingen konsekvens, de ansatte skal stadigvæk have løn, først skal man i samtaler med fagforeningerne omkring opsigelser, osv, det tager uger og måneder, til den tid om 4 uger er trafikprogrammet med stor sandsynlighed nærmere normalbilledet.

LH opererer noget der ligner 112 long-haul fly og 180 narrow body-fly, det er klart at når andelen af lange ruter er så stor som den er hos Lufthansa så rammer Corona problemerne dem langt langt hårdere end NAS.

NAS på den anden side kan sige til en stor det af de ansatte, i er permitteret, mange af de andre er ikke organiseret i fagforeninger med kontrakter som nemt kan opsiges. NAS har en kæmpe fordel i dette spil.
Det positive for NAS er at de allerede har fjernet en del kapacitet og mere vil følge, naturligvis vil de skulle lukke ruter eller sammenlægge ditto, men slet ikke i den størrelseorden som flere (analytikere (HAHA)) mener/tror/gætter på!

Jeg er helt enig i as NAS skal se at få beroliget markedet om deres likviditet, ikke at jeg personligt er nervøs, men man kan da vist roligt sige at markedet er.

Jeg tror at grunden til man har valgt at vente med Boeing aftalen er at man ville have det fulde beløb og alt afklaret på en gang, altså når man kender alle udgifterne, læs Maxen ville være på vingerne igen, men mon ikke disse nye begivenheder får sat skub i sagen, Boeing er jo på heller ingen måde interesseret i at NAS kommer i økonomisk uføre, det bliver rigtig svært i det tilfælde for Boeing at sælge dem flere fly.

Fin artikkel om NAS for blot nogle uger siden.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Wb1R2Q/norwegian-vil-kutte-mer-kapasitet-i-2020




Habub
06.03.2020 kl 18:27 8095

Hvordan i himlens navn kan du få det til.

NAS udtalte den anden dag at man IKKE var i brud med lånebetingelserne.

NAS udtaler idag at 2/3 af Marts billetter er solgt.

NAS får vel noe som ligner 2 til 4 milliarder på konto indenfor en rimelig fremtid. (JV og Boeing)
Slettet bruker
06.03.2020 kl 19:13 7899

Har du dokumentasjon på at de er i brudd med lånevilkårene?
hogan
06.03.2020 kl 19:17 7875

Lufthansa setter halvparten av sine fly på bakken, fordel for Norwegian hvis mange flyselskaper gjør dette, glad jeg kjøpte aksjer her i dag
minsin
06.03.2020 kl 19:19 7839

Høye driftsutgifter , når etterspørselen svikter - medfører at fly selskap lar fly stå på bakken...
Der kan NAS være unntaket og kan faktisk oppleve relativt større etterspørsel..
ca 30 pst av tot utgiftene er kostnader relatert mot fuel .. 30 pst nedgang tilsvarer 3-4 mrd i sparte utgifter eller ca 300 mil mnd.

Med 30 pst nedgang - vil nas kunne drive flyselskapet yttligere 10 pst billigere enn eks SAS.

Når NAS har allerede solgt 75 pst av billettene , og samtidig har 10 pst reduksjon av tot kostnadene - kan Mars bli ganske så flott mnd.
I tillegg kommer effekter av tidligere og NEXT sparingsprogram mm
Vil tro at bransjen kommer til å stimulere med lavere flyplass utgifter..


Redigert 06.03.2020 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Gauda
06.03.2020 kl 19:31 7758

Selger de setene i flyene så ser ikke det så bra ut :)
Herman*
06.03.2020 kl 19:52 7662

Vi må ikke glemme oljeprisen. 46 dollar nå. Har ikke oversikten, men de må vel spare noen hundre millioner i Q1 sammenlignet med en "normalpris" på 60 dollar?
Mølleren
06.03.2020 kl 19:53 7643

Hva med April- mai-juni-juli-august-september-oktober-november-Desember?
Hvis ikkje virusen blir sluppet fri så går det år og dag før vi er ferdig med corona.
Slettet bruker
06.03.2020 kl 20:14 7550

Sitter med en "John Fredriksen" følelse. Kunsten nå er å ikke få panikk. Lufthansa grounder mye Long Haul, hvis nas nå har litt is i årene kan de fort gjøre en John Fredriksen som i 1980-årene tjente store penger på å la sine tankskip frakte iransk olje fra Den persiske gulf under krigen mellom Iran og Irak når andre ikke turte...

Time will show.

– Hvordan ser en «normal» mars måned ut for dere til sammenligning?
E-24
– Det er som en «normal» mars, sier Sandaker-Nielsen.

– Vi jobber nå med å justere ruteprogrammet for at det skal være så godt tilpasset etterspørselen som mulig. Endringer vil bli annonsert så snart de er klare, fortsetter han.

«I forbindelse med økningen av antall henvendelser angående COVID-19, tilbyr Norwegian nå gratis ombooking av billetter som har blitt kjøpt i perioden 6.–19. mars 2020», skriver selskapet i en uttalelse.

«Dette gjelder flyginger som finner sted i perioden 7. mars til 31. august 2020, bortsett fra innenriksflyginger i Norge, Sverige, Danmark og Finland, samt flyginger innenfor Norden», skriver selskapet videre.

Man kan ikke endre destinasjon på billetten, men bare datoen. I tillegg må man betale en eventuell prisdifferanse til den nye billetten.

«Vi tillater også gratis ombooking på eksisterende reiser kjøpt til og fra Italia», understreker selskapet.

– Vi har per i dag solgt over to tredjedeler av de tilgjengelige setene i mars måned. Selv om etterspørselen akkurat nå naturlig nok er preget av usikkerhet opplever vi fremdeles at folk bestiller billetter, særlig for reiser i nær fremtid, sier Sandaker-Nielsen.

– Hvordan ser en «normal» mars måned ut for dere til sammenligning?

– Det er som en «normal» mars, sier Sandaker-Nielsen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJMaA/norwegian-kansellerer-ikke-flyene-til-italia
Herman*
06.03.2020 kl 20:16 7524

Riktig, så følgende må skje: Det relative spredningstempoet må først flate ut, så synke litt over f eks uke. Da tror jeg hysteriet gir seg. Alternativt slippes den fri og det hele viste seg å være et hysteri uten like. Norge har 120 smittede. Hvor mange ligger på sykehus? Ingen...
Redigert 06.03.2020 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2020 kl 20:48 7435

Olje: $45.41 -9,2%
Selvsagt meget skadelig for et selskap som nesten ikke har hedget.
KalleAnka123
06.03.2020 kl 20:52 7411

Oljeprisen vil nok nå 40 I løpet av neste uke, hvis det fortsetter i dette tempoet. En hedge på 40dollar hadde vært ekstremt positivt for Nas, har troen på at nas skal komme seg igjennom denne turbulensen med de riktige tiltakene :)
Redigert 06.03.2020 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 18:34 6993

Vi legger inn litt her for moro skyld

Jet Fuel Price Monitor

European jet fuel paper market hits all-time lows after Flybe collapse

The European jet fuel market was dealt a blow Thursday as UK carrier Flybe went into administration.
Jet Fuel Prices
New York (Platts)--06Mar20/0518 pm EST/ 2218 GMT

$129.33 cts/gal

Og her er prisene pr 28/2
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor

Sikkert mye å gråte over for tiden, men ikke Norwegians største utgift post.
EliotS
08.03.2020 kl 18:41 6958

Se følgende på NAS website:

Traffic information
08 March 2020
Coronavirus (Covid-19) updates

https://norwegian.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/147/traffic-information

Slettet bruker
08.03.2020 kl 19:21 6868

Store forventninger fra CNBC
Scott Wapner Host, CNBC's Halftime Report.

Mark Fisher tells me oil indicated to open below $32 a barrel tomorrow - a stunning $9.50 below where it closed on Friday. Sounds like it’s full on bananas in the oil markets...

Have to watch high-yield and the banks.
https://twitter.com/ScottWapnerCNBC/status/1236687860427829248
Slettet bruker
08.03.2020 kl 20:25 6787

Hvis vi ser en oljepris på under 40 dollar fatet, vel da....
HP17
09.03.2020 kl 13:02 6522

Oljepris langt nede på 30 tallet. Vil ikke overraske meg om NAS nå benytter anledningen til å sikre oljeprisen og derav tjener NAS stort på lav oljepris.
Glem heller ikke at NAS den 27.02 børsmeldte at finansieringen er sikret og NAS har bunnet og klarer seg godt i dag. Vil ikke overraske meg om NAS endre i pluss.
En ser hvordan media fortsetter med drittpakkene om NAS. E24 - Norwegian aksjen stuper (kun ned 5.47%). Hva med PGS, Aker Solutions, Borr drilling og alle andre aksjer som stuper mer enn 20%?

. There are two financial covenants in the bond terms; i) that the guarantor maintains a book equity of minimum USD 400 million, and ii) that the guarantor maintains a debt to book capitalization of no more than 85 percent. As of year-end 2019, AAA were well within these limits with an unaudited book equity of USD 596 million and a debt to book capitalization of 81 percent. Following 31 December 2019, there has been no change in AAA that would result in a material change that would impact the covenants.
https://newsweb.oslobors.no/message/496657
deltaker
09.03.2020 kl 18:21 6185

Nei. NAS endste 10% ned, ikke opp. Og det til tross for tidenes gavepakke i form av lave fuel priser. Uten det, hadde vel fallet vært 20%. Merk at fallet kommer samtidig som SAS stiger i et sterkt fallende marked, og etter at NAS er totalt "oversolgt". Viser ikke akkurat fundamental styrke...
Slettet bruker
09.03.2020 kl 18:25 6160

70 prosent er friske i Kina
PUBLISERT KLOKKEN17:26 I
DET NYE KORONAVIRUSET
Over 70 prosent av dei som har vore smitta av det nye koronaviruset i Kina, er friske, ifølge Verdas Helseorganisasjon, melder AFP måndag.
DET NYE KORONAVIRUSET LES ALT OM

ToffeeMan
09.03.2020 kl 18:33 6104

Dine utsagn på fredag, deltager: Antar de allerede er teknisk konk. De er allerede i brudd med lånevilkårene.

Ser ut som du har moderert deg noe, i hvert fall...
deltaker
18.11.2020 kl 21:06 1530

Merk - innlegget over er fra 6. mars - morsomt å lese hva folk skrev da. Jeg forutsa allerede da at dette gikk mot konkurs.