NAS - på mandag kommer oppgangen


Fattig trøst. Ikke mange som orket/turte/var gale nok til å kjøpe en drøss aksjer til 12 kroner i dag.

Selv tør jeg ikke røre NAS.

Silberman (Som har spådd NAS ned hele veien fra 200)

Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
06.03.2020 kl 23:50 4994

Joda handlet jeg siber...
Tror faktisk både fly bransjen og spesielt NAS får en grei rekyl..emisjons spøkelset vil avta etterhvert.
Absolutt ei aksje jeg kan tillate meg å være i 2 ukers tid.. om ikke lengere.Tett oppfølging kreves selvsagt
Neste uke får oljebransjen unngjelde , mulig vi ser lavere oljepris enn dagens fattige 45..
Oljenæringa har ikke trodd på oljepris på dette nivået... nå er det en realitet
Resesjon har vært nevnt i flere sammenheng .. oljepris og corona får skylden... i såfall ramler nok oljeprisen ned på 30 tallet.

Skulle slikt skje - kan det være på sin plass å opprette kondolanse protokoll mot 10 talls flyselskap med hedge over 60 Usd, eks SAS mm
Tipper det kommer avklaring rundt Boeing i løpet av noen uker , men har bommet med akkurat dette før..

Som jeg alltid sier - det er svingninger i aksjemarkedet som gjelder...


Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Ja, da ble det en hyggelig helg for deg. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
07.03.2020 kl 00:08 4919

Helga blir bra den, uavhengig av aksjer handel --- kjøpt MC til gutten , så her må det øvekjøres før jeg drar på jobb til utlandet i neste uka .
Blir ikke Norwegian denne gang , jobben vil at jeg skal ta privatfly pga corona smitten- paradoksalt nok.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Celsius
07.03.2020 kl 00:15 4890

Din arbeidsgivers holdning, med din sedate innretning, vil konke NAS
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 08:00 4659

Du får spå den hele veien opp til 100 igjen nå da. 200 vet jeg ikke, 180 var i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Epona
07.03.2020 kl 08:21 4568

silberman ... som sier det samme som Hammers men som formulerer seg på en annen måte og har kortere «fartstid» enn Hammers på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
07.03.2020 kl 13:20 4300

NAS er jo tross alt ikke friskmeldt , mye og mangt kan skje ...
Trenden er fortsatt negativ... selv om jeg aner en mer oppadgående trend de neste par mnd ..
ting bør gå seg til kortsiktig...
men men blir det en eksplosjon, i europa, av corona - så vil situasjonen endres..
Ender kloden i resesjon - har vi ei ny problemstilling . dette vil bli klarere om en par mnd tid
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 13:25 4275

Du spekulerer i ting, akkurat som den overhengende markedsfrykten rår.
USA signaliserer ikke resesjon med fredagen jobb tall. Allerede om 10 dager er det FED møte, og FED vil nok agere om situasjonen
tilsier rentenedsettelse.

ja, mye KAN skje, Dersom atte hvis, om, etc..
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 13:36 4228

Slik var skrekkscenariet i 2009 ifm Svineinfluensa

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xGMqR/myndighetenes-skrekkscenario-13000-doede-av-svineinfluensa

Fasit ble at 30-33 døde i Norge
En ser hvor overdramatisert ting kan bli
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Celsius
07.03.2020 kl 13:40 4207


Spanskesyken (annen influensavariant) tok livet av mellom 50 og 100 millioner mennesker

Foreslår du googler

God reise

Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 13:41 4196

Du må slutte å blande spansker og svin, barter og snørr.

Eller tror du spanske syken er på gang hos deg nå, da bør du svette litt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Celsius
07.03.2020 kl 13:43 4170


Disse substanser blander dessverre seg selv

Kos deg med mix, på tur til oman
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
07.03.2020 kl 13:52 4141

Problemet er et flere ting begynner å tyde på resesjons tendenser- corona problematikken har naturligvis smittet over til oljeprisen med god hjelp fra Russland.
Blir oljeprisen vedvarende under 45-50 dollar har vi ett jækla problem- som igjen flybransjen på nytt vil få merke..
Selv om Corona ebber ut - kan ting tyde på at markedet vil slite kommende halvår..


Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 13:57 4112

Lav oljepris er vel bra for flyselskaper, da det betyr lavere kostnader til dette.

For øyeblikket er det ene og alene frykten for å reise, og restriksjoner etc.

Du skriver "kan ting tyde på", det virker tatt litt ut av lufta, men sjønner at etterspørsel går ned i en periode når folk forbruker mindre.
For tidlig å konkludere før en ser konkrete svakere makro, som ikke kan relateres til midlertidige forhold basert på Corona, om dette ebber ut (som du skriver), vil folk igjen begynne å etterspørre/forbruke mer av varer og tjenester.
Investorer vil "glemme" det om de ser markedet tar seg inn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
07.03.2020 kl 22:41 3823

Oljepris reguleres mellom tilbud og etterspørsel... .. når no opec/russland ikke blir enige om kutt - vil tilbudet være være høyt , samtidig opplever vi at etterspørselen synker pga bla corona,.allerede før corona opplevde vi fall/svak etterspørsel i oljeprisen .. Noe som bla TA på oljepris indikerte..
Lav oljepris kan også være en indikasjon på at det ikke går så greit på "kloden" ..

Lav oljepris er godt for flyselskapene ?- Tja..
Svært mange flyselskap har hedge på fly drivstoffet rundt 60 USD , for å sikre seg mot oljepriser over 70 USD .
Så når oljeprisen idag er 45 US ...og enkelte flyselskap må betale 60 USD .. så e det særdeles dårlig konkuransemessig. Marginene fly selskapene er små allerede fra før.
Spesielt når passasjerene svikter og flyselskapene må selge billigere billetter( 20-30 pst billigere)..Marginene blir mikroskopisk og faller oljeprisen ned til 30 kan det hende endel flyselskap velger alternativet å la flyene stå som billigste og eneste alternativ, permittere folk mm
Både BA og Lufthansa har en gammel fly park (12-16 år), som bruker over 30 prosent fuel mere enn nyere effektive fly .
NAS har liten hedge mot oljeprisen og kan dermed dra stor nytte av dette , faller oljeprisen yttligere så vil NAS bedre marginene sammenlignet med andre flyselskapeks SAS , BA mm
Ergo NAS blir mer konkurransedyktig og kan konkurrere om de få passasjerene som er igjen..

Corona er forbigående og er mest sannsynlig over i løpet av 1 mnd eller 2 - Nå som oljeprisen har funnet seg "ett nytt leide" - vil dette sannsynligvis påvirke oljeselskapenes investerings budsjett for 21.. veksten som vi hadde håpet på - kan fort være utsatt 2 år frem i tid.. dette vil få konsekvenser for mange underleverandører.
Resesjon - ja fullt mulig - aner vanlige folk at økonomien er presset - velger de å spare fremfor å bruke penger til forbruk.. som igjen fører til mindre penger til næringslivet
Det er mange scenarier på utfallet av dette , jo lengere corona varer desto større konsekvenser får dette -





Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Har lenge lurt på hvorfor hovedstadspressen godter seg slik når det går dårlig for Norwegian.
Dette er jo en av få sucsess historier fra norge, kanskje nettopp derfor??
At de har gitt levelige priser for flybiletter for folk flest, er vel utålelig for osloeliten, med Hegnar i spissen.
Skulle vi i distriktene kun basert oss på SAS, hadde billettene vært tre ganger så høye minst!!
Får håpe Norwegian klarer seg, dersom ikke må den norske stat 8nn og redde selskapet. Det er too
big to fall, ref. Bl.a. Air France og støtten fra staten der.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Kina har hat Corona siden desember og de sliter ennå altså 4 mnd til nå. Så Dream on viruset kommer til å vare året ut og vel så det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Kina fikk første tilfelle tidlig desember. Brukte hele desember til å dysse det ned. Først når ting gikk helt til helvete ble det kjent for resten av verden. Da kom også tiltakene, som var brutale.
I Italia er det mange smittede. Noen dør, flest menn over 80 år med underliggende sykdommer.
Mange nordmenn har vært i Italia og flesteparten av de smittede her, stammer fra disse. Ingen veldig syke eller døde.
Hva fasiten er om en uke, måned eller år er det ingen her som vet noe om.
Når det gjelder investeringer er det mange som tjener sykt mye penger på nedgangen nå.
Spørsmålet er om det er de samme som skal tjene på oppgangen også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
07.03.2020 kl 23:29 3623

Jo, siste dagers utvikling i oljeprisen og opec+ sammenbruddet er urovekkende for olje markedet.
Virker som om SaudiArabia er sure på Russland, og en står i fare for ny runde med kollaps. Jeg vet ikke hva som skjer her fremover. Litt kaotisk med dette som skjedde. Rart om Russland ønsker 30 doll da.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Så om vi skal komme opp i 500 millioner døde så må det virkelig eskalere snart
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
08.03.2020 kl 00:23 3501

Om det er noen trøst, så skal alle som blir født, dø av et eller annet en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 01:21 3430

Kan være mange grunner til at Russland ikke vil dempe tilbudet av olje, avgjørelsen er tatt på politisk nivå med politiske grunner
Blir det fri flyt av olje - vil markedet bestemme prisen selv....på godt og vondt.
Kapitalistene ønsker jo nettopp fri flyt av varer - og markedet bestemmer selv prisen.
Hvem som blir mest skadelidende av lav oljepris er ulønnsomme prosjekter- feks vil overbelånt skiferolje produksjon i US dukke under..
USA vil da bli importør av olje igjen...
Etter siste Opec + møte , er det kommet på bordet om fri produksjon innafor Opec- kommer det ingen endringer - så er oljeprisen langt nede på 30 tallet-
At Amerika vennlige Saudi ønsker store kutt kan forståes... Saudi sliter økonomik selv..
Russland, er ikke akkurat så Amerika vennlig , og tenker på egne langsiktige disposisjoner..
Uansett bakenforliggende argument for uenigheten er det en viss fare for oljepris nede på 30 tallet - kanskje nede på rekordlave 27
time will show
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Verdien av Norwegian sine fly er minst en milliard USD høyere enn gjelden, så selskapet er minst verdt 9 milliarder kroner. I tillegg kan Norwegian hvis de vil realisere enorm gevinst på Airbus flyene som er bestilt da disse har steget mye i verdi siden de ble bestilt. Man kan ikke bare fokusere på tapene på driften når man vurderer verdien på selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omans
08.03.2020 kl 02:27 3364

Saudi ønsket høyere oljepris, men en vet aldri hva de kan finne på når de blir fornærma, eller setter hardt mot hardt.
Hvordan de skal klare budsjettene sine vet jeg ikke, de trenger nesten 80doll for å gå i bslanse har jeg lest så det blir store underskudd, om olja på 30 tallet igjen.
Landene er nok ikke spesielt vennlige den ene eller den andre veien. Det er ofte diplomati i den retningen som gagner landenes suverenitet/interesser.
Saudi og Russ er ikke som Usa, de er mer insnevra styresett. Enerådende lederskap, Putin har vært for lenge, Saudi er barbariske jfr gamle regler og drap på journalist.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Ja la oss tro at når noen selger et produkt med dårlig inntjening og med minus, så burde den norske stat ta regningen for din idioti.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
minsin
09.03.2020 kl 02:07 2828

Ja Siber ..
Da var brent nede på 35-36 tallet- dette blir meget bra for NAS.
Flymarkedet hadde forventet seg dobbel pris bare for en par-tre mnd siden..

Nå får jeg vente å se hva som skjer nå asia åpner... mange selskap vil nok falle ... flybransen vil nok korrigere opp, nå som corona tilfellene ser ut til å minke i kina ... Sør korea ser ut til å begynne å flate ut..

talia og isoleringen er ikke bra, noe som kan trekke børsen litt ned ...men jeg tror morgendagen først og fremst oljeselskapene og olje relaterte bedrifter.
Der vil det bli massive fall ... Equinor ned med nærmere 10 pst??? service selskapene ned 15 pluss??selvfølgelig vil Trøim kjøres rett ned 20-30 pst ned ??
spørsmålet er hva gjøre alle aksjonærene som realiserer tapet av pangene - kanskje NAS vil være ett godt alternativ å plassere pengene sine i NAS er tilnærmet utbombet - lav oljepris er en fordel for transportsektoren - især NAS ;-)

Mye og mangt kan skje ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Honor
09.03.2020 kl 02:16 2806

Jeg er bombesikker på at oljeprisene skal videre ned. Du har et poeng "minsin". Og hvis folk mister litt frykt (cor) og begynner å reise litt, ja da ser jeg ikke hvorfor det ikke skal gå den riktig vegen. Konk ..."nop".
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

RE - Da var brent nede på 35-36 tallet- dette blir meget bra for NAS.
Flymarkedet hadde forventet seg dobbel pris bare for en par-tre mnd siden..

* Det er derfor stor mulighet for at de igjen vil tape milliarder ...

Norwegian med giganttap på drivstoffsikring - Tapte 2-to milliarder kroner.

Tapet skjer fordi selskapet på forhånd inngikk avtaler om kjøp av drivstoff til høyere priser som de kunne kjøpt drivstoff for senere i perioden.

Selskapet gjorde dette for å gjøre seg mindre sårbare for svingninger i oljeprisen ved å inngå avtaler om å kjøpe drivstoff til en fastpris i fremtiden.

Problemet er at når prisen faller etter at avtalen blir inngått, vil slike avtaler blir veldig kostbare.

https://www.nettavisen.no/na24/norwegian-med-giganttap-pa-drivstoffsikring/3423576921.html
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Nei, nei og atter nei, rischioso. Holder du fortsatt fast ved dette?

Hedgen står oppgitt i trafikktallene for februar. Videre kan du sjekke denne andelen mot fuelconsumption i Q1 og Q2-rapporter.

Norwegian sparer ca 1,3 mrd årlig på dette oljeprisfallet(på 25%, ikke medregnet raset fra 70--->45$ engang). Da regner jeg med hedge som du er så bekymret for, som også ligger på et lavere nivå enn i fjor og gir ytterligere gevinst selv om denne gevinsten er mindre enn det Norwegian kjøper til spotpris.

Det du holder på med nå virker helt desperat, trodde ikke du ville prøve deg så raskt etter at vi snakket om dette i stad. Kom an, skjerpings.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Habub
09.03.2020 kl 06:39 2551

Havde en længere samtale med en gutt fra NAS igår (Ikke ledelsen da)

Som det ser ud nu er der stadigvæk masser af gæster med flyene, akkurat som oplyst af NAS.

Fagforeningerne har allerede spurgt diverse piloter hvilke tiltag de er klar til hvis dette Corona bliver et større problem end idag, NAS har fuld opbakning fra piloterne, så der bliver ingen problemer.

NAS har sub-charteret en ganske stor del af deres operation til firmaer som Jet-time mv, det er naturligvis uheldig for de firmaer og ansatte men det betyder at NAS som sådan ikke få nogle udgifter forbundet med at aflyse alle disse, men andre ord, den ekstra kapacitet som findes i markedet kommer ikke til at ramme NAS I så stor grad som alle andre. Hvis vi antager at det drejer sig om 10 til 15% hvilket jeg mener er et realistisk tal og luftfarten falder med 30% i sammenlægning med en langt billigere operation er det LANGT fra det store problem for NAS som mange vil have det til.

Olie priserne er i fritt fall, det vil spare NAS for formuer gennem 2020.

Det ser ud til at der i løbet af meget kort tid vil blive indgået aftaler om at fjerne passager afgiften i hele EU, det hjælper altså rigtig meget på en billet til 700 kroner at man tjener 10 til 20 % mere.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
omac
09.03.2020 kl 07:04 2474

Jeg har veldig vanskelig å tro at NAS bare kan kansellere wet lease avtaler uten en form for kompensasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Habub
09.03.2020 kl 07:20 2423

Det er muligt du har, jeg kan oplyse dig om at ofte så er wet-lease lavet på måneds basis, disclaimer jeg kender IKKE den/de aktuelle kontrakter, men i stort set alle findes en disclaimer omkring krig, naturkatastrofer eller wide-spread decease som indbefatter en øjeblikkelig aflysning af kontrakten. Jeg er helt tryg ved at NAS uhyggelig hurtigt kan fjerne noe som ligner 12% (gæt fra min side) af hele deres produktion. Alle andre firmaer har ikke denne mulighed.

Jeg er faktisk oprigtig mere bekymret for SAS i denne situation, de er langt højere exponeret mod loung haul mot øst, deres piloter har nogle umulige ansættelses vilkår men måske 6 til 18 måneders opsigelse. For SAS kan dette blive uhyggelig dyrt, er ikke så sikkert på det bliver det for NAS, så længe vi ikke taler mere end 4 til 8 uker med alvorlig reducere drift,
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
HP17
09.03.2020 kl 08:34 2263

Media krisemaksimerer, les selv hva NAS skriver. Det er ingen utfordringer med finansiering.

The convertible bond issued in November 2019 is guaranteed by the Company’s fully owned subsidiary Arctic Aviation Assets DAC (“AAA”). There are two financial covenants in the bond terms; i) that the guarantor maintains a book equity of minimum USD 400 million, and ii) that the guarantor maintains a debt to book capitalization of no more than 85 percent. As of year-end 2019, AAA were well within these limits with an unaudited book equity of USD 596 million and a debt to book capitalization of 81 percent. Following 31 December 2019, there has been no change in AAA that would result in a material change that would impact the covenants.
https://newsweb.oslobors.no/message/496657
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare

Habub. Du fortjener en takk for dine mange interessante innlegg. Jeg setter virkelig stor pris på dem. Man merker at du har innsikt, i motsetning til mange andre som bare slenger rundt seg med ubegrunnede kommentarer.
Det er i grunn veldig mange bra innlegg fra flere av våre danske venner her på dette forumet. Fortsett med det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare