Pacino
07.03.2020 kl 08:57 5678

Hvordan slår dagens lave oljepris ut på LPG rederiene?
Superoptimist
07.03.2020 kl 09:43 5584

Er det noen som vet hvor mye av denne transporterte gassen blir anvendt industrielt og hvor mye til husholdning?
Siphlonurus
07.03.2020 kl 10:11 5520

Usikker på om denne artikkelen har blitt delt her inne men den argumenter for at både oljeforbruk og oljepris vil stige kraftig hvis Coronavirus får skikkelig fotfeste. Meget interessant og helt motsatt av den rådende oppfatning:
https://seekingalpha.com/article/4328510-what-china-knows-coronavirus-oil-traders-dont-know

Tror dette kan være en fantastisk kjøpsmulighet for Avance og BW LPG
asbjørnsen
07.03.2020 kl 11:24 5402

Kinesisk nyttår har jo alltid hatt ein påverknad på kinesisk eksport og import, for kinesisk nyttår er ein veldig stor hendelse! Eg jobbar sjølv ved eit kinesisk verft i Zhenjiang (2014-2016), der stressa ledelsen ved verftet kvart år med å få gjennomført og ferdigstilt så mykje som mogleg i desember og januar månad sidan dei ikkje visste kva som kom til å skje etter kinesisk nyttår. Dei visste ikkje kven som ville komme tilbake eller når dei ville komme tilbake. Reiarlaget var og temmeleg fortvila fordi dei kvart år måtte gjennomgå sveiseprosedyrene på nytt og gjennomføre røntgen og hyppigare punktsjekkar i mars, april og mai sidan dei som kom tilbake etter nyttår gjerne ikkje var dei same, og dei var stort sett bønder som ikkje hadde heilt kontroll på kva dei holdt på med.

No blir det skrive mykje om at eksporttala frå Kina er låge for januar og februar, men dei er ikkje veldig dårlege samanlikna med tidlegare år, sjå vedlagt graf i linken. Eg tenke at corona viruset har gitt ein lei effekt på ein allereie nedadgående trend, men at vi vil nok oppleve positive tal frå den kanten framover. Blir spennande å følge med på.

https://www.ig.com/au/trading-opportunities/how-does-chinese-new-year-affect-markets--41848-180129
Pacino
07.03.2020 kl 12:28 5301

Her er topplisten mhp utbytte blant selskaper som dekkes av våre analytikere. ..Tabellen viser anslått/annonsert utbytte som ventes utbetalt i 2020 i prosent av aksjekurser pr. 10.02.2020. ...BW LPG Ltd. og Avance Gas er selvsagt helt i toppsjiktet på denne listen.

https://www.paretosec.no/aktuelt?itemId=Aktuelt:994
Redigert 07.03.2020 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
07.03.2020 kl 13:10 5220

Det fundamentale er endret såpass mye at den listen over utbytteselskap er lite relevant. Det mest fornuftige vil være å kutte utbytte til forholdene igjen blir bedre.

I motsatt fall kan historien gjenta seg for Avance. Store utbytter etterfulgt av kriseemisjon.
Slettet bruker
07.03.2020 kl 13:28 5167

Bare kortsiktig støy dette, men det har virkelig skremt vannet av meg personlig.
Om jeg er inne i markedet neste gang en sykdom antydes, så vil jeg selge alt umiddelbart.
Trist at en så god aksje som denne har blitt shortet i senk og det er JF som låner ut sine aksjer til dette, den drittsekken.
Så kjøper han selv billige aksjer når meglerhusene har rasert kursen. Det er slik det er så en må bare forholde seg til det.
Ble litt lengre kinesisk nyttår i år pga. idiotviruset som ikke er farlig, men ringvirkninger er mye farligere. Selv med dagens bunnrater tjener selskapet gode penger.
Redigert 07.03.2020 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
07.03.2020 kl 14:17 5076

Corona er et av problemene. Et minst like stort problem er oljeprisen som muligens vil bli lav i lengre tid.
Siphlonurus
07.03.2020 kl 16:15 4899

Det er jo det store spørsmålet. Men en effekt av Coronaviruset er at man unngår forsamlinger og da slutter man å kjøre kollektivt og tar bilen i stedet. Det er nettopp det artikkelen jeg linket til peker på og som skjedde ifm Sarsviruset for noen år siden. Effekten på oljeforbruket var betydelig den gangen og det er ikke utenkelig at det vil gjenta seg nå. Oljeprisen kan i verste/beste fall gå sky high.
Artikkelen bør leses og er historisk godt begrunnet med tanke på Sars-epedemien.

"If COID-19 does go global, I calculate about 9 million barrels per day of extra oil will need to be found, for every year a global lockdown lasts.
That would be catastrophic.
Brent could easily go over $200"
Kaisovski
07.03.2020 kl 16:48 4835

Høres ut som et krakkvarsel det der. Verde n tåler ikke olje til $200 fatet.
tapogvinn
07.03.2020 kl 17:10 4783

Artikkelen er kun en hypotese og til og med artikkelforfatteren selv er langt fra sikker på sammenhengen mellom viruset og oljeetterspørselen. Det kan ha vært helt andre grunner til at oljeetterspørselen steg for nesten 20 år siden.
really
07.03.2020 kl 19:37 4607

Det er under 25% av oljen som går til transport i dag, og vesentlig mindre til privatbiler. En økning i den størrelsen du antyder er neppe mulig fordi mesteparten av offentlig kommunikasjon forgår i byer der det ikke er kapasitet på veinettet og parkering til å håndtere en slik økning.
really
07.03.2020 kl 19:40 4599

Tidspunktet sammenfaller med en enorm vekst i velstand og i bilparken i China, så sammenhengen er på ingen måte klar.
Raspeballe
07.03.2020 kl 20:23 4510

At Kina kjøper olje når den er billig er kjent. Samme som i 2015/2016 da oljen var ned under 30 usd.
Tenker de hamstrer nå som aldri før.

En annen ting.
Billig olje er bra for verdensøkonomien.
Hvis oljen pga OPEC nå skulle ha steget kraftig så hadde de som sliter
pga Corona fått det ennå værre. Billig olje er bra for mange nå.
Redigert 07.03.2020 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2020 kl 21:41 4398

Dorian endte uforandret i USA på fredag. Kan virke som vi nærmer oss en bunn nå, mye negativt er priset inn. Avance kan gå som en kule når det snur. De fleste eksperter tror vi får en V recovery.
tapogvinn
07.03.2020 kl 23:21 4262

Det er bra å være optimist, men jeg tipper aksjen fort kan falle 50% fra dagens nivå.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 01:31 4154

Gassprisen, særlig LPG (som er det AVANCE transporterer - AVANCE transporterer null LNG), er nær 100% uavhengig av oljeprisen. Lav oljepris kan føre til mindre produksjon av olje, som gir mindre produksjon av gass, og derav muligens høyere gasspris.

Det viktige for AVANCE er at USA har et STORT overskudd av LPG/LNG/gass som de må selge billig for å bli kvitt. Alternativene er lagring/brenning.
https://d32r1sh890xpii.cloudfront.net/tinymce/2020-03/1583514479-o_1e2od2nmdaev77pocc1uum129r8_large.jpg
https://www.petro-online.com/news/analytical-instrumentation/11/breaking-news/what39s-the-difference-between-lpg-and-lng/50495
Slettet bruker
08.03.2020 kl 09:04 3942

Er det noen som kan shipping så er det John Fredriksen. Jeg har fulgt ham før og det har jeg ikke angret på :)

*******
Many readers are likely growing concerned about the spread of the coronavirus and the potential impact on the market (and your health). I understand the emotional difficulty of the moment, and I understand the challenges of keeping a cool head amidst the media and market frenzy. Market volatility, accompanied by a blitz of negative news coverage, will make any situation feel totally dire.

In times like these, it often feels like the worst-case scenario is the only possible outcome...even though history consistently implores us not to think this way. It’s not our fault – humans are hard-wired to overreact to the negative while underplaying the positive, which I think describes the current investment environment. Panicking now means giving into this classic investment error, in my view, and is also the precise reason many investors fail to achieve their desired long-term investment outcomes.

Throughout history, there have been dozens of virus outbreaks, epidemics, and a handful of pandemics. Virtually all of them resulted in short-term volatility and downside, followed by long-term price appreciation. In my view, it is very reasonable to expect a wild ride for the next few weeks. But that does not mean the right move now is to sell or panic. Longer-term, the actual impact to the equity markets has almost always been fleeting.
Redigert 08.03.2020 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
really
08.03.2020 kl 15:31 3615

Når både Saudi og Russland nå signaliserer produksjonsøkning av olje samtidig som etterspørselen faller er det vel ikke særlig risiko for høy gasspris med det første. Alt for mye billig olje blir vel heller et alternativ til gass.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 15:33 3602

Fra DnB i dag:

Shipping down to HOLD on virus
We are shipping analysts not virus experts, but we have
been reading international press, WHO, the Lancet, JAMA
and China CDC reports to assess the potential impact of
on shipping. This is not a comprehensive study, but we
are sharing what we have learned so far. In conclusion:
we see short-term downside potential to shipping and
have downgraded our entire shipping universe to HOLD.
tapogvinn
08.03.2020 kl 15:47 3554

Mindre produksjon av LPG medfører selvsagt også mindre fraktbehov. I tillegg vil lavere oljepris også påvirke arbitrasjemuligheten.

Slettet bruker
08.03.2020 kl 15:53 3525

Olje er er i liten grad et alternativ til gass, særlig ikke til LPG. Motorer og alt annet som er konstruert med gass som energikilde, kan ikke bruke olje som alternativ. Har en noen sinne vært på et stort lager, og sett gaffeltruck kjøre rundt, har de nesten alltid en beholder/flaske oppe bak på trucken. Det er en flaske med LPG som trucken bruker som drivstoff.

Industriell gass er stort sett LNG, fordi det kan fraktes/sendes i rør.

LPG er mye tyngre enn LNG, og derfor vanskeligere i sende i rør, men kan lett transporteres i flaske. Egner seg derfor godt til privat bruk som alternativ til kostbar utbygning av infrastruktur i form av rørledninger/strømnett, særlig i store og befolkningsrike land som India, Pakistan, Kina, med flere.

Generelt sett er det alltid en eksplosjonsfare ved (uforsiktig) bruk av gass. Igjen er LPG gass på flaske en fordel, fordi maks en flaske kan eksplodere og forårsake mindre skader. Eksploderer LNG gass som kommer i rørledning, kan eksplosjonen forplante seg til naboleiligheter (hele blokker) gjennom rørledningen til neste ventil som klarer å stenge for gassen.

Redigert 08.03.2020 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Hellboy
08.03.2020 kl 16:04 3500

Takk for "voksenopplæringen", Reserven. At LPG ikke kan sendes i rør lærte jeg nå. Det betyr at russiske gassledninger til Kina kun er en mulig konkurrent til LNG, og ikke LPG.

Kjekt å vite.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 16:14 3473

LPG kan sendes i rør, men er mer komplisert enn LNG. I motsetning til LNG (NG = Natural Gas), er LPG (PG = Petroleum Gas) ikke et direkte "naturprodukt", men mest et biprodukt av olje/petroleum-raffinering. LPG kan også fremstilles fra LNG.

LPG er enklere og mindre energikrevende å frakte flytende enn LNG. LPG gjøres flytende vha trykk (på tank), LNG vha nedkjøling. Røft sagt er LPG ca 3 ganger mer energirikt enn LNG, dvs at du trenger bare 1/3 LPG for å få/frigjøre samme menge energi som med LNG.

Redigert 08.03.2020 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
really
08.03.2020 kl 16:19 3448

Godt innlegg, reserven, som gir en high level beskrivelse av hvordan de forskjellige gasstypene brukes.
Her som overalt ellers, avhenger overgang fra en energiform til en annen av hva som allerede er forberedt og hvor lang tid som går. Der det har vært muligheter for rask bytte har bl.a. vært enkelte kraftverk.
Pacino
09.03.2020 kl 11:34 3063

Eneste positive på dagens børsliste så langt er at DNB er ned 12% ..FORTJENT
Slettet bruker
09.03.2020 kl 11:48 3004

Hehe
brass1
09.03.2020 kl 11:54 2963

Hvorfor klarer ikke Avance å styrke seg i likhet med Bwlpg og mange andre etter at børsen har "steget" 5% fra bunn, virker som om det er sperre på kr 27,5
Redigert 09.03.2020 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.03.2020 kl 12:10 2897

2 utbytter er snart like mye som kursen!!!
Pacino
09.03.2020 kl 12:42 2803

Futures i US ser heller ikke særlig oppløftende ut i dag, ..akkurat nå er Dow Jones ned over 1200 poeng.

https://www.cnbc.com/futures-and-commodities/
Redigert 09.03.2020 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Kvistingen
09.03.2020 kl 12:45 2787

Ja, de som fikk kjøpt på 22 i dag, inkludert 3 kroner i kvartalsutbytte, må vel ha gjort en bra deal.
Pacino
09.03.2020 kl 14:30 2625

Amerikanerne har pinset klokken og åpner 14.30 i dag.