THE TIMES - NORWEGIAN MOT KONKURS

Fru-Blom
NAS 07.03.2020 kl 16:20 4886

Er Norsk presse korrupte?
Hvorfor ikke informere allmenheten?

https://www.thetimes.co.uk/article/fears-grow-for-future-of-troubled-norwegian-pxzgr8v95

Sus
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 08:35 4522

Kjære Fru Blom,

Norsk pressen har haft meget travlt med at informere allmenheten om dette i de seneste dage. Eksempelvis denne overskrift fra Finansavisen "Krakk i Norwegian".

Som du nok er bekendt med så er jeg dansk og derfor blev jeg litt usikker på hvad ordet "krakk" betyder på bokmål. Ved et udemiddelbart opslag fandt jeg følgende:

En krakk er et møbel som enklest kan beskrives som en stol uten rygglene. Uttrykket brukes også for tilsvarende konstruksjoner som ikke nødvendigvis er til å sitte på, slik som sagkrakk.

Jeg kunne også finde nogle fine billeder på nettet av en "Krakk" og jeg kunne se at man kunne købe dem hos en stor svensk bedrift.

Det var nok ikke lige det Finansavisen's journalist tenkte da han skulle skrive om NAS.

Men så fandt jeg ud av at der også kan være en slang betydning av ordet. Her betyder krakk nemlig: sammenbrudd, ruin, insolvens, betalingsstans, fallitt, konkurs og bankerott.

Det var mange ord for det samme. Men konklusion er at du - Fru Blom - ska regne med at høre fra advokatene i konkursboet om at de aktier du eventuelt måtte ejer er lig nul kroner.

Men nu er det sådan - Fru Blom - at jeg også har aktier i Norwegian og jeg lavet et hurtigt opslag i mit depot. Min bank havde så ikke fået med sig at NAS var kommet i "sammenbrudd, ruin, insolvens, betalingsstans, fallitt, konkurs og bankerott". Jeg tog kontakt til banken og hørt om ikke de havde misfortsået noget fordi der stod i Finansavisen at Norwegian var i " sammenbrudd, ruin, insolvens, betalingsstans, fallitt, konkurs og bankerott".

Banken oplyste meg så om at jeg ska ikke tror på alt hvad jeg leser i avisen. Men jeg svaret til banken at ham Hr Hegnar han var da ellers så en pæn og nydelige gamle mand. Han kunne da ikke har nogle ansat så drev på med den slags historier.

Så jeg tog kontakt til nogle av de skrivende jorunalister og spurgte om ikke der var tale om en misforståelse. Men nej de havde hørt det fra en Hr Sissener som oplyst at han planlage at overtaget selskapet i neste uke for 1 kr. Han havde faktisk sagt at han kunne fremsette et endnu bedre bud som ville være på 0,1 kr.

Så ringet jeg til NAS. Her var der til min overraskelse en som tog telefonen. Jeg fortalt at jeg havde regnet med at alle medarbejder var sendt hjem fordi det er vanligvis hvad man gør når noget "krakker". Så spurgte jeg for en sikkerhetsskyld om jeg var kommet til NAS og ikke SAS. Men den venlig dame kunne oplyse at jeg var kommet til NAS. Hun stillet meg som om til en venlig ung mand. Han kunne så oplyse at ryktene om NAS død er sterkt overdrevet og så ønsket han meg en god dag.

Så kjære Fru Blom. Sådan går verden sin gang.

Mvh

ES
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.03.2020 kl 08:53 4450

EliotS

Jeg mener NAS ville ha store fordeler ved å gå i søksmål mot Sissner, de ville hatt en sterk sak.
Jeg har ikke nok kunnskap til å selv kontakte Norwegian som burde ta dette videre med sine advokater.
Så i går at det var forslag om å sende dette til Finanstilsynet, noe jeg mener er feil.'Dette må Norwegian gjøre.

Spekulasjoner i Norske og utenlandske media med konkurs og emisjon på 1 kr eller lavere har utspring i sjakalen Sissner.
Denne mannen har gjennom 2 år påført selskapet så stor skade at det burde gått gjennom et søksmål fra Norwegian som selskap.

Håper noen vil oversende regelverket fra finanstilsynet til rett person i Norwegian, det er slett ikke sikkert de har tengt over denne muligheten.

Jeg mener dette ville styrket Norwegian på kort og lang sikt uansett utfallet av saken.
Dette er også en sak for media, hvor Norwegian som selskap ville blitt forstått og Sissner ville i beste fall fått et svært dårlig omdømme rundt hans rolle ved å sitte på begge sider av bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 09:11 4361

Startegi - Jeg tror ikke at NAS kan gå i søksmål mot Sissner. Det skal eventuelt være aktionærer i NAS som starter et søksmål. Regler er igennem de senere år blevet mere og mere dereguleret. Domstolene giver også ret stor frihet til ytring. Det er derfor vanskeligt at vinde frem på dette punkt.

Men myndighetene kan med henvisning til Corona krisen sette ham litt på plads. Lovgiving tager nemlig højde for at man ikke må udnytte kriser til at destabilisere markedet. Værdipapirloven taler om hensynet til velfungerende markeder og finansiell stabilitet. Finansiell stabilitet kan defineres som fravær av kriser, eller at markedet er robust nok overfor forstyrrelser til å kunne ivareta sine funksjoner effektivt. Formålet er å dempe de virkningene en eventuell krise har for realøkonomien.

Jeg overvejer derfor at ringe til Finanstilsynet mandag når de åpner og diskutere disse forhold.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 09:18 4317

NAS går aldri konkurs. Bare nye emisjoner og så aksjesplitt. Nok av Nordmenn som ønsker å redde NAS og være med i en emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bokaj70
08.03.2020 kl 10:03 4155

Hvis folk for alvor holder op med at rejse i en periode er det en reel mulighed. Eller i det mindste en emission på "1 kr" - skal nok ikke tages så bogstaveligt. Men en 5'er er da ikke underdrevet hvis det kommer så hvidt.

Jeg håber virkeligt at NAS klarer sig igennem uden. Spørgsmålet er hvornår tilstandene bliver normaliseret. Corona er kommet for at blive og tiltag er nu for at undgå overbebyrdning af sundhedsvæsenet
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Kantarell
08.03.2020 kl 10:34 4012

Jeg tror at det vil også ha større impact om man beskriver hendelse om markeds destabilisering (Market destabilization) på engelsk. Dette fordi, vil kunne leses av mange andre enn nordmenn.
Definere S. som incompetent speculator. osv
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Fru-Blom
08.03.2020 kl 19:25 3694

EliotS

Du har googlet ordet "KRAKK" til en stol.

Jeg har derimot googlet ordet "Virkelighetsfornektere" eller "Fornektelse", da fant jeg følgende:
Fornektelse er et forsvar brukt for å unngå erkjennelsen av realiteter som kan avstedkomme frykt, skam, sinne eller andre smertefulle følelse.

Sus
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
deltaker
08.03.2020 kl 21:48 3463

NAS går konk. Det er sikkert. Hør det fra en som har vært med på en større konk i et børsnotert selskap i 2009 der 2 mrd i aksjonærverdier forsvant i løpet av få dager. Hvorfor skulle noen ønske å kjøpe aksjer - selv på en kurs på 1 kr??? Selskapet har 60 mrd i gjeld i en bransje som vil være i problemer i mange månderer fremover. Samtidig er egenkapitalen på rundt 1,5 mrd - dvs nesten null i dagens situasjon. Selv om IAG hadde fått NAS til 0 kroner nå, ville de ha sagt nei, fordi gjelden skal betjenes. Norwegian har kostnader på rundt 4 mrd i måneden. Regn med inntektsbortfall på 30-50%, noe som etter mine beregninger tilsier at de vil tape bortimot 1 mrd i måneden. Så en emisjon på 1 mrd aksjer til 1 kr, vil holde i knapt 1 mnd. NAS går dessverre konk. Noen mener de er too big to fail, at det er kvalitetesselskap osv. Tull og tøys. Større og mer tradisjonsrike flyselskaper (Panam, KLM osv) har gått konk før. Enhver som følger med hva som skjer i verden med karantener, hjemmekontor osv skjønner at flyindustrien blir rammet på lang, lang sikt. - lenge etter at Corona er historie. Dessverre for Norge og NAS-askjonærer, vil Norwegian være konkl lenge før det. En kriseemisjon (og erstatning fra Boeing, som aldri kommer) vil bare utsette det uunngåelige i noen mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Fru-Blom
10.03.2020 kl 23:10 3071

Hvorfor hauser man opp noe som ikke lar seg redde, istedenfor å redde seg selv?

Sus
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2020 kl 23:26 2953

Smart spørsmål krever smart svar...

Fordi jeg ønsker å bidra med å donere millioner til boet
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
10.03.2020 kl 23:35 2879

Hvordan har du regnet ut EK, siden du kom frem til 1,5 mrd?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Fru-Blom
11.03.2020 kl 13:25 2513

Norwegian er forbi stadiet der en emisjon - nærmest uansett størrelse - kan redde selskapet,

DN

Sus
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
deltaker
18.11.2020 kl 21:14 1472

Lærdom for fremtidige case for småinvestorer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2020 kl 21:20 1412

Enig Fru Blom - Andre her inne røyker alt for mye KRAKK
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare