CORONA Dette er hva hysterikerne ikke vil du skal tenke på

shokosta
NAS 07.03.2020 kl 21:32 10361

Et politisk rødglødende pressekorps, og en finansbransje som har lettere for å tjene penger på kriser som de selv er med på å skape eller forsterke, er det største problemet som NAS har blitt rammet av, og det er ikke enkle krefter å stå i mot noen av dem. Hjernedøde journalister har gjennom Corona-krisen fått bilder av et mindre forurenset kina, og hva kan være bedre enn å bruke viruset for alt det er verd også i forhold til å stanse flytrafikken, som de jo mener er ødeleggende for vår klode, enkle i hodet som de er. Så NAS hamres i hjel, daglig, og selv om man til dels har satt seg i denne situasjon selv, ved ikke å løse en del av de problemstillinger som de selv har brakt på banen, som kompensasjon fra Boeing osv, er det jo ingen tvil om at det er noen som ikke vil selskapet vel (Sissener som en).
Da er det jo litt befriende å lese en artikkel i engelske Guardian i dag, som peker på at det faktisk også er en rekke positive ting omkring alles ønske om å stanse Corona fra å bli enda mer alvorlig, men dette er selvsagt noe vi her hjemme aldri får vite noe om. Her er det katastrofe som gjelder, og katastrofer selger klikk, som igjen gir inntekter... Den enes død, den andres brød med andre ord. Jeg sier ikke mer, utover at artikkelen kan leses i sin helhet her: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/07/coronavirus-reasons-to-be-reassured og en enkel norsk oversettelse av artikkelen følger her.
Håper at i alle fall noen av dommedagsprofetene der ute kan få litt vett inn i skallen ved å dvele litt ved det som står skrevet her, selv om det kanskje er for mye forlangt, for utpreget hjernesvinn er dessverre langt mer alvorlig for disse enn Corona viruset, det er i alle fall helt sikkert!

CORONA VIRUS: NI GRUNNER TIL Å BLI BEROLIGET

Ja, Covid-19 er alvorlig, men kontekst er nøkkelen og verden er godt plassert til å takle det
Koronavirus-epidemien utgjør tydeligvis et eksepsjonelt alvorlig globalt problem: i løpet av noen få uker har den spredd seg fra Kina til mer enn 80 land, smittet mer enn 100.000 mennesker så langt og forårsaket mer enn 3.400 dødsfall.

Men når vi blir rammet av minutt-for-minutt-oppdateringer fra hele verden, og opplever utviklingen av Covid-19 i sanntid - nyhetsvarsler, store overskrifter, hysteri i sosiale medier - er det en risiko for at vi kan miste noen essensielle kontekster.

Ja, dette viruset er åpenbart en enorm utfordring: medisinsk, politisk og - kanskje mest påfallende for tiden - sosialt og økonomisk. Men det er verdt å huske at verden aldri har hatt bedre verktøy for å bekjempe den, og at hvis vi er smittet, er det veldig lav sannsynlighet for at vi dør av det.
Her, med tillatelse fra en rekke forskere, men hovedsakelig Ignacio López-Goñi, professor i mikrobiologi og virologi ved Universitetet i Navarra i Spania, er det som forhåpentligvis kan forklare noen få betryggende fakta om det nye Coronaviruset:

Vi vet hva det er.
Som López-Goñi skrev for «Conservation France», ble viruset som forårsaker tilfeller av alvorlig lungebetennelse i Wuhan identifisert innen syv dager etter den offisielle kunngjøringen 31. desember, og tre dager etter dette var gen-sekvensen tilgjengelig. Til sammenligning tok HIV to år å bli identifisert etter at den først dukket opp i midten av 1981, bemerker López-Goni. Vi vet også at viruset er naturlig, at det er relatert til et virus som finnes i flaggermus, og at det kan mutere, men det ser ikke ut til å gjøre det veldig ofte.

Vi kan teste for det.
13. januar - tre dager etter at gensekvensen ble publisert - var en pålitelig test tilgjengelig, utviklet av forskere ved avdeling for virologi ved Berlin’s Charité Universitetssykehus med hjelp fra eksperter i Rotterdam, London og Hong Kong.

Vi vet at den kan isoleres (om enn til betydelige kostnader).
Kinas drakoniske karantene- og isoleringstiltak ser ut til å virke. Torsdag ble det rapportert om 120 nye tilfeller i Wuhan, det laveste tallet på seks uker, og for første gang siden utbruddet startet, ingen nye smittede i det hele tatt i resten av Hubei-provinsen. Flere kinesiske provinser har ikke hatt noen nye tilfeller i fjorten dager og flere åpner skolene sine igjen. I mange land er infeksjoner i klart definerte klynger, noe som skal gjøre det enklere å isolere den.

Å bli smittet er ikke så lett (hvis vi er forsiktige), og vi kan drepe det ganske enkelt (forutsatt at vi forsøker).
Hyppig, forsiktig håndvask, som vi nå alle vet, er den mest effektive måten å stoppe viruset som overføres, mens en løsning av etanol, hydrogenperoksyd eller blekemiddel vil desinfisere overflater. For å bli vurdert som høy risiko for å bli smittet av koronaviruset vil du måtte leve med, eller ha direkte fysisk kontakt med noen som er smittet, hoste eller nyses av dem (eller plukke opp et brukt lommetørkle), eller være ansikt til ansikt kontakt, innen to meter, i mer enn 15 minutter. Vi snakker ikke om å passere noen på gaten.

I de fleste tilfeller er symptomene milde, og unge mennesker har svært lav risiko.
I følge en studie med 45 000 bekreftede infeksjoner i Kina, forårsaket 81% av tilfellene bare mindre sykdomssymptomer, 14% av pasientene hadde symptomer beskrevet som "alvorlige", og bare 5% ble ansett som "kritiske", med omtrent halvparten av dem som resulterte i død. I bare 3% av tilfellene inngår personer under 20 år , barn virker knapt påvirket av viruset i det hele tatt, og dødeligheten for under 40-årene er omtrent 0,2%. Risiko stiger i over 65-årene og når nesten 15% på over 80-tallet, spesielt de med eksisterende hjerte- eller lungetilstand. Det er vanskelig å beregne dødeligheten under en pågående epidemi fordi det ikke er klart hvor mange milde eller asymptomatiske tilfeller som er testet for, men det beste estimatet vi har for koronaviruset så langt er 1,4% - et sted mellom 1918 spansk influensa og svineinfluensa fra 2009.

Folk blir friske av det.
Som den daglige tellingen, opprettholdt av Johns Hopkins CSSE viser, blir tusenvis av mennesker over hele verden bekreftede friske fra coronavirus hver dag.

Hundrevis av vitenskapelige artikler er allerede skrevet om det.
Skriv Covid-19 eller Sars-19 inn i søkemotoren på det amerikanske nasjonale biblioteket for medisinens PubMed-nettsted, og du vil finne, knapt fem uker etter virusets oppstart, 539 referanser til artikler om det, som omhandler vaksiner, behandlinger, epidemiologi , diagnose og klinisk praksis. Det er en eksponentielt raskere publiseringsfrekvens enn under Sars-epidemien, konstaterer López-Goñi - og de fleste publikasjoners coronavirus-artikler er gratis tilgjengelige.

Vaksineprototyper finnes. Kommersielle farmasøytiske og bioteknologiske laboratorier som Moderna, Inovio, Sanofi og Novavax, samt akademiske grupper som en ved University of Queensland i Australia - hvorav mange allerede arbeidet med vaksiner mot lignende Sars-relaterte virus - har forebyggende vaksineprototyper. under utvikling, hvorav noen snart vil være klar for test på mennesker (selv om deres effektivitet og sikkerhet selvfølgelig vil ta tid å etablere).

Flere titalls behandlinger er allerede under utprøving.
I midten av februar var mer enn 80 kliniske studier i gang for antivirale behandlinger, ifølge tidsskriftet Nature, og de fleste har allerede blitt brukt vellykket til behandling av andre sykdommer. Legemidler som remdesivir (Ebola, Sars), klorokin (malaria), lopinavir og ritonavir (HIV), og baricitinib (revmatoid polyarthritis) blir alle utprøvd på pasienter som har fått koronaviruset, noen som et resultat av anvendelsen av kunstig intelligens
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2020 kl 21:36 10211

Folk herinde gør meget ud af at snakke om, at COVID19 ikke er særlig slemt, og at det er hysteri. Folk herinde fatter ikke, at det er folks PERCEPTION af sygdommen, der lammer økonomien. Er fuldstændig ligegyldigt, hvor alvorligt COVID19 er eller ej - det er folks reaktion, og de er skide ligeglade med fakta og tal.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
shokosta
07.03.2020 kl 21:51 10114

Men da må du også forstå at folks "perception" av sykdommen er et direkte resultat av nettopp det hysteri som vi fores med til daglig.. Skjønner du virkelig ikke det? Det var jo hele essensen i det som står innledningsvis! :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
CS_invest
07.03.2020 kl 21:52 10090

Du har skrevet et langt innlegg - og tilgi meg om ikke har fått akkurat alt med. Og litt usikker også på hva egentlig du mener med dette?

At mane til ro, besinnelse og bruk av vett? - i så fall er jeg helt enig!
At anføre dette som noe ufarlig (pga. kjenner gensekvensen til viruset, og at det kan begrenses dersom innføres streng og komplett karantene (a la Kina) - og at det kanskje er en vaksine (allerede usikkert pr dato - pga nå også en mutert variant) - da er jeg ikke enig!

Problemet her er kombinasjon av

1. manglende naturlig immunitet i befolkning
2. åpenbart en høy smitterate
3. når 1+2 kombineres med en dødsrate (mortalitet) som er i procent frem for promille - så er det rent faktisk et reelt og betydende problem - som må håndteres.
4. håndteringen herav - får konsekvenser, både for mange i befolkning og for økonomi.
5. Dersom ikke myndigheter (tross økonomisk risiko og belastning av folks frihet) implementerer punkt 4 - så vil et slikt virus gå inn i en ren eksponentiell utvikling, og i tillegg hvor ekspontenten øker under utviklingen. Dette medfører foruten at det blir et svært massivt antal smittede (si fra 25-75 prosent av befolkning) - også (årsaken) blir en tilsvarende økt risiko for mutasjoner med ennå større lethalitet (fleste mutasjoner - medfører at virus fungerer dårligere - men i et slikt scenariu så har dette lite betydning, men derimot vil de mer alvorlige (spesielt de som smitter bedre, ikke nødvendigvis de mer dødelige) få et klart fortrinn).

Så om du ser totale bildet - så burde i alle fall ikke du argumenterer for at "ikke det gøres noe".

Panikk har ingen effekt - men målrettede definitive tiltak har!

Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Herman*
07.03.2020 kl 21:54 10069

Veldig bra, shokosta. Det er dette budskapet jeg har savnet de siste to ukene. Faktabaserte analyser blottet for hysteri. Verden går videre, folk må forflytte seg, gå på jobb/skole osv. Det faktum at INGEN i Norge per i dag er innlagt på sykehus, sier mye.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.03.2020 kl 21:57 10035

Jeg vil nok si at alvorlighetsgraden som stadig er under utredning, i stor grad påvirker folks PERCEPTION, så at de to er helt uavhengige av hverandre tror jeg er feil. La oss si at man nå får 5000 tilfeller i Norge og 5 dødsfall, ville ikke det påvirke folks PERCEPTION?
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
CS_invest
07.03.2020 kl 22:17 9941

Og så må en samtidig nytte vett og historisk innsikt.

I hele verdenshistorien er ikke det hverken krig, atombomber eller klima - som har drept flest mennesker.

Det er pandemier og sult!

Og da er det relevant at være på alerten - når det kommer et virus som smitter som forkjølelse og dreper som spanskesyken!

De som ikke tar slikt på alvor er enten økonomer eller innlagt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2020 kl 22:20 9910

Min pointe er: Aktiekurserne falder uanset hvad - intet vi gør eller skriver herinde kan gøre noget ved det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Mølleren
07.03.2020 kl 22:26 9870

Ingen vet ettervirkningene av Viruset av de som er smittet spør dere meg så er dette bare starten på noe værre.
Tiden for vise men tror jeg har rett dessverre :-(
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nukjørvi
07.03.2020 kl 22:34 9835

Gode poenger og jeg er forsåvidt enig i at folk overreagerer men det er nettopp det at folk over reagerer som sender finansmarkedene i grøfta. Det blir som en snøball som spinner ut av kontroll. Når den først har begynt å spinne så tar det en stund før det stopper opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.03.2020 kl 22:53 9769

Det er slike kommentarer man må styre unna.

Du har helt rett i at ingen vet ettervirkningene av dette. Like etter kommer du med en spådom som ikke har rot i noe annet enn din egen fantasi. Det blir for lavt nivå, spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Kantarell
08.03.2020 kl 10:58 9461

Det var nok meningen. Han/hun vil undergrave TS men 1 setning. (lol)
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Kosh
08.03.2020 kl 11:21 9377

Hvis du har rett taper vi noen milliarder unødvendig. Hvis han har rett kan titusentalls personer dø. Hva er verst?

Husk at det ikke hjelper ingen å være etterpåklok.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
omans
08.03.2020 kl 11:30 9328

Svineinfluensaen ga 900 000 tilfeller i Norge anslagsvis, og 33 døde.
Sesonginfluensa er det kanskje 900 som dør av i Norge pr år.
Dette skrives det ikke om hver dag, og folk følger ikke med i daglige oppdaterte lister.

En konkluderer også med at Korona har lavere dødelighet enn Sars og Mers, men kan muligens smitte lettere.

Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 11:36 9274

Hvis jeg har rett?

Jeg forsøker ikke å spå noenting. Poenget mitt er at i forbindelse med dette virusutbryddet er det fryktelig mye feilinformasjon, og det gjør at det er enda viktigere å formulere seg på en nøktern og kunnskapsbasert måte når man omtaler viruset - ikke prøve å spå fremtiden, noe ikke engang de fremste epidemiologer har gode nok forutsetninger per i dag til å gjøre. Jeg mener at både de som sier at dette er like ufarlig som en influensa - og de som spår dommedag - her på forumet, er altfor tidlig ute i sine konklusjoner.

Derfor setter jeg pris på f.eks Herman sitt forsøk i å informere om daglige vekstrater innenfor sentrale utbruddsområder samt Norge. Dette er kunnskap som gir et mer nøyaktig situasjonsbilde.

Ikke et halvhjertet forsøk, med èn setning, uten kilder, på å spå fremtiden fordi man kastet et blikk på VGs forside når man var og kjøpte øl.

Skjønner ikke helt hva du mener med det retoriske spørsmålet ditt heller, det redder vel ikke mange titusener om vi taper noen milliarder? Eller, hva mente du her?
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 11:38 9252

Sjefen har talt,du må passe ord bruken din her inne Mølleren
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 11:44 9222

bør vel være såpass takhøyde her at man kan si fra, uten å få kasta en hersketeknikk i trynet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Epona
08.03.2020 kl 11:48 9192

bamserud er den selvutnevnte ordstyreren her, men restplass på nøye seg med restplassen.

*** ET KOLLEKTIVT VIRUSHYSTERISK HYPOKONDER-UTBRUDD ER I FERD MED Å GJØRE SEG GJELDENDE ***
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.03.2020 kl 11:55 9160

Shokosta
Meget bra innlegg og jeg støtter deg i dine vurderinger.

Men når det kommer til denne typen virusutbrudd, så viser mennesket seg fra sin verste side. Da kommer egoismen frem i fullt mon. Vi ser det på mange områder. Mennekser som er sagtt i karantene for å ikke smitte andre, finner det OK med fri fra jobben, men ingen skal hindre dem i å gå på treningsstudio eller i butikken.
Vi ser det gjennom personer som hamstrer inn ,at og medisinsk hjelpeutstyr til seg og sine. I dag er apotekene og butikkene utsolgt for vernmasker og antibac.

I aksjemarkedet gir det seg utslag i at investorer raker gevimnstene fra bordet og setter pengene i banken. Investorene handler ut fra sitt egosentriske syn og rasjonell tenking er lagt bort.

Nå ser vi at flere og flere arrangement blir rammet, hotellene sliter med avbestilligner og unormalt lav booking, flyseølskapewne kansellerer flyruter og andre fly flyr halvfulle. Det minner mer og mer om natten da Gulfkrigen startet i januar 1991. Da var jeg på møte i USA og skulle frly hjem fra Bosten til London. Jeg hadde plass på en BA-flight, men ombord i den flighten var også passasjerene fra 3 kansellerte flighter, alle fra Jumbojet's. Og flyet var nesten tomt! Hysteri i USA og amerikanerne synes London ble for nær krigssonen!!

Nå er corona i ferd med å gjøre sin inntreden i USA for fullt. Og tro ikke at unntakstilstand i California og New York vil bidra til å berolige resten av USA. Jeg frykter vi kun har sett begynnelsen på noe som blir langft styggere i ukene som kommer.

Lykke til og nyt livet!
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.03.2020 kl 12:02 9102

TS:

"14% av pasientene hadde symptomer beskrevet som "alvorlige", og bare 5% ble ansett som "kritiske" i følge din kinesiske kilde.

Mange land, inkl. USA, har slett ikke sykehuskapasitet til å behandle disse 14% (19%?) av de som er smitta. Det blir en kjempeutfordring og vil koste mange liv hvis denne corona-sykdommen smitter "bare" 10% av befolkningen. Realistisk skal vi regne med at minst 60% av befolkningen blir smitta i løpet av det første året. Fagfolk sier at denslags pandemier utvikler seg med en fordobling av antall smitta i løpet av 6-7 dager hvis det ikke innføres drastiske karantenebestemmelser som de nå gjør i bl.a. Italia.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Kosh
08.03.2020 kl 12:26 9052

Det er ikke feilinformasjon at følgene av å ikke stoppe sykdommen har stor fare for å være verre enn de fleste forestiller seg. Det er mye som tyder på at man ikke blir langtidsimmun mot den, og derfor en ikke ubetydelig mulighet for at den blir endemisk om ikke den stanses. Siden en forholdsvis stor andel av de som får alvorlige symptomer får permanent redusert lungekapasitet, så vil mange vil dø flere år tidligere enn de ellers ville gjort hvis den blir endemisk. Neste gang de smittes vil sjansen for å overleve være mye mindre.

Det finnes allerede fire andre Corona-varianter som er endemiske blandt mennesker, så det er ikke spesielt usannsynlig at SARS-CoV-2 også blir det. Tiltakene som er nødvendige for å stanse den vil koste milliarder, så jo, det kan redde mange titusener hvis vi er villige til å betale prisen de koster.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 12:41 9009

Hvis budskapet ditt var at man burde sette inn tiltak for å stanse dette, og at dette koster noen milliarder, er jeg selvsagt enig. Det er klart man må mobilisere ressurser til dette problemet og redde så mange som mulig. Jeg mente på ingen måte at man ikke skulle forsøke å stoppe smitten i mine innlegg over.

Jeg mente vel at onelinere som

" Her kan dødsraten kan stige til 10% innen får uker......"

ikke er noe særlig nyttig bidrag 😃
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
omans
08.03.2020 kl 22:53 8722

Uavhengig av dette såkalte hysteriet, har du eller shokosta stål troa på at NAS kommer seg igjennom dette, og at de klarer overholde betalingsforpliktelser ?
At de overlever rett og slett. Mener du skrev det var godt kjøp rundt 17 også.
Får si som det kjente ordak, jeg har ikke peiling på kort sikt aksjekurs. Nå er det veldig mange som roper på konkern.
Jeg bare lurer, dersom de roper på dette, hvorfor så opptatt av dette. Hva er egen-gevinsten her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare