Boeing kan jo kjøpe hele NAS

bite
NAS 08.03.2020 kl 07:17 1596

På denne kursen, market CAP på rundt 2 mrd, ville Boeing antagelig kunne plukke opp NAS for en billigere penge enn å måtte stille opp med erstatning. By 20 kr, så får de antagelig aksept. Slipper mer erstatningsmas, pluss at de får full kontroll på en masse flybestillinger NAS har hos Boeing. Et lite balletak på Airbus får de på kjøpet. Har ikke NAS noen bestillinger der også?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Claude
08.03.2020 kl 07:25 1571

Morsom tanke det der :-)

Kanskje andre som kan finne på å kjøpe NAS av samme grunn ? Legge ned flyvirksomheten og bare ha igjen et selskap som har krav på erstatning fra Boeing.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 07:37 1545

Begge kjøpes av Airbus, da kaster Trump seg fra Trumptårner og er alle problemer løst
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
08.03.2020 kl 07:38 1540

Og gjelden bare forsvinner som dugg for solen? WAKE UP!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
bite
08.03.2020 kl 07:41 1524

Gjelden er knyttet til flybestillinger hos nettopp Boeing. Wake up.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 07:56 1492

Når man køber et selskap drejer det sig jo ikke kun om market cap på børsen men om enterprise value, hvor også gjelden indgår i beregning. Så vi ligger vel rundt 55-58 mia, hvis Boeing skal købe

Enterprise Value kan beregnes på følgende måde:

EV=MC+Total Debt−C

Hvis vi benytter dagens markedsværdi og tallene fra full year 2019 report så får vi følgende EV

Market capitalization; equal to the current stock price multiplied by the number of outstanding stock shares:
MC = 163.558.377 X 12,24 = 2,00 mia NOK

Total debt; Equal to the sum of short-term and long-term debt:
Total debt = 58,3 mia NOK

Cash and cash equivalents; the liquid assets of a company, but may not include marketable securities:
C = 3,10 mia NOK

EV = MC + Total Debt − C = 2,00 mia NOK+ 58,3 mia NOK - 3,10 mia NOK = 57,2 mia NOK

Det er værd at bemærke at fordringer står på 10,1 mia. Der kommer penge ind fra JV i dette regnskabsår. Der kommer højest sandsynligt penge ind fra Boeing. Disse tre faktorer er så store at de kan bevirket EV betydenligt. Bergeningsmetoden i IFRS 16 spiller også en stor rolle. Gjelden er dobbelt så stor på grund af denne nye bergningsmetode. Hvis gjelden ikke skulle tage højde for IFRS så vill den i 2019 være på 24,0 mia NOK.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
vikingo
08.03.2020 kl 10:36 1261

Når kommer JV-pengene?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Littoptimist
08.03.2020 kl 18:43 1032

Har på følelsen at det er mange nye nick her nå som snakker mye om disse samme temaene som konkurs osv. Ikke tilfeldig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare