NAS ledelse i aksjon - Episode II

EliotS
NAS 08.03.2020 kl 09:31 3126

NAS ledelse er helt sikkert meget i aksjon for øieblikket men det er for lukket dører. Men udviklingen i kursen kræver at selskapets ledelse og styre må ta aksjon som kan ses av marked og aktionærer.

Ledelsen skal husk at med det høje intraday volumen vi har set nesten hver dag i siste uke og med de lave kursen er det vanskeligt at tage magten over kursen og det er nemt for fjendtlig krafter at slippe ind i aktionærkredsen.

Jeg syntes at de to børsmeldinger "Norwegian Air Shuttle ASA response to market speculation" og "Traffic Figures February 2020" var gennemarbejdet og var helt i orden i et kommunikationspersepktiv. Men dette er bare ikke nok.

Markedet er efterladt i mørket omkring forhandlingene med Boeing. Det siste vi har hørt er følgende på Q4 præsentationen:

"So on the MAX situation, I mean, we have 18 grounded. We have 13, 14 produced and parked in Seattle. So we are more than 30 aircraft short compared to what we were planning for 1 year ago. We have estimated a loss on this situation. That is a net loss of NOK 1 billion. We have -- we had hoped that we could enter into an agreement with Boeing at this time, but the timeline is changing all the time. Now we have to start discussing the whole summer program, and we will have to bring the discussions with Boeing now also involving the next 6 months really. We were all hoping that these aircraft will be back in the air prior to the summer. That will not happen as we see it today. And now the kind of discussions, negotiations would also have to involve at least 6 months going forward from now. That's why this is dragging out a little bit. But we are still in a good dialogue with them.".

Hvis dialogen er så god så må det også være muligt at få avsluttet forhandlingene relativt hurtigt.

Der er ikke behov for opdatering nu. Der er behov for at komme med udmeldinger som viser at ledelse og styre har magten i selskapet. Det ska ikke være Sissner og Finansavisen journalister der setter dagensorden. Det skal være Schram, Karlsen og Smedegaard.

Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 09:35 3093

Det skal også bemærkes at Karlsen i Q&A på Q4 sagde følgende om Boeing Max leveringene:

"When it comes to the order book, I mean, as we all know, we are in dialogue with Boeing. And that dialogue also involves a new delivery schedule because it's quite obvious that these guys are not able to deliver the aircraft when they were supposed to do so. And we are very soon coming into the 12-month mark, meaning that you have the right to cancel. And I think Boeing is sitting there today expecting that at least some of the customers will cancel. So it's a huge cancel for Boeing as well. That's one point.

Another point is that have in mind that the plan in Norwegian has been to replace the 737NGs, 800NGs with MAXs. So right now, we have approximately 100 NGs and we have 92 MAXs at order not delivered. So this plan has been to do this fleet renewal program. So in case the MAXs are not coming back or delayed, well, then we will just -- which we have done really, is to stop selling NGs. So that's the plan. So if something even worse happen with the MAX as compared to what we know today, well, then we will just keep on flying these NGs. So I don't really see that as a major task as such. And on the 320s, as you know, we have -- they are taken care of for the next 3 to 4 years at least."
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
bokaj70
08.03.2020 kl 09:49 3016

Så ledelsen skal gentagende gange udmelde at de lige som alle andre ikke kender konsekvenserne af Corona fremadrettet med de risici det indebærer.

Hjælper næppe på kursen.

Igangværende forhandlinger med Boing børsmeldes, når de er afsluttet.

Finansavisen har travlt med at bringe artikler om Norwegians undergang. Det sælger godt.
Norwegian bliver imidlertid nødt til at forholde sig professionelt.

De er kommet med to fyldestgørende udmeldinger på meget kort tid og det er tilstrækkeligt.

De kan ikke give aktionærerne ro i sindet som mange råber efter da risici og problemerne er reelle.
Status er at de følger og tilpasser sig situationen. Hvor meget værre det bliver og hvornår det bliver bedre ved de ikke. Det er aktionærens gamble.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Kantarell
08.03.2020 kl 09:55 2984

Ledelse ønsker å undertegne en avtale som gir Nas mye mer enn penger og vedlikehold kompensasjon.
Ledelse bør avtale med Boeing om (derfor kan det ta tid);
En avtale som inkluderer alle kompensasjoner for parkert Max t.o.m mars 2021. De skal uansett ikke brukes i vintertiden?!
Enten inkluderer også kompensasjoner for forsinket levering av MAX eller bør levering forskyves t.o.m mars 2021. Det vil si at Nas ikke trenger å utbetale noe til Boeing før denne datoen.
Erstatning avtalen BØR inkludere 2/3 i form av penger. Vi snakker nå om minst 350-500 millioner $. Kanskje mer om leveringstid er mars 2021.
Ledelse kan avtale i 2 ulike deler. Del 1/ T.o.m i dag. Del 2/ Fra det tidspunktet Max-fly er godkjente og kan brukes.

Ledelse vil da ha tilgang til likviditet og markedet vil nok reagere. Kursen vil oppleve en mega-rekyl!
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 10:26 2899

Bokaj70 og Kantarell,

Jeg er vanligvis også tilhenger av ledelsen skal ha ro til at jobbe og gøre tingene ordentlig ferdig. Men hvis kursen står i 2,5 NOK på neste fredag så er jeg bange for at et par amerikanske hedge fond rykker ind med store ejerandele. Kjos og Kise blir bare dukkefigure som må indrette sig efter hvad disse nye ejer diktere.

Bokaj70 - Jeg forstå at de ikke kan gøre meget med Corona-krisen men de skal vel ikke bare ligge sig ned og sige "Vi overgiver os". Jeg skrev netop at opdateringer er ikke nok nu. Men de kan handle på mange andre parameter. Du må da også kunne se at store krafter er i spil her.

Kantarell - Helt enig med dit synspunkt om at lave avtale til og med i dag. Det type avtale fik American Airline på plads. Her bliver der en efterregulering når MAX flyene er på vingerne igen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 11:17 2789

Nu er den britiske avis The Telegraph også ude men en kommentar til dommedagsprofetiene for Norwegian.

https://www.telegraph.co.uk/business/2020/03/07/fears-major-gatwick-customer-norwegian-airlines-debt-pile/

Det understreger hvcorfor det er vigtigt at ledelsen ta greb NU.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
bokaj70
08.03.2020 kl 11:20 2762

De overgiver sig jo absolut ikke. Men i forhold til udmeldinger bliver de nødt til at være konkrete.

Hvis de begynder at gå i klinch med medierne løber det først af sporet og Norwegian bliver den sikre taber. De skal bevare deres seriøsitet mens medierne stort set ikke har begrænsninger.

Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2020 kl 11:21 2755

Nytter det at vi skriver alt dette hva ledelsen skal gjøre her på forum?? Jeg tror de jobber 8-16 og ellers går livet sin gang for dem. De er på hytta i weekenden og ellers så er det vel barn og barnebarn osv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.03.2020 kl 12:11 2656

Bokaj70 - Jeg er 100 % enig med deg i at ledelsen skal IKKE gå i klinch med medierne. De skal hellere ikke de drive på opdateringer og info til markedet. De skal komme med noget substantielt. Men de skal vise at de kan handle og at de kan handle hurtigt i forhold til krisen lige nu.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
dreamliner
08.03.2020 kl 12:47 2585

Oljeprisen er nå $45 og skal sikkert ned på $20 tallet. Er det noen som har regnet på hvor mye Norwegian vil spare på den lave prisen? Kan tenke meg at det oppveier en god del for fall i antall reisende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 12:58 2537

Haha, ja jeg kan, jeg kan! Vil du ha over ett år, ett kvartal eller per dag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 13:07 2491

NAs har hatt ett drivstoff forbruk på rundt 10-12 mrd pr år... oljeprisen har ligget på ca 60 USD ..
Faller oljeprisen til 30 USD - så sparer de ca halvparten... dvs ca 500 mill mnd.
så kan du leke litt rundt 500 mill-- og gjøre det om til q dag , uke eller hva det måtte være
En ting er hva de sparer selv - de fleste flyselskap har hedge på 60 USD ...

Teknisk kan olja nok falle ned til ca 30 USD ... kommer ann på opec mm

Konklusjon
NAS sparer store verdier på liten hedge - konkurranse mellom NAS og SAS andre flyselskap vil være enorm !
Fly selskap med høy hedge vil vurdere å sette fly på bakken som alternativ- NAS kan da konkurrere om de få kundene som flyr

Stemmer det sånn noenlunde Restplass?? ... har ikke gidda å satt meg helt inn i tallene .. hovedtrekkene er iallefall omtrent slik.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 13:15 2456

Jeg skal regne over det nå. I mellomtiden kan dere lese denne:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-07/saudis-plan-big-oil-output-hike-beginning-all-out-price-war

og denne fra FT https://www.ft.com/content/d700b71a-6122-11ea-b3f3-fe4680ea68b5:

Hvor det står at saudi dumper prisene på crude inn i vesteuropa med mer enn 8 USD sammenlignet med i mars. Og at månedlige prisjusteringer vanligvis kun er noen få cent eller i største fall en dollar eller to. De øker vel produksjon med nesten 3 mill fat per dag etter hva jeg forstår.

Det står videre at tradere og analytikere minnes hva som skjedde i 2014 når saudi åpnet kranene. Det spås videre i artikkelen en mulig oljepris ned mot 30, eller lavere.

Såvidt jeg forstår kom denne annonseringen etter stenging fredag, og bidro ikke i raset som var forårsaket av opec og russlands uenighet ang kutt i produksjon.

Martin900 som delte dette på shareville. Kalte det en mulig livbøye til NAS.

Ser ut til at olja kan finne veien ned på 30-tallet innen få uker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Marianne
08.03.2020 kl 13:17 2445

Sitter du ned uansett kurs restplassno?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
dreamliner
08.03.2020 kl 13:22 2412

Oljen kan komme ned på 30-tallet innen et par dager.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 13:23 2406

Ja, jeg gjør nok det, tror jeg. Med dagens situasjon sitter jeg på denne prisen og lavere. Jeg vurderer fortløpende investeringene mine, som alle andre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 13:52 2328

EKSL. HEDGE:

La oss anta en fuelpris på ca 650 usd/mt i FY19. Per i dag har vi et fall til 423 usd/mt. I 2019 brukte Norwegian 1 918 000 tonn drivstoff. 15% reduksjon i kapasitet gir teoretisk sett 1 630 000 tonn i 2020. Jeg ekskluderer hedge-andelen på ca 35%. Lander på 1 059 695 tonn fuel. Dollar koster 9,3 NOK.

FY19, 650 usd/mt: Over ett år med dagens kapasitet, ville det koste 6 406 millioner for fuel til spotpris. Del på fire for kvartalsvise kostnader.

Dagen situasjon: ved fuelpris 423 usd/mt, oljepris rundt 45 usd. Over ett år med dagens kapasitet, ville det koste 4 169 millioner for fuel til spotpris.
----> Sparer 2,2+ mrd over ett år.

Ved oljepris 30 usd, tilsvarende 282 usd/mt. Fuel koster da 2 779 mill med ett års forbruk.
----> Sparer 3,63 mrd over ett år.

Ved oljlepris 20 usd, tilsvarende 188 usd/mt, koster fuel 1 853 millioner.
----> Sparer 4,55 mrd over ett år.

HEDGE:
I tillegg - uansett oljepris - sparer man 387 millioner på dagens hedge i år, mot fjorårets antatte 650 usd/mt.


Så, ved oljepris på 20 usd over ett år, samt dagens hedge på 577 usd/mt (denne blir lavere i Q2 og resten av året, men det er ikke medregnet da det er marginalt), sparer man 4 550 mill + 387 mill = 4 940 mill.

Vi kaller det 5 mrd og sier oss fornøyd med det :)

Jeg synes Norwegian skal si seg godt fornøyd med dagens nivåer, men olja kommer tilsynelatende til å rase ytterligere. Den kan kanskje nå 20 usd på kort sikt, men det er få produsenter som har break even på 20 usd eller lavere, og jeg tror dette vil gi et kraftig fall i tilbudet som gjør at olja korrigerer tilbake. Men det viktigste for Norwegian er imidlertid at olja er lav gjennom Corona-kjøret, noe den etter alle solemerker tyder på å bli. Jeg er ingen oljeanalytiker og har ikke gjort noe stor innsats for å sette meg inn i disse mekanismene, så gjør egne analyser av dette markedet. Men at olja skal kraftig ned mandag tror jeg, hvis saudiene åpner kranene for fullt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.03.2020 kl 14:04 2272

Jeg synes det er en besnærende tanke at NAS kan regne seg frem til lønnsomhet på ruter som andre selskaper nå finner ulønnsomme. Nas kan da teoretisk også få uventet hjelp til å fylle flyene fordi andre selskaper drar ned kapasiteten drastisk.Norwegian har jo også den fordelen at de i større grad enn mange andre kan fjerne wet lease fremfor å sette egne fly på bakken.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 14:20 2203

God observasjon. Lufthansa hadde 0,055€ i enhetskostnad før fuel, altså over 0,55 kr. Norwegian ligger vel rundt 0,34 kr før fuel. Lufthansa er sikkert også godt hedget, så når man legger til fuel er forskjellene i break even enda større.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.03.2020 kl 14:31 2158

Vel , det er krise ingen tvil om det, alikevel har jeg stor tro på at Norwegians ledelse har flere eksplosive kort i ermet som de kan slippe når de mener tiden er moden for dette.
Et slikt slipp av nyheter tror jeg kommer når Corona er under kontroll og situasjonen samt marked roer seg ned.
I mellomtiden håper jeg de komuniserer markedet om dagens situasjon.

Vi får nå håpe vi får noe hjelp av den Norske stat med flypassasjeravgiften, dette vil i seg selv være et betydelig bidrag for Norsk luftsfart.


Finansministeren vil se på flypassasjeravgiften
Finansminister Jan Tore Sanner (H) vurderer ulike tiltak i forbindelse med koronautbruddet og vil blant annet se på flypassasjeravgiften.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/07/7504756/finansministeren-vil-se-pa-flypassasjeravgiften

Dette i tillegg til en lav oljepris får vi håpe holder på kort sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.03.2020 kl 17:45 1941

Jeg har ikke kunnskap om hvordan flyselskapene konkret beregner break even på sine flygninger, men hvis oljeprisen faller ytterligere, vil jo NAS ha en enorm fordel vis a vis sine konkurrenter. Kanskje NAS kan fortsette å fly, samt låne passasjerer fra andre selskaper? På 45 dollar sparer selskapet 2 milliarder i året, men hva med på 35 dollar.... Hvis kursen faller til 30 dollar, vil NAS kunne hedge på 40 dollar ut året?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.03.2020 kl 18:03 1873

Jeg skrev det over her, ang 30 og 20 USD.

Regner med man kan hedge langt under 40$ hvis spoten er 30$.

Break even er langt lavere for Nas enn for Lufthansa, kan vi nok si.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.03.2020 kl 18:43 1795

Dette er kanskje å dra det litt langt, men hva hvis f eks Lufthansa kjøper NAS og overfører noen ulønnsomme ruter til Norwegian for å dra nytte av NAS sin kostnadsfordel? Er dette plausibelt eller har jeg oversett noen opplagte problemstillinger?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2020 kl 19:08 1732

ett tilleggs moment i forhold til Luftahansa/BA mm
Flyparken deres er gammeldags , med en snitt alder på rundt 14-16 år , noe som i utgangspunktet bruker 30 pst mere fuel..
Kanskje ikke rart et de velger på parkere store deler av flåten..
BA vil være neste selskap som parkerer

Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare