OCY- Outlook for 2020, krise eller Oslo Børs beste utbytteaksje?

inva
OCY 08.03.2020 kl 12:53 25875

Aksjekursen til Ocean Yield fortsetter ned, noe den har gjort siden høsten 2018. Starten på nedgangen var avslutningen av den 10 år lange kontrakten for Dhirubhai-1 i India. Denne kontrakten var veldig viktig for OCY og sto for 35-45% av selskapets overskudd når den ble avsluttet i utgangen av september 2018.

IPO for OCY i 2012 var på 27 kr, nå bare 8 kr unna dagens kurs. Den gang hadde selskapet kun gullkalven Dhirubhai-1 og 2 andre skip i porteføljen. Nå har de 33 milliarder kr i ordrereserve med 10,5 år gjennomsnittlig lengde på sine leasing kontrakter og en flåte med 69 skip. Samtidig har de en gjeldfri FPSO som en joker, som kan bli gull verdt ved en fremtidig kontrakt.

Pga lavere inntekter fremover uten FPSOen så har selskapet varslet at de senker utbytte fra 0,191 USD til 0,15 USD fra Q1 2020.

All verdens børser raser nå pga virusfrykt og OCY er heller ingen sikker havn har vi sett den siste tiden. Noen årsaker til raset:

- Generell uro i markedet, mange går over til kontanter noe som fører til salgspress.
- Økende motpartsrisiko. Mindre behov for skipsfrakt kan på sikt føre til konkurser for leasingtaker/motpart.
- Utløsning av tilbakekjøps opsjoner på flere skip fra flere motparter.
- Betydelig større kostnader for avslutning av FPSO oppdraget i India en forutsatt og store opplagskostnader for Dhirubhai-1.
- Vanskeligere å få FPSO på kontrakt en først antatt.
- Lavere utbytte fra selskapet.


Selv om risikoen i selskapet har økt i det siste er yielden nå meget attraktiv. USD 9,26 gir nå årlig 15,91% med 15 cent/kvartal.


Hadde vært interessant å se hva forumet mener om følgende spørsmål:


- Hvor lavt skal kursen i OCY?

- Hva er kursen 31.12.20?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Luppen
03.04.2020 kl 20:09 1739

Jeg egentlig må si takk til deg ingen trodde på det du skrevet før :) dette blir gullfisk til meg :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
03.04.2020 kl 19:04 1825

Bra dag for OCY aksjonærer.

Kursen slutter på NOK 26,20 opp +2,75 11,73%
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 12:20 1986

Bunnen kryper oppover
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Kenevil
03.04.2020 kl 11:41 2043

Jeg ser hjemmesiden ikke er oppdatert, men er det ikke slik at alle skipene til Ocean Yield nå gir inntekter, med unntak av FPSO?
Connector fikk jo nettopp oppdrag, hvor den skal innstallere Liuhua 16-2 undervanns strøm kabel?
Og FAR Statesman og FAR Senator vil jo og gi inntekter heretter (Med tanke på Solstad avtale)
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 22:55 2260

Og når utbyttet justeres opp i framtiden, slik de har gjort hvert kvartal frem til 2019 😎 Slike kurser vi ser nå, var slik man drømte om for kort tid siden.

Det kan fortsatt komme kontrabeskjed om at utbyttet likevel ikke justeres ned for Q1-20, selv om sjansen er liten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Luppen
02.04.2020 kl 21:12 2377

Håper det kjøpte ganske mye for 20 kr...
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
ignatas
02.04.2020 kl 19:31 2481

selger 0 aksjer under 70 kroner :) siste 20+ transaksjoner i OCY er kjøp :D og kommer til å bare fortsette.. ikke så glad i usikkerhet rundt utbytte, men bortsett fra det så er den c.a 300% underpriset nå, selv om de skroter fspo. but what do i know, vil se om 5 og 15 år
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
fersk1
02.04.2020 kl 16:52 2597

Sjekk oljeprisen! Jeg tror ocy snart starter raketten. Det jeg ikke skjønner er de som selger nå.Har kjøpt ocy pga utbyttene. Og at de kommer til å tredobles. Hvor lang tid det tar får så være.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Aramis
02.04.2020 kl 16:39 2617

Derfor er OCY en aksje å sitte på:

2.4.2020, 14:26 · Oslo Børs
OCY: Delivery of modern dry bulk vessel with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the modern kamsarmax dry bulk vessel SBI Lynx today. Upon delivery, the vessel commenced a 12 years' bareboat charter to Scorpio Bulkers Inc. Company contact: Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91 Investor Relations contact: Marius Magelie (SVP Finance & Investor Relations), Tel +47 24 13 01 82 Company information: Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long -term charters. The company has a significant contract backlog that offers visibility with respect to future earnings and dividend capacity.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=500345
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
freetexx
01.04.2020 kl 22:13 2852

De betales jo ikke dag for dag... båtene går på 10-14års kontrakter og eneste risiko er om de som leaser går konkurs
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
milk
01.04.2020 kl 21:53 2887

Hvorfor er det så utrolig? Olje er på felgen og båtfrakt er jo rene lotto....
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 18:49 3070

Utrolig at kursen ikke er på 30+
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Aramis
01.04.2020 kl 16:12 3194

Kan ikke bli bedre :-)

31.3.2020, 16:11 · TDN Finans Delayed
OCY: PER I DAG ER ALLE FORPLIKTELSER FULLFINANSIERT -EIDE
Oslo (TDN Direkt): Per i dag er alle Ocean Yields forpliktelser nå fullfinansiert, inkludert nybygget som skal på langtidskontrakt til CMB.
Det sier finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield til TDN Direkt tirsdag.

- Nå er alt på plass og det er ingenting som gjenstår, sier han.

Ocean Yield annonserte i desember kjøp av tre bulkbåter fra Scorpio Bulkers. Ocean Yield tok levering av to av skipene i forrige uke, og får levering av ytterligere en båt på fredag.

I tillegg har de ett nybygg som skal gå på lang kontrakt til CMB som ikke er levert ennå. Her er også låneavtalen signert slik at "alt er på plass", ifølge Eide.

- Den båten bygges i Kina så der er det naturlig nok noen forsinkelser, men alt av finansiering er på plass, sier han.

Finansieringen er gjort på "helt vanlige betingelser".

- Normalt sett pleier vi å finansiere om lag 70 prosent av markedsverdien på båtene. Det som er nytt nå er at vi har fått inn en amerikansk bank på lånesiden, sier Eide.

Eide gjentar at Ocean Yield får de samme betingelsene som før. I bankmarkedet generelt ser Ocean Yield at enkelte banker snakker om at de har fått høyere finansieringskostnader som følge av volatiliteten de siste ukene.

- Foreløpig har ikke dette påvirket våre innlånskostnader, sier finansdirektøren.

Vanligvis har skipsfinansieringsmarkedet på bank-siden vært dominert av skandinaviske og europeiske banker. I tillegg har det vært en del på leasing som har kommet fra Kina, sier Eide.

- Vi ser at en del amerikanske banker har ganske billig finansiering i dollar og derfor kan være konkurransedyktige, sier han.

perstefan.praesterud@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
27.03.2020 kl 16:49 3528

Oppdatering fra Höegh Autoliners i dag.

COVID-19 (Coronavirus) Update – 27 March
27 March 2020

In this rapidly evolving and uncertain situation, our priority continues to be the wellbeing and health of our crew, employees and business partners, as well as mitigate any impact on our operations.

In the past weeks, the rapidly developing COVID-pandemic has forced authorities across the world to act quickly and implement stricter measures to stop the spreading of the virus. This has resulted in 95% of Höegh Autoliners’ land-based employees working remotely, serving customer requests and ensuring business continuity. For our crew, travel restrictions has prohibited them from shore leave and crew changes. This has meant that they have had to extend their time at sea. In this challenging time, we thank our teams on both land and sea for their great efforts in ensuring we continue to operate.

With more restrictions placed in ports globally, we understand that this may have an impact on our operations and the industry. Our teams across the world are closely monitoring the latest developments and are working to find the best possible solutions to keep our operations running as smoothly as possible.
We will keep you updated on any specific changes it may entail. If you have any questions or concerns, please contact your local Höegh Autoliners Representative Office.

https://www.hoeghautoliners.com/news-and-media/announcements/covid-19-update--27-march
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
27.03.2020 kl 16:46 3531

Ekstra: Som du skriver, å gi Høegh Autoliners utsettelse og i verste fall noen måneders gratis leasing kan hjelpe de hvis de kommer i en skvis. Men, husk at Høegh Autoliners har 44 skip og at de på de andre båtene har andre motparter en OCY. For at dette skal gå i orden så er de avhengige av vellvilje fra banker osv. utenfor OCY sin kontroll.

De fleste bilfabrikkene i verden står nå stille og behovet for RORO blir nok betydelig mindre i tiden som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 10:45 3209

Flere har diskutert motpartsrisikoen. Høegh Autoliners er en av dem. Men selv om det går galt, så behøver det ikke bety mislighold. Det kan for eksempel bety betalingsfrihet i noen måneder mot forlengelse av kontrakten. De to første Høegh-skipene har leieavtale til 2022. Eksempelvis kan fire måneders betalingsutsettelse i år (fordi det ikke er noen biler å frakte) kompenseres med fem måneders forlengelse i 2022. Om utbyttestørrelse tenker jeg også at hvis Ocy går ned til 5 cent i kvartalet (67% reduksjon), så vil det mot dagens aksjekurs fortsatt være ca. 10% årlig utbytte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Joppe84
27.03.2020 kl 10:13 3258

Jeg liker OCY og jeg tror selskapet har en fin fremtid. Men hvis man skal diskutere rasjonelt her, og man bør være rasjonell uansett om man er aksjonær eller ikke.
Utbyttekuttet som ble varslet fra Q3 (tror jeg). Var en reduksjon til 0,15 med mindre så endringer iht. å få FPSO'n på kontrakt. Reduksjonen som kommer nå som som følge av markedsendringene etter korona var ikke kjent i Q1.

I tillegg er ikke OCY gjeldsfritt. Risikoen ligger i motpartsrisikoen som blir betydelig i dagens marked.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 09:39 3342

Spot on!
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 09:34 3361

De har signalisert lavere utbytte allerede siden Q1 i 2019, så dette har vert kjent i markedet lenge.

Gullkavlen er uten gjeld, så eneste kosten på denne er det det koster å la den ligge til kai's. Den er også allerede nedskrevet kraftig igjennom 2019. Ser ikke helt problemet den skal være.

Den er en joker. Bonus om den får jobb, business as usual om den ikke får.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 09:33 3366

Mange vil inn billig vet du
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
fersk1
27.03.2020 kl 09:29 3381

Dette har alle meglerhus tatt høyde for i sine estimater. Allikevel har de fleste KJØPSanbfaling,og kursmål fra 38 og oppover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
27.03.2020 kl 08:42 3474

Børskommentar
Publisert: 26. mars 2020 21:56

Nå kan Røkkes gullkalv bli tung å bære for Ocean Yield
Hva er et gammelt og arbeidsledig flytende produksjonsskip verdt i dagens oljemarked? Vanskelig å si. Men 1,5 milliarder kroner høres litt mye ut.

At Ocean Yield reduserer utbyttet, bør ikke overraske noen slik finansmarkedene er om dagen. Det er nemlig slik at selskapet siden september 2018 egentlig har ført en for ekspansiv utbyttepolitikk. Utbyttene har blitt holdt på 0,191 dollar. Regningen for de høye utbyttene kommer i noen grad nå.

https://e24.no/boers-og-finans/i/70A00K/naa-kan-roekkes-gullkalv-bli-tung-aa-baere-for-ocean-yield
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
fersk1
24.03.2020 kl 10:09 3815

Forlater toget perrongen nå?
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 17:36 4072

Guidingen sa 0,15 usd som tilsvarer 1,70 kr. 0,15 tilsvarte 1,53kr for noen få dager siden. Uansett om de justerer ned utbytte, blir det en grei utbetaling fordi NOK taper seg så mye.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
23.03.2020 kl 17:31 4081


Revised guiding on dividends

The spread of the corona virus combined with a significant drop in the oil price have created substantial market volatility. With 68 out of 72 vessels on long term fixed rate charter Ocean Yield has a diversified risk exposure with 18 different counterparties.


Ocean Yield has paid dividends every quarter since the company was listed in 2013, and the focus on payment of dividends will be continued. Due to the extraordinary market volatility and the unknown outcome of the current macro and COVID19 situation, it is expected that the dividend per share in Q1 2020 will be lower than earlier guiding. The dividend for Q1 2020 will be decided by the Board of Directors on the 5th of May 2020 and published together with the Q1 Report.


Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
fersk1
20.03.2020 kl 08:04 4444

Olja opp 5dollar siden igår. Tror vi får en kanon dag idag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
ignatas
19.03.2020 kl 19:54 4648

kortsiktig ja, men man kan også tenke sånn: hvis oljen går ned, det er billigere å kjøre bil, etterspørsel øker - mer behov for bilfrakt.
forstår helt ikke hvorfor ocy går ikke 30% i dag nå jeg burde trenge mye mer kroner til å kjøpe samme eierandel i bedriften som har sine kontrakter i USD og betaler utbytte i USD.. vanligvis bryr ikke så mye om valuta men er det ikke inntekter i usd og lån i nok i ocy?
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
19.03.2020 kl 15:57 4798

Delivery of two modern dry bulk vessels with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the two modern ultramax dry bulk vessels SBI Cronos and SBI Achilles today. Upon delivery, the vessels commenced 9 and 10 years’ bareboat charters to Scorpio Bulkers Inc.

Company contact:
Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
19.03.2020 kl 14:49 4880

Aramis I dag kl 14:16

Hva er det som tilsier at båtene til OCY skulle slutte å gå på grunn av corona??

Grunnen til at noen av båtene som OCY leier ut slutter å "gå" er fordi mye av den globale handelen stopper opp. Et eksempel er at mye av bilindustrien nå stanser produksjonen og sender hjem sine ansatte for en periode. Det vil si at det ikke blir behov for like mye bilfrakt som tidligere. HAL som leaser 6 skip av OCY vil da kunne miste inntekter i den perioden de mangler jobb. HAL har ca 40 RO-RO skip og har fra før av problemer med økonomien, dette vil forverre situasjonen for de og kan føre til konkurs, eventuelt kan de måtte be om stillstand ala Solstad.

Hvis dette skjer med flere leasingtakere så vil det kunne føre til at også OCY vil få problemer med å møte sine forpliktelser. Som CFO Eide nevner i siste intervju så vil det kunne ta noe tid før dette inntreffer. Hvis dette drar ut i tid vil det bli en vanskelig Q2-Q3. Fordelen for OCY er at de har penger på bok og de kan også kutte kraftig i utbytte for å stå han av.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Aramis
19.03.2020 kl 14:16 4912

Hva er det som tilsier at båtene til OCY skulle slutte å gå på grunn av corona??
De lange kontraktene sikrer allerede inntekt i ti år fremover.
Hysteriet som nå rår har forlengst passert grensen til det absurde.
Men dagens kurs viser nok en gang at børsene først og fremst er preget av primitiv frykt og grådighet. Investorer er som alle andre mennesker som hamstrer dopapir i enorme mengder, selv om det ikke er den minste mangel på det.
Det er bare sykt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 21:13 5134

BUY i februar og HOLD i mars på grunn av Korona.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
fersk1
18.03.2020 kl 20:20 5195

DNB har en HOLD anbefaling med kursmål 55. Oppdatert 8.Mars
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
ignatas
18.03.2020 kl 20:15 5204

kan glemme å få fspo i arbeid (men dette var skrap for meg uansett)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/russian-oil-producers-are-ready-to-survive-flood-of-saudi-crude
litt gammel artikkel, men dawn of oil age..
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
inva
18.03.2020 kl 17:29 5330

Ocean Yield ender på ATL i dag:

20,50 -1,25NOK -5,75%

Kursen er nå ned 62,99% siden 18.mars 2019, da sto kursen i kr 55,39
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:44 5651

Jeg var negativ til denne, men blir stadig mer positiv jo mer jeg leser om selskapet. Kan bli en veldig viktig brikke for offshore selskaper som ikke får tilstrekkelig finansiering framover, siden OCY har svært god tilgang til finansiering.

Hvor ofte får man en av børsens utbyttekonge til halv pris? Leser noe om 1929 et sted
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
ignatas
16.03.2020 kl 17:46 6068

det er en setning jeg trodde jeg aldri kom til å skrive: kjøpte OCY i dag til 20 kroner :D
og på fredag til 22 kroner.. og det er fortsatt nonesence prising :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
amilli94
16.03.2020 kl 16:36 6175

https://finance.yahoo.com/quote/OYIEF?p=OYIEF&.tsrc=fin-srch dette tilsvarer vel 20.4-20.5, har den falt ned med 2KR etter at børsen i Oslo stengte?

Tilnærmet null volum...
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare