OCY- Outlook for 2020, krise eller Oslo Børs beste utbytteaksje?

inva
OCY 08.03.2020 kl 12:53 25840

Aksjekursen til Ocean Yield fortsetter ned, noe den har gjort siden høsten 2018. Starten på nedgangen var avslutningen av den 10 år lange kontrakten for Dhirubhai-1 i India. Denne kontrakten var veldig viktig for OCY og sto for 35-45% av selskapets overskudd når den ble avsluttet i utgangen av september 2018.

IPO for OCY i 2012 var på 27 kr, nå bare 8 kr unna dagens kurs. Den gang hadde selskapet kun gullkalven Dhirubhai-1 og 2 andre skip i porteføljen. Nå har de 33 milliarder kr i ordrereserve med 10,5 år gjennomsnittlig lengde på sine leasing kontrakter og en flåte med 69 skip. Samtidig har de en gjeldfri FPSO som en joker, som kan bli gull verdt ved en fremtidig kontrakt.

Pga lavere inntekter fremover uten FPSOen så har selskapet varslet at de senker utbytte fra 0,191 USD til 0,15 USD fra Q1 2020.

All verdens børser raser nå pga virusfrykt og OCY er heller ingen sikker havn har vi sett den siste tiden. Noen årsaker til raset:

- Generell uro i markedet, mange går over til kontanter noe som fører til salgspress.
- Økende motpartsrisiko. Mindre behov for skipsfrakt kan på sikt føre til konkurser for leasingtaker/motpart.
- Utløsning av tilbakekjøps opsjoner på flere skip fra flere motparter.
- Betydelig større kostnader for avslutning av FPSO oppdraget i India en forutsatt og store opplagskostnader for Dhirubhai-1.
- Vanskeligere å få FPSO på kontrakt en først antatt.
- Lavere utbytte fra selskapet.


Selv om risikoen i selskapet har økt i det siste er yielden nå meget attraktiv. USD 9,26 gir nå årlig 15,91% med 15 cent/kvartal.


Hadde vært interessant å se hva forumet mener om følgende spørsmål:


- Hvor lavt skal kursen i OCY?

- Hva er kursen 31.12.20?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
fossil
08.03.2020 kl 17:21 13719

Spørsmålene dine kan nok ingen gi deg et godt svar på. Spørsmålet er vel heller om dagens kurs er en god inngang eller ikke? Hvis du tror verden vil permanent frakte mindre varer i framtiden, enn i dag, så bør du kanskje avvente investeringen. Dersom du tror viruset vil gå over etter noen måneder, og verden vil returnere til normalen, så får du som du selv sier i underkant av 16% avkastning pr år. Reinvesteres dette, så vil rentes rente effekten (årlig basis) medføre at investeringen er doblet på mindre enn 5 år. Husk at Ocy heller ikke har betalt full pris for skipene, og ved en default kan de selge dette i markedet. De nyere skipene er mer «hyllevare» enn FPSOen, og bør være kurant å selge. Jeg vil også tro at leietager forsøker en emisjon før de legger ned selskapet. Jeg er vel mer bekymret for at dollaren skal svekke seg mot norske kroner, selv om jeg ikke tror det blir noen dramatikk her heller. Selv så kommer jeg til å fylle på med mere framover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
08.03.2020 kl 17:43 13680

Jeg tror vi er flere som tenker i de baner,fossil.... Oljen er generelt ikke med i den grønne sektor,men skal man ha et finger med i den sektoren,så må det bli i OCY
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
inva
08.03.2020 kl 18:02 13642

Så det er ikke mulig å gjette på hvor kursen går fossil? Det er da en uskyldig og artig konkurranse.

Selv tenker jeg at det er mulig at den går enda lavere, men ikke umulig at den er nærme bunnen heller. Alt avhenger vel av om markedet stabiliserer seg snart eller om frykten fortsetter. 30 kr kan være innen rekkevidde.

"Husk at Ocy heller ikke har betalt full pris for skipene, og ved en default kan de selge dette i markedet." Greit nok at OCY har egenkapital i skipene. Men jeg tror ikke du får solgt disse skipene til en grei pris hvis selskapene som driftet disse har gått konkurs fordi de ikke hadde jobb til de.

Jeg har selv vært med i Ocean Yield siden IPOen i 2012. Solgte meg ut når FPSOen ikke fikk forlengelse på kontrakten og kjøpsopsjonen ikke ble utløst, fordi jeg regnet med et kursras, men jeg solgte altfor tidlig. Det tok jo lang tid før markedet priset inn dette. Er med nå, men vil vekte meg ytterligere opp i tiden som kommer. Får vel spre kjøpene utover, vanskelig å time bunnen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
08.03.2020 kl 18:14 13612

OCY skal videre ned. Kan ta uker før "ting" stabiliserer seg. Klart det kan bli vanskelig å selge skip i et marked som blir stadig mer presset med mindre lønnsomhet.. Men vi er ikke der enda! Tror nok at ledelsen i OCY vil tilpasse situasjonen etter hvert som etterspørsel og miljøkrav kommer. Flåten til OCY er ny og vil være med i mange år enda.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
fossil
08.03.2020 kl 20:10 13465

Det er flere mulige utfall her. Et selskap kan godt gå konkurs, selv om det finnes et marked for deres tjenester. Jeg vil tro ocy har priset inn en viss risikomargin på leien også. Og at de derfor vil komme greit ut av en slik situasjon. Flåten er også brukbart diversifisert nå. Både med tanke på type skip, og selskaper. Selv syns jeg selskapet er attraktivt nok priset nå, til at jeg kjøper noen aksjer på de røde dagene. Om det er smart, vil tiden vise.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Aramis
09.03.2020 kl 15:52 13087

Kan du være så snill å forklare hvorfor OCY skal ned, mens FRO skal opp? OCYs satsing på tank burde vel heller få kursen til å stige?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
09.03.2020 kl 16:36 13001

Jeg har egentlig aldri hatt helt troen på oljesektoren! Jeg var ute etter selskap med gode utbytter å fant da OCY meget interessant. Trodde Dhiruen skulle få ny kontrakt,om ikke annet i Ghana. Det skjedde ikke å kursen begynte å falle. Tenkte egentlig å snitte ned,men nå er jeg usikker på den videre skjebnen til selskapet. Blir det en langvarig lav oljepris kan det bli svært tøft for OCY..... Skulle aldri rotet meg bort i oljerelaterte aksjer!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Aramis
09.03.2020 kl 17:17 12921

DNB Markets nedgraderer i dag shippingaksjer pga coronavirus og dollarfall.

Men når det gjelder OCY sier de
Ocean Yield Hold Kursmål 55

Dette rimer dårlig med dagens hodeløse børspanikk, og sammenlignet med dagens kursmål fra NDB er kursen rett og slett latterlig lav!

Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
inva
09.03.2020 kl 17:28 12893

Du fikk rett Milk, den skulle lenger ned.

Ocean Yield slutter skrekkdagen på 31,30, ned -3,60 (-10,32 %)

USD 9,50 gir årlig yield på 18,21% med 15 cent/kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Aramis
09.03.2020 kl 17:37 12844

At OCy faller på denne måten vier bare at mot panikk og hodeløse høns har fornuften lite å stille opp. Men slik hender på børsen, der det er følelsene som rår - ikke fakta. På dagens kurs er imidlertid et fantastisk kjøp - rent fornuftsmessig. Men når investorene har revet seg helt løs fra det rasjonelle og gitt seg psykosen i vold, kan man aldri vite hvor langt ned aksjen skal før den snur igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
09.03.2020 kl 17:39 12832

Tviler sterkt på at de vil opprettholde utbytte politikken hvis inntjeningen faller signifikant! Men 10-12 cent er jo også bra slik det ser ut nå. Faller kursen under 30,blir det å snitte litt ned .....
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Aramis
10.03.2020 kl 12:50 12468

Den syke kursutviklingen i OCY fortsetter. Fra en topp på over 32,50 kroner i dag, har selgere strømmet til for å begå harakiri og sende aksjen ned til latterlige 31kroner og noen øre.
Og det trass i dagens positive melding:

10.3.2020, 09:08 · TDN Finans Delayed
OCEAN INSTALLER: TILDELT INSTALLASJONSKONTRAKT PÅ LINHUA 16-2
Oslo (TDN Direkt): Ocean Installer er tildelt en installasjonskontrakt av CNOOC for feltutvikling på Liuhua 16-2 i Sør-Kinahavet.
Det melder Ocean Installer tirsdag.

Ocean Yield-fartøyet "Connector" vil tas i bruk til installasjonen som er ventet sommeren 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
aksjemann1
10.03.2020 kl 15:13 12297

Jeg er glad til for denne utviklingen. For hver dag den faller får jeg plukket mer aksjer med vanvittig avslag. Dette vil bidra til noen saftige utbytter de neste 10årene+
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2020 kl 15:37 12231

Tenker du at motparter ikke klarer å betjene leiebetingelsene mot OCY med at inntjeningen faller signifikant? Og hvor mange båter må dette gjelde for å bli signifikant?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
10.03.2020 kl 16:02 12176

Noe i den retningen ja! Vil oljeprisen bli lav lenge,vil jeg tro at noen vil slite.... Ofte kan det være billigere å leie enn å eie. Dette vet jo de som leier!! Eller hva?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
brummen
10.03.2020 kl 16:27 12123

det er jo nettopp det de gjør de som har leaseback med ocy......for å ha bedre likviditet...
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
ignatas
10.03.2020 kl 17:10 12042

nå den falt veldig mye.. ville ha kjøpt på 45 kroner nå, og noen selger til 29 kroner :) greit nok. tror jeg kommer til å tjene veldig mye på ocy framover. men jeg har en ganske stor papirtap nå, som er litt skremmende og uforståelig. kjører ned 33% flere uker etter overtegnet emisjon. nesten ingen fare for å redusere utbytte, nesten ingen fare for å miste 10årige kontrakter, direkteavkastning på 19%.. skal motpartere som cmb som er etablert i 1895 eller navig8 gå plutselig konkurs? skal ocy droppe til 5 kroner og betale direkte sin markedsverdi til aksjonærene hver eneste år? god investering med 100% årlig avkastning :) er det det markedet forventer? jeg ser ikke elefant i rommet her..
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Aramis
10.03.2020 kl 17:26 12127

Kan noen forklare meg hva psykosen i FRO skyldes? Ingen andre tankrederier stiger slik som FRO, og solide OCY, som også satser på tank, synker som en stein.
Stiger FRO fordi det er den eneste shippingaksjen enkle spekulanter kjenner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
inva
10.03.2020 kl 17:33 12111

Ja, godt spørsmål. Er det noen som vet mer enn andre her, ref motpartsrisiko.
Høy omsetning, noen skal ut. Omsatt for over 50 millioner NOK.

Ocean Yield slutter med solid minus i dag også og ender på 29,90, ned -1,40 (-4,47 %

USD 9,60 gir årlig yield på 19,26% med 15 cent/kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BlodstrupMohn
10.03.2020 kl 17:46 12075

Her er det noen som vet mer enn andre. Dette lover dårlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
10.03.2020 kl 18:04 12032

Leaseback? OCY satser på langsiktige avtaler med solide motparter... Hva hvis de ikke blir så solide lenger og likviditeten svikter?? Det hjelper ikke med gode avtaler med en "tom pengebok"
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Surik
10.03.2020 kl 20:40 11813

FPSOen er vel ikke helt nedskrevet, med dagens sure stemning offshore øker risikoen for ytterligere opplag og penger ut istedenfor inn.
Så har vi anker håndtering skipene. Solbakken nevnte mulig inntekter på disse i 2020, men her kan det kanskje bli mer nedskrivninger og ingen inntekt.
Ocean connector vet jeg ikke så mye om, men her har det også vært noen utfordringer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
brummen
10.03.2020 kl 20:44 11789

her er forretningsmodellen....
Ocean Yield ASA (“Ocean Yield” or the “Company”) is pleased to announce that the Company has agreed to acquire two ultramax and one kamsarmax dry bulk vessels for a total consideration of USD 62.8 million net of pre-paid charter hire with 9, 10 and 12 years bareboat charters to Scorpio Bulkers Inc. (“Scorpio Bulkers”). In addition, Ocean Yield has committed to part finance the scrubber installation on the vessels, with an additional of USD 1.5 million per vessel during 2020.

The two ultramax vessels are built in 2015 and 2016 and the kamsarmax vessel is built in 2018. All vessels are expected to be delivered to the Company during Q1 2020. Scorpio Bulkers will have certain options to either trigger a sale or acquire the vessels during the charter period.

Scorpio Bulkers is a leading international provider of marine transportation of dry bulk commodities that currently owns and operates a fleet of 52 modern dry bulk vessels. Scorpio Bulkers is a publicly listed company and trades on the New York Stock Exchange under the ticker “SALT”.

Ocean Yield's Chief Executive Officer Lars Solbakken said in a comment: "We are pleased to further expand our relationship with Scorpio Bulkers with the investment in three modern dry bulk carriers with long-term charters. Including this transaction, Ocean Yield has now increased the fleet to 72 vessels.”
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2020 kl 20:53 11756

Uforståelig prising eller ikke....i tider som nå er det greit å forholde seg til gamle jungelord.
«En aksje kan prises irrasjonelt MYE lengre enn du er likvid»

Det er bare å være forsiktig, også her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
børst
10.03.2020 kl 21:28 11678

Min dårligste investering noensinne. Heldigvis kjøpte jeg bare for 32000 og har fått en del tilbake i form av utbytter. Men i løpet av 10 år regner jeg med å komme godt i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
10.03.2020 kl 21:39 11627

Kjøp dere heller opp i BWE - len dere tilbake og ta 10 gangeren på 4-5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Tundra Tom
10.03.2020 kl 21:40 11613

Bunnen er nok rundt omkring her
27-28-29
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
alltidpåjakt
11.03.2020 kl 00:20 11403

Klarer ikke å se noe grunn for at utbyttet skal kuttes dersom inntjeningen holder seg, så spørsmålet er egentlig hvordan skal inntjeningen minske? Er nok veldig lite sannsynlig at selskap som Scorpio, CMB; Navigator, OET, MS skal gå konkurs og ikke ha mulighet til å betale.

Kostnadene til FPSOen er jo tatt i 2019 og ligger nå i opplag, Ligger der gjeldsfri til en minimuskost.

Klarer ikke å skjønne hva som ligger bak at denne er priset til 30kr, Tror man nesten ned 30-40% i inntjening på selskapet fremover
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Dialog4
11.03.2020 kl 08:18 11202

Sissener gikk vel ut her om dagen og anbefalte OCY som ett av fire utbytteselskaper. Har hatt OCY i mange år og har alltid satt stor pris på utbytte hvert kvartal. De leier ut en diffensiert flåte som fanger opp flere segmenter innenfor shipping - så slik sett er man ikke "låst" til en type skip. Å benytte anledningen til å kjøpe eller akkumulere på disse nivåer må jo være ideelt - selv om aksjemarkedet sliter nå grunnet virus og lav oljepris.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
11.03.2020 kl 08:31 11160

Har de mange båter på tankfrakt? Jeg ser at tankratene stiger!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Tundra Tom
11.03.2020 kl 11:02 10979

Ser ut som bunnen har ramlet ut av aksjen nå
Spår den i 25 kr om noen dager
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
inva
11.03.2020 kl 11:03 10970

Der er trollet ute av esken. MSC og Höegh Autoliners sliter med å gjøre opp for seg.


OCY: PARETO SECURITIES MENER UTBYTTE BØR KUTTES YTTERLIGERE

Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield-aksjen har vært i fritt fall ettersom markedet ikke stoler på at det foreslåtte utbyttekuttet til 0,15 dollar pr aksje pr kvartal vil være nok, ifølge Pareto Securities, som mener selskapet bør kutte ytterligere til 0,10 dollar i første kvartal for å skape spillerom.
Det skriver meglerhuset i en oppdatering onsdag.

Ocean Yield kommuniserte i fjerdekvartalsrapporten at den nåværende intensjonen til styret er å justere utbyttet fra 0,19 dollar til 0,15 dollar for første kvartal 2020.
Pareto Securities peker på usikkerheten i markedet rundt Ocean Yield-motpartene MSC og Höegh Autoliners evne til å betale sine forpliktelser.
"Et utbytte på 0,1 dollar pr aksje er et konservativt og bærekraftig nivå i en verden der MSC og Höegh midlertidig ikke vil klare å betale sine forpliktelser", skriver meglerhuset.

Pareto Securities mener Ocean Yields impliserte kapitalkostnad for tiden er for høy, og estimerer at et kutt til 0,10 dollar, tilsvarende 35 millioner dollar i årlige betalinger, vil gjøre at selskapet kan skrape FPSO "Dhirubhai-1".
Pareto Securities opprettholder kjøpsanbefalingen på Ocean Yield, men nedjusterer kursmålet til 4 dollar pr aksje, tilsvarende 38 kroner, fra tidligere 5 dollar pr aksje.

PSP, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BlodstrupMohn
11.03.2020 kl 11:20 10917

Der kom den ja! Men positivt at de mener at 0,1 er i det minste bærekraftig, selv uten MSC og Höegh. Da skal vi i det minste klare å ri av stormen, eller?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
brummen
11.03.2020 kl 12:12 10798

Hvor står det at msc og høegh sliter med å gjøre opp for seg ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
tingen2
11.03.2020 kl 12:16 10783

hva får folk til å selge på 28 og unde idag? hjerneskade eller corrona panikk?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Tundra Tom
11.03.2020 kl 12:18 10774

Langsiktig bunn ligger på ca 27
Håper den holder
Viss ikke kan vi fort se kurser under 20 kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
inva
11.03.2020 kl 12:40 10704

Pareto Securities peker på usikkerheten i markedet rundt Ocean Yield-motpartene MSC og Höegh Autoliners evne til å betale sine forpliktelser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
milk
11.03.2020 kl 16:10 10452

Akkurat som jeg trodde! OCY sliter,og det er alt for tidlig. Det kan bli mye verre ..........
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
tingen2
11.03.2020 kl 16:10 10450

Noe er veldig gale med aksjonærene i OCY eller i firmaet OCY. Håper på det første og att disse nå blir skummet vekk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare