OCY- Outlook for 2020, krise eller Oslo Børs beste utbytteaksje?

inva
OCY 08.03.2020 kl 12:53 16907

Aksjekursen til Ocean Yield fortsetter ned, noe den har gjort siden høsten 2018. Starten på nedgangen var avslutningen av den 10 år lange kontrakten for Dhirubhai-1 i India. Denne kontrakten var veldig viktig for OCY og sto for 35-45% av selskapets overskudd når den ble avsluttet i utgangen av september 2018.

IPO for OCY i 2012 var på 27 kr, nå bare 8 kr unna dagens kurs. Den gang hadde selskapet kun gullkalven Dhirubhai-1 og 2 andre skip i porteføljen. Nå har de 33 milliarder kr i ordrereserve med 10,5 år gjennomsnittlig lengde på sine leasing kontrakter og en flåte med 69 skip. Samtidig har de en gjeldfri FPSO som en joker, som kan bli gull verdt ved en fremtidig kontrakt.

Pga lavere inntekter fremover uten FPSOen så har selskapet varslet at de senker utbytte fra 0,191 USD til 0,15 USD fra Q1 2020.

All verdens børser raser nå pga virusfrykt og OCY er heller ingen sikker havn har vi sett den siste tiden. Noen årsaker til raset:

- Generell uro i markedet, mange går over til kontanter noe som fører til salgspress.
- Økende motpartsrisiko. Mindre behov for skipsfrakt kan på sikt føre til konkurser for leasingtaker/motpart.
- Utløsning av tilbakekjøps opsjoner på flere skip fra flere motparter.
- Betydelig større kostnader for avslutning av FPSO oppdraget i India en forutsatt og store opplagskostnader for Dhirubhai-1.
- Vanskeligere å få FPSO på kontrakt en først antatt.
- Lavere utbytte fra selskapet.


Selv om risikoen i selskapet har økt i det siste er yielden nå meget attraktiv. USD 9,26 gir nå årlig 15,91% med 15 cent/kvartal.


Hadde vært interessant å se hva forumet mener om følgende spørsmål:


- Hvor lavt skal kursen i OCY?

- Hva er kursen 31.12.20?
børst
13.03.2020 kl 19:15 5620

Det vil være behov for sjøtransport av ulike produkter innen vått (olje og annen kjemi), tørt (bulk) og pakketert (container) i overskuelig framtid. OCY dekker hele porteføljen av sjøtransport for materielle ting. Til og med noen dykkerskip har de.
Redigert 13.03.2020 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
monitor1
13.03.2020 kl 19:24 5598

Ja, det vil være behov for flytransport, oljeboring osv., men det betyr jo ikke at alle selskaper overlever. Det eneste som teller er nå om den resesjon som kommer nå varer lenge og skader lenge, eller om Trump får rett med at dette er noe som er over om få uker og vil ikke skade USA og handel.
Mannen er jo verdens klokeste president, og han vet jo mye mer enn samtlige kjente virologer og eksperter. Dette vil bli kjempebra; Hele verden tar feil
milk
13.03.2020 kl 22:41 5452

Hurra!! Verden tar feil......
ignatas
14.03.2020 kl 09:46 5256

once in a lifetime mulighet :)

Det er de to båtene som er utleid til Höegh Autoliners som bekymrer meg. I desember 2019 skrev Finansavisen: "Höegh Autoliners har i løpet av de tre seneste årene tapt over 300 millioner dollar. Nå kutter bilskiprederiet 40 stillinger ved Oslo-kontoret." Tapene blir nok ikke mindre i år med corona, men la oss være optimistiske og si at de klarer sine betalingsforpliktelser.

Neste utfordring oppstår i 2022 når kontraktene utløper (som du kan se her https://www.oceanyield.no/Fleet er dette de båtene med kortest tid igjen av sine avtaler). Vil Höegh Autoliners fornye kontraktene? Det virker tvilsomt gitt deres enorme tap. Spørsmålet da er om disse båtene må avskrives som Dhirubhai-1, som igjen vil medføre brudd på lånebetingelser. For å styrke egenkapitalen må da selskapet enten kutte utbytte eller hente mer penger fra aksjonærene.

Jeg eier mange aksjer så jeg håper det går bra, men det er greit å vite hvilke utfordringer man står ovenfor.
inva
14.03.2020 kl 19:36 5005

Gode innspill Sundancer. Men:

- 2 RoRo skip vil være mye enklere å avhende kontra en avdanket en skrogs FPSO.
- Bortfall av 2 avtaler på 2 skip vil ikke alene være i nærheten av å sette OCY i brudd med sine forpliktelser.

Men, hvor mye problemer tåler de? De kan alltids senke utbytte selvfølgelig og eller emittere, hvis det er marked for det,

Det er 6 skip OCY har til Hoegh Autoliners /HAL.

RoRo markedet har vært dårlig i mange år. Nå blir bransjen generelt enda mer presset, se f.eks. profit warning fra WalWil. Markedet for RoRo skip er ikke stort/likvid og er veldig usikker på hvem som skal være interessert i å ta over disse skipene selv om markedene skulle komme seg noe. At HAL forlenger på dagens rater er det bare å glemme.
inva
15.03.2020 kl 16:01 4648

Her er oversikten på skipene Höegh Autoliners leaser fra OCY. Så lenge de holder hodet over vannet går nok dette fint. Går Höegh konkurs blir det selvfølgelig trangere for OCY å opprettholde utbytte nivået de har forespeilet fremover.

Built 2010 Höegh Beijing, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, june 2022
Built 2010 Höegh Xiamen, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, june 2022
Built 2014 Höegh Jacksonville, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, april 2026
Built 2014 Höegh Jeddah, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, august 2026
Built 2016 Höegh Tracer, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, march 2028
Built 2016 Höegh Trapper, Pure Car Truck Carrier (PCTC) Fixed dayrate, june 2028

https://www.oceanyield.no/Fleet/Clients/Hoeegh-Autoliners
Redigert 15.03.2020 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
milk
15.03.2020 kl 16:23 4621

OCY går fra å være et godt utbytte selskap til å bli en ren "lottokupong". Vi får bare håpe og tro! Selv om tro,håp og kjærlighet er veien til tap i aksjeverden....
børst
16.03.2020 kl 07:37 4347

OCY er en livsfarlig aksje. Min verste investering noensinne. Det virker ikke å være noen grense for hvor langt den kan falle. Jeg vil tro man må se i regnskapene og se hva kontantbeholdningen er, for det er vel det verdisettingen etterhvert skal baseres på.

Tar man med alt under "current assets", var det 357 millioner USD når regnskapet for Q4 ble gjort opp. Og det er 3,7 milliarder.
En kurs på 20 gir MCAP på 3,5 milliarder. Så nå prises OCY til under cashbeholdning.
Redigert 16.03.2020 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
inva
16.03.2020 kl 11:41 4155

OCY bryter under 20 kr

19,98 -2,42 NOK -10,80%
Aramis
16.03.2020 kl 14:26 3957

Se på denne flåteoversikten!
De fleste av OCYs kontrakter varer til 2030-tallet. Det er greit at man er redd for coronaviruset, men ærlig talt - det får være grenser.
Dagens kurs er absurd. Pengene vil fortsette å strømme inn til OCY, virus eller ikke virus.
https://www.oceanyield.no/Fleet
Redigert 16.03.2020 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Aramis
16.03.2020 kl 14:33 3953


Verden tar feil? For noe sludder. Børsen tar feil. Slik den alltid gjør.
Dagens OCY-kurs er et eksempel på det.
Børsen er alltid preget av overdrivelser og hysteri.
milk
16.03.2020 kl 15:16 3897

Nå var det ment som et ironisk tilsvar.....
amilli94
16.03.2020 kl 16:36 3767

https://finance.yahoo.com/quote/OYIEF?p=OYIEF&.tsrc=fin-srch dette tilsvarer vel 20.4-20.5, har den falt ned med 2KR etter at børsen i Oslo stengte?

Tilnærmet null volum...
Redigert 16.03.2020 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
ignatas
16.03.2020 kl 17:46 3660

det er en setning jeg trodde jeg aldri kom til å skrive: kjøpte OCY i dag til 20 kroner :D
og på fredag til 22 kroner.. og det er fortsatt nonesence prising :)
Matsern
17.03.2020 kl 09:44 3244

Jeg var negativ til denne, men blir stadig mer positiv jo mer jeg leser om selskapet. Kan bli en veldig viktig brikke for offshore selskaper som ikke får tilstrekkelig finansiering framover, siden OCY har svært god tilgang til finansiering.

Hvor ofte får man en av børsens utbyttekonge til halv pris? Leser noe om 1929 et sted
Redigert 17.03.2020 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
inva
18.03.2020 kl 17:29 2923

Ocean Yield ender på ATL i dag:

20,50 -1,25NOK -5,75%

Kursen er nå ned 62,99% siden 18.mars 2019, da sto kursen i kr 55,39
fersk1
18.03.2020 kl 19:53 2833

Ja,forstå det den som kan.
ignatas
18.03.2020 kl 20:15 2797

kan glemme å få fspo i arbeid (men dette var skrap for meg uansett)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/russian-oil-producers-are-ready-to-survive-flood-of-saudi-crude
litt gammel artikkel, men dawn of oil age..
fersk1
18.03.2020 kl 20:20 2788

DNB har en HOLD anbefaling med kursmål 55. Oppdatert 8.Mars
Matsern
18.03.2020 kl 21:13 2727

BUY i februar og HOLD i mars på grunn av Korona.
Aramis
19.03.2020 kl 14:16 2505

Hva er det som tilsier at båtene til OCY skulle slutte å gå på grunn av corona??
De lange kontraktene sikrer allerede inntekt i ti år fremover.
Hysteriet som nå rår har forlengst passert grensen til det absurde.
Men dagens kurs viser nok en gang at børsene først og fremst er preget av primitiv frykt og grådighet. Investorer er som alle andre mennesker som hamstrer dopapir i enorme mengder, selv om det ikke er den minste mangel på det.
Det er bare sykt.
inva
19.03.2020 kl 14:49 2473

Aramis I dag kl 14:16

Hva er det som tilsier at båtene til OCY skulle slutte å gå på grunn av corona??

Grunnen til at noen av båtene som OCY leier ut slutter å "gå" er fordi mye av den globale handelen stopper opp. Et eksempel er at mye av bilindustrien nå stanser produksjonen og sender hjem sine ansatte for en periode. Det vil si at det ikke blir behov for like mye bilfrakt som tidligere. HAL som leaser 6 skip av OCY vil da kunne miste inntekter i den perioden de mangler jobb. HAL har ca 40 RO-RO skip og har fra før av problemer med økonomien, dette vil forverre situasjonen for de og kan føre til konkurs, eventuelt kan de måtte be om stillstand ala Solstad.

Hvis dette skjer med flere leasingtakere så vil det kunne føre til at også OCY vil få problemer med å møte sine forpliktelser. Som CFO Eide nevner i siste intervju så vil det kunne ta noe tid før dette inntreffer. Hvis dette drar ut i tid vil det bli en vanskelig Q2-Q3. Fordelen for OCY er at de har penger på bok og de kan også kutte kraftig i utbytte for å stå han av.
inva
19.03.2020 kl 15:57 2391

Delivery of two modern dry bulk vessels with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the two modern ultramax dry bulk vessels SBI Cronos and SBI Achilles today. Upon delivery, the vessels commenced 9 and 10 years’ bareboat charters to Scorpio Bulkers Inc.

Company contact:
Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91
ignatas
19.03.2020 kl 19:54 2241

kortsiktig ja, men man kan også tenke sånn: hvis oljen går ned, det er billigere å kjøre bil, etterspørsel øker - mer behov for bilfrakt.
forstår helt ikke hvorfor ocy går ikke 30% i dag nå jeg burde trenge mye mer kroner til å kjøpe samme eierandel i bedriften som har sine kontrakter i USD og betaler utbytte i USD.. vanligvis bryr ikke så mye om valuta men er det ikke inntekter i usd og lån i nok i ocy?
fersk1
20.03.2020 kl 08:04 2037

Olja opp 5dollar siden igår. Tror vi får en kanon dag idag.
inva
23.03.2020 kl 17:31 1674


Revised guiding on dividends

The spread of the corona virus combined with a significant drop in the oil price have created substantial market volatility. With 68 out of 72 vessels on long term fixed rate charter Ocean Yield has a diversified risk exposure with 18 different counterparties.


Ocean Yield has paid dividends every quarter since the company was listed in 2013, and the focus on payment of dividends will be continued. Due to the extraordinary market volatility and the unknown outcome of the current macro and COVID19 situation, it is expected that the dividend per share in Q1 2020 will be lower than earlier guiding. The dividend for Q1 2020 will be decided by the Board of Directors on the 5th of May 2020 and published together with the Q1 Report.


Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91
Matsern
23.03.2020 kl 17:36 1665

Guidingen sa 0,15 usd som tilsvarer 1,70 kr. 0,15 tilsvarte 1,53kr for noen få dager siden. Uansett om de justerer ned utbytte, blir det en grei utbetaling fordi NOK taper seg så mye.
Redigert 23.03.2020 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
fersk1
24.03.2020 kl 10:09 1408

Forlater toget perrongen nå?
inva
27.03.2020 kl 08:42 1067

Børskommentar
Publisert: 26. mars 2020 21:56

Nå kan Røkkes gullkalv bli tung å bære for Ocean Yield
Hva er et gammelt og arbeidsledig flytende produksjonsskip verdt i dagens oljemarked? Vanskelig å si. Men 1,5 milliarder kroner høres litt mye ut.

At Ocean Yield reduserer utbyttet, bør ikke overraske noen slik finansmarkedene er om dagen. Det er nemlig slik at selskapet siden september 2018 egentlig har ført en for ekspansiv utbyttepolitikk. Utbyttene har blitt holdt på 0,191 dollar. Regningen for de høye utbyttene kommer i noen grad nå.

https://e24.no/boers-og-finans/i/70A00K/naa-kan-roekkes-gullkalv-bli-tung-aa-baere-for-ocean-yield
fersk1
27.03.2020 kl 09:29 974

Dette har alle meglerhus tatt høyde for i sine estimater. Allikevel har de fleste KJØPSanbfaling,og kursmål fra 38 og oppover.
Matsern
27.03.2020 kl 09:33 959

Mange vil inn billig vet du

De har signalisert lavere utbytte allerede siden Q1 i 2019, så dette har vert kjent i markedet lenge.

Gullkavlen er uten gjeld, så eneste kosten på denne er det det koster å la den ligge til kai's. Den er også allerede nedskrevet kraftig igjennom 2019. Ser ikke helt problemet den skal være.

Den er en joker. Bonus om den får jobb, business as usual om den ikke får.
Joppe84
27.03.2020 kl 10:13 851

Jeg liker OCY og jeg tror selskapet har en fin fremtid. Men hvis man skal diskutere rasjonelt her, og man bør være rasjonell uansett om man er aksjonær eller ikke.
Utbyttekuttet som ble varslet fra Q3 (tror jeg). Var en reduksjon til 0,15 med mindre så endringer iht. å få FPSO'n på kontrakt. Reduksjonen som kommer nå som som følge av markedsendringene etter korona var ikke kjent i Q1.

I tillegg er ikke OCY gjeldsfritt. Risikoen ligger i motpartsrisikoen som blir betydelig i dagens marked.
Ekstra
27.03.2020 kl 10:45 802

Flere har diskutert motpartsrisikoen. Høegh Autoliners er en av dem. Men selv om det går galt, så behøver det ikke bety mislighold. Det kan for eksempel bety betalingsfrihet i noen måneder mot forlengelse av kontrakten. De to første Høegh-skipene har leieavtale til 2022. Eksempelvis kan fire måneders betalingsutsettelse i år (fordi det ikke er noen biler å frakte) kompenseres med fem måneders forlengelse i 2022. Om utbyttestørrelse tenker jeg også at hvis Ocy går ned til 5 cent i kvartalet (67% reduksjon), så vil det mot dagens aksjekurs fortsatt være ca. 10% årlig utbytte.