Scandinavian Star, Norges største mordgåte fremdeles uløst.

polemiker
SS 08.03.2020 kl 17:17 1370

Etter en nærmest skandaløst slett etterforskning hvor en avdød dansk lastebilsjåfør ble gitt skylda for brannene, ble saken dysset ned og henlagt. Ingen er straffet for ugjerningene.

Saken har vært forsøkt gjennopptatt flere ganger da privatetterforskere engasjrt av Stiftelsen «Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star» har kommet opp med flere nye bevis i saken samt slaktet en offisielle havarirapporten.

Tor Axel Bush var sentral i etterforskningen, men på tross av det anså han seg ikke som innhabil da saken er blitt forsøkt gjenopptatt. Nå er endelig Bush ute, så er det kanskje duket for at det kan bli fart i saken igjen?

Denne saken blir nå aktualisert ved at NRK, DR og TV4 har laget en ny serie om saken som starter i kveld.
kokkohill
08.03.2020 kl 17:58 1358

Du kan ferdes med enorme skip på verdenshavene uten at noen vet hvem som har ansvaret for skipene.

Norge er i førersetet for at denne galskapen får fortsette.

Norge kan regulere , bare se på din bil etc, total overvåking, innbetalinger og EU kontroller....

Ingen må si at regler ikke kan innføres på havene , det er bare å nekte å gå til land uten godkjente papirer.

Havnene de useriøse da får anløp i blir få og til slutt ingen...

Du kan idag fylle ett utrangert hangarskip med gifter og slippe dette løs i verdenshavene som spøkelsesskip og ingen har ansvar.....

Men nå er det klimafazismen som råder og miljø er ut ......
Redigert 08.03.2020 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
polemiker
08.03.2020 kl 18:38 1344

Ja, sammenligner man med en bil virker det nesten absurd. Du får ikke forsikret en bil du ikke eier, og i tillegg blir den saumfart for feil hver 2. år. 15 år etter mordbrannen innrømte forsikringsselskapet Skuld at det var det amerikanske selskapet Seaescape som faktisk eide skipet på ulykkestidspunktet.

Dette var danske myndigheter fullstendig klar over, men ignorerte det. Hadde det blitt fastlagt ville de pårørende hatt krav på en betydelig større erstatningssum da det ville blitt utbetalt i.h.t. amerikanske regler og ikke de lommepengene man utbetaler her i landet. Siden det gikk 15 år før Skuld innrømte dette, var saken allerede foreldet.

Stinker vel veldig av en planlagt forsikringssvindel dette her. Eierne av skipet fikk utbetalt et betydelig høyre beløp av forsikringsselskapet enn det de hadde avtalt å selge den for. Branndører som normalt er lukket og som automatisk går igjen ble sperret med kiler og en annen med en tjukk bjelke. Dette førte til en skorstenseffekt og noe som tillot brannen å spre seg ekstremt raskt.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 19:06 1326

"Du kan ferdes med enorme skip på verdenshavene uten at noen vet hvem som har ansvaret for skipene.
Norge er i førersetet for at denne galskapen får fortsette"

Dette ble forandret, mye pga Scandinavian Star. Forøvrig så hadde ikke Scandinavian Star Norsk flagg men Bahamas.

Forøvrig ser jeg frem til denne serien. Jeg har alltid mistenkt at dette var forsikrings svindel og at maskinsjefen og kanskje et par til fra maskinbesetningen stod bak.
Redigert 08.03.2020 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
polemiker
08.03.2020 kl 20:15 1292

Maskinsjefen døde pussig nok kort tid etter at han returnerte til Florida. Tror han fikk "hjerteattakk".

Den danske sjefsetterforskeren Flemming Thue Jensen har i ettertid sterkt kritisert etterforskningen og er helt overbevist om at brannen ble påsatt av bestningsmedlemmene. Politiet leide inn maskinisten og bragte ham ombord igjen mens operasjonen pågikk. Brannen ble slukket, men blusset opp igjen 4-5 ganger og den siste over et døgn etter at "ildspåsetteren" var død.

Slettet bruker
08.03.2020 kl 21:58 1259

Blir denne 6 episoders serien som 6 episoders serien om Wiborg ?
Det er mulig. Time will show.
Slettet bruker
09.03.2020 kl 00:09 1225

Follow the money!

Enorme forsikringsutbetalinger for et slikt skip. Etterforskningen begrenset seg til teknisk, men burde også ha fulgt den private pengestrømmen til hver enkelt av besetningen i flere år etterpå. Ble noen av dem plutselig veldig velstående? Si 10-15 mill rikere...
I så fall hvorfor? Hvor kom pengene fra? Slik finner man gjerningspersonene og bevis tilbake mot deres oppdragsgiver.

Hvis dette var forsikringssvindel med mordbrann, så skjer ikke det uten at de som utfører ondskapen får oppgjør for risikoen de tar.
Om ikke politiet foretar god nok etterforskning, så burde Skuld og deres reassurandører ha gjort det!

Redigert 09.03.2020 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2020 kl 00:26 1212

http://stiftelsenscandinavianstar.no/onewebmedia/2019EtterforskningDanmark.pdf

Se side 2 Faktaopplysninger.

Litt av en forsikring!
Slettet bruker
09.03.2020 kl 00:47 1194

Nettopp! Og slimålene vrir seg med forklaringer som ikke gir politiet noen bevis (hrmmm, disse folkene har jo advokater).

Derfor må pengene følges opp for ALLE som kan ha utført udåden - over flere år (inkludert hvitvasking via skatteparadiser, eiendomskjøp/salg, gambling, kunst, etc.). Det virker ikke som politiet har gjort det. Norge er håpløse på økonomisk kriminalitet. Elitene har vært godt beskyttet under Tor-Aksel Busch.
Inngangen
09.03.2020 kl 03:13 1169

Selv i media har det jo fremstått som åpenbar trenering fra politiets side, men har media fulgt opp dette?
Nei, det virker ekstremt tafatt medieoppfølging.
Noen med makt har tydeligvis hindret alle å ettergå dette.
Takk for pdf-linken...(den som la ut).
Slettet bruker
09.03.2020 kl 10:52 1120

"åpenbar trenering fra politiets side"

------------

Korrekt, det vet jeg av egen erfaring i denne saken, at det var rett og slett motvilje til å etterforske innen Politiet.
Slettet bruker
09.03.2020 kl 11:12 1116

Skulle jeg planlagt dette ville jeg ha engasjert to personer.
Begge ville vært aktive med å sette fyr på skipet, og den ene av de kan godt være denne tidligere pyromanen.
De ville så samarbeidet med påtenningen, og den andre personen ville så likvidert pyromanen på skipet, etter at brannen begynte å spre seg.
Morderen ble så reddet sammen med de overlevende.

Pyromanen får skylden og det er umulig å finne ut om han ble tatt av dage.
Morderen brukte vel antageligvis falskt navn på passasjerlisten, så å spore ham opp i ettertid kan bli vanskelig mht å sjekke om han er blitt formuende.

Slettet bruker
09.03.2020 kl 11:45 1112

"Morderen brukte vel antageligvis falskt navn på passasjerlisten"

----------

Det var et salig rot da båten lå inne til kai. Mannskapet vimset rundt som om de ikke visste hvor de var og få kunne engelsk. Gruppen med passasjerer som kom tilbake fra Danmark, kom seg nesten ikke av båten, da landgangen minnet mer om et byggestilas og jeg husker hvor store problemer det var med å få iland noen som satt i rullestol. Helt håpløst og jeg vil anta det ikke var mye mer til kontroll ombord, så jeg tviler på om noen hadde reagert om Donald Duck og Julenissen sto oppført på passasjerlistene. Komplett kaos og en voldsom nedgradering fra Holger Danske.
polemiker
09.03.2020 kl 12:21 1102

Historien om Scandinavian Star vil omfatte mye mer enn at 159 personer ble drept og den skandaløse etterforskningen i etterkant. Den dokumentarserien vil også avsløre det enorme sviket blant politi, presse , departementer og politikere. Den eneste som vel kanskje kan slå seg på brystet her er Jan Bøhler fra AP.

Vi vil etterhvert få se at folk som har vært helt sentrale i etterforskningene og behandlingen av saken senere fikk svært fremskutte posisjoner i norsk forvaltning og rettsvesen. Politidirektør, Riksadvokat, leder av nobelkomiteen osv.

Politi og norske styresmakter var svært nære med å komme unna med denne skandaløse og inkompetente behandlingen, og ikke minst alle forsøk på trenering og mørklegging av saken i etterkant. Saken skulle vel egentlig aldri vært etterforsket av norske myndigheter i det hele tatt, da skipet beviselig befant seg i svensk farvann da den første brannen oppstod.
Slettet bruker
09.03.2020 kl 12:58 1082

"Saken skulle vel egentlig aldri vært etterforsket av norske myndigheter i det hele tatt, da skipet beviselig befant seg i svensk farvann da den første brannen oppstod. "

---------------

Det er ikke sikkert det ville hjulpet, det kunne blitt Kai Holst saken på nytt. Det virker å være tette forbindelser mellom nøkkelpersoner mellom norsk, dansk, svensk og finsk politi og påtalemyndighet. Noen påvirket jo også dansk politi i Wiborg mordet. Svensk politi har jo heller ikke mye å skryte av hverken i MS Estonia etterforskningen eller det såkalte Palme-mordet. Det er mange usynlige nettverkstråder og en må vel inn i frimurernes innerste djeveldyrkende skjelettskap for å finne dem.
siko1
09.03.2020 kl 13:11 1078

Sikkert flere personer og mye som kan kategoriseres som mistenkelig i eller rundt saken, ikke minst ved mulig snusk rundt personer ved eierskap/den finansielle driften.
Noen syns kanskje hendelsene rundt en av passasjerene, den navngitte danske trailersjåføren virker underlig.
Den gifte fyren prøvde gjentatte ganger ombord å få kvinner med seg, men uten hell, han ble avvist hver gang. Ga opp forsettet, gikk og kjøpte seg en avis, VG. Denne fyren var tidligere dømt for brannstiftelser.
En stund etterpå ble en brann startet, da med en avis, VG, som tennkilde.

Noe senere lyktes brannstifteren med sitt forsett ved å starte fatal brann nr. 2.

Det vil etter alle solemerker aldri avdekkes endelig bevis i saken, ei heller etter siste episode i serien.


Redigert 09.03.2020 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2020 kl 13:32 1070

"Noen syns kanskje hendelsene rundt en av passasjerene, den navngitte danske trailersjåføren virker underlig."

---------------

En slik operasjon trenger en patsy, jeg tror MERLOT i sitt innlegg litt tidligere, kan være inne på sannheten. To personer som har fått oppdraget, en patsy og en som skulle sikre at patsyen døde.

Uansett det interessante både i denne saken og f.eks. i Wiborg-saken, er hvem som står bak oppdraget, de operatørene som utfører oppdraget er egentlig av mindre interesse. De som står bak må ihvertfall ha gode forbindelser høyt opp, meget høyt opp, ettersom de kan få nøkkelpersoner innen politi og påtalemyndighet til å trenere saker. Jeg frykter du har rett, i slike saker er vanskelig å avdekke endelige bevis som kan felle bakmennene, selv om mange skjønner hva som har skjedd.
polemiker
09.03.2020 kl 15:32 1046

Så vidt meg bekjent så har vel politiet for flere år siden avkreftet at det fantes noen beviser mot trailersjåføren. Siden han selv omkom i brannen ble det heller ikke noen rettsak og hvor bevisene hadde blitt prøvet.

På wikipedia står det noen interessante spørsmål som vel fortsatt henger i lufta.

1. Var det virkelig kjent for norske og danske myndigheter, at SeaEscape Cruises Ltd. var registrert eier av skipet? På hvilket grunnlag har man da under etterforskningen funnet at andre selskaper var eiere? Dette synes ikke å følge av skipsregisterets registreringer.
2. Hvorfor ble det under sjøforklaringen opplyst at KS Scandinavian Star var eier når dette ikke følger av skipsregisteret? Hvem opplyste det og på hvilket grunnlag?
3. På hvilket rettslig grunnlag drev operatøren skipet natten 7. april 1990 dersom han/hans selskap ikke var skipets formelle eller reelle eier – skipet var visstnok ikke betalt?
4. Har den mulig uriktige oppfatningen av eierskapet påvirket den senere klarlegging av fakta og motiv?
5. Hvem hadde økonomiske interesse i at skipet ble skadet, delvis eller totalt?
6. Hva skjedde egentlig om bord den fatale natten?
7. Hvorfor påtok Henrik Johansen seg ansvar i forbindelse med brannen og kommandittselskapet? Han må ha vært klar over at skipet ikke var betalt på dette tidspunkt. Var det basert på en oppfatning at han var eier, moralsk ansvarlig eller annet?
8. Hvem kontaktet Axdal under rettsforhandlingene i Oslo og tilbød ham penger for å trekke saken? På dette tidspunktet var SeaEscape Cruises Ltd. konkurs og hadde ingen interesser i saken.
siko1
09.03.2020 kl 19:33 1004

Ref.polemiker:
" Så vidt meg bekjent så har vel politiet for flere år siden avkreftet at det fantes noen beviser mot trailersjåføren. Siden han selv omkom i brannen ble det heller ikke noen rettsak og hvor bevisene hadde blitt prøvet."

--

Helt riktig.
Kun indisier....
Redigert 09.03.2020 kl 19:34 Du må logge inn for å svare