Metatråd - Hva jeg mener ville vært et bedre oppsett for tråder

Slettet bruker
07.08.2018 kl 01:33 424

[tl;dr i bunnen]
Slik jeg forstår det er ikke jeg den eneste som foretrekker det gamle oppsettet for forumet sammenlignet med det nye. De som styrer med forumoppsettet valgte å benytte seg av hva som er den vanligst utbredte måten å ha et forum på; tråder der man har x antall poster på en side og så blar man over til neste side. I tillegg til dette har de en slags "redditkopi" når det kommer til å svare på kommentarer i tråder. Selv er jeg ingen fan av denne måten å gjøre det på, da det fort blir uoversiktlig ettersom man må bla gjennom flere sider for å kunne lese seg gjennom tråden. Er svært lite praktisk når det kommer til å skumlese tråder. Jeg ser heller ikke for meg hvordan "forum-reddit-fusjonen" kan være praktisk når det kommer til å svare på andre kommentarer og å svare på tilsvar osv.; det må bli et styr om dette går gjennom flere sider til tråden. Personlig så foretrekker jeg oppsettet til *chans; Her har man en trådstarter og så kommer alle kommentarene under, alt på samme side, slik det var på det gamle forumet. Det som er det nye med det nye forumet er at det er enklere og tydeligere når man kommenterer på andre kommentarer i en tråd. *chan-oppsettet er likevel å anbefale der hver kommentar, inklusivt trådstarteren ha en tall-ID. Det er da to måter man kan gjøre dette på: Kommentarene er nummeret så trådstarten har 1, første kommentar 2, andre kommentar 3 osv, eller alle postene får et unikt tall som bestemmes av når den ble sendt og lastet opp. Vist i et eksempel; Vi har to tråder, en for Ticker DNO og en for Ticker NHY. klokka 12:03 kommer det en kommentar med post-ID 2004 i DNO, klokka 12.05 kommer neste kommentar på forumet i NHY med post-ID 2005. Fordelen med den første måten å ha tall-ID på er at en tråd blir veldig kronologisk satt opp, noe som gjør det lettere å vite hvor hva står hen i tråden; man vet hvor kommentar 5 og 34 er hen. Ulempen er at det er lett å forveksle en tråd med en annen. Det motsatte vil være tilfellet med den andre måten å benytte seg av tall-ID. Det vil være veldig praktisk å ha tall-ID når det kommer til å svare på andre kommentarer i en tråd. Man kan i en kommentar svare flere forskjellige brukere ved å referere til kommentarens tall-ID. Da kan man godt kopiere *chans ved at kommentaren vises over musepekeren når man legger den oppå en tall-ID. Altså, en person skriver en kommentar der han refererer til en annens kommentar: "@2006 Jeg vil gjerne vite hvorfor det vil skje". Legger man musa på @2006 vil kommentaren vises, altså: "DNO vil doble seg innen to uker". Dette vil være veldig praktisk for skumlesing da det er lett å sette seg inn i hva som har blitt sagt og hva som snakkes om. En grunn til at reddit-oppsettet for å kommentere kommentarer er upraktisk for et aksjeforum er at aksjer og aksjediskusjoner i stor grad er relevant i nåtid. Med reddit-oppsettet blir tråden stykket opp i enkeltkommentarer på andre enkeltkommentarer og ikke etter når ny informasjon kommer til. Diskusjonen i tråden blir fort veldig stykket opp og uoversiktlig. Med det gamle oppsettet og *chan-oppsettet blir diskusjonen mer dynamisk; Den beveger seg etter hvert som markedet endrer seg for dagen og det blir lettere å holde en diskusjon for en tråd, den går som en rød tråd. Det er som nevnt bedre for å svare på flere kommentarer, for i stedet for å delta i mange småtråder i en stor, uoversiktlig tråd kan en bruker svare flere brukere i en og samme kommentar, og gjør da forskjell på hva han svarer til med tall-IDen. I en tråd kan man også ha en dultegrense på for eksempel 200 kommentarer. Når det har kommet så mange kommentarer vil ikke tråden sprette opp til toppen, helt standard.

Kort fortalt: Det gamle trådoppsettet men med tall-ID er å foretrekke på et aksjeforum
Slettet bruker
07.08.2018 kl 06:06 403

*FRRRaSHHhhpppTTRfsshh*
Slettet bruker
07.08.2018 kl 06:21 400

*prrrrftsschft*
Slettet bruker
07.08.2018 kl 18:15 373

Ja idet hele tatt var det gamle forumet mer oversiktlig. Det nye her må jo ta enormt med plass?
Slettet bruker
07.08.2018 kl 18:17 371

Å Trøgve Hegnar har en 1,44mb fløppydesk å lagre det på se.