Fro .. fantastiske nyheter for tankmarkedet Fearnley Securities

Slettet bruker
FRO 09.03.2020 kl 09:16 9653


KOMMENTAR: OSLO BØRS VENTES Å ÅPNE KRAFTIG NED MANDAG

08:49
Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs ventes å åpne kraftig ned mandag samtidig som at brent-oljeprisen handles ned om lag 13 dollar pr fat enn da Oslo Børs stengte fredag.

Nordea Markets skriver at kronekursen svekker seg tilsvarende som oljeprisen, og kronekursen er langt svakere enn meglerhuset har opplevd. Utsiktene er i tillegg svært usikre da markedenes bevegelser er ekstreme.

Blir oljeprisen liggende her vil vi imidlertid tro at vi etter hvert ser en svekkelse av aktiviteten i oljesektoren, slik vi så etter oljeprisfallet i 2014. Vi må fordøye hva dette betyr for Norges Bank med tanke på rentekutt og veksten i norsk økonomi, heter det i en rapport mandag.

Blant enkeltaksjer kan Bakkafrost være i fokus fra start etter at en storm på Færøyene har forårsaket betydelig skade på to av selskapets oppdrettslokaliteter. Samlet mistet selskapet rundt 1 million fisk med en snittvekt på 2,1 kilo.

Pareto Securities nedjusterer slaktevolumestimatet for Færøyene med 5-6.000 tonn som et resultat av tapet i en rapport mandag, og antar noen ytterligere kostnader i første kvartal for å rengjøre feltene.

Meglerhuset nedjusterer kursmålet på Bakkafrost-aksjen til 600 kroner pr aksje, fra tidligere 610 kroner, og opprettholder en hold-anbefaling.

Yara kan være i fokus fra start etter ha inngått en avtale om å selge sin andel på 25 prosent i Qatar Fertilizer Company for én milliard dollar.

Arctic Securities omtaler transaksjonen som støttende i en oppdatering mandag, men skriver at fri kontantstrøm vil bli nedjustert.

Videre kan tankaksjer være i fokus etter at Saudi-Arabia besluttet å lansere en oljepriskrig etter at Russland nektet å bli med på produksjonskutt med Opec. Produksjonen til Saudi-Arabia vil trolig stige til over 10 millioner fat pr dag i april, fra rundt 9,7 millioner fat i mars, ifølge Bloomberg-kilder.

Fearnley Securities skriver at dette er fantastiske nyheter for tankmarkedet.

Ikke bare får vi en betydelig økning i eksport fra Persiabukten (Saudi-Arabia kan i tillegg øke eksporten gjennom destocking), men forward-prisen vil sannsynligvis bevege seg inn i en bratt backwardation, heter det i en oppdatering søndag.

Nordnet venter at Oslo Børs åpner ned 9,0 prosent, eller innenfor intervallet -10,0 til -8,0 prosent. DNB Markets venter at børsen åpner ned 6,8 prosent. IG Markets-futures
Redigert 20.01.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.03.2020 kl 00:27 1509

"kunder" fra kartellet '' eller, '' miste markedsandeler '' har jeg aldri forstått.

Prisen er vel hva som er bestemmende, med mindre det er ting innen Olje kjøp og salg,
som er spesielle.

Nå Kjører Saudi prinsen alle pumper full drift, og Russland ( Putin ) svarer med skarve
500.000 tønner, mens Saudi øker 25 % .....

Morsomt, når man sitter på begge sider nå. FRO, annet offshore rigs, NOL, SDRL, NODL

FRO kommer helt sikkert til å gå rett opp, så etterhvert så ser vi kanskje når oljeprisen bedrer
seg, at man kan tjene penger på begge Markeder, Shipping crude og Offshore rigs.
spurswild
11.03.2020 kl 00:34 1487

Høres fornuftig ut og rasjonelt. Likevel tror eg dette i alle fall vedvarer til juni. Problemet SA og Russland står ovenfor med sitt samarbeid er at dette medfører tapt andeler til Usa. Usa vil ikke redusere produksjonen før dette ikke genererer cash flow. Så da blir jo spørsmålet: skal de fortsette som tidligere å gi andeler til andre, hvor de må opprettholde prisen, eller angripe for ¨redusere tilbudet. SA er de som egentlig trenger høyere priser, siden de har få muligheter til å balansere budsjetter. Med mindre de ønsker større skattereformer i landet. Blir spennende fremover og kjekt q2.
Slettet bruker
11.03.2020 kl 16:50 1223

Kom en artikkel om dette i dag faktisk.
Russland prøver å vinne tilbake markedsandeler på det globale oljemarkedet – med sitt eget oljefond som innsats.
https://e24.no/energi/i/8mkE5Q/russlands-fonds-joker-i-et-skyhoeyt-oljespill

Så det er ikke bare å pumpe og stoppe og pumpe og stoppe som SA skal diktere til. De kommer til å miste markedandeler nå, og derfor har de satt igang prosjekt pump ;)
Slettet bruker
11.03.2020 kl 16:52 1208

For å være litt konspiratorisk så ser det nesten ut til at russland har planlagt dette i lengre tid. Ved neste verdenskrise så kjører de oljeprisen ytterligere ned, skaffe seg markedsandeler og bli med på oppturen.
kentove
11.03.2020 kl 18:00 1076

ulempen til saudi er vel at de har budsjettert med 80$, russland uttalte at de kan tåle dagens lave pris i 8-10 år om jeg ikke husker feil(reelle tallet er nok et par år mindre vil jeg tro), tror mbs sitter betraktelig mer utrygt enn Tsar Putin så her skal saudi virkelig få kjørt seg hvis de ikke gir seg på tap, iallefall min tolkning uten at jeg har satt meg noe særlig inn i dette
Flipper
11.03.2020 kl 18:26 961

USA shale olje gass, har brukt hele profitten på utvidelser, kjøp eiendom, utstyr og
cashflow derefter.....

SA, tar nå 2 jafs i slengen.

Klar MELDING til Putin, samt, ta livet av shale selskaper i USA