DRY BULK UPDATE

Volf
07.08.2018 kl 12:56 2738

Sakset fra DNB engelske raporter

DRY BULK UPDATE Ore’s H2 after coal-fuelled H1 Ahead of the Q2 results for the majority of our covered dry bulk stocks (Safe Bulkers reported on 25 July), we continue to believe that the investment case is playing out in accordance with our sector outlook from September 2017, albeit surprising a bit on the upside. Chinese data points YTD signal a solid outlook for H2, which historically has outperformed H1, as iron ore trade is set to take over for coal as the main driver for freight rate improvements, we believe. We reiterate our BUY recommendations across the sector, and continue to highlight Golden Ocean (TP NOK88) as our top pick.
YTD Capesize freight rates are up 42% YOY, but the shares are holding back. Our extended dry bulk peer group peaked in early April 2017 and has since struggled to break through that ceiling. However, Capesize freight rates YTD have averaged 42% above the same period in 2017 and the fundamental drivers for dry bulk demand continue to be lined up for a seasonally stronger H2 in our view.
While Chinese electricity production growth remains strong… As of June, YTD Chinese electricity production has continued to grow at an impressive 7.9% pace YOY and the Chinese government is addressing supply issues due to the strong demand.
…hydropower has disappointed and other renewables come from a low base… YTD hydro-generated electricity production growth has been a measly 0.1%, and its share in the total energy mix has declined from 17% last year to 14% YTD. Although other renewable sources have posted 24.2% YTD growth (albeit from a small base), the renewables are struggling to keep up with the rapid rise in electricity demand.
…which leaves the energy source of last resort – coal. Thermal electricity generation (mainly coal) has been making up the slack in production and increased its share in the energy mix from 73% of 2017 production to 75% YTD. At the same time, China has reduced its coal production by 1.8% YTD (which accounts for more than 90% of domestic consumption), boosting YTD imports by 9.2% and lifting YTD freight rates.
Iron ore trade set to take off in seasonally stronger H2. June steel production was up by 11.5% YOY (7.5% YTD), while Chinese rebar stocks have nearly halved since March and domestic production of iron ore was down by 39% YTD as of June. We believe iron ore imports are set to increase in H2 2018 to meet major producers’ full-year guidance, particularly from Brazil as the flight to quality still is the name of the game.
Golden Ocean (BUY, TP NOK88(85)) is our top pick for the sector, while we continue to have BUY recommendations for D/S Norden (TP DKK141(135)), Eagle Bulk (TP USD7.10), Genco (TP USD19.4(20.6)) and Safe Bulkers (TP USD3.90(4.10)).
Redigert 20.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
eriksu2
07.08.2018 kl 13:11 2708

skal gogl ned mot 70 elr har vi sett lave 70 for siste gang på en stund? Ratene vil vell overgå det som ble oppnådd ifjor q3 q4?
Volf
07.08.2018 kl 17:54 2561

eriksu2 ser ut som ingen vil svare dag så jeg tar sjansen, den skal med å teste støtten på kr 72 holder ikke den er neste kr 68 .
De som påstår noe annet drømmer dessverre om høye kurser og store utbytter det kommer men først skal den ned.
Ha en fin kveld
Andreas
07.08.2018 kl 22:34 2442

Du kan illustrere dette ved linken; https://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=GOGL.OSE

Første støtten som skal testes er ved midtre Bollingerbånd (p.t. ca 72,5). Neste nivå er ved nederste Bollingerbånd (p.t. ca 67,5)

Dette er en svært forenklet teknisk analyse, men noenlunde grei å følge med på. Hva sier du, Volf? Regner med du har noen tilleggsparametre i tillegg til BB?
BellesRives
07.08.2018 kl 23:06 2404

Volf....Du har nå bommet med ca 15% på kurs siste 2 uker....(66/76) Jeg ser du får mye skryt for din treffsikkerhet på short og long en krone her og en krone der. Bra for deg. Ikke tror jeg du shorter heller da du ville vært i null minus med dine marginer. Det koster å shorte og dine disipler som har noen få få 100 aksjer forstår ikke mer av dette enn det du gjør.
Det er ikke så mye matematikk eller statistikk bak noe så enkelt som et shipping marked.
Rater opp og skips verdier opp (tar lenger tid) kurs opp og visa versa.
Å spå GOGL i 66 snarlig for så å si at den vil gå opp igjen til 72 om litt blir helt idiot for meg.
Markedet er stabilt meget bra på veg opp.
Kjøpe nå og sitte og du har tjent gode penger med gode utbytter.
Kurs nok 94 innen end -18 og dobling -19/20-
Jeg har vært shipping investor i 40 år og føler jeg vet litt hva jeg driver med.
Lykke til.
Kbkristi
07.08.2018 kl 23:29 2359

Tror også Volf er for pessemistisk her. Tidene er meget gode, og skulle det bli en dipp en dag, så er kursen tilbake på 1-2-3.
Her kan vi nok lene oss tilbake and enjoy the ride :)
BellesRives
07.08.2018 kl 23:45 2334

Et lite eksempel i mai 2007 kostet en post Panamax USD 18,3 mio. Historisk rett pris. En Panamax hadde alltid kostet det.
I Mai 2008 var prisen for N/B Usd 26 mio. Mange trodde markedet hadde løpt fra dem og takket nei. Totalt uhørt med en slik økning på 8 mnd....
I juli 2008 var prisen fra New Times Shipyard i kina USD 52 mio. og alle ville ha Panamax...
Kursen på GOGL gikk til NOK 1680 Pluss noen år med utbytter som var av en annen verden...
GOGL ledelsen var også av dem som bestilte for sent og betalte USD 52/56 mio.
Nå er det ikke slik at jeg tror dette kommer tilbake men jeg tror vi har mye spennende å se frem til og jeg settler godt for 40% av oppgangen den gang...


KJEPET
08.08.2018 kl 07:17 2204

Å tjene penger på kortsiktige svingninger er særdeles vanskelig å tjene penger på i lengden, men det er mulig for noen.

For min er jeg på samme linje som BellesRives over her. Langsiktig med kursmål på 171.- sommeren 2020. Vi er på god vei.

Dere fikk med dere resultatet til Star Bulk i går? Bunnsolid og ble belønnet med oppgang på over 3,5% i etterhandelen i går :-)
Redigert 08.08.2018 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Volf
08.08.2018 kl 08:35 2105

BellesRives.
Sefølgelig tar jeg feil har aldri aldri prøvd å skjule det, hva du vil tru eller ei er nå opp til deg men uansett jeg kommer til å kjøre mitt løp og tjener godt på det.
Jeg skriver det jeg gjør og hva jeg tror kommer til å skje så får det være så idiotisk det bare vil for deg, jeg er ikke på børs for å få venner men for å tjene penger og da må du satse på opp og nedganger.
Til din informasjon er jeg inne i ca 20-25 aksjer på trading basis aldri long.
Ha en fin og innbringende dag.