Die Another Day

EliotS
NAS 10.03.2020 kl 08:04 7017

Der intet som er på sikker grund endnu men i dag kunne blive et vendepunkt.

- Shortene er begyndt at reducere deres positioner
- Politisk indgreb fra den norske regering som blandt vil være støtte til luftfarten
- Fald i olieprisen gavner NAS og skader konkurrantene
- Fald i NOK giver sikkert også mindre valuta-gevindster eftersom NAS regnskabsvaluta er NOK
- Futures for amerikanske marked ser ud til at stabilisere markedet (selvom det kan hurtigt endre sig)

I tilleg kommer vi tætter på datoen, hvor NAS kan opsige hele eller dele av Max-fly orderen. Jeg tenker mere og mere at vi vender på at dette tidspunkt indtraffer.

Jeg tror ikke at det bliver i denne omgang at NAS går under.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
LongStockings
10.03.2020 kl 18:03 1342

Om jeg var Boeing ville jeg forsøke å trenere enhver avtale i dagens marked for å se hvem som overlever eller ei. Skulle NAS motta 3 milliarder vil det nok hjelpe på å overleve, spesielt hvis myndighetene også tar grep. Men, lav oljepris, penger fra Boeing osv - hjelper lite dersom sommertrafikken uteblir fordi frykten har satt seg.... Påsken vil bli en liten indikasjon. Jeg antar mange har utsatt sine bookinger for i sommer, meg inkludert - men hvis det nå plutselig blir dramatisk fall i smitte, eller at medier skriver hvor ufarlig det er (virker fortsatt usikkert) - så blir det en rekyl i bestillinger for alle flyselskaper og priskrig på å kapre volum. Det er vel likviditet som er killer i NAS caset. Jeg ville satset på at noen ser verdiene i en veldig ny flypark og at de er lite hedget på oljepris - slik at man får et oppkjøp av noen som tenker langsiktig utover dagens usikre cash-skvis.... Jeg håper virkelig NAS overlever, for Norden trenger slike selskaper, men markedet synes å tro noe annet...
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 18:43 1246

Mens Norge driter seg ut med en høy andel smittede i forhold til befolkningen, begynner Italienerne å bli friske. De er ikke over kneika, men 1000 personer er nå friskmeldte. Dette viser at Italia ligger 2-3 uker foran resten av Europa, og vi vil snart også se en sterk vekst i friskmeldte i andre land. Dagen det er flere friskmeldte enn nye smittetilfeller i Italia, bør være en en solid trigger i finansmarkedene.
minsin
10.03.2020 kl 18:43 1243

Blir fort dyrere for boeing - å ha en sånn taktikk.
Rettsoppgjør i US blir ofte en meget dyr affære , advokat selskap skal gjerne ha "mange" prosenter av erstatnings oppgjør.
Går det mot konkurs - vil bostyret ta over å kreve inn uansett
minsin
10.03.2020 kl 18:49 1217

Ser ut til at flybransjen i US går bra i dag ...bla arca index opp 3 pst - AAL opp 10 pst

ting skjer eller snur fort ... det kan snu- men igjen bedringer i ASIA stotter opp om fremtidig oppgang .
Bare å vente på "DEN" positive nyheten i Italia... så øynes det håp i Europa også
deltaker
10.03.2020 kl 20:47 1067

Mye fornuftig fra Herman her. Har sansen for forslaget om et 30 mrd krisefond for selskaper som opplever kortsiktige likviditetsproblemer. Det er bare å ta pengene fra oljefondet, og vil utelukkende være positivt. Man kan også hevde at det er likebehandling når alle selskaper som opplever likviditetsproblemer kan ta opp lån fra det fondet. Tror ikke det kommer i konflikt med EØS lovgivningen om statsstøtte, om det gjøres som lån (som i praksis er en slags gave til aksjonærene, da det forhindrer en konkurs). Problemet er at NAS både har problemer med likviditet og solvens. Og det er ikke nok med nye likviditetslån, dersom de taper 1 mrd i måneden, og all EK utraderes. Det må da skje i kombinasjon med en emisjon eller konvertering av lån. Jeg tror ERna vil gjøre alt for å redde folkeaksjen Norwegian. Under normale omstendigheter ville de gått konk i løpet av uker.
deltaker
10.03.2020 kl 20:56 1040

Når jeg tenker mer på det. Vi har altså et oljefond på 10,000 mrd kr. Å ta 30 eller 40 mrd fra dette betyr INGENTING. Hvis ikke dette er tiden til å bruke noen av disse pengene, vet jeg ikke når det er. Vi kan ta 100 mrd også. Fortsatt har vi tatt kun 1% og har 99% igjen. Dette er en av de verste krisene vi har opplevd, på nivå med finanskrisne. Tror det vil kunne være bred politisk enighet da om å bruke noe av dette. Det vil kunne redde Norwegian og resten av reiselivsnæringen.