Die Another Day


Der intet som er på sikker grund endnu men i dag kunne blive et vendepunkt.

- Shortene er begyndt at reducere deres positioner
- Politisk indgreb fra den norske regering som blandt vil være støtte til luftfarten
- Fald i olieprisen gavner NAS og skader konkurrantene
- Fald i NOK giver sikkert også mindre valuta-gevindster eftersom NAS regnskabsvaluta er NOK
- Futures for amerikanske marked ser ud til at stabilisere markedet (selvom det kan hurtigt endre sig)

I tilleg kommer vi tætter på datoen, hvor NAS kan opsige hele eller dele av Max-fly orderen. Jeg tenker mere og mere at vi vender på at dette tidspunkt indtraffer.

Jeg tror ikke at det bliver i denne omgang at NAS går under.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Når jeg tenker mer på det. Vi har altså et oljefond på 10,000 mrd kr. Å ta 30 eller 40 mrd fra dette betyr INGENTING. Hvis ikke dette er tiden til å bruke noen av disse pengene, vet jeg ikke når det er. Vi kan ta 100 mrd også. Fortsatt har vi tatt kun 1% og har 99% igjen. Dette er en av de verste krisene vi har opplevd, på nivå med finanskrisne. Tror det vil kunne være bred politisk enighet da om å bruke noe av dette. Det vil kunne redde Norwegian og resten av reiselivsnæringen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare

Mye fornuftig fra Herman her. Har sansen for forslaget om et 30 mrd krisefond for selskaper som opplever kortsiktige likviditetsproblemer. Det er bare å ta pengene fra oljefondet, og vil utelukkende være positivt. Man kan også hevde at det er likebehandling når alle selskaper som opplever likviditetsproblemer kan ta opp lån fra det fondet. Tror ikke det kommer i konflikt med EØS lovgivningen om statsstøtte, om det gjøres som lån (som i praksis er en slags gave til aksjonærene, da det forhindrer en konkurs). Problemet er at NAS både har problemer med likviditet og solvens. Og det er ikke nok med nye likviditetslån, dersom de taper 1 mrd i måneden, og all EK utraderes. Det må da skje i kombinasjon med en emisjon eller konvertering av lån. Jeg tror ERna vil gjøre alt for å redde folkeaksjen Norwegian. Under normale omstendigheter ville de gått konk i løpet av uker.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2020 kl 18:49 825

Ser ut til at flybransjen i US går bra i dag ...bla arca index opp 3 pst - AAL opp 10 pst

ting skjer eller snur fort ... det kan snu- men igjen bedringer i ASIA stotter opp om fremtidig oppgang .
Bare å vente på "DEN" positive nyheten i Italia... så øynes det håp i Europa også
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2020 kl 18:43 852

Blir fort dyrere for boeing - å ha en sånn taktikk.
Rettsoppgjør i US blir ofte en meget dyr affære , advokat selskap skal gjerne ha "mange" prosenter av erstatnings oppgjør.
Går det mot konkurs - vil bostyret ta over å kreve inn uansett
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 18:43 855

Mens Norge driter seg ut med en høy andel smittede i forhold til befolkningen, begynner Italienerne å bli friske. De er ikke over kneika, men 1000 personer er nå friskmeldte. Dette viser at Italia ligger 2-3 uker foran resten av Europa, og vi vil snart også se en sterk vekst i friskmeldte i andre land. Dagen det er flere friskmeldte enn nye smittetilfeller i Italia, bør være en en solid trigger i finansmarkedene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare

Om jeg var Boeing ville jeg forsøke å trenere enhver avtale i dagens marked for å se hvem som overlever eller ei. Skulle NAS motta 3 milliarder vil det nok hjelpe på å overleve, spesielt hvis myndighetene også tar grep. Men, lav oljepris, penger fra Boeing osv - hjelper lite dersom sommertrafikken uteblir fordi frykten har satt seg.... Påsken vil bli en liten indikasjon. Jeg antar mange har utsatt sine bookinger for i sommer, meg inkludert - men hvis det nå plutselig blir dramatisk fall i smitte, eller at medier skriver hvor ufarlig det er (virker fortsatt usikkert) - så blir det en rekyl i bestillinger for alle flyselskaper og priskrig på å kapre volum. Det er vel likviditet som er killer i NAS caset. Jeg ville satset på at noen ser verdiene i en veldig ny flypark og at de er lite hedget på oljepris - slik at man får et oppkjøp av noen som tenker langsiktig utover dagens usikre cash-skvis.... Jeg håper virkelig NAS overlever, for Norden trenger slike selskaper, men markedet synes å tro noe annet...
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
mofi1
10.03.2020 kl 17:02 2309

Men er det etter dagens handel eller fra slutten på fredagshandelen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

33 millioner aksjer short. Mest shortet er SAS, med en andel på 29,5 prosent av aksjene, fulgt av Norwegian hvor 19,8 prosent av aksjene er shortet, ifølge Sparebank 1 Markets.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Tiden vil vise.

At kursen har falt så mye henger ikke sammen i det hele tatt. Det er norske medier som har utnyttet JS "taushet" og flere Short & Co tjener fett på at aksjen er underpriset. Likevel ser vi at det har blitt mindre short. i det siste?!

Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 16:43 2392

Det ville skapt litt mindre panikk hvis markedet visste at NAS fikk noen milliarder på konto til uka. Ser ikke fordelen med å dra dette ut. JS har forsterket kursraset ved å trekke i tvil en rask avtale (for noen uker siden), han har forsterket effekten ved å be myndighetene om hjelp via en børsmelding, ved å ikke peke på strategiske muligheter for selskspet, og ved å gjemme seg for pressen når det stormer som verst. Tallene fra Asia i dag er for øvrig meget bra.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Nas ledelsen er konstant under prøve i disse tidene og det krever ekstreme gode strategiske ferdigheter. Det er viktig at de melder info med god "timing".
Ja, kursen har falt 30 kroner på få dager og det kan falle noenlunde til (9-10 kroner har vært testet allerede).

For at flyselskaper skal kunne få hjelp av myndighetene må de kutte noen ruter/fly, samt nedbemanne en del ansatte (sas ber ansatte om å jobbe 20% mindre og motta 20% mindre lønn). Hvilke tiltak ledelsen bestemmer vil påvirke Nas-økonomi.

Staten kan vurdere å bidra med diverse passasjeravgift kutt. Mulig de bidrar med noe økonomisk krisepakke..
Målet er nok at flyselskaper skal overleve og bevare eksisterende jobb i bransjen. Dette er bra!

Nas-ledelse MÅ vurdere hvilke nyheter de skal offentliggjøre: Er det viktig at kursen er tilbake til 30-40 innen 1-2 uker? Egentlig ikke.

Bør Boeings kompensasjoner avtales denne uka? Kanskje ikke.

Jeg tror at JS. & CO vil ta riktige beslutninger og det krever at VI småaksjonærer er utholdende i vanskelige tider.

Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 16:18 2496

De kan jo ikke kansellere fly de allerede har mottat. Det vil si å heve kjøpet og omfattes av et annet lovverk. Men de skulle ha mottat 10 max fly for ca ett år siden. Disse kan kanselleres. De kan vel kansellere hele sulamitten, men jeg antar at dette kan bare gjøres med Boeing sin velsignelse. Da må nok NAS gi slipp på deler av kompensasjonen. Et annet moment som få snakker om, er jo at krisen kan være en gyllen mulighet airbus. Mot å låne ut noen milliarder til div flyselskaper, kan de sikre seg flere hundre milliarder i fremtidige leveranser. Faktisk kan vi snakke om billioner av NOK om de drar dette langt nok. De omsetter for ca 700 milliarder Nok i året, vesentlig mindre enn Boeing. Dette kan være deres muligheter til å ta enorme markedsandeler.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
bj111
10.03.2020 kl 16:04 2570

Det kommer trolig ikke til å gå fly til eller fra Norge om tre uker. Om tre uker er vi der Italia er i dag hvor man må velge hvem som skal få respirator og hvem som skal dø. Helsemyndigheter, regjering og storting dysser dette ned så godt de kan for å ikke skape panikk med tomme matvarebutikker etc. Eneste som kan hindre at luftrommet stenges er at alle andre land oppnår en like effektiv spredning som Norge. Allerede settes nordmenn i karantene ved ankomst til andre land. Dette blir stygt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
SomSa
10.03.2020 kl 15:32 2709


Skal NAS gjøre samme som SAS:

Sas ber ansatte redusere lønnen med 20 prosent. Det fremkommer i en intern epost.
https://www.dn.no/luftfart/sas-ber-ansatte-redusere-lonnen-med-20-prosent/2-1-770664

Jeg ville helst bli permittert enn å redusere lønnen med 20%. Med 14% mindre lønn hadde jeg en lang ferie.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Boeing Max fly er på bakken siden 13 mars 2019
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 14:38 2956

Hvor har du 12 mars fra om jeg tør spørre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 14:20 3071

12 Mars, opphever NAS Boeing bestillingen ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 14:16 3109

Skulle gjerne hatt en ekspert på EU og WTO regelverk her. Hva har regjeringen mulighet til å gjøre innenfor regelverket?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 14:13 3137

Synes Jern Erna var bra, ser på særegene tiltak for flybransjen. Ser greit ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
tod-l
10.03.2020 kl 14:12 3165

snedig at melding om kansellering av 3000 avganger kom rett for pressekonf fra regjeringen, sikker noen som gjord noen gode kjøp der
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
mofi1
10.03.2020 kl 14:12 3170

De sier nå i hvert fall at det blir tiltak for flybransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Swing
10.03.2020 kl 14:10 3190

Hva var vitsen med en pressekonferanse i dag om at ulike tiltak kommer på fredag? For en tafatt og lite handlekraftig regjering vi har!
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
aibo
10.03.2020 kl 14:05 3260

Norske journalisters jobb er å legge ned norsk industri virker det som. Er alle lønnet av Sissener :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 14:03 3287

Regjeringen varsler at de ønsker å hjelpe flybransjen, men at de må
Sørge for at tiltakene er effektive, at de likebehandler selskaper og at de er i tråd med internasjonale regler. Derfor trenger de et par dager ekstra til å utforme tiltakene. Dette er jo problemstillinger jeg har tatt opp tidligere. Det virker dog som det er en sterk vilje til å bidra. Det jeg ikke skjønner er dette med likebehandling. Det er vel bare Norwegian og Widerø som er Norske flyselskaper, skal ikke den norske stat ha mulighet til gjøre noe ekstra for disse? Tror Erna muligens mente at avgiftslettelser må komme alle til gode. Ellers er det jo slik at NAS har mange fly på bakken allerede, og gunstigere permitteringsregler vil jo gavne selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Tilbakeføring av underskudd, sier de?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 13:42 3507

Den danske regering varsler hastelovgivning for at understøtte erhvervslivets likviditet:

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE11998211/mette-frederiksen-varsler-hastelovgivning-for-at-tackle-corona/

Spændende at se, om Norge gør det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 13:40 3539

Penger kommer for reiseliv og luftfart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
SomSa
10.03.2020 kl 13:35 3610


Det hjelper ikke å fjerne flypassasjeravgiften når flyene skal stå parkert på bakken.

243 norske reisende kommer seg ikke hjem fra Phu Quoc i Vietnam. Årsaken er endrede visumregler grunnet virusutbrudde
https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2020/03/10/195655350/over-200-nordmenn-coronafast-i-vietnam
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Tirsdag klokken 13:30 skal statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner møte pressen for å fortelle om regjeringens planlagte tiltak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
awkward
10.03.2020 kl 13:27 3699

"Modig" å kjøpe her nå.
Mulig noe shortinndekning som foregår.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
SomSa
10.03.2020 kl 13:27 3705


Enten må man være risiko-pervers, hate sine sparepenger eller amatør for å kjøpe NAS nå. Selskapet skal gå rett i dassen med en gigant emisjon som vil likne på tidligere SDRL emisjonen eller PanFish (Marine Harvest, Mowi). Mange aksjer har falt kraftig, man kan selge sine NAS (alt eller en del) og kjøpe andre aksjer som har større sannsynlighet for å stige når alt roer seg, enten om 1 måned eller 1-2 år.

Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Bippe
10.03.2020 kl 13:21 3783

Den norske regjeringen er "ultraliberal" og jobber gjerne for å selge ut nasjonale godsaker billig til multinasjonale selskaper. Så hvorfor skulle de beskytte et stort sett norskeid flyselskap? Vel, det er jo "gründer" og privateid så kanskje det blir ideologisk feil å la de feile ironisk ok? Og så kan ma jo alltids argumentere med arbeidsplassene? Hvem vet, kanskje er det håp? Oljefondet? Magler jo ikke kapital..
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 13:13 3890

Har den norske regering været ude og give indikationer på, om de har tænkt sig at holde hånden under luftfarten?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare

Hvem dro ut proppen? Den er artig å trade om dagen, men frister ikke å sitte langsiktig i.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Habub
10.03.2020 kl 12:26 4205

NAS er utrolig vigtig for ikke bare Norge, men hele Skandinavien med deres forsvinden ville det udløse en kæmpe sne-bolds-effekter. Nu tror jeg faktisk at NAS er i bedre form end SAS af den simple årsag at opbygningen af firmaet er fuldstændig anderledes og kun et få-tal af de ansatte har ansættelses vilkår som de i SAS, læs lange opsigelse tider..

Lufthansa er utrolig hårdt ramt grundet deres LH, de er gået til regeringen for hjælp, SAS det samme. Hvad tror dere skulle en krise komme hvor hovedparten af flyene står på bakken. I Danmark taler man om hjælpe pakker til luftfarten som bankerne fik det under finanskrisen.

Hvad findes der af historik omkring staten Norge hjælper private firmaer med fordelagtige lån osv? Nogen inputs?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2020 kl 12:26 4217

min mening rundt dette er :
Jeg tror de vil redusere flypassasjer avgiftene.
Vi har en høyre regjering som kun vil arbeidsgivernes beste.
eks så vil ikke myndighetene stenge barnehagene - med en indirekte begrunnelse på at foreldrene da må være hjemme og ha fri fra jobb.
Nå er ikke barn den mest utsatte gruppen mht corona , men kanskje barnehagene vil være den største smittekilden
Regjeringa ønsker at næringslivet skal gå sin vante gang.

Løsningen kan derfor bli - red flyplass utgifter samt å sette inn flere fly på de mest utsatte rutene - osl bgo , osl tos, osl - svg mm
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
10.03.2020 kl 12:21 4281

Beklager at dette ikke er på norsk.
Fra NRK: Koronasjukehus er stengde Kina seier at alle dei mellombelse sjukehusa som blei opna i Wuhan for å handtere folk som var sjuke med koronaviruset er no stengde. Det skriv Reuters, som siterer statlege medium.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.03.2020 kl 12:01 4409

Det ryktes at de ikke fjerner flypassasjeravgiften fordi de ikke ønsker at flere skal fly. Samtidig ønsker de visstnok å hjelpe bransjen. Hva har de tenkt å gjøre da, mon tro? Å gjøre det billigere å permittere er jo et godt tiltak, men fjerning av landingsavgifte, flypassasjeravgifter og Mva i en tre mnd periode hadde jo vært hensiktsmessig. De bør også sette opp et krisefond på f eks 20-30 milliarder som kan sikre likviditet til store selskaper som opplever midlertidige likviditetsutfordringer. Tipper de kommer med noe puslete, det blir et ramaskrik fra opposisjonen og LO, og så kommer de tilbake om en uke med noe mer substansielt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2020 kl 11:54 4468

Kan være mange tiltak for på Corona ..
Ser vi mot DK , så settes det inn flere busser ... for å unngå nærkontakt blant passasjernene
Både SAS og NAs har ledig fly kapasitet ... Bestemmer regjeringen å sette ekstra fly inn i nasjonal rutetrafikk for å unngå smitte - vil det være ett tiltak som også demper den negative effekten for flyselskapene..

Registrerer at regjeringa vil endre permitterings reglene med umiddlebar virkning..vil ha en positiv effekt på NAs - om det vil bli aktuelt på permittere.
Den ansatte blir skadelidende , ikke arbeidsgiveren..
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare