WRL - Svak kurs/utvikling -spørsmålene ledelsen bør få 8.8.

PaleRider
WRL 07.08.2018 kl 16:32 23463

WRLs kurs og kursutvikling er svak. Svak relativt til:
- underliggende verdier (NPV) ledelsen viser til,
- utviklingen med økt produksjon og fortsatt betalinger og
- relativt til andre sammenlignbare selskaper.

Hvorfor går ikke kursen, og hva kan gjøres?

1. WRL should initiate a buy back of own shares at 10 % of quarterly profits, while shareprice by large undervalues its assets. The rest, 90 % could be reinvested.
When shareprice reflects WRLs assets, a yearly dividend should be given.

Begrunnelse
WRL bør snarest starte tilbakekjøp av aksjer. Så lenge kursen er lav relativt til NPV vil det være en god investering. Det vil sørge for at dem med lavest oppfattet verdi og som er villig til å selge til lavest pris i WRL får solgt sine aksjer, og få vet hvor mange aksjer som må kjøpes før kursen nærmer seg de underliggende verdier. Det behøver ikke å være så mange. Det vil også snu sentimentet. Og det vil gi små aksjonærer en mulighet til å selge ut (før en mulig delisting). At selskapet bruker 10 % av profitten på dette, skulle bare mangle. De har da 90 % å bygge selskap med.

Når kursen nærmer seg NAV, bør det gis utbytte. Det vil tiltrekke seg aksjonærer som søker utbytte. Det tar også pengene av bordet, og reduserer muligheten for at ledelsen sløser dem bort.

2. WRL should not delist from Oslo Børs, before share price reflects value. And benefits should outweigh costs, in numbers.

Begrunnelse.
Det er få eller små fordeler for aksjonærer i Norge at WRL delistes. Det koster mer å handle i Storbritannia. Det oppstår en ekstra valutarisiko. Det er skattemessige grunner, en kan trolig ikke ha aksjen på aksjesparekonto. WRL ble notert på Oslo Børs. Da bør også selskapet levere før det delistes. Det bør også være slik at ledelsen klarer å synliggjøre tall som tilsier at nytten er større enn kostnadene ved å deliste. Det holder ikke med ord. Kostnadene ved å være listet på Oslo Børs er ikke store, og veldig små relativt til andre kostnader. Som GDA. Det kan også ha stor verdi for selskapet å raskt kunne hente penger i flere markeder, Storbritannia og via Oslo Børs. At selskapet er underlagt visse krav til rapportering m.m. på Oslo Børs er bare en fordel. Noe skal tross alt ledelsen drive med.


3. Until shareprice reflects its value, no dillutive growth should be undertaken to have a second leg (Tembo, is not a leg, right now just a cost)

Begrunnelse
Ledelsen prater om et tredje bein å stå på. De snakker selvfølgelig ikke om hvordan det skal finansieres. For å kjøpe noe, må selskapet hente penger, og da vannes vi ut. For å fusjonere så må man bytte aksjer, og jeg kan ikke forestille meg at WRL klarer å kjøpe noe så billig som selskapets egne aksjer er. Oppkjøp og fusjon vil derfor fort vanne ut WRLs egne eiere.

4. Why are WRL so undervalued? And how will the company remedy it?

Begrunnelse
Selskapet er lavt verdsatt. Så langt har ledelsen ikke levert noe som har gitt en bedring. Pratet om delisting, et tredje ben etc. har virket motsatt. Aksjonærfiendtlig.

5. When will WRL provide relevant information on Tembo?

Begrunnelse
Så langt har det bare blitt prat. Det er forunderlig at mens det meste har bedret seg: oljepris, økt aktivitet i området rundt så har det ikke blitt noe farm-out. Heller ikke noe farm-out som kunne vært betinget på sikkerhetssituasjonen.

6. What is done to reduce costs to a minimum?

Begrunnelse
Lite er gjort. Ny sjef. Sikkert nye dyre kontorer i London etc.

6. When will management, CEO, CFO e.g. buy undervalued shares?

Begrunnelse
Ledelsen kjøper ikke aksjer, selv om de mener at selskapet er lavt verdsatt. Enda verre, de som slutter selger.

7. Will the board welcome a new member to the board. One from the Norwegian shareholder base?

Begrunnelse
Styret trenger noen som kan fremme aksjonærinteresser og -verdier. Det er altfor åpenbart og tydelig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
icebear
07.08.2018 kl 16:48 10510

Mye fornuftig i det du skriver. Håper du sender spørsmålene direkte til selskapet da du ikke vil få mange kloke svar her.
Dennis
07.08.2018 kl 16:49 10504

Her kan du sende dine anmerkninger og spørsmål. wentworth@fticonsulting.com
Det hjelper lite 'å jalle på HO'. Lykke til.
Navlebrokk
07.08.2018 kl 17:15 10465

Jeg kan godt sende spørsmålene til ledelsen om PaleRider gir meg lov og ikke vil gjøre det selv.
Mvh Navle
markie
07.08.2018 kl 17:49 10416

Helt klart vel funderte spørsmål vi alle ønsker svar på.
Dette må framføres i morgen, på investor møtet.!
PimJo
07.08.2018 kl 17:55 10899

Mange interessante spørsmål, som potensielt trigger interessante svar. Dog viktig, synes jeg, at man også retter positiv kritikk til selskapet. Om ikke annet for at spørsmålene fremstår konstruktive. Ledelsen har hatt mye "norsk uvær", så greit at de også får litt "klapp på skulderen" for å motivere dem til å fortsette OSE listing.
Men... "Ledelsen kjøper ikke aksjer, selv om de mener at selskapet er lavt verdsatt. Enda verre, de som slutter selger. " Er det bragt på det rene at tidligere CFO/CEO har solgt? Ut fra kritikken, så oppfattet jeg det som løse rykter. I så måte er det i seg selv interessant å få svar rundt.
Selskapet har henvist til at det er noen av de større aksjonærene som har krevd delisting fra OSE. Hvem det er, og begrunnelsen demmes er også et interessant tema,
Forøvrig lykke til. Får se om det blir inntog når jeg ser hvordan dette utarter seg på AIM.
icebear
07.08.2018 kl 18:17 10855

Navlebrokk, om Palerider ikke leser dette. Dette er vel helt relevante spørsmål du kan sende over. Flott initiativ.
Redigert 07.08.2018 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2018 kl 18:41 10808

Svært mye bra i hovedinnlegget her - og støtter stort sett alt. Det nok jeg ville foreslått er at selskapet starter å betale utbytte mer eller mindre umiddelbart. Med dagens inntjening er det ingen problem å betale ut f.eks 20-25 øre per aksje. Det vil koste selskapet ca 5 mill USD og vil ikke være ødeleggende for selskapet på noen måte. Utbytte vil, slik jeg ser det , gi stor oppmerksomhet og blåse kursen kraftig. Dette er teknikken Fredriksen, Røkke og andre suksessrike ledere har benyttet - gi utbytte slik at akasjonærene er fornøyd - og emmitter når du har gode prosjekt. Og det er ikke noe poeng å være gjeldfri osv før et selskap betaler utbytte. Gjeld er langt rimligere enn EK som alle vet, og en viss gearing skal et selskap ha. Med dagens gode inntjening ville jeg også reforhandlet låneavtaler umiddelbart på langt bedre betingelser enn de ledelsen måtte akseptere da de ble inngått...
Redigert 07.08.2018 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
plaff
07.08.2018 kl 19:08 10759

Veldig vanskelig å være uenig i åpningsinnlegg. Det blir interessant å få høre hva som evt kommer frem på aksjonærmøtet.
PaleRider
07.08.2018 kl 22:13 10581

Dere må gjerne bruke innlegget til det dere ønsker, sende inn spørsmål, stille spørsmål på møtet med videre.
Jeg har dessverre ikke mulighet for å ta del på møtet.

Fra siste selskaps presentasjon side 3 fremgår det at WRL har en:
Enterprise Value på: Markedsverdi + Gjeld - Kontanter = 63 Milloner USD.
På side 6. fremgår det at 2P reservene med (NPV10 etter skatt) er på 159,6 mill. USD.
Hva tilsier en slik rabatt? At selskapets verdier visstnok skal være 2,5 ganger markedsverdien, gjeld og kontanter (EV).
Heller ikke prisingen på EV/P2 er særlig høy, heller lav: 3,2 USD per fat oljeekvivalenter.

En kan også regne P/E og en kommer fram til at med dagens produksjon, så er selskapet veldig lavt priset.

Justerer en for at selskapets kostnader er altfor høye (de burde og kunne vært mye lavere om selskapet ble drevet som et eiendomsselskap, da selskapet kun er minoritetseier i et felt), så hadde P/E tall blitt langt bedre. Altfor høye administrasjonskostnader reduserer helt unødvendig lønnsomheten og aksjonærverdiene. Om et annet oljeselskap hadde overtatt WRL , så ville adm. kostnadene for WRL selv blitt kuttet drastisk og lønnsomheten økt. Det tilsier at verdien av WRL er langt høyere for et annet selskap enn for WRL selv da altfor mye av inntektene går med til administrasjon.
Redigert 07.08.2018 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
07.08.2018 kl 22:34 10535

Pale Rider,

det du sier er jo riktig nok, derfor er det vel de ser seg etter en tredje legg. Enten bør de drive selskapet med en minimal administrasjon fordi de er en minoritetseier i et ikke operert felt, eller så bør de skaffe seg flere produserende felt, der de antageligvis bør være operatør.

Det er neppe realistisk å tro at ledelsen (og styret) vil foreslå å selge selskapet og gjøre seg selv arbeidsledige, derfor bør de fokusere på å skaffe seg flere felter. De må vokse eller redusere adminkostnader, men bortsatt fra konsolideringen i London er det ikke så realistisk å tro at de kommer til å kutte så mye mer. Tror det er mye mer realistisk å se på gode, verdiskapende dealer, og det finnes det noen av i Øst Afrika. WRL er i en god posisjon nå, og det er vel derfor de har hentet inn Jersing for å gjøre noe med selskapet fremover. Så jeg er enig med deg i de fleste punktene, men ikke helt når det gjelder punkt 3. Den riktige dealen kan være verdiskapende med en gang.

Tembo - vi får håpe det kommer noe konkret informasjon, men det er vel mer et lodd eller en eventuell bonus.

Delisting fra Norge - der er jeg egentlig enig med deg, men siden styret og de største eierne er såpass klare for det, tror jeg det blir vanskelig å få dem til å endre mening. Det får vel de som er de høre mere om i morgen, me jeg tror nok en norsk styremedlem er mer realistisk enn å stoppe forslaget om delisting. Det blir nok etterhvert mer enn 2/3 flertall for å deliste. De kom vel i og for seg også med et fornuftig forslag for å redusere kostnadene ved å flytte over.
PaleRider
07.08.2018 kl 22:54 10490

Saken er at WRL kun har ett bein: Mnazi Bay, Tanzania
Det å kalle Tembo et bein gir ikke mening. Det har kun vært en utgiftspost, og må sees på som en opsjon, ingen andre har sett verdien av enda. Selskapet bør forklare hvorfor tilsynelatende ingen vil farme inn, og de andre lisensdeltagerne forlot lisensen. En kan også tolke dette som selskapets ledelses ønske om å bygge selskapet, ikke først og fremst skape verdier for aksjonærene.

Så selskapet trenger to bein til for å få tre. Det er et rart tidspunkt å gjøre dette på, nå. Børser er all time high. Oljeprisen er høy. Det vil nok bety at det en kan kjøpe blir relativt høyt priset, relativt til hva det koster aksjonærene i WRL, enten ved emisjon eller ved fusjon hvor billige WRL aksjer nok blir byttet mot dyre aksjer i andre selskaper. En skikkelig utvanning med andre ord.

Nå er selskapet i en posisjon hvor det kan høste. Det første de da vil gjøre er å ta ny risiko og risikere å kjøpe nytt dyrt. Det gir rett og slett ikke mening. De kan kjøpe ekstremt billige aksjer i eget selskap, selv, eller ved at WRL investerer på den måten. Det vil de imidlertid ikke.

At WRL har særlig god kompetanse til å gjøre gode kjøp tviler jeg sterkt på. En kan bare se på forhistorien til WRL.
Jersing har vel heller ikke fått til all verden mens han var sjef i Sterling Energy. Et selskap som hadde masse cash og gjorde fint lite da en kunne kjøpe selskaper og assets billig under nedgangstiden. Det kan være at styret var bremseklossen. Men han har mye å bevise.

Selskapet kunne også ha etablert et samarbeide med andre selskaper om administrasjon for å kutte kostnader f.eks. i Tanzania.

Vi får bare håpe at ledelsen tar gode grep, at styret tvinger dem gjennom eller at det kommer et bud utenfra, siden selskapets verdier ikke prises fair i det hele tatt og ledelsen vil legge ut på nye risikable eventyr.

Ledelsen prater kun uten å komme med relevante tallgitte anslag på nytte og kostnader ved å deliste. Det er et veldig svakt beslutningsgrunnlag. Ikke noe som gir mye tillit.

Det er store verdier i WRL. Spørsmålet er bare om ledelsen skal "gamble med dem", om vi får vår del og om og når de kommer fram.
Dennis
07.08.2018 kl 23:15 10427

Gode evalueringer, PaleRider. Delisting var nok bestemt før Jersing kom inn i bildet.
Jeg tror ryddegutten Jersing har mye å gripe tak i som du påpeker. Stoler på at det også jobbes med endel i kulissene som vi ennå ikke kjenner til.
Selv tror jeg at Tembo blir en del av løsningen for å etablere den tredje foten.
Tilbakekjøp av aksjer eller utbytte hadde satt Wrl på megler kartet.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 10:30 10160

Min mening er at det finnes mye negativitet rundt denne aksjen. Årsaken ligger dels hos forrige ledelse og dels hos aksjonærer som i perioder overhausset aksjen. Ulv ulv syndromet skjedde 100vis av ganger, hvor mange trodde på hausing og kjøpte - hvorpå det viste seg det ikke var noen reell grunn til å rope "ulv ulv" eller "nå kommer aksjen til å gå". Og tidligere ledelse har bidratt til at det ved at de har guidet for positivt. I ly av at dette sitter mange tilbake skuffet, og for mange blir det å kjøpe blir helt uaktuelt. Og mange aksjonærer som har sittet lenge er veldig bitre på ledelsen. Ingen synes å ta selv ansvar for egne feilvurderinger og valg.
Nå har WRL snudd, de leverer vesentlig bedre enn guidet, (til og med det blir kritisert) men negativiteten og imaget som er oppstått at wrl tar man ikke i engang med ildtang, lever videre.
WRL har fått ny ledelse, og leverer nå knall resultat. Det er fortsatt mye støy, mer enn de fortjener. Selvsagt er det negativt at de ønsker å deliste fra OB. Men nøkternt sett, det å håndtere tusenvis av negative småaksjonærer, koster sikkert mer enn det smaker. Styret har vurdert det slik at det ikke er bærekraftig å være notert på 2 børser. De velger bort den som er mest tids og kostnadskrevende. Det er en god bedriftsmessige vurdering på sikt. I dag får vi sikkert en bedre forklaring på dette.
Mange kan fortsatt lage masse støy, men til syvende og sist må man ha tillit til det selskapet man har valgt å investere i. Når et selskap leverer dårligere enn forventet, er det god grunn til å kritisere og selgeseg ut . Men når selskapet leverer bedre enn man kan forvente, synes jeg de skal få kreditt for det. Og når det er en ny ledelse - synes jeg de skal få tid til å opparbeide tillit.
Jeg synes mye av det Pale skriver er svada og støy. F. eks. "Styret trenger noen som kan fremme aksjonærinteresser og -verdier. Det er altfor åpenbart og tydelig. " Jeg mener et styre skal ta de riktige beslutningene som er til beste for selskapet. ikke nødvendigvis gjøre ting som kortsiktig er bra for aksjekursen. Jeg er også uenig med mye annet i vinklingen hans, uten at jeg gidder å gå polemikk om det.
Fokus burde handle om at Wrl leverer bra resultater, -nå drukner det faktumet i all negativitet og støy. Fokus burde handle om å ha tillit til selskapet og ledelsen - ikke om å ytre mistillit om alle aspekter som tenkes kan. Der har vi alle et ansvar.
Virgule
08.08.2018 kl 10:56 10090

Uenig med det meste her, men bare så det er sagt: Når det gjelder aksjesparekonto har det ingen betydning om man er på aim eller ikke. Jersey er ikke en del av EØS-området så man vil uansett ikke kunne flytte WRL over til aksjesparekonto, uansett om man er på oslo børs eller ikke
ken-guru
08.08.2018 kl 11:30 10010

Kursen på vei videre ned igjen nå.Toppen nådd? Er nok en del som er redd for kursreaksjonen etter møtet i dag. Uansett så er det ingen kjøpere nedover som ligger å tar i mot. Å komme seg ut over 2 kr er nærmest umulig om du har litt aksjer.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 11:41 9968

sikkert greit å få ut sure og sutrete aksjonærer som ken-guru.....
Jeg tror de som har litt is i magen kan ha gode dager fremover - gleder meg til offentliggjøring av halvårsresultatet i slutten av måneden.
Det er en naturlov at før eller siden må kursen på et selskap sammenfalle med faktiske resultater og utsiktene i fremtidig inntjening.
Honda CB 750
08.08.2018 kl 11:47 9941

Ja det er ett voldsomt volum på kjøp/salg av aksjer. Sikkert en eller annen student som trenger penger til nye skolebøker.
Er du aksjonær i dette selskapet Kenguru?
ken-guru
08.08.2018 kl 11:47 9932

Det er ingen naturlov. Du har flere selskaper som ikke på langt nær blir priset til faktiske resultater og fremtid. Stikkordet er ledelse og tillit.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 12:02 9883

Det stemmmer det, Kenguru.
Men.Hvis du leser hva jeg skriver, Kenguru, så skriver jeg at det er en naturlov at "på sikt" "før eller siden", vil kursen sammenfalle med faktiske resultater og forventet fremtidig inntjening.
Noen selskap er feilpriset basert på forventninger som aldri innfris. Kursen vil før eller siden sammenfalle med konkrete resultater, Slik har det vært i WRL tidligere.
Noen selskap er feilpriset og leverer vesentlig bedre enn markedet tror, og før eller siden vil kursen sammenfalle med faktiske resultater og fremtidig inntjening.
Tillit i aksjemarkedet oppnås som en følge av hvordan et selskap leverer.

Det er vel en grunn til at Warren Buffet uttaler at "Aksjemarkedet er en arena der verdier overføres fra de utålmodige til de tålmodige. "
ken-guru
08.08.2018 kl 13:19 9751

En del håper at møtet med aksjonærene i dag kan trigge aksjekursen. Men det har jeg ingen tro på, tvertimot, men vi får se.
Mdg1
08.08.2018 kl 13:20 9737

En del tror at møtet med aksjonærene idag kan trigge et fall i aksjekursen. Men, det har jeg ingen tro på. Tvertimot, men vi får se.
Mdg1
08.08.2018 kl 13:26 9710

Mange tror at produksjonsestimatet i 2018 blir oppjustert fra 60-75 og opp til 80-90 ved h1. Det tror jeg også. Jeg tror også at det havner nærmere 90 enn 80 ved årsslutt.
Mdg1
08.08.2018 kl 13:27 9702

Mange tror at WRL kommer til å ha mer penger på bok enn de har i lån ved utgangen av 2018. Det tror jeg også med god margin.
Eankee
08.08.2018 kl 13:29 9683

Mdg1.....har trua - det har jeg også, dette er min pensjon.
Mdg1
08.08.2018 kl 13:33 9774

Ja, men det går sakte. Går mye fortere med Maha som jeg kjøpte for noen uker siden. Allerde opp 64%, men tenker at det må skje noe i WRL snart også. Om de ikke roter bort alle pengene som kommer inn på Mnazi.
markie
08.08.2018 kl 14:36 9631

Jersing sier han vill kjøpe aksjer. "Sooner than later" Som han uttrykker det .
Mdg1
08.08.2018 kl 14:40 9606

Han burde ha gjort det allerede med det han har uttalt.
markie
08.08.2018 kl 14:57 9550

Ble litt liv i leiren på slutten. Når de fikk spørsmål om hvorfor de ikke handlet aksjer. Dette må vel være første bud for å lykkes. Ettersom deres fokus nå er og få inn nye investorer i selskapet. Komme over 100 Mill £.
Mdg1
08.08.2018 kl 15:12 9503

Det er jo en dobling fra dagens kurs, så om de tror på det er det merkelig å ikke kjøpe aksjer. Noe annet nytt eller bare det gamle?
Redigert 08.08.2018 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
icebear
08.08.2018 kl 15:27 9439

Hele ligger ute på XI
Mdg1
08.08.2018 kl 15:38 9405

Det er jo bra de venter med Tembo til de har et sted å selge gassen. Har kanskje lært noe av Mnazi. Innsidekjøp burde være opplagt nå med en gang de har fått ut halvårsrapporten om en drøy uke.
Redigert 08.08.2018 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2018 kl 15:45 9367

jeg hadde planer om å gå på møtet men ble forhindret, fikk høre bare litt av telefonkonferansen. Var det mange der?

Ellers KenGuru, tviler på at mange trodde kursen ville gå, men jeg tror at med Jersing & co i Oslo, for å møte ev investorer og analytikere, at det blir en trigger - på sikt. Jeg tor midlertid at dersom halvårsresultatet blir så bra som det ser ut til, kommer kursen til å gå en del. Men på sikt.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 16:14 9288

Synes Eskil svarte godt for seg og gjorde en bra figur. Katherine virker profesjonell, men ble svarskyldig da det ble nevnt kjøp av aksjer. Bob vil ha avkastning og pensjonere seg.

Fra hukommelsen:

MB: Ingen investeringer her før en har signert en langsiktig avtale. Kan produsere oppimot 100 mmscf/d med dagens infrastruktur. En kan perforere en brønn, bore ny, bruke kompressor, osv. Mange muligheter, og feltet ble betegnet som "world class."

Tembo: Ingen boring uten industripartner. Rundt 10 selskaper hadde vist interesse, og en håndfull av disse mer konkrete. Fremdeles sikkerhetsmessige utfordringer. Planen nå er å vise til kommersialisering av [det potensielle] funnet, og så få med en partner for appraisal-boring. En av utfordringene foruten sikkerheten er nærliggende infrastruktur. LNG-prosjektene er vitale her.

Third leg: Ingen vekstemisjon før aksjekursen reflekterer verdiene i selskapet.
Fjøstid
08.08.2018 kl 16:23 9260

Som forventet, intet nytt. Wrl sitt slagord må vere: « i morgon i morgon, men ikkje i dag». Utbytte som mange er opptatt av, ble vel bare spøkt/fjasa vekk av Mr Bean, slik jeg forstod det?
Slettet bruker
08.08.2018 kl 16:26 9238

Han ønsket ingenting mer enn at selskapet begynte med utbytte så fort som mulig, men realistisk er det ikke aktuelt før om 18-24 mnd.

Gode og kritiske spørsmål fra aksjonærene må jeg si.
markie
08.08.2018 kl 16:31 9219

Da får vi handle mange flere aksjer i mellomtiden. Prisen er som vi alle vet klart fordelaktig nå.
niller
09.08.2018 kl 09:28 8592

Kanskjer noen har skjønt, verdien på gullet nu?
Slettet bruker
09.08.2018 kl 09:45 8558

Kenguru Skrev forleden:
"Kursen på vei videre ned igjen nå.Toppen nådd? Er nok en del som er redd for kursreaksjonen etter møtet i dag. Uansett så er det ingen kjøpere nedover som ligger å tar i mot. Å komme seg ut over 2 kr er nærmest umulig om du har litt aksjer."
Det er i og for seg riktige det Kenguru, men dette er et fenomen som definitivt slår begge veier. Dersom noen skal kjøpe aksjer for betydelige beløp, stikker kursen. Og som jeg har skrevet, - Kursen vil før eller siden sammenfalle med de reelle verdiene og faktiske resultater. Før eller side vil det skje.
Nå har mange motargumenter i relasjon til selskapet, falt sammen som et korthus. Say no more.

Mdg1
09.08.2018 kl 09:49 8540

Det ligger nesten ikke aksjer på salg opp til kr 4 nå. Om du skal ha litt aksjer er det nærmest umulig å komme seg inn nå uten å måtte betale snitt på over 4 kr