Omlegging til sommerdekk

mishka
10.03.2020 kl 16:13 182

Ja så var dagen der hvor jeg la om til sommerdekk. Og bilselger-idioten som hadde konfigurert demobilen jeg kjøpte i fjor hadde jo sef. som de fleste tyske "hengebarter" bestilt bilen med 19 tommere. Og som om ikke det var nok var den som de fleste BMW,er utstyrt med runflat-dekk:-) Bare det å få på 19 tommere er et forbasket strev da så store runflat dekk veier ganske mye, så det var dagens trim i bakgården. Heldigvis var dekkene runde, uten høyde eller sidekast, men fy flate for en støy! Tok en liten runde sørover utenfor Berliner ring og de er heldigvis som sagt helt uten vibber. Det er slett ikke alle slike runflat-dekk. Det er faktisk så mye problemer med disse her i Tyskland at en del BMW forhandlere har fått spesielle ballanseringsmaskiner som avslører hvliket hjul som har kast uten at man behøver å stå og sikte. Nå vurderer jeg å ta turen til reifen.com og svi av drøyt 10 lapper på 17 toms Rialfelger og Pirelli-dekk som ikke er runflat. Iflg dette dekkfirmaet synker støyen med 3 db. bare man får på vanlige dekk og enda mer når man går ned i bredde. Helt ufattelig at folk betaler ekstra for å få støy i bilen.:-)
Kompressor og dekkskum får man kjøpt for noen hundringser i rekvisitasjapper som autoteile24 så runflat blir ikke savnet. Jaja, man kan ikke velge alt selv når man kjøper brukt....Reifen.com kan anbefales med filialer over hele Tyskland.

https://www.reifen.com/
Redigert 10.03.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Klodrik
10.03.2020 kl 22:19 136

Helt enig mishka - runflat ødelegger den beste bil. I årevis har BMW-selgerne sagt at runflat er mye bedre nå, og runflat nå er ikke den møkka det en gang var. Bare sprøyt. Helt ubegripelig at BMW fortsetter med dette i alle fall til Norge. Vår grove og sporete asfalt gjør vondt veldig mye verre. Dette jåleriet med breie dekk og minimalt med avfjæring i dekkene er jo heller ikke til å begripe.