Deres "kursmål" på HUNT


Har vært noen nydelige dager å være HUNT-investor. Tenker dere at aksjen er "dyr" nå på rett under 4 kroner? Har lyst til å kjøpe litt mer, men har ikke peiling på når den blir "dyr".. Setter stor pris på svar
Redigert 21.01.2021 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
11.03.2020 kl 13:53 5929

"215 lagerskip

Hvis Saudi nå gjør alvor av å produsere 12,3 millioner fat pr. dag fra april kan det ifølge Kepler Cheuvreux-analytikeren bli voldsomt mye tankskip som skal brukes til flytende lager.

– De 12,3 millioner fatene sammenligner seg altså med 10,5 millioner fat i dagens estimater. Med 1,8 millioner fat pr. dag i ytterligere produksjon kan vi få ytterligere 490 millioner fat med flytende lager. Det er 215 VLCCer eller cirka 30 prosent av VLCC-flåten, sier han."

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/10/7505609/frontline-opp-30-prosent-pa-to-dager
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Argus
11.03.2020 kl 14:30 5822


Mener å huske at noen av de skipene som ikke er produsert i 2020, har rater frem til 15. mars 2020. Dersom disse ratene ikke allerede er fremforhandlet videre, må vel Hunter nå ha et særdeles godt utgangspunkt for å oppnå bedre rater enn noengang før. Vel og merke dersom man ikke satser på rater over lengre perioder for de er vel satt noe lavere enn de for kortere perioder?

Reserven, er du der?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
11.03.2020 kl 14:34 5801

Frontline løfter seg 15% nå! Hunter burde løfte seg tilsvarende!

HUNT snart over 4,10 og stigende. Fastholder 4,40 før slutt i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare

Enig, burde gå mer opp, dersom FRO ermalen. Også ADS bør ha en del å gå på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare

Parodi
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Reserven
11.03.2020 kl 15:39 5470

JA, men vet ikke mer enn det du skriver.

Fra 2019-Q4 rapporten er mitt inntrykk, som kan være feil, at HUNT deltar i en pool, hvor inntektene fra alle pool-skipene deles. Da er det ikke så viktig hva HUNT får av rater, men hva poolen totalt får. Jo flere skip, jo større sjanse for å få noen av topp-ratene. En av grunnene til at FRO aksjen ofte gjør det bedre enn HUNT aksjen, fordi FRO har et stort antall skip, ikke bare VLCC, men også mindre skip som fullastet kan seile gjennom Suezkanalen, hvilket en fullastet VLCC ikke kan.

Inntektene deles ikke.
Baltisk
11.03.2020 kl 15:44 5431

Joda. Her er utdrag fra Tankers Internationals hjemmeside - det pool selskapet som Hunter bruker.

"How the
pools work
Τhe Tankers International Pools provide a physical hedge for Owners by ensuring stable and regular cash flow during volatile market conditions whilst still being able to take advantage of market upsides. Earnings are typically distributed to Participants twice per month, depending on market conditions and working capital requirements across the fleet.

We always welcome new participants with top-quality ships and who adhere to the high standards of ship management we expect.

Pool Participants undertake to trade their qualifying vessels in the Tankers International Pools and receive a share of the freights in accordance with the Pool Points allotted to each of their vessels. All commercial decisions are handled by the Pools’ commercial team with the exception of any specific trading restrictions which Owners may stipulate.

A vessel’s share of the total Pool income is determined by its theoretical earnings potential relative to the rest of the fleet and is illustrated by its allocated ‘Pool Point’. The Pool Point system is highly transparent based on vessel specific data and market data combined with a standardized calculation method, which is openly shared will all participants. Pool Points are adjusted every six months to reflect changes to trading patterns, fleet composition, market level and bunker prices to ensure overall weighting remains fair.

Reporting of commercial and financial results is done via access to an extranet with weekly, monthly, quarterly and annual reports. These reports are prepared with the objective of producing informative reports in a timely manner."


"
Tankers International employs motivated, professional people at all levels. We have offices in London, New York and Singapore to ensure global coverage for our Participants as well as for our Customers.
How the TI pool works
Our Sub-Pools
Recent developments in the tanker market with a more diverse VLCC fleet have encouraged Tankers International to create a number of sub-pools; a sub-pool for modern scrubber fitted ships, a sub-pool for modern non-scrubber fitted ships and a sub-pool for ships aged 15 years and older. Vessels with different attributes have specific trading patterns and earnings potential and this division ensures fair sharing of earnings and costs between similar vessel types. This division is purely financial and from a commercial perspective all vessels trade as one single Pool."

Hva er det markedet tenker på?

Hehe ja.. Jeg skjønner ikke hvem som driver og selger nå.... Veldig spesielt
Sjøbris
11.03.2020 kl 16:00 5357

Kanskje markedet venter på møte mellom Russland og Saudi-Arabia.

on subs, betyr Vel at ratene ikke er sluttet. Men i forhandling?

Korrekt me I hope I am wrong.
Redigert 11.03.2020 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Reserven
11.03.2020 kl 16:03 5336

Markedet er i høyspenn. Blir det enighet mellom SA og Russland, vil ratene falle igjen. Derfor overtolkes hvert eneste ord fra aktørene i oljepris-krigen.
Reserven
11.03.2020 kl 16:10 5323

"On Subs" er en korttids OPSJON en befrakter har inngått (og betaler litt for), for å hyre et skip til en AVTALT rate. Med "On Subs" har en befrakter en fugl i hånden som de kan velge enten å la fly igjen, eller spise. Så lenge "On Subs" opsjonen er gyldig, vil befrakter prøve å hyre noe billigere hvis behovet for hyre faktisk materialiserer seg:
https://books.google.no/books?id=1J7ECQAAQBAJ&pg=PT26&lpg=PT26&dq=%22on+subs%22+shipping+subject+to&source=bl&ots=UTY6yt238r&sig=ACfU3U3dWAggbBSePZJ4lTfrVsR12kbZyg&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjP-JWGs5LoAhUK36QKHV-eB4UQ6AEwAHoECAoQAQ#v=onepage&q=%22on%20subs%22%20shipping%20subject%20to&f=false
Redigert 11.03.2020 kl 16:12 Du må logge inn for å svare

FRO til himmels, HUNT i null og ADSC i minus. Forstå det den som kan.

Billigere å handle i morgen da :D Har solgt noen fond for å frigjøre litt midler til HUNT

Og nå er FRO over 94 i USA!
Reserven
11.03.2020 kl 17:00 5110

Det beste er kanskje en miks av FRO og HUNT?  Ikke nødvendigvis 50/50.
kentove
11.03.2020 kl 17:55 4946

virker som en grei løsning, siden hunter sine er i pool med moderne med scrubber, mens eldre og andre skip har egen, håper mange av de i hunter sitt pool får slutninger i disse dager mens russland og saudi styrer på, ser russland uttaler de kan greie seg i 8-10 år eller noe med så lav pris, saudi derimot må nok svelge kameler snart, de trenger vel ca 80$ for å finansiere budsjettet sitt... håper iallefall det varer noen måneder, etter det vil uansett hunter sine skip være førstevalg mtp kvaliteten og alderen og besparelsene med scrubber gitt at spreaden holder seg blir det fort mye penger... har dumpet alt utenom 50% av nel aksjene og økt med 30% i hunter... fristet å dumpe nel også, men siden den aksjen har finansiert resten av aksjene har jeg vel et litt romantisk forhold til den ;)

Håper du har rett!
kentove
11.03.2020 kl 18:32 4804

selv om de blir enig er uansett hunter et foretrukket selskap mtp ecoskip med scrubber, og lav cbe, forhåpentligvis bytter de ut sfl-løsningen med banklån.. smeller ratene ned til 30k over lang tid tjener de alikevel 225 mill i året, men til de prisene vil mange andre garantert scrappe skipene, gamle skip uten scrubbere går da i minus (tallene er tatt i hodet i farten, reserven har lagt ut noen fantastiske regnestykker tidligere, så anbefaler å finne frem de, han er en fabelaktig ressurs for forumet)
kentove
11.03.2020 kl 19:02 4707

fant et gammelt regnestykke fra reserven, dollarkurs og cbe er vel litt forandret, alikevel lystig lesning, kanskje reserven har noe mer oppdatert, i motsetning til meg skriver han ned, mens jeg tar det i hodet, og glemmer det 10 sekunder etterpå siden jeg har null konsentrasjon og null hukommelse ;)
Reserven skrev
Voldsomt til haussing - ha ha ha. I motsetning til bålfreak kan ikke jeg se inn i fremtiden, så jeg..
• Dagrate = USD 100.000 | 70.000 | 50.000
• Break even = USD 19.000
• Seilingsdager = 325
• Antall VLCC = 7 (fra juli/august 2020)
• Antall aksjer = 575 362 013

Med dagrate = USD 100.000:
NOK/USD 9,14 * USD (100.000 - 19.000) * 325 * 7 / 575 362 013 = NOK 2,93 per aksje per år.

Med dagrate = USD 70.000:
NOK/USD 9,14 * USD (70.000 - 19.000) * 325 * 7 / 575 362 013 = NOK 1,84 per aksje per år.

Med dagrate = USD 50.000:
NOK/USD 9,14 * USD (50.000 - 19.000) * 325 * 7 / 575 362 013 = NOK 1,12 per aksje per år.
kentove
11.03.2020 kl 19:05 4687

hunt har vel dekket 70% av dagene til 88k i q1... freya får vel også noen kroner, men ikke mange i dette q1... neste kommer vel i mai om jeg ikke husker feil
Reserven
11.03.2020 kl 19:32 4609

• Dagrate = USD 100.000 | 70.000 | 50.000
• Break even = USD 23.255   (se slide 6: https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf)
• Seilingsdager = 360
• Antall VLCC = 7 (fra juli/august 2020)
• Antall aksjer = 575 362 013

Med dagrate = USD 100.000:
NOK/USD 9,60 * USD (100.000 - 23.255) * 360 * 7 / 575 362 013 = NOK 3,23 per aksje per år.

Med dagrate = USD 70.000:
NOK/USD 9,60 * USD (70.000 - 23.255) * 360 * 7 / 575 362 013 = NOK 1,97 per aksje per år.

Med dagrate = USD 50.000:
NOK/USD 9,60 * USD (50.000 - 23.255) * 360 * 7 / 575 362 013 = NOK 1,12 per aksje per år.
Uforandret fra over. Svakere NOK akkurat kompenserer for høyere CBE.

Flotte bidrag og innspill dere kommer med!
Blir det riktig å se på 1,12 per aksje som "realistisk" worst case, og 3,23 per aksje som "realistisk best case"?
Altså, at det er mest sannsynlig at det vil bli mellom 1,12 og 3,23?
hhaug86
11.03.2020 kl 20:38 4424

Fra Twitter:
Some very significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +106%! to $193k/d (+584% since Friday!) as Saudi exports surge
#Suezmax +57% to $45k/d
#Aframax +12% to $42k/d

#shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
Redigert 11.03.2020 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
rolas
11.03.2020 kl 22:04 4200

Åpner på 4,5 i morgen 😊

Dyrt :o Håper den synker mot slutten av dagen hehe...

Sånn at jeg får inn siste rest av mine avsatte HUNT-midler hehe

Nope, d er subs..
Ikke sluttet et eneste skip til de prisene der.

Det står ingenting om lengden på disse ratene...og er det uten skrubbere?...kan det være skip som er klar til skraping fremover?

Å en annen ting, dette har vel markede visst en stund...hvorfor stiger ikke Fro mer i dag i USA?
Redigert 12.03.2020 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
12.03.2020 kl 09:06 3464

Da gikk det som jeg påpekte i går, denne skulle ned til 3.7 kr. Har lastet opp igjen med en liten slump. Setter kurmål 4 kr kortsiktig.

Laster mer under 3.45 kr
Serboss
12.03.2020 kl 09:33 3344

Og naa ned paa 3.4...??
Er ikke ratene ekstra hoeye ?
ruda
12.03.2020 kl 12:34 3012

Følg med på ratene på appen VLCC Fixtures. Legg inn navn på båt
Sjøbris
12.03.2020 kl 16:08 2732

Ratene begynner å materialisere seg?
Bertelli
12.03.2020 kl 16:13 2710

Jeg kjøpte akkurat 80 000 hunt på 3,68. Skjønner ikke laggingen i forhold til Fro.
Reserven
12.03.2020 kl 16:26 2725

De som ikke skjønner HUNT laggingen i forhold til FRO, har kanskje ikke noe i tank aksjer å gjøre?
Redigert 12.03.2020 kl 16:27 Du må logge inn for å svare