Erna løser eventuelle likviditetsproblemer som måtte oppstå.


Likevel oppfører markedet seg som en saueflokk og panikkselger.

Why?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 11:55 2288

Jeg tror også myndighetene vil stille opp med kriselån. Grunnen til at kursen ikke går opp, er at det ikke bare er et likviditetsproblem, men også et solvensproblem. Nå skal jeg ikke nevne EK på 1,5 mrd igjen, da enkelte blir forbannet der... Men jeg tror selskapet står i fare for å tape mer enn 1 mrd kr i måneden framover. Da bryter selskapene lånebetingelsene rimelig kjapt. Derfor er det også behov for enten en emisjon eller en konvertering - begge vil presse kursen ned. Men når en redningspakke annonseres bør det bli et skikkelig løft på kort sikt. Så får man se hvor lenge det varer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Swing
11.03.2020 kl 12:00 2255

Jeg er redd regjeringen ikke tør å røre flypassasjeravgiften og CO2 avgiften, da dette vil være i strid med deres symbolpolitikk knyttet til klima.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Noen kyr er kanhende helligere enn andre? Og klimaet er den helligste av alle...
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tod-l
11.03.2020 kl 12:06 2211

HAHA. Ernas krise pakke
Coronaviruset
- Flere må ta enkelte kostnader
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Med dette til grunn, så trenger vi mao kapital i form av erstatning fra BOIEING...

Spennende tider!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 12:12 2170

Merkelig at denne erstatningen ikke har kommet når sellskapet trenger det som mest. Antar det er fordi Boeing forsøker å presse beløpet ned i en tid når de vet NAS virkelig trenger det. NAS har ikke tid til en langvarig rettsak. Så tror jeg Boeing også ser på balansen til NAS og tenker at selskapet uansett ikke vil kunne gjøre opp for seg mht alle flyene som er bestilt og bruker dette som et pressmiddel. Jeg vet ingenting her, så det er kun spekulasjoner fra min side.
Hvis krisen blir langvarig, er det kanskje behov for 5-10 mrd for å komme over kneika. Og det i EK. Kan umulig føre til noe godt for dagens aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Blir kjipt for oss som ikke har mer å spytte inn absolutt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Dersom ikke Erna kommer på banen og redder flyselskapene i den situasjonen som har oppstått,
er hun ferdig. Virksomhetene i hele Norge er 100% avhengig av at flyene går. Hegnars uttalelser om
erkekapitalisme etc. er bare tull i den situasjonen vi har nå. Alle land verner om sine interesser,
det være seg USA, EU, Kina eller andre. Dersom Norge nå ikke kan bruke av sine reserver for å berge
økonomien, så kan man aldri gjøre det. Spørsmål/evt kritikk av statlig støtte får man ta når freden
har senket seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Briseman
11.03.2020 kl 21:45 1792

Kanskje det kan opprettes en statlig garanti overfor kredittkort-selskapene, mot at Nas får utbetalt pengene for solgte billetter nå, før reisene er gjennomført.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
11.03.2020 kl 22:03 1700

Hvorfor skal Norge hjelpe et selskap med å frakte passasjerer fra England og Frankrike til USA o.l. ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Enig med deg. Tror på oppgang innen fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
onuk
11.03.2020 kl 22:17 1623

Har hu Erna løst noe noen gang før egentlig? Jeg bare spør jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Hovedsaklig pga det er mange norske folk som jobber i selskapet. Samtidig som at Norwegian pt er en vesentlig stor del av dagens infrastruktur. Kan liksom ikke hoste opp et nytt offentlig flyselskap på 1,2,3.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 22:40 1547

God ide, men funker ikke i Norge, da Statens økonomireglement ikke tillater at man utsteder statsgarantier (unntatt GIEK). Sverige, derimot, har mulighet til dette. Hvis man skal gjøre det, må det skje i form av at pengene faktisk settes på bok først og det garanteres derfra, ikke at det gjøres som en norsk suveren garanti.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
deltaker
11.03.2020 kl 22:43 1524

100% enig med deg. Og er hun smart, noe jeg tror hun er, vil hun nettopp gjøre det. Akkurat nå vil ikke folk bry seg om at vi tar penger fra oljefondet, og Frp vil støtte forslaget. Her må man ta 100 mrd fra oljefondet og redde alle opprinnelig sunne reiselivsbedrifter og andre bedrifter som har kommet i uføre pga den ekstraordinære situasjonen vi er i. Jeg tror de vil gjøre noe slikt. Hvis det hele gis som "lån", bør det heller ikke være noe problem i forhold til statsstøtteregelverket i EØS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
suspekt
11.03.2020 kl 23:42 1355

Helt klart, ta 100 milliarder fra oljefondet, det er fortsatt 9900 millioner igjen
og løs problemene. Håper Erna leser disse trådene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Men reisene vil jo ikke bli gjennomført. Staten må aldri blande seg inn i næringslivets risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 00:05 1273

Faktisk 9900 milliarder igjen (ikke millioner)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Presidenten
12.03.2020 kl 00:26 1226

Når de legger på nye skatter og avgifter, også reduserer desse. Er det å blande seg inn i næringslivets risiko ? Når de bestemmer antall dager arbeidsgiver skal betale for permitteringer og sykepenger. Er det å blande seg inn ...........?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
lektor79
12.03.2020 kl 00:30 1209

Hysteria hele greia
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Ja?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare