Norwegian kan være konkurs i løpet av få uker
Norwegian er "in deep shit" sier Trygve Hegnar og tilføyer at han ikke kan se for seg at Staten skal støtte flyselskapene.
Flyselskaper er ultrakapitalistiske selskaper som IKKE skal ha støtte fra Staten. Markedet må løse dette og da må eierne spytte inn kapital.
Folk flyr uansett ikke mer og likviditeten svekkes dag for dag.
Ser også at noen her på forumet fremstiller oljehedgen på 25% på 50 USD som noe positivt. Det er det åpenbart ikke når olje står i 36 USD.
NAS er blant de selskapene som taper minst på dette. De uten hedge har en stor fordel av lav oljepris, men det hjelper jo ikke når flyene står.
Flyselskaper er ultrakapitalistiske selskaper som IKKE skal ha støtte fra Staten. Markedet må løse dette og da må eierne spytte inn kapital.
Folk flyr uansett ikke mer og likviditeten svekkes dag for dag.
Ser også at noen her på forumet fremstiller oljehedgen på 25% på 50 USD som noe positivt. Det er det åpenbart ikke når olje står i 36 USD.
NAS er blant de selskapene som taper minst på dette. De uten hedge har en stor fordel av lav oljepris, men det hjelper jo ikke når flyene står.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
Habub
11.03.2020 kl 21:53
5555
SLITE..
NEI, hele Europæisk luftfart lukker for altid hvis der ikke er nogen gæster i 2 til 3 måneder det er et helt grotesk scenarie og et som ikke kommer til at ske, hvorfor.
Nu er det endelig gået op for diverse regeringer at man ikke kan lukke dene virus inde så nu begynder den at få frit løb, Danmark lukker fuldstændig ned nu og har opgivet at inddæmme mere. Da virus cirka fordobler sig for hver døgn som går så går det hurtigt at folk bliver smittet. På et eller andet tidspunkt giver det ingen mening mere, folk begynder at rejse igen, især dem som allerede har været syke. Så det ud fra et investerings punkt er det bedre at det hurtigt bliver overstået.
Du gætter, hver du eller jeg ved hvilke krise pakker som bliver sat i værk, du har ingen ide om hvor mange penge NAS får fra Boeing, du vet IKKE om de cnl deres Max ordre og får 2 til 6 milliarder tilbage, du vet ikke om de sælger alle sine egne fly og leaser dem tilbage, du vet IKKE om der kommer et bud på NAS. Du vet ikke hvad deres bonus-system er værd, deres rute-struktur, om de sælger slots eller alt muligt andet.
Derfor bliver det for dumt at alle her som IKKE har adgang til disse informationer sidder på et forum og gætter og skaber panik. Ingen VET hvad som kommer ske, men det man skal fokusere på er at en konkurs er højest utænkelig.
NEI, hele Europæisk luftfart lukker for altid hvis der ikke er nogen gæster i 2 til 3 måneder det er et helt grotesk scenarie og et som ikke kommer til at ske, hvorfor.
Nu er det endelig gået op for diverse regeringer at man ikke kan lukke dene virus inde så nu begynder den at få frit løb, Danmark lukker fuldstændig ned nu og har opgivet at inddæmme mere. Da virus cirka fordobler sig for hver døgn som går så går det hurtigt at folk bliver smittet. På et eller andet tidspunkt giver det ingen mening mere, folk begynder at rejse igen, især dem som allerede har været syke. Så det ud fra et investerings punkt er det bedre at det hurtigt bliver overstået.
Du gætter, hver du eller jeg ved hvilke krise pakker som bliver sat i værk, du har ingen ide om hvor mange penge NAS får fra Boeing, du vet IKKE om de cnl deres Max ordre og får 2 til 6 milliarder tilbage, du vet ikke om de sælger alle sine egne fly og leaser dem tilbage, du vet IKKE om der kommer et bud på NAS. Du vet ikke hvad deres bonus-system er værd, deres rute-struktur, om de sælger slots eller alt muligt andet.
Derfor bliver det for dumt at alle her som IKKE har adgang til disse informationer sidder på et forum og gætter og skaber panik. Ingen VET hvad som kommer ske, men det man skal fokusere på er at en konkurs er højest utænkelig.
deltaker
11.03.2020 kl 22:08
5481
Det er mye som har vært utenkelig, men som har skjedd. Lehman Brothers og Barings var too big to fail.- men de gikk konkurs. Du sier selv hva som er i ferd med å skje. Hele Europa (og snart hele verden) i ferd med å lukke ned. Tror dessverre ikke det er så enkelt som du sier at de som allerede er smittet bare kan gå og sette seg på et fly.. Uenig med deg i at man ikke skal fokusere på konkurs-scenario. Det er akkurat det man skal. Man kan lukke øynene og late som alt er i orden - ala Trump da han først uttalte seg om Corona. Men det vil ikke hjelpe selskapet i det hele tatt. Det som vil hjelpe her er et massivt opprop til regjeringen om at de må komme på banen. Nå må de drite i EØS regler om statsstøtte og konsentrere seg om å redde norske arbeidsplasser og bedrifter. Som skrevet flere ganger, bør man ta 100 mrd fra oljefondet (ca 1%) og bruke det som en gigantisk kriselånsbank. Slik bør de tilføre likviditet til selskpaer som er rammet. Dernest bør det samme fondet også kunne stille opp og garantere for en emisjon - evt kjøpe billig gjeld i selskapene og konvertere til EK. Hva skal vi med et så stort oljefond om vi ikke engang vil bruke det i slike krisetider?
Strategi
11.03.2020 kl 22:20
5439
Det er tydeligvis en stort sett felles agenda her inne og den er å drive kursen ned.
Dette forteller meg at dere enten er ute av aksjen og ønsker å komme billigere inn ellers så er dere short i aksjen.
Hvorfor skulle dere ellers sitte her og skrive dommedagsprofeter en onsdags kveld.
Husk også at en gitt aksjekurs ikke nødvendigvis sammenfaller med verdien av et selskap.
Jeg tror Nas kommer til å komme seg gjennom krisen og ar de sannsynligvis gjør det uten emisjon.
Dette forteller meg at dere enten er ute av aksjen og ønsker å komme billigere inn ellers så er dere short i aksjen.
Hvorfor skulle dere ellers sitte her og skrive dommedagsprofeter en onsdags kveld.
Husk også at en gitt aksjekurs ikke nødvendigvis sammenfaller med verdien av et selskap.
Jeg tror Nas kommer til å komme seg gjennom krisen og ar de sannsynligvis gjør det uten emisjon.
Strategi
11.03.2020 kl 22:20
5807
Det er tydeligvis en stort sett felles agenda her inne og den er å drive kursen ned.
tradingstock
11.03.2020 kl 22:22
5787
En positiv melding så går vi 80 % på 1 dag.
deltaker
11.03.2020 kl 22:23
5771
Du tar feil. Jeg kommer aldri til å kjøpe en NAS-askje og har ingen agenda om å drive kursen ned. Dette er mer som sport å regne. Jeg har imidlertid en interesse av at selskapet skal overleve fordi jeg har endel cash points og fordi jeg ikke vil ha flymonopol i Norge. Du burde ha hørt på Hammer da kursen var 40 eller på meg for den saks skyld da kursen var 13. Det vi skriver her har ingen innvirkning på kursen. NAS er blandt de mest omsatte aksjene på Oslo Børs. Du burde være glad at noen tar på seg jobben med å belyse saken fra den andre siden, så kan du gjøre opp egen mening etterpå.
deltaker
11.03.2020 kl 22:28
5735
USA ned ytterligere 5%. Helt utrolig det som skjer nå. Det som for kort tid siden ville vært sensasjonelt har blitt dagligdags. Pytt, bare en nedgang på Dow på 1500 poeng!!! Det er utvilsomt spesielle tider vi lever i. La oss se om regjeingen forstår at dette er ekstraodinære tider som krever ekstraordinære tiltak. Tviler på at Erna er så dum at hun lar seg bli husket som den statsministeren som lot norsk industri i stikken da man behøvde støtte som mest.
Det er helt sant. Underprising av et selskap forekommer.
Fint å være positiv, men det lønner seg ikke i den situasjonen vi er i nå.
Kursen faller uavhengig av hva bruker på forumet måtte mene eller øske.
Billigere inn er et utslitt og pinlig uttrykk som passer svært dårlig når alt går til helvete.
Verdien av et selskap er markets vurdering av fremtidig inntjening og vekst, for NAS peker alt nedover.
Det er mer sannsynlig at NAS bukker under i denne krisen enn at de overlever.
Det som er sikkert er at en emisjon vil komme any day.
Norwegian kan være historie i løpet av kort tid. Nye Norwegian ala NSG kan være en realitet i løpet at 6 måneder, men uten dagens aksjonærer.
Kursen faller uavhengig av hva bruker på forumet måtte mene eller øske.
Billigere inn er et utslitt og pinlig uttrykk som passer svært dårlig når alt går til helvete.
Verdien av et selskap er markets vurdering av fremtidig inntjening og vekst, for NAS peker alt nedover.
Det er mer sannsynlig at NAS bukker under i denne krisen enn at de overlever.
Det som er sikkert er at en emisjon vil komme any day.
Norwegian kan være historie i løpet av kort tid. Nye Norwegian ala NSG kan være en realitet i løpet at 6 måneder, men uten dagens aksjonærer.
Stephen
12.03.2020 kl 00:12
5564
Innlegget er slettet
Widerø kommer til å vokse, og nå er de jo allerede i jet alderen de også.
Mvh Stephen
Mvh Stephen
deltaker
12.03.2020 kl 00:21
5532
Tror du kan få rett der. Jeg ser samme scenario.
Får komme med en ny «sjenierklærig» deltaker😁 Man trenger ikke være geni for å erklære at piler peker ned i desse tider. De med middels god korttidshukommelse husker at for bare 1 måned siden pekte de fleste piler opp. 10.000,- kroners spørsmålet blir da etter min logikk. Klarer Nas å ri av denne stormen? Er enig i at det vil komme en ny emisjon
Det spørs hvilken verdsettelsesmetode man benytter, ikke?
Dessuten sitter ingen av oss med årsregnskapet pt.
Norwegian skal heller ikke fokusere på vekst, men lønnsomhet. Det er mer sannsynlig at de får støtte av staten som alle andre gigaselskap i EU enn at de bukker under. Har lest innleggene dine. Veldig usaklig.
Dessuten sitter ingen av oss med årsregnskapet pt.
Norwegian skal heller ikke fokusere på vekst, men lønnsomhet. Det er mer sannsynlig at de får støtte av staten som alle andre gigaselskap i EU enn at de bukker under. Har lest innleggene dine. Veldig usaklig.
Herman*
12.03.2020 kl 02:33
5421
Trump forbyr passasjertrafikk til Europa, med unntak av UK. Litt hell i uhell for NAS som har omfattende trafikk mellom UK og USA.
deltaker
12.03.2020 kl 02:35
5409
Tror nok det kun gjelder britiske borgere. Dette er en katastrofe for NAS. Skal Hamer få rett allerede i morgen? Futtene ned 3% nå.
Habub
12.03.2020 kl 06:30
5288
Stort set fejl alt det du skriver, eller i bedste fald gætter du.
NAS overlever krisen fordi de som alle andre vil få hjælp af diverse stater.
NAS vil få penge fra allerede nævnte kanaler som styrker likviditeten.
Når dette er ovre skal folk stadigvæk flyve, lige nu handler alle i panik præcis som deg Captain Darling, som de fleste vet så er det aldrig den bedste løsning..;)
NAS overlever krisen fordi de som alle andre vil få hjælp af diverse stater.
NAS vil få penge fra allerede nævnte kanaler som styrker likviditeten.
Når dette er ovre skal folk stadigvæk flyve, lige nu handler alle i panik præcis som deg Captain Darling, som de fleste vet så er det aldrig den bedste løsning..;)
Strategi
12.03.2020 kl 07:39
5168
Til (deltaker)
Du skriver at du ikke har noen agenda eller interesse av aksjer i Norwegian og aer det mer eller mindre som en hobby og belyse aksjonærene.
Du har ingen aksjer og skal ikke ha noen heller.
Allikevel prøver du og snakke aksjen kraftig ned med allslags useriøse påstander gjennom dagen og kvelden i går.
Siste innlegg fra deg er skrevet litt over kl 0200 i natt.
Hva er motivasjonen for dette , tenker dere hvilken impact dere kan gjøre i småsparernes liv.
Hva er følgende for de selskapene dere snakker ned uten kunnskap, dere fryder dere over å kjøre kursene ned til next to nothing, dere fryder dere over en epedimi som setter selskaper i en kortsiktig vanskelig situasjon.
Anbefaler dere som har denne "hobby " å gå litt i dere selv.
Skaff dere et liv og en bedre selvfølelse, slik jeg ser det er dere en gjeng med tapere.
Du skriver at du ikke har noen agenda eller interesse av aksjer i Norwegian og aer det mer eller mindre som en hobby og belyse aksjonærene.
Du har ingen aksjer og skal ikke ha noen heller.
Allikevel prøver du og snakke aksjen kraftig ned med allslags useriøse påstander gjennom dagen og kvelden i går.
Siste innlegg fra deg er skrevet litt over kl 0200 i natt.
Hva er motivasjonen for dette , tenker dere hvilken impact dere kan gjøre i småsparernes liv.
Hva er følgende for de selskapene dere snakker ned uten kunnskap, dere fryder dere over å kjøre kursene ned til next to nothing, dere fryder dere over en epedimi som setter selskaper i en kortsiktig vanskelig situasjon.
Anbefaler dere som har denne "hobby " å gå litt i dere selv.
Skaff dere et liv og en bedre selvfølelse, slik jeg ser det er dere en gjeng med tapere.
Etter dagens utvikling er dette nå riktig. Alle teorier, analyser og kursmål ble med dette fullstendig irrelevante. USA vil ikke være eneste land som iverksetter dette tiltaket.
Spørsmålet er ikke lenger hva Norwegian er verdt, men om Norwegian overlever. Jeg håper politikerne tar i bruk de enorme midlene vi besitter til å verne norske bedrifter, heller før enn senere.
Spørsmålet er ikke lenger hva Norwegian er verdt, men om Norwegian overlever. Jeg håper politikerne tar i bruk de enorme midlene vi besitter til å verne norske bedrifter, heller før enn senere.
Fljo
12.03.2020 kl 08:32
4997
Et scenario er vel at Norwegian på et vis "overlever" i flymarkedet, men at det skjer gjennom konkurs hvor kreditorene må ta regningen, hvorpå noen kjøper konkursboet og enten drifter selskapet videre eller innlemmer flyene og rutene i et annet kjøpende flyselskap.
Herman*
12.03.2020 kl 08:40
4956
En konkurs er ikke en sømløs begivenhet, og det kan ta flere måneder med parkerte fly. Dette ønsker ikke myndighetene for verken SAS, Norwegian eller Widerøe. Dette varer ikke evig, noen milliarder i likviditet pluss massive permitteringer, så er vi der. Dessuten har NAS flere milliarder utestående hos Boeing, det har vel ikke SAS, men til gjengjeld har de en sunnere balanse i utgangspunktet.
Epona
12.03.2020 kl 08:45
4924
« Jeg har imidlertid en interesse av at selskapet skal overleve fordi jeg har endel cash points og fordi jeg ikke vil ha flymonopol i Norge. »
BRA!
BRA!
deltaker
12.03.2020 kl 09:46
4806
Hei Strategi. Beklager om mine innlegg er oppfattet som støtende. Det har ikke vært meningen, og jeg har heller ikke gått til personangrep på noen her, men forsøkt å belyse aksjen så best jeg kan. Nå er aksjen på 7-tallet. Da jeg begynte å skrive var den på rundt 13. Dvs du kunne ha spart deg for 30-40% fall om du hadde hørt på meg fra torsdag. Som jeg skriver, har dette forumet null innvirkning på en aksje som NAS. Om jeg har klart å skremme noen småsparere til å selge med mine innlegg, er jeg glad. Jeg har på en saklig måte forklart hvorfor jeg ikke tror selskapet er liv lage (jada innrømmer at bokført EK ikke var 1,5, men trolig ligger på det dobbelte nå). Jeg har forklart hvorfor Corona vil ha langsiktige konsekvenser. Jeg har forlklart hvorfor NAS som det mest forgjeldete selskapet ligger dårligst an i bransjen og jeg har gjentatte ganger skrevet at jeg håper Erna kommer på banen med en krisepakke. Jeg fryder meg ikke over en epidemi, men konstaterer at den blir verre. Er selv bekymret for eldre familiemedlemmer og venner. Det er litt tilfeldig at jeg valgte NAS å fokusere på, men den var liksom veldig symptomatisk for hele denne reiselivskrisen vi befinner oss i. Jeg er svært lei meg på vegne av NAS småaksjonærer, og mener ledelsen har hovedskylden i å ha ødelagt 98% av aksjonærverdiene, selv om MAx og Corona selvsagt også har sin del av skylda. Nå har NAS-aksjen sunket endog raskere enn jeg så for meg, og jeg tror det kommer et bounce i dag eller i morgen. Jeg håper og venter Erna vil komme med strakstiltak, og ønsker deg og andre lykke til i din trading. Igjen poengterer jeg at det som skrives her har minimal innvirkning på kursen. Hvis noen av Ernas rådgivere leser innleggene, har det imidlertid en bitteliten sjanse for at noen av ideene kan støtte opp om ideer som allerede finnes i departementet og bidra til at det kommer en god løsning for selskapet. Ingen ønsker flymonopol i Norge. OK?
Strategi
12.03.2020 kl 10:03
4728
Tror du undervurderer hvordan kursen påvirkes av det som skrives her.
Det jeg egentlig lurer mest er følgende.
Når i helvete sover du ?
Du virker over middels interessert i å hjelpe NAS aksjonærene med å spare penger, men er ikke selv investert i aksjen.
:-)
Det jeg egentlig lurer mest er følgende.
Når i helvete sover du ?
Du virker over middels interessert i å hjelpe NAS aksjonærene med å spare penger, men er ikke selv investert i aksjen.
:-)
Herman*
12.03.2020 kl 10:08
4702
Jeg klarer fortsatt ikke å slutte å irritere meg over ledelsen i Norwegian. CEO viser seg ikke, selskapet peker ikke på muligheter... Det kan nesten virke som de er redd for å snakke om Boeing kompensasjonen i frykt for å ikke få nok statlig hjelp. Det er garantert en masse ulike prosesser i NAS nå. Kan tenke meg det foreligger skambud, tilbud om svindyr finansiering/kapital osv. Hadde virkelig trodd at et et selskap som har falt 80% ville forsøkt å synliggjøre ulike veier til mål.
deltaker
12.03.2020 kl 10:11
4673
Jeg var sent oppe i går og fulgte med talen til Trump. Skriver og gjør andre ting samtidig. Det er unike tider vi lever i. Du tar feil - kursen påvirkes ikke av det som skrives her, men utelukkende av fundamentale forhold nå - f.eks. Corona, passasjersvikt og Trumps forbud. Igjen - håper mine innlegg førte til at en eller flere småsparere solgte før det blodbadet vi ser nå. Det kommer en bounce i dag eller i morgen :)
Restplassno
12.03.2020 kl 10:12
4664
Får håpe de synliggjør noe ila fredag, evt neste uke ;)
jenspetrus
12.03.2020 kl 10:20
4615
Om folk baserer aksjekjøp eller salg på bakgrunn av hva som skrives her så påvirkes vel en aksjekurs ?
KalleAnka123
12.03.2020 kl 10:25
4584
Restplassno skrev Får håpe de synliggjør noe ila fredag, evt neste uke ;)
Nå er det på tide å få penger fra Boeing. Tror det blir en kansellering, dette dreier seg om selskapets eksistens. Håper Nas skjønner at Max-flyene aldri kommer til å fly igjen.
deltaker
12.03.2020 kl 10:40
4499
Minimalt for en så stor aksje som NAS. Tror ikke de store, institusjonelle investorene leser dette. Dessuten virker det jo som alle dere som har aksjer bare tviholder på dem. Og da kan det jo i alle fall ikke påvirke. Hvis man kan bringe litt sunn fornuft inn i debatten og bidra til at noen småsparere unngår tap - bare bra. Deltakelse i debatten er i seg selv skjerpende og klargjørende i forhold til de tingene vi ser rundt oss. Jeg ser forøvrig ikke noe mer "betenkelig" i å snakke en aksje ned enn å snakke en aksje opp. Men som sagt, unntatt små aksjer med liten likviditet, har forumet her null effekt på kursene.
go frankie
12.03.2020 kl 10:48
4462
Staten bør gå inn for å redde selskapene med vilkår om at de fusjonerer og blir til NORWEGIAN SAS
GF
GF
Katastrofe. Tragisk om selskapet går dukken. Taper hele Norge på.
stud_trd
12.03.2020 kl 10:57
4398
Den synlige shorten er ned over 2%, så det tyder nå iallefall på at noen har mistet troen på at det er så mye mer å hente på mer nedgang.
CC
12.03.2020 kl 11:01
4377
Staten kan nok redde NAS da Norge er avhengig av lufttransport MEN aksjonærene blir helt sikkert IKKE reddet.
kjør en emisjon på 5mrd nok 5kr aksjen
naserne er med ikke sant? :D
naserne er med ikke sant? :D
Strategi
12.03.2020 kl 11:22
4302
Tror også at en emisjon kan redde NAS og at aksjonærene er med.
Tror en slik amisjon fint kan settes mellom 10 og 15 kr.
Det er mer enn lavt nok sett i forhold til forrige emisjon på 40.-
Så blir det spennende å hære på Erna i morgen hvilke økonomiske tiltak de kan gi Norsk luftfart.
Tror de tar dette på alvor, som nasjon er vi helt avhengige av å bidra.
Norwegian er et Norsk selskap som er avhengig av den norske regering.
SAS og Widerøe er solgt ut av Norge og vil også få støtte fra Sverige og Danmark.
Tror en slik amisjon fint kan settes mellom 10 og 15 kr.
Det er mer enn lavt nok sett i forhold til forrige emisjon på 40.-
Så blir det spennende å hære på Erna i morgen hvilke økonomiske tiltak de kan gi Norsk luftfart.
Tror de tar dette på alvor, som nasjon er vi helt avhengige av å bidra.
Norwegian er et Norsk selskap som er avhengig av den norske regering.
SAS og Widerøe er solgt ut av Norge og vil også få støtte fra Sverige og Danmark.
deltaker
12.03.2020 kl 12:35
4188
Da har jeg sendt en mail til statsministerens kontor og foreslått at man etablerer et norsk krisefond på 100 mrd kroner for å gå inn med likviditetslån til norske selskaper som sliter som en resultat av Corona-krisen. jeg har nevnt Norwegian spesifikt som et eksempel på selskap som bør være aktuell. jeg har foreslått at staten kan kjøpe opp obligasjoner i annenhåndsmarkedet og reforhandle betingelsene, slik at selskapet får bedre tid. Jeg har advart at selskaper som Norwegian ellers risikerer å gå konkurs i løpet av kort tid. Det var mitt bidrag :)
suspekt
12.03.2020 kl 12:42
4157
Synd de fikk dekket inn så billig!!!! Feil dag å selge på i dag, vent heller til i morgen og få noen kr mer!
Herman*
12.03.2020 kl 13:08
4078
Historien vil dømme regjeringen strengt hvis de gjør for lite for sent. Vi krysser fingrene.
CC
12.03.2020 kl 14:06
3952
Hallo, emisjon til overkurs. Du må være gal!!!!!!