Gigantisk ratefest i VLCC.


Utklipp fra Hannisdahl sin Twitter:

«Some very significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +106%! to $193k/d (+584% since Friday!) as Saudi exports surge
#Suezmax +57% to $45k/d
#Aframax +12% to $42k/d»

https://twitter.com/jhannisdahl/status/1237821330537529344?s=21

Gasman
13.03.2020 kl 14:20 3959

Tikket inn en slutning på WS 400! Men den feilet, dessverre.

Men det gir uansett en pekepinn på hva som er mulig på kort sikt!
Gasman
13.03.2020 kl 14:31 3926

Samme slutning tikket inn på nytt nå!!

WS 400 (on subs)
Sa2ri
13.03.2020 kl 14:53 3803

Den kanskje mest interessante slutningen som er rapportert i dag er Bahri sin som er gjort på WS 202,5 som tilsvarer $369' per dag (incl. idle days) / $295' per dag (excl. idle days).
Tysla
13.03.2020 kl 19:24 3416

Sa2ri hvilket Tankaksjer ville su sagt har mest potensialet
Sa2ri
13.03.2020 kl 19:42 3340

Fra Twitter i kveld:

"Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
10m
Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +17% to $249k/d
#Suezmax +101% to $116k/d
#Aframax +6% to $54k/d

#shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
Sa2ri
13.03.2020 kl 19:44 3320

Jeg gir ingen anbefalinger til hvilke aksjer folk bør kjøpe, eller selge, det får hver enkelt gjøre sin egen vurdering av. Dette er en FRO-tråd og jeg er ikke aktiv på andre shipping tråder, just saying :-)
kelle
13.03.2020 kl 20:06 3201

Hva vil skje hvis de fleste som for tiden hamstrer billig olje for mistanke om at oljeprisen kan bli liggende i området rundt 30 dollar i lengre tid. For eks. 1-2 år , eller mer. Da er det vel galskap å kjøpe inn en masse olje og kanskje også lagre på skip rundt omkring i verden. Hvis en kan få kjøpt den 5 dollar billigere om 6-12 måneder.
Er dette en helt spinnvill tanke, eller er noe som kan skje.?? Hva med tankratene da?
Mange rare tanker i disse KORONA tider. Er det noen som har tanker om oljeprisen om et par år fram i tid?

Saudi selger vel sin olje nå for 25$, og booker alle båter de kan få fatt i for å statuere et eksempel?
Dette er ikke normalt, men vil sikre mange tankselskap 2-3 rekordkvartaler på rad.
kelle
13.03.2020 kl 20:30 3087

Ja, måtte det bare bli slik i 2- 3 kvartaler. En ønskedrøm, men håper du har rett.
Keneid
13.03.2020 kl 20:49 3014

Det har tidligere vært tilfeller til priskrig for å sikre markedsandeler, men på et helt annet prisnivå. Det har ført til ratefester det også, men likevel på et helt annet nivå. Normalt er det høye rater når VLCC er på 50k + og suezmax på 40k +... over 100k er uforståelig høyt. over 200k tror jeg ikke før jeg får se det. I høst ble vel alle slutningene over 200k kansellert !? Selv om ratene uansett tilsier dråper av lastens verdi - selv med olje på 30-tallet.
Null
13.03.2020 kl 20:56 2966

hvor mange liter er det i en båt til 200 k USD pr dag, la oss si at frakten tar 50 dager for da er det enkelt
200 k Usd er 2 mill nok og 50 dager det er ca 100 mill nok
Hvor mange liter er det da typisk i frakt kost pr liter ???

Null
Null
13.03.2020 kl 21:09 2883

og en tønne er 220 liter er den ikke?
det blir dag 440 mil liter å fordele på

100 milioner/ 440 det er vel ca 23 øre literen er det ikke ;-)

så det er ikke så mye kan vel også vente noen dager på lager med den5 kosten 2 mill detl på 440
det gir lager kost på 5 øre literen pr dag ;-)(
Reserven
13.03.2020 kl 21:26 2773

Tommelfingerregelen er at en VLCC kan laste ca LITER råolje/crude = sin DWT * 1000.
Så en VLCC på 300.000 DWT (DeadWeightTons = DødVektTonn) kan laste ca 300.000.000 (300 millioner) liter råolje.

Det følger av at et tonn (T i DWT) = 1000 kg.

Og at DW = vekten et skip kan laste totalt, inkludert last, drivstoff, ferskvann, ballastvann, proviant, mannskap, passasjerer, etc:  https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage

1 liter = volumet 10 cm³ (10 kubikk centimeter)
https://en.wikipedia.org/wiki/Litre
1000 liter = volumet 1 m³ (1 kubikk meter)

1000 liter råolje = 1 m³ råolje, veier angivelig 881 kg, dvs at 1 liter råolje veier 881 gram, 119 gram mindre enn 1 liter vann som veier ca 1 kg, avhengig av temperaturen på vannet.
https://www.aqua-calc.com/calculate/weight-to-volume/substance/oil-coma-and-blank-petroleum

Andre nettsteder påstår at råolje, avhengig av dens egenskaper, veier mellom 600 gram og 1200 gram (1,2 kg).

----- ----- ----- ----- ----- -----

I følge Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_tanker
kan en VLCC lagre ca 2 millioner fat olje.

1 standard fat olje = 159 liter (158,9873 liter)
https://www.unitjuggler.com/convert-volume-from-bbl-to-l.html

Så en snitt VLCC kan laste ca 318.000.000 (318 millioner) liter råolje.

Redigert 13.03.2020 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
olaha
13.03.2020 kl 21:28 2744

En tønne er 158.99 liter

Ken: mange båter som er fully fixed $200k+. Dette er the real deal. Nå skal USA fylle lagrene også. Neste uke blir TEXAS.

Trump hjelper US oil selskapene - det vil isolert sett bidra til at oljepriskrigen drøyer lenger ut i tid, samt at caset med økende eksport fra US holder seg.

https://www.cnbc.com/2020/03/13/trump-asks-energy-department-to-purchase-oil-for-the-strategic-petroleum-reserve.html

Som at ikke det er nok er Frontline sjefen super bull og tror på et langvarig super marked! Det er gode muligheter for å få rekordstort utbytte i 2020. Det er enkelt å regne hjem at utbyttet blir på høyde med det aksjekursen er på akkurat nå - dvs 9 dollar pr aksje. I Q1 er rundt 1 dollar så godt som bekreftet. Q2 vil kunne bli 3 dollar... da er vi godt på vei! Skulle dette bli tilfellet så vil aksjekursen stå betydelig høyere. Dette er i min bok en historisk mulighet! Blir spennende å se hvor lenge toget står på perrongen, og ja, jeg mener toget fortsatt står på perrongen, til tross for 50% økning i kurs ila kort tid.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/13/7507027/tror-pa-langvarig-tankboom

Falco1
13.03.2020 kl 22:26 2424

I mine øyne er det er helt på trynet ar denne prises under 100kr enda. Kan umulig vare lenge, havnet vel på rundt 93-94 kr i USA så burde fint komme over 100 til mandag. Høye utbytter og rater osv osv burde prises mye høyere. Markedet må våkne.

Vær bare forsiktig, plutselig så er denne Oljepriskrigen lagt død...det er vel derfor noen ikke tør å øke prisen på aksjen...samt Coronaviruset som vil gjøre ting verre, før det blir bedre.
Redigert 13.03.2020 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.03.2020 kl 22:40 2316

For at frontline skal kunne betale ut 3$ i utbytte må ratene være 101765$ over break even for alle skipene de eier eller leaser hele kvartalet. Det hadde for meg vært helt fantastisk å få et så stort utbytte for et kvartal men jeg klarer ikke helt å se at det skal vøre mulig å få så høye rater på aframaxene. Men hvis ratene skal være så høye i årevis er vel ikke en kurs på 50$ helt uoppnåelig, men det vil implisere en verdi på skipene på i gjennomsnitt 167m$.

Ingen ting er risikofritt, men nå er det mer og mer som peker i retning av at priskrigen vil drøye ut i tid. Når du ser på inntjening til Frontline så behøvde den ikke vare i så veldig mange måneder før dette uansett er et ellevilt case. Den perfekte stormen kan fort bli at verdensøkonomien finner fotfeste mot slutten av 2020 og begynner å vokse igjen. Da har Frontline kommet seg gjennom en svært krevende tid for verdensøkonomien på en vanvittig innbringende måte og kan være med på oppturen videre!

Ratene behøver ikke å være på det nivået for alle skipene - gjennomsnittet derimot må ligge i området du antyder. Med VLCC over 200k$ og Suezmax over 100k$ i dag så er vi godt på vei.. Aframax på drøye 50k$ lar seg høre det også.

Husk på at skipene ofte seiler 40-90 dagers kontrakter... Skal med andre ord ikke ha så veldig mange uker på dagens nivåer før hele Q2 er i boks...
Redigert 13.03.2020 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Falco1
13.03.2020 kl 22:46 2259

Tank markedet klarer seg utmerket uansett. Men du kan kanskje forklare meg hvordan oljepriskrigen blir lagt død plutselig hvem skal gi seg raskt på dette mener du??

Tror dette vil dra seg ut i tid og tror vi langt fra har sett slutten. I mellom tiden kan vi vente oss høye utbytter fremover på skyhøye rater. Du vil nok snart se kursen dra seg opp skikkelig og husa har snart nødt til og sette opp kursmålene som er rundt 129 kr i gjennomsnitt PR i dag.
Redigert 13.03.2020 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Falco1
13.03.2020 kl 22:48 2244

Legger med et innlegg her som sier at estimatene snart bli satt opp.

– Helt vilt, kommenterer shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites om utviklingen

– Og det er rett og slett vanskelig å spå hvor vi skal i det korte bildet. Det som er sikkert er at estimatene skal opp hvis dette vedvarer, og distribusjon fra tankselskapene til egenkapitaleierne kan bli enorme.

Tipper det kommer et lite skred av oppjusteringer fra midten av neste uke og er par uker fremover. Det tar litt tid før en våger å legge dette inn i regnearkene, men nå er tiden inne... $$$
habbiten
13.03.2020 kl 22:56 2181

jeg mente selvfølgelig at ratene måtte være 101`over break even i gjennomsnitt for skipene, og ser jo selvfølgelig at det er mulig hvis VLCC klarer 200`i snitt, men har mer troa på at VLCC stabiliserer seg i sjiktet 80-100` hvis priskrigen vedvarer, men jeg blir uansett veldig glad hvis ratene forblir så høye som de er i dag ;)

3-4 uker nå så er Q2 bortimot spikret... Sett en god flaske champagne på kjøl og stay tuned:)
Gasman
13.03.2020 kl 23:10 2091

Hva er break even for et skip som bare skal ligge for anker?
habbiten
13.03.2020 kl 23:41 1988

I time charter ekvivalenter det vel break even rundt samme nivået som om skipet seiler antar jeg, kan vel ikke bare ankre opp skipet og stikke på bar.
Gasman
14.03.2020 kl 00:35 1835

He he.
Men det er klart utgiftene er lavere.
Under operating revenues i Q4 2019 står følgende:
Total operating revenues 337 999
Other operating gain (loss) (1 388)
Voyage expenses and commission 113 826
Contingent rental income (expense) 1 203
Ship operating expenses 42 349
Charter hire expenses 2 164
Administrative expenses 13 123
Depreciation 32 302
--------------------------------------------
Total operating expenses 204 967

Særlig Voyage expenses and commissions må jo bli ekstremt lavt. De bruker jo ikke drivstoff!
Ville nok også tro Ship operating gikk en del ned. Men uten at jeg vet hvordan hverdagen ser ut på et tankskip.
I tillegg burde slitasjen på skipene være lavere og derfor påvirke depreciation.
Reserven
14.03.2020 kl 00:37 1824

Voyage expenses, derunder drivstoff, betaler befrakteren, ikke rederiet.

For et rederi er kostnadene (avdrag, renter, OPEX, G&A) identiske, om skipet seiler eller ligger for anker, mm besetningen kan reduseres med et par personer når skipet ligger for anker, men det er peanuts.

Så habbiten har nok rett.
Redigert 14.03.2020 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 00:39 1809

Burde jo også være mulig å drive vedlikehold på skipene når de ligger stille. Kanskje kan man installere scrubbere også?
Reserven
14.03.2020 kl 00:44 1801

På et skip fullastet med råolje?

Hvorfor tror du at det på alle TANKskip står "NO SMOKING" med store bokstaver.
Sveisearbeid faller i samme kategori som NO SMOKING.

Og hvordan vil du få en fullastet VLCC inn i tørrdokk?
Vil tro at skroget sprekker pga vekten og trykket av oljen, som havet ellers er motvekt mot og slik holder skroget på plass.

Redigert 14.03.2020 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 01:31 1719

Nei du har vel rett:-)
Tenkte vel ikke at de skulle I tørrdokk, men jeg kan ikke noe om “anatomien” til et tankskip. Tenkte kanskje det kunne gjøres mens den lå på vannet. Men det er sikkert ikke mulig.
Redigert 14.03.2020 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
habbiten
14.03.2020 kl 09:07 1373

Tror man har mannskapet ombord ved lagring for daglig vedlikehold og for å være klar til å seile videre på kort varsel, men mannskapet kan vel få hyppigere landlov hvis skipet først ligger ankret opp.
Gasman
14.03.2020 kl 10:19 1182

Leser på en annen tråd her at Robert Hvide Macleod sier cash break even nå er under 19.000, så det kan jo tyde på at det er penger å spare på at skipene brukes til lagring.

Ja, McLeod sier dette i et intervju med i Finansavisen i dag. Cash break-even for hele Frontline-flåten på 24 VLCC, 28 suezmax og 20 aframax er nå i snitt under 19.000 dollar/dag, ifølge McLeod.