Gigantisk ratefest i VLCC.

Idiotikontroll
FRO 12.03.2020 kl 07:33 9764

Utklipp fra Hannisdahl sin Twitter:

«Some very significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +106%! to $193k/d (+584% since Friday!) as Saudi exports surge
#Suezmax +57% to $45k/d
#Aframax +12% to $42k/d»

https://twitter.com/jhannisdahl/status/1237821330537529344?s=21

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
11.09.2020 kl 00:34 1317

Fikk en solid inngang rundt 64/65kr mulig det var årets kjøp. Vi får se 😊😊
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
11.09.2020 kl 00:21 1342

Vi har en laaang vinter foran oss.
At kursen har lagget på rundt 70 i hele sommer er bemerkelsesverdig, ratenivået
tatt i betrakning. Verden forstår at C19 ikke er svartedauden og verdens undergang. Lav oljepris og en minkende/lav flåtetilgang/vekst, samt at verden starter opp igjen gjør det hyggelig å sitte long i Fro. Tror heller ikke på reprise av «sinnsyke» rater, men heller stabilt gode ila. vinteren. Uansett, hyggelige utbytter og kjøper flere aksjer for dem. Likte at denne tråden ble plukket fram igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
11.09.2020 kl 00:10 1370

Jeg gjorde akkurat det samme. Den var billig i dag. Og hvis vi får en rateoppgang til 50-70k så blir det ett bra bet.

Men husk, dette markedet er vanskelig å spå for det fleste. Kom som en overraskelse i dag på mange at oljelagra i USA var proppfullt. Hvis dette skjer i flere store land så er vi tilbake til tvungen flytende lagring. Hvis vi tilegg får ett fall i oljeprisen så vil investorene la seg lokke av contango, som kan friste til enda mer flytende lagring. Og plutselig så er vi på 125k igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
unikum
10.09.2020 kl 23:00 1507

Vi vil nok ikke få de tilstandene vi hadde i mars men at det bygges på dette nivået tror jeg på. samtidig så er nok forbruket noe lavere om dagen enn verden så for seg for 1 mnd siden. jeg doblet opp i Fro i dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
10.09.2020 kl 22:37 1586

Kan vel være på tide å dra fram denne igjen.

Får vi en ny contango pluss at oljelagrene er fulle rundt omkring??

Hannis sin Twitter idag.
#Oil #tanker #shipping spot movements today:

#VLCC (TD3C) +32% to $17k/d
#Suezmax -9% to $5k/d
#Aframax -6% to $5k/d
#LR2 +1% to $16k/d
#LR1 +3% to $9k/d
#MR -4% to $12k/d
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
kaliber
14.03.2020 kl 10:52 2158

Blir det samme som varmt opplag med fult mannskap for å være klar til å seile på lort varsel og meldinger tikker inn veldig ofte om lossehavner, men blir kansellert
like fort. Kjenner til dette.Er så stor usikkerhet ,må derfor være st.by hele tiden,men enkelte ganger kan det stenges ned!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Børsraceren
14.03.2020 kl 10:30 5138

Ja, McLeod sier dette i et intervju med i Finansavisen i dag. Cash break-even for hele Frontline-flåten på 24 VLCC, 28 suezmax og 20 aframax er nå i snitt under 19.000 dollar/dag, ifølge McLeod.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 10:19 5178

Leser på en annen tråd her at Robert Hvide Macleod sier cash break even nå er under 19.000, så det kan jo tyde på at det er penger å spare på at skipene brukes til lagring.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
habbiten
14.03.2020 kl 09:07 5369

Tror man har mannskapet ombord ved lagring for daglig vedlikehold og for å være klar til å seile videre på kort varsel, men mannskapet kan vel få hyppigere landlov hvis skipet først ligger ankret opp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 01:31 5717

Nei du har vel rett:-)
Tenkte vel ikke at de skulle I tørrdokk, men jeg kan ikke noe om “anatomien” til et tankskip. Tenkte kanskje det kunne gjøres mens den lå på vannet. Men det er sikkert ikke mulig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 00:44 5803

På et skip fullastet med råolje?

Hvorfor tror du at det på alle TANKskip står "NO SMOKING" med store bokstaver.
Sveisearbeid faller i samme kategori som NO SMOKING.

Og hvordan vil du få en fullastet VLCC inn i tørrdokk?
Vil tro at skroget sprekker pga vekten og trykket av oljen, som havet ellers er motvekt mot og slik holder skroget på plass.

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 00:39 5811

Burde jo også være mulig å drive vedlikehold på skipene når de ligger stille. Kanskje kan man installere scrubbere også?
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 00:37 5831

Voyage expenses, derunder drivstoff, betaler befrakteren, ikke rederiet.

For et rederi er kostnadene (avdrag, renter, OPEX, G&A) identiske, om skipet seiler eller ligger for anker, mm besetningen kan reduseres med et par personer når skipet ligger for anker, men det er peanuts.

Så habbiten har nok rett.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 00:35 5841

He he.
Men det er klart utgiftene er lavere.
Under operating revenues i Q4 2019 står følgende:
Total operating revenues 337 999
Other operating gain (loss) (1 388)
Voyage expenses and commission 113 826
Contingent rental income (expense) 1 203
Ship operating expenses 42 349
Charter hire expenses 2 164
Administrative expenses 13 123
Depreciation 32 302
--------------------------------------------
Total operating expenses 204 967

Særlig Voyage expenses and commissions må jo bli ekstremt lavt. De bruker jo ikke drivstoff!
Ville nok også tro Ship operating gikk en del ned. Men uten at jeg vet hvordan hverdagen ser ut på et tankskip.
I tillegg burde slitasjen på skipene være lavere og derfor påvirke depreciation.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.03.2020 kl 23:41 5994

I time charter ekvivalenter det vel break even rundt samme nivået som om skipet seiler antar jeg, kan vel ikke bare ankre opp skipet og stikke på bar.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.03.2020 kl 23:10 6098

Hva er break even for et skip som bare skal ligge for anker?
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
13.03.2020 kl 23:02 6155

3-4 uker nå så er Q2 bortimot spikret... Sett en god flaske champagne på kjøl og stay tuned:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.03.2020 kl 22:56 6189

jeg mente selvfølgelig at ratene måtte være 101`over break even i gjennomsnitt for skipene, og ser jo selvfølgelig at det er mulig hvis VLCC klarer 200`i snitt, men har mer troa på at VLCC stabiliserer seg i sjiktet 80-100` hvis priskrigen vedvarer, men jeg blir uansett veldig glad hvis ratene forblir så høye som de er i dag ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
canarias
13.03.2020 kl 22:53 6207

Ikke for ingenting at vi har 80 % av porteføljen i tank nå
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
13.03.2020 kl 22:52 6222

Tipper det kommer et lite skred av oppjusteringer fra midten av neste uke og er par uker fremover. Det tar litt tid før en våger å legge dette inn i regnearkene, men nå er tiden inne... $$$
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 22:48 6256

Legger med et innlegg her som sier at estimatene snart bli satt opp.

– Helt vilt, kommenterer shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites om utviklingen

– Og det er rett og slett vanskelig å spå hvor vi skal i det korte bildet. Det som er sikkert er at estimatene skal opp hvis dette vedvarer, og distribusjon fra tankselskapene til egenkapitaleierne kan bli enorme.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 22:46 6276

Tank markedet klarer seg utmerket uansett. Men du kan kanskje forklare meg hvordan oljepriskrigen blir lagt død plutselig hvem skal gi seg raskt på dette mener du??

Tror dette vil dra seg ut i tid og tror vi langt fra har sett slutten. I mellom tiden kan vi vente oss høye utbytter fremover på skyhøye rater. Du vil nok snart se kursen dra seg opp skikkelig og husa har snart nødt til og sette opp kursmålene som er rundt 129 kr i gjennomsnitt PR i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
13.03.2020 kl 22:44 6297

Ratene behøver ikke å være på det nivået for alle skipene - gjennomsnittet derimot må ligge i området du antyder. Med VLCC over 200k$ og Suezmax over 100k$ i dag så er vi godt på vei.. Aframax på drøye 50k$ lar seg høre det også.

Husk på at skipene ofte seiler 40-90 dagers kontrakter... Skal med andre ord ikke ha så veldig mange uker på dagens nivåer før hele Q2 er i boks...
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.03.2020 kl 22:40 6336

For at frontline skal kunne betale ut 3$ i utbytte må ratene være 101765$ over break even for alle skipene de eier eller leaser hele kvartalet. Det hadde for meg vært helt fantastisk å få et så stort utbytte for et kvartal men jeg klarer ikke helt å se at det skal vøre mulig å få så høye rater på aframaxene. Men hvis ratene skal være så høye i årevis er vel ikke en kurs på 50$ helt uoppnåelig, men det vil implisere en verdi på skipene på i gjennomsnitt 167m$.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
13.03.2020 kl 22:40 6331

Ingen ting er risikofritt, men nå er det mer og mer som peker i retning av at priskrigen vil drøye ut i tid. Når du ser på inntjening til Frontline så behøvde den ikke vare i så veldig mange måneder før dette uansett er et ellevilt case. Den perfekte stormen kan fort bli at verdensøkonomien finner fotfeste mot slutten av 2020 og begynner å vokse igjen. Da har Frontline kommet seg gjennom en svært krevende tid for verdensøkonomien på en vanvittig innbringende måte og kan være med på oppturen videre!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 22:31 6397

Vær bare forsiktig, plutselig så er denne Oljepriskrigen lagt død...det er vel derfor noen ikke tør å øke prisen på aksjen...samt Coronaviruset som vil gjøre ting verre, før det blir bedre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 22:26 6444

I mine øyne er det er helt på trynet ar denne prises under 100kr enda. Kan umulig vare lenge, havnet vel på rundt 93-94 kr i USA så burde fint komme over 100 til mandag. Høye utbytter og rater osv osv burde prises mye høyere. Markedet må våkne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
13.03.2020 kl 22:18 6498

Trump hjelper US oil selskapene - det vil isolert sett bidra til at oljepriskrigen drøyer lenger ut i tid, samt at caset med økende eksport fra US holder seg.

https://www.cnbc.com/2020/03/13/trump-asks-energy-department-to-purchase-oil-for-the-strategic-petroleum-reserve.html

Som at ikke det er nok er Frontline sjefen super bull og tror på et langvarig super marked! Det er gode muligheter for å få rekordstort utbytte i 2020. Det er enkelt å regne hjem at utbyttet blir på høyde med det aksjekursen er på akkurat nå - dvs 9 dollar pr aksje. I Q1 er rundt 1 dollar så godt som bekreftet. Q2 vil kunne bli 3 dollar... da er vi godt på vei! Skulle dette bli tilfellet så vil aksjekursen stå betydelig høyere. Dette er i min bok en historisk mulighet! Blir spennende å se hvor lenge toget står på perrongen, og ja, jeg mener toget fortsatt står på perrongen, til tross for 50% økning i kurs ila kort tid.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/13/7507027/tror-pa-langvarig-tankboom

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.03.2020 kl 21:49 6654

Ken: mange båter som er fully fixed $200k+. Dette er the real deal. Nå skal USA fylle lagrene også. Neste uke blir TEXAS.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
olaha
13.03.2020 kl 21:28 6771

En tønne er 158.99 liter
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 21:26 6808

Tommelfingerregelen er at en VLCC kan laste ca LITER råolje/crude = sin DWT * 1000.
Så en VLCC på 300.000 DWT (DeadWeightTons = DødVektTonn) kan laste ca 300.000.000 (300 millioner) liter råolje.

Det følger av at et tonn (T i DWT) = 1000 kg.

Og at DW = vekten et skip kan laste totalt, inkludert last, drivstoff, ferskvann, ballastvann, proviant, mannskap, passasjerer, etc:  https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage

1 liter = volumet 10 cm³ (10 kubikk centimeter)
https://en.wikipedia.org/wiki/Litre
1000 liter = volumet 1 m³ (1 kubikk meter)

1000 liter råolje = 1 m³ råolje, veier angivelig 881 kg, dvs at 1 liter råolje veier 881 gram, 119 gram mindre enn 1 liter vann som veier ca 1 kg, avhengig av temperaturen på vannet.
https://www.aqua-calc.com/calculate/weight-to-volume/substance/oil-coma-and-blank-petroleum

Andre nettsteder påstår at råolje, avhengig av dens egenskaper, veier mellom 600 gram og 1200 gram (1,2 kg).

----- ----- ----- ----- ----- -----

I følge Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_tanker
kan en VLCC lagre ca 2 millioner fat olje.

1 standard fat olje = 159 liter (158,9873 liter)
https://www.unitjuggler.com/convert-volume-from-bbl-to-l.html

Så en snitt VLCC kan laste ca 318.000.000 (318 millioner) liter råolje.

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Null
13.03.2020 kl 21:09 6919

og en tønne er 220 liter er den ikke?
det blir dag 440 mil liter å fordele på

100 milioner/ 440 det er vel ca 23 øre literen er det ikke ;-)

så det er ikke så mye kan vel også vente noen dager på lager med den5 kosten 2 mill detl på 440
det gir lager kost på 5 øre literen pr dag ;-)(
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Null
13.03.2020 kl 20:56 7004

hvor mange liter er det i en båt til 200 k USD pr dag, la oss si at frakten tar 50 dager for da er det enkelt
200 k Usd er 2 mill nok og 50 dager det er ca 100 mill nok
Hvor mange liter er det da typisk i frakt kost pr liter ???

Null
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 20:49 7053

Det har tidligere vært tilfeller til priskrig for å sikre markedsandeler, men på et helt annet prisnivå. Det har ført til ratefester det også, men likevel på et helt annet nivå. Normalt er det høye rater når VLCC er på 50k + og suezmax på 40k +... over 100k er uforståelig høyt. over 200k tror jeg ikke før jeg får se det. I høst ble vel alle slutningene over 200k kansellert !? Selv om ratene uansett tilsier dråper av lastens verdi - selv med olje på 30-tallet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
kelle
13.03.2020 kl 20:30 7127

Ja, måtte det bare bli slik i 2- 3 kvartaler. En ønskedrøm, men håper du har rett.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.03.2020 kl 20:17 7191

Saudi selger vel sin olje nå for 25$, og booker alle båter de kan få fatt i for å statuere et eksempel?
Dette er ikke normalt, men vil sikre mange tankselskap 2-3 rekordkvartaler på rad.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
kelle
13.03.2020 kl 20:06 7243

Hva vil skje hvis de fleste som for tiden hamstrer billig olje for mistanke om at oljeprisen kan bli liggende i området rundt 30 dollar i lengre tid. For eks. 1-2 år , eller mer. Da er det vel galskap å kjøpe inn en masse olje og kanskje også lagre på skip rundt omkring i verden. Hvis en kan få kjøpt den 5 dollar billigere om 6-12 måneder.
Er dette en helt spinnvill tanke, eller er noe som kan skje.?? Hva med tankratene da?
Mange rare tanker i disse KORONA tider. Er det noen som har tanker om oljeprisen om et par år fram i tid?
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare