Kolonial.no taper 250 mill per år

xile
08.08.2018 kl 10:17 920

klarer ikke tjene penger. hvor lenge kan skuta holdes over vann?
https://e24.no/naeringsliv/kolonial/underskuddet-vokste-for-kolonial-no/24410389
Slettet bruker
08.08.2018 kl 16:34 902

Jeg tror denne forretningsmodellen er dødfødt.

De store kjedene sitter klare med butikker over hele landet og kan bare «trykke på knappen». De har allerede kjøle/fryse/tørrlager, og ansatte, lokalt (i butikkene) over hele landet. Det eneste de trenger er en varebil til hver butikk så er de igang.

Hvorfor trykker de ikke? Jo fordi de ønsker kunden i butikken da det gir mye impulshandel og høyere brutto.

Men, den dagen nettbutikkene eventuelt blir brysomme nok, og/eller begynner å tjene penger, så tror jeg nok de trykker på knappen. Og da er det game over.
Slettet bruker
09.08.2018 kl 22:34 854

Omsetter 800 millioner, og taper 260 millioner....

Svaret er at vekst i volum er det viktigste... det gjør altså ikke noe om de taper litt på hver vare som selges, bare de selger mange nok ?

De henviser til at det finnes to selskaper i utlandet som går i overskudd. Men hvor mange finnes det som går i underskudd?

PS: de omsetter altså tilsvarende ti middels store dagligvarebutikker (800 mill).

Hadde de hatt ti butikker i bunn som de begynte å kjøre ut varer fra så hadde det sett annerledes ut. Veldig annerledes. Da hadde de ikke hatt underskudd.

Hadde de i tillegg begrenset seg til utkjøring tre ganger pr uke så hadde de ikke bare tjent på omsetningen i butikkene, men også på utkjøringen.
Slettet bruker
09.08.2018 kl 22:50 848

Jeg har tro på netthandel, men dagligvare er litt spesielt. For det første er det små marginer og lav brutto, for det andre er det lav snittpris på varene, for det tredje kreves det både fryselager, kjølelager, og tørrlager (dyrt), for det fjerde er alle varene døende (holdbarhetsdato), det er altså en utfordrende balansegang mellom å ha varene kundene etterspør, og samtidig holde svinnet nede.

Det sies at marginene er så små i bransjen at det som skiller suksess fra katastrofe er hvor flink man er med svinnprosent og lønnsprosent.

Dette er ikke en enkel bransje å satse på med ren netthandel.
Slettet bruker
10.08.2018 kl 09:03 825

Kan ikke forstå hvordan Kolonial skal tjene penger - så god er ikke jeg på matte!! Investorene her må ha for mye penger! Tror ikke de skjønner helt hva de investerer i. En ting er svinnprosent og lønnsprosent. Men det må være et rent helvete med logistikken. De fleste vet at volum er tingen for å tjene penger i dagens marked,men hvor stor er fortjenesten!! Det blir for mye vareartikler ...mer nisje preget ...altså mindre vareartikler så kan dem tjene penger...men logistikken er nøkkelordet. Ellers lykke til!
Redigert 10.08.2018 kl 09:06 Du må logge inn for å svare