Statlig take-over av NAS?

aksjenooben
NAS 12.03.2020 kl 11:48 1266

Tror dessverre siste utvikling med Trump som stenger grensene er game over for NAS. Avinor kan også stenge flyplasser i Norge.

NAS er for samfunnsmessig viktig for Norge til at det kan 'forsvinne'. NAS vil med andre ord reddes - men vil aksjonærene?

Vil vi se en statlig take-over ala bankene på 90 -tallet? Aksjonærverdier nulles og staten drifter i noen måneder. Deretter selges NAS, enten i en bolk eller oppdelt.

Trist, trist utvikling
Redigert 19.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.03.2020 kl 11:56 1225

Helt enig. Måten å få til dette raskt på, er vel en rettet emisjon på la oss si 10 milliarder til kr 1 pr. aksje.
Krever selvsagt 2/3 flertall av nåværende aksjonærer, men er vel bedre enn konkurs?
Habub
12.03.2020 kl 12:01 1190

4 milliarder til 20 kroner er nok mere realistisk, medmindre man er short da..;)

Og der er ingen som går konkurs her.!
Strategi
12.03.2020 kl 12:28 1081

For 2 dager siden ble Norwegian handlet på det høyeste 12,30

Fall på 2 dager fra en allerede ferdig gruset kurs på 12. 30 er -40 % vi er da nede på 7,38 som faktisk er over kursen den handles for i øyeblikket.

Dette henger ikke på greip og er en syk overreaksjon

Slettet bruker
12.03.2020 kl 14:33 876

I EØS direktivet om offentlig støtte er det meget strenge vilkår satt for å gi offentlig støtte til foretak i krise. Slike vilkår kan nå foreligge, men de må avklares med ESA. Jeg tror regjeringen avventer svar på en foreslått tiltaksplan. I veilederen til direktivet kommer følgende frem omkring askeskyen over Island i 2010. Dette er interessant lesing. Slike tiltak kanskje kan utvides ved force majeur situasjoner som flyselskapene selv ikke styrer over:

Vulkanaske:
Det nevnes også at det under den såkalte «askekrisen» i 2010, da røyk fra en islandsk vulkan lammet flytrafikken i store deler av Europa, ble stilt spørsmål om statsstøttereglene skulle lempes for å hjelpe flyselskapene ut av en vanskelig situasjon. Hele 100.000 flyturer ble kansellert, noe som rammet omlag ti millioner passasjerer.
Kommisjonen mente situasjonen etter vulkanutbruddet muligens kunne rettferdiggjøre tiltak for å dekke tapene som mange flyselskap opplevde, men at medlemsstatene uansett måtte holde seg innefor det gjeldende statsstøtteregelverket. Det ble altså ikke vedtatt noen egne (mer lempelige) retningslinjer for dette tilfellet.
Så vidt vi vet er det ingen land som har gitt statsstøtte som følge av vulkan utbruddet på Island. Sverige har gjennomført tiltak for å lette likviditetssituasjonen for flyselskapene i form av utsatt innbetalingen av skatter og ulike avgifter. Disse tiltakene blir ikke betraktet som statsstøtte ettersom det betales markedsmessig rente for betalingsutsettelsen.