FRO: Stortankfest - og rater:

Slettet bruker
FRO 12.03.2020 kl 11:52 16944

Coronaviruset var direkte årsak til at stortankfesten fikk en bråstopp i januar og februar. Nå ser det ut til at det samme viruset er indirekte årsak til tankfesten våkner til liv igjen.

Kort tilbakeblikk: Fordi Saudi Arabia ikke fikk Russland med på en avtale om å redusere oljeproduksjonen med 1,5 millioner fat pr. dag, så har Saudi Arabia varslet priskrig på olje, noe som medfører at de vil øke oljeproduksjonen fra 9,7 millioner fat pr dag til 13 millioner fat pr. dag. Andre Opec-land vil garantert følge etter, samtidig som Russland har sagt at de har mulighet til å øke kapasiteten med 500.000 fat i døgnet. Målet er åpenbart å skvise skiferoljeproduksjonen i USA.

Den siste uken har tankratene steget betydelig, noe som mest sannsynlig skyldes at markedet forventer at overskuddsoljen fremover må lagres på tankskip til sjøs, samtidig som økt contango-posisjonering i forhold til den lave oljeprisen, også vil bidra til å binde opp ledig kapasitet.

SPØRSMÅL: Er det noen som har oversikt over ratene fra dag til dag – og som gidder å oppdatere på denne tråden?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 08:57 8274

Ser at noen mener at priskrigen kan stoppe like raskt som den startet. Jeg anser det som lite realistisk. Dette er i korthet det jeg tenker om STRATEGIEN - og TIDSPERSPEKTIVET til Saudi Arabia og Russland:

• Legitimiteten til det autoritære regimet i Saudi Arabia er avhengig av en høy oljepris. For å styrke oljeprisen, så ønsket Saudi Arabia derfor at OPEC+ skulle redusere oljeproduksjonen med 1,5 millioner fat pr. dag. Kortsiktig MÅL til Saudi Arabia var altså økt oljepris.

• Russland godtok ikke kutt i egen produksjon, fordi de mener det vil bidra til å styrke markedsandelene til skiferprodusentene i USA. MÅLET til ti Russland var/er å ikke tape markedsandeler til USA.

• Resultatet ble at Russland og Saudi Arabia "ble enige" om å starte en prosess (priskrig) hvor målet er å skvise den kostnadskrevende skiferproduksjonen i USA. På den måten så vil man på sikt kunne nå målene til både Russland og Saudi Arabia

Prosessen er nå i gang – og dette er garantert ikke noe Russland (og Saudi Arabia) er villig til å stoppe før priskrigen har resultert i ønsket virkning. Prosessen vil ta tid – lang tid, tror jeg.

Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 10:51 7982


Ingen tvil om at det vil ta tid å realisere målene til Russland og Saudi Arabia. I mellomtiden så må overskuddsproduksjonen lagres.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/13/7506868/spar-skiferdod-stor-sjanse-for-at-selskapene-ikke-klarer-seg
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 15:51 7882


Jeg så i går at den russiske finansministeren mente at Russland kan klare seg i åresvis fremover med en oljepris på rundt 30 dollar fatet. Det anså jeg som mer som et forhandlingsutspill enn seriøs informasjon.

Men ærlig talt: Hvordan kan Russland klare seg med en så lav oljepris uten å tape penger? Fra før har Russland vært gjennom en økonomisk og handelsmessig boikott som har rammet landet hardt. En lav oljepris på toppen kan bli helt ødeleggende. Bare for at oljeprisen skal stige om ett-to år???
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 16:13 7804

Russland mener de kan tåle en oljepris på et sted mellom 25-30 dollar i en periode på 6-10 år. De planlegger å hente midlene fra sitt eget oljefond.

https://e24.no/energi/i/8mkE5Q/russland-satser-oljefondet-i-et-skyhoeyt-spill
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Black Peter
13.03.2020 kl 16:15 7794

Er ikke dette andre gangen på 5 år at SA starter priskrig, hvor lenge holdt de på sist?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 16:46 7690

Hvilke valgalternativer mener du SA har?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 22:46 7354

Trump varsler i kveld at han vil fylle alle strategiske oljelagre med billig olje.

Vi får dermed en situasjon hvor oljetransporten til USA vil øke, samtidig som mye tonnasje blir brukt som lagring andre steder i verden.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/03/13/7507274/usa-vil-fylle-opp-oljelagre



Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.03.2020 kl 22:56 7324

Dette skjer selvsagt ikke uavhengig av Coronaepidemien.
Selv om det fremstilles som at Saudi er den som svinger pisken over Russland m.fl. er jeg ikke så sikker på at det er hele sannheten.
Det hele koker ned til om strategien funker.
Både Saudi og Russland så nok at det uansett ikke gikk an å balansere markedet nå. Da var det det riktige tidspunktet for å endre strategi.
Tror ikke de kommer til å prøve å balansere markedet før etterspørselen normaliserer seg igjen.

Om det hadde gått inn for en ny avtale nå, tror jeg markedet hadde svart positivt i nøyaktig 10 minutter, før oljeprisen hadde gått helt i kjelleren.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 01:11 7171

Tror på langvarig tankboom
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/13/7507027/tror-pa-langvarig-tankboom
Robert Hvide Macleod i Frontline Management tror at det voldsomme trykket i tankmarkedet vil vedvare så lenge priskrigen i oljemarkedet pågår.

«– Mandag morgen var Saudi-Arabia aktive i tankmarkedet og sluttet 10–15 VLCC-er fra markedet. Dette i tillegg til de 41 de eier selv. Dette var et klart signal om at de mente alvor. Utover uken har de fortsatt og nærmest støvsugd markedet for tonnasje.

Utover uken så vi sterk interesse fra flere aktører for å sikre tonnasje, sier Hvide Macleod.

Markedet er drevet av en enorm økning i oljevolumene som skal fraktes, og økningen er tett på 10 prosent.

– Vi ser også at ratene i de mindre segmenter, som suezmax og aframax, har styrket seg kraftig. Dette er veldig positivt for hele Frontlines flåte på 24 VLCC-er, 28 suezmaxere og 20 aframaxere. Cash break-even for hele flåten er nå på under 19.000 dollar dagen.»
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 10:00 6918

Nei, det er ikke godt å si hvilke av de tre største produsentene som her har hovedregien (svinger pisken). For et par dager siden tenkte jeg at målet til Saudi Arabia og Russland var å skvise skiferprodusentene i USA, men nå så tenker jeg at Saudi Arabia og USA muligens har inngått en alternativ strategi på bakrommet, hvor målet er at Saudi Arabia og USA opprettholder sine markedsandeler på bekostning av Russland.

Før jeg belyser dette, vil jeg først si litt om hva jeg tenker er motivasjonen for et slikt scenario:

• Geopolitisk har Saudi Arabia alltid hatt et svært nært forhold til USA – og det er ingen tilfeldighet at Saudi Arabia var det første landet Trump besøkte etter han var blitt president. Utad har det imidlertid fremstått som om Saudi Arabia har hatt et tett forhold til Russland gjennom OPEC+. Sikkerhetspolitisk er imidlertid Russland mye nærmere knyttet til Iran, som altså er Saudi Arabias- og USAs erkefiende.

• Regimet i Saudi Arabia er svært avhengig av høye oljeinntekter for å opprettholde nødvendig legitimitet og indre ro. Landet er preget av korrupsjon og indre rivalisering. Det er kun en uke siden det kom meldinger om kuppforsøk – og flere nære familiemedlemmer til den allmektige kronprinsen ble arrestert.

Så til konkrete hendelser – og mulige konsekvenser av det pågående spillet:

• Etter at OPEC+ ikke greide å bli enig om reduksjon på 1,5 millioner fat sist helg, så endret Saudi Arabia strategi ved å sette hele OPEC/OPEC+ samarbeidet ut av spill. De øker oljeproduksjonen fra 9,7 til 13 millioner fat pr. døgn, samtidig som de lover 20% rabatt på oljeeksport til strategiske kunder (eksempelvis USA).

• Samtidig med dette, så kommer det meldinger om at Saudi Arabia støvsuger markedet for tilgjengelige VLCCer.

• I går kveld så offentliggjorde Trump utenfor det Hvite hus at han nå skal fylle USAs strategiske oljelagre med billig olje. Jeg er ganske sikker på at «den billige oljen» han her refererer til er den rabatterte oljen fra Saudi Arabia.

MULIGE KONSEKVENSER: USA har nylig inngått en handelsavtale med Kina, hvor Kina forplikter seg til (blant annet) å kjøpe store mengder amerikansk produsert olje til markedspris. Et mulig scenario er derfor at USA importerer en stor mengde rabattert olje fra Saudi Arabia, samtidig som USA eksporterer en stor mengde olje til Kina til ordinær markedspris. Et slikt scenario vil utvilsomt medføre lange seilingsdistanser, som vil legge ytterligere press på ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
14.03.2020 kl 10:15 6852

Kanoninnlegg. Jeg tenkte det samme igår kveld angående USA+SAUDI.

Trodde isolert sett at Russland ville bli den langsintige vinneren her.
Men hvem taper nå? Norges oljeprod? Hvor langt vil Trump gå for å subsidiere/hjelpe shale? Kan være katStrofalt for Norge om han strekker den strikken langt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
nordnes
14.03.2020 kl 10:51 6758

@matusalem bra innlegg
Dersom Trump fyller oljelagrene; hvor mange dagers forbruk rommer USA sine oljelage ? Og hva skjer etterpå ? Noen som har noen tanker om dette ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 12:13 6627

Interessant og godt innlegg, matusalem! Resonnementet henger absolutt på greip, og dersom det stemmer tror jeg dette kan bli en langvarig affære, og en profitabel en for oss som investerer i oljefrakt. Man kan si mye om Trump..., men business har han vel bevist at han forstår seg på. Ett komplott som dette må være «right up his alley».
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
14.03.2020 kl 12:57 6511

Tror veldig sjelden på tilfeldighet blant store hendelser rett etter hverandre... Først i uka får vi oljekrig eksekvert av SA. I slutten av samme uke bestemmer Trump seg for å fylle opp de strategiske oljelagrene. Det er ingen tilfeldighet. Du har helt rett Matusalem. Det må nå være stadig færre som tror på at dette raskt skal gå over og da kommer FRO kursen og utbytter til å eksplodere!
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
CapitaL
14.03.2020 kl 13:24 6421

Et komplott jeg ikke tror ett sekund på.. Saudiene pusher billig olje på Europa og Asia også.. og det er slett ikke i Trumps interesse å rasere egen oljeproduksjon. Trump benytter seg bare av de lave prisene og hamstrer billig olje. Han er jo tross alt forretningsmann fremfor noe.
I juni måned i fjor ble USA verdens største nettoeksportør av olje og oljeprodukter.. altså en trussel mot Saudi-Arabia. Denne priskrigen er skadelig for amerikansk skiferolje og ikke i Trumps interesse, og slett ikke i et valgår..
Jeg tror heller ikke at verdens største importør av olje vil godta å betale mer enn nødvendig for oljen, for å tekkes Trump, det anser jeg som helt urimelig og usannsynlig.
Jeg tror dog Saudierne mener alvor med priskrigen, og kommer til å vise både Trump og Putin hvor skapet skal stå.
Tiden vil vise, men tank er iallfall vinneren foreløpig:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
14.03.2020 kl 13:32 6380

Uansett, så er det veldig positivt at Trump supporterer US skiferproduksjon med å fylle opp de strategiske lagrene. US gir seg med andre ord ikke uten kamp og da blir priskrigen mer langvarig..
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 13:37 6362

Ikke dumt tenkt:-)
FRO i USA reagerte også kraftig opp etter uttalelsen.
Jeg gleder meg til mandag. Da tipper jeg det kommer en kraftig opptur. Blir jo spennende å se hvor mange av de voldsomme slutningene som er blitt "fully fixed".
Merkelig at ikke aksjen har bullet mer de siste dagene, men noen ganger ser man jo at kjøperne er redde for å kjøpe på topp, og i dette tilfellet er det nok mange som frykter at ratene må falle tilbake og at de blir sittende med Svarteper, slik det skjedde i høst. Med Trump sin uttalelse kan det hende kjøperne som sitter og venter på korreksjonen gir opp håpet om å få en bedre inngang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 13:46 6324

Trump har jo lenge vært SVÆRT kritisk til OPEC+ sin kartellvirksomhet.
Ja, det er i USA`s interesse at de er selvforsynte med (skifer)olje, men Trumps kjernevelgere er også opptatt av billig drivstoff.
Nå har OPEC+-samarbeidet på en måte reddet skiferindustrien. Uten deres støtte til oljeprisen ville den ikke ha vært lønnsom (og det har den jo knapt vært selv ved USD 60+ pr. fat). Allikevel har Trump raljert mot Saudi Arabia på Twitter gjentatte ganger om at prisen på olje er for høy.
Jeg tror derfor absolutt at Trump smiler over at prissamarbeidet nå er brutt sammen, selv om det blir kroken på døra for store deler av skiferindustrien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 13:56 6286

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/03/13/7507185/dersom-saudi-aramco-gjor-alvor-av-a-oke-produksjonen-til-12-3-millioner-fat-om-dagen-fra-april-sa-snur-det-ikke-her
«Kepler-analytikeren frykter et svalestup i etterspørselen i OECD-land, hvor flere og flere nasjoner nærmest hermetiserer landet. Dette går hardt ut over oljeetterspørselen, som allerede har falt kraftig i Kina.
– Etter tredje kvartal vil trolig oljelagrene i OECD være meget nærme sin teoretiske maksimale fyllingsgrad, sier Holte.»



Så et røft anslag er at all WW onshore lagringskapasitet er full rundt årsskiftet 2020/2021.


Hvor lang tid tar det å fylle opp all offshore lagringskapasitet?
Er i teorien summen av lagringskapasiteten til alle
(oljeplattformer + VLCC + Suezmax + Aframax + Panamax) / daglig produksjon som ikke forbrukes men må lagres.
Et veldig røft anslag er minst 3 år. I løpet av den tiden kan sannsynligvis onshore lagringskapasitet bygges ut med minst ett år.


Summa summarum er at priskrigen kan vare til minst en gang i 2025 før all onshore og offshore er lagringskapasitet er brukt opp.

Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
habbiten
14.03.2020 kl 14:01 6255

Blir vel oljemangel lenge før 2025 når ulønnsomme felt legges ned og nye felt som kommer til går mot null.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
14.03.2020 kl 14:03 6248

Trump er ivrig etter å få på plass en redningspakke for skiferproduksjonen. Det er en del motstand så blir spennende å se hva han får til. Leste i en artikkel på cnbc at grepet med å fylle opp de strategiske oljelagrene var et grep for å hjelpe skiferprodusentene... Dersom kjøret fra SA og Russland skjer for å ta livet av skiferproduksjonen så kan det fort ta litt tid. Det er stadig flere som mener at priskrigen vil vare lenge. Det er veldig Bull for Frontline! Jeg skrev et sted at Frontline kommer til å stå i +105 kroner pr aksje når neste uke er over. Kan fort bli mye høyere. Konteksten har endret seg dramatisk i tankmarkedet og nå vil analytikerne en etter en oppdatere regnearkene og komme med kraftige oppjusteringer. Spenn setebeltet!

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Analysts-See-Oil-Prices-Staying-In-The-30s-For-Months.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 14:21 6190

Regnestykket mitt var et røft anslag for hvor lang tid det tar å fylle opp all WW onshore + offshore lagringskapasitet, som da setter en naturlig begrensing på hvor lenge produksjonen kan overstige forbruket.

Har lest at SA har prodkost under $5/fat, og i teorien "lett" kan doble prodkap til rundt 25 mill fat/dag. All olje i SA ligger "rett under sanden", og under trykk. Det er bare å bore et hull, så spruter den opp av seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 14:24 6159

Men markedet har åpenbart liten tro på at priskrigen vil vare veldig lenge, eller at contango vedvarer som gjør at det vil lønne seg å lagre olje offshore lenge. Ellers burde FRO ha nærmet seg 150-200 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 14:32 6107

Markedet vil nok endre sin mening veldig snart og vi kan se kurser nærmere 200 som Hannisdahl skrev for litt siden vi må endre våre estimater kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.03.2020 kl 14:55 6028

En liten bitter historie, som svar på det. Tipper det er en de fleste har opplevd på lignende vis.
Sommeren 2013, tror jeg det var, hadde jeg lagt bak meg en dårlig vår med mange mislykkede trader og bestemt meg for å bli en "kjedelig" langsiktig investor og satse på laks. Jeg gikk for Bakkafrost som jeg kjøpte til 67 kr og Salmar til tror det var noen og 60.
Sommeren gikk og nyhetene var utelukkende rosenrøde for lakseaksjer og Kolbjørn Giskeødegård gikk fuulstendig varm over hvor ekstremt dette caset var. Alle andre analytikere hadde også sjømatsektoren som sterkt anbefalt case. Men kursene ble liggende stille, mens resten av børsen fløy avsted, særlig oljeservice.
Høsten kom, og jeg var svakt i minus da Carnegie, tror jeg det var, meldte at nå var tiden for å selge i laks, for prisene ville gå drastisk ned. At prisene gikk ned, fikk de rett i og jeg bestemte meg for å gå short for en kort periode. Det var da det sa PANG! i laksekursene og resten av historien kjenner alle. Jeg klarte å tape penger i den beste sektoren på OB dette årtusenet.
Lærdommen er at markedet kan ligge og vente når alt taler for oppgang og eksplodere når usikkerheten kommer tilbake.
Jeg stoler ikke på markedet, men på egne vurderinger etter det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
spurswild
14.03.2020 kl 14:56 6021

Takk for tipset. Skal se litt på Kog. Selskaper som NEL er jeg personlig veldig skeptiske til. Liker tall og se om caset kan bli bra. Med NEL og andre slike aksjer blir dette fort veldig vanskelig. Har ikke noe cash bak, så da må eg redusere risikoen der jeg kan. Har kun FRO nå, men skal prøve å bygge meg opp med noen "sikre" posisjoner fra utbyttene fra FRO. Typisk utbytteaksjer som er solide og gir en ok direkte avkastning, uavhengig av opp eller nedgang i kursen. Å sitte på disse. Samt gjøre endringer hvis enkelte av disse aksjene har veldig god kursstigning. Litt som Reserven. Ikkje bra :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 15:11 5965

For de største produsentene handler priskrigen om å opprettholde markedsandeler i en verden hvor oljeforbruket i løpet av noe få uker er blitt drastisk redusert på grunn av coronavirus. Jeg tror derfor at priskrigen (paradoksalt nok) vil vedvare så lenge coronaviruset herjer med verden.

... Tror vi er kommet et godt stykke ut på høsten/vinteren 2020/2021 før det er realistisk å avblåse priskrigen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
14.03.2020 kl 15:42 5861

Skulle det vare så lenge så har du fått tilbake mer enn dagens aksjekurs i utbytter! For 1 og 2 kvartal nå så kommer det garantert et samlet utbytte i område 2-4 dollar pr aksje! Dette blir ingen laksehistorie hvor en venter på at prisen skal opp. Inntjeningen er as we speak på astronomiske nivåer og regnearkene vil nå bli oppdatert. Dette er ikke et blaff, men en situasjon som vil vedvare i måneder/kvartaler.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.03.2020 kl 15:55 5807

Tankaksjer virker til å være et av få sikre steder å sitte om dagen. Fordelen er også at tank er en veldig spesiell bransje som ikke prises som andre aksjer basert på langsiktig P/E. "Alle" skjønner at man ikke baserer seg på ett bra kvartal og priser selskapet basert på en P/E som er vanlig i andre bransjer i mange kvartal framover. Pengene rant inn i disse selskapene de siste fire månedene, men nå var det tatt høyde for tre dårlige kvartaler før man ville få en ny oppgang neste vinter igjen. Nå renner det inn penger som ingen hadde regnet med. Det kan godt være at neste vinter ikke blir særlig bra hvis coronakrisen blir langvargi, men inntektene man nå ser ut til å få de neste tre månedene vil uansett være nok til å forsvare dagens kurser. Kan godt være at tankaksjer faller midlertidig på dager hvor børsene krakker og hvor noen må selge alt av aksjer, uansett hvor lønnsomme de er. Det får man bare benytte seg av om man har ledig kapital. Vi får nå de inntektene vi hadde håpet på om ett år, så om vi i tillegg får gode inntekter i q4 2020 og q1 2021 er det en ren bonus. Blir ikke mange selskap som kan betale store utbytter i q2 2020, men vi er i den heldige situasjonen at vi vil få det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Black Peter
14.03.2020 kl 16:05 5781

Hvis SA forsto konsekvensen av Korona godt sist helg, kan de ha tenkt at det er nedside i oljepris uansett og dermed - hvis pris skal ned uansett kan vi like godt starte en priskrig nå. Inntektene blir da ca samme ved økt produksjon i det korte bildet. Jeg tenker de kan ramme USA skifer kortsiktig med all den refinansieringen industrien står ovenfor, det passer ikke bra med halvering av oljeprisen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Black Peter
14.03.2020 kl 16:44 5653

Er ikke rabatten fra SA foreløpig for april? 2020 vil uansett bli meget bra kun på 1 mnd med priskrig, men tror også dette varer litt lengre. 1 år sist gang, men da startet det rolig i 2015 H2 med 1 dollar i rabatt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Flipper
14.03.2020 kl 19:42 5269

Media i Uniten jeg ikke har sett før, men plukket opp linken fra forum der.

Stortank, god artikkel, LINK

https://www.freightwaves.com/news/supertanker-spot-rates-on-verge-of-breaking-record-highs
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Oljeinvest
15.03.2020 kl 16:03 4434

Hvordan vil SDSD , som for litt siden blei eier av stortank, få ta del i oppgangen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
habbiten
15.03.2020 kl 17:53 4187

Helt uten belåning, derfor får de veldig begrenset del av oppgangen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.03.2020 kl 23:43 3671

Olja tester forrige bunn. Har kan det bli enorme ordre for tankskip.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Kratos
16.03.2020 kl 00:06 3585

Tenker FRO er over 100 kr denne uken og 125 innen påske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2020 kl 01:50 3442

Ratene er veldig hyggelige, sannsynligvis fordi baljene pt ikke er posisjonert for å frakte volum fra AG til Europa (som stort sett er kunder av Norge og Russland), men for de mer tradisjonelle rutene.

Fortsetter SA å tilby råbillig olje til Europa (leste i en FA artikkel at SA prioriterer Europa fremfor Kina som ikke får så mye billig SA olje som de ønsker) for å ta markedsandeler fra Russland/Norge, vil baljene omposisjonere seg for å frakte mye mer olje fra AG til Europa, og ratene sannsynligvis etterhvert falle når nok baljer blir tilgjengelig, bl.a. fordi det blir mindre/ingen olje å frakte fra USA, og mindre fra Norge og Russland.

Særlig vil ratene falle senere hvis Corona varer lenge/måneder og reduserer den totale oljeetterspørselen med 10%, slik flere oljeeksperter spår. Da bli det totalt behov for færre baljer, senest når alle onshore lagre i Europa er fulle (i Q3 sies det). Da er future prisene sannsynligvis heller ikke høyere enn spotprisen, slik at det heller ikke lenger er contango og lønner seg å lagre offshore.

Er det det mer langsiktige scenariet + Corona som gjør at FRO ikke har passert 100 for lengst?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2020 kl 07:54 3210

Ratene stiger og stiger og tar helt av.
Tipper vi denne uken endelig får se dette også betydelig i kursen da husa har allerede signalisert at de må sette opp sine estimater kraftig.



TANK: 16 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, RATE AG-SINGAPORE +22,1%

06:23
Oslo (TDN Direkt Det ble rapportert om 16 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 225 worldscalepoeng fredag, tilsvarende en oppgang på omtrent 22,1 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Det ble sluttet elleve reiser fra AG, der tre går til USA-gulfen, to går til Kina, en går til India, mens fem har opsjon på destinasjon.

Videre ble det sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der to går til Kina og en går til Østen. Det ble også sluttet en reise fra Rødehavet til Canada.

Ellers ble det sluttet fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare