AMSC framover
AMSC har vært et trygt bet på gode og stabile utbytter. Hvordan tror dere den lave oljeprisen og dermed risikoen for for at amerikansk produksjon faller ut, kan påvirke AMSC? Og hvor sikker er OSG som motpart?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03
Du må logge inn for å svare
JALLA
30.08.2023 kl 13:37
4074
Frem til konrakten utløper har Amsc tjent over 1.mrd i leie på Maximus. Tenker at det er rimelig bra butikk.
JATO
30.08.2023 kl 12:53
4110
Hvis man regner på verdiene Amsc har etter transaksjonen ser man at aksjen er veldig billig nå, anbefaler kjøp .
JATO
30.08.2023 kl 12:41
4025
Har en mistanke om at denne kommer til å stige fram mot salget og utbytte er realisert.
Det er jo nettopp derfor de sitter med full krigskasse.
arnie966
30.08.2023 kl 11:59
4041
Slettet brukerskrev Tror du kommer svært godt ut av det jeg - her kommer til å skje mye.
Ja satser på de finner nye gode prosjekter som sikrer oss aksjonerer gode utbytter i områder 10-15% avkastning
Tror du kommer svært godt ut av det jeg - her kommer til å skje mye.
arnie966
30.08.2023 kl 10:34
4050
Ut fra kursverdien idag på 41kr ser jo det ut til at det stemmer, og med dagens utsikter for oljeservice vil jeg tro Solstad innen 2027 har nok kapital til å utløse den opsjonen dessverre for oss AMSC aksjonærer for verdien av Maximus er minst det dobbelte. Jeg solgte halvparten av mine aksjer på 49kr og angret faktisk med det samme pga trodde denne fort kunne gå til 55kr, men nå angrer jeg faktisk på at ikke solgte hele porteføljen min
Stor oppside med godt sikkerhetsnett. Ikke å forakte. Ja, takk.
JALLA
28.08.2023 kl 16:50
4499
Tenker at det er greit å vente å se hva Røkke tenker videre her..kan tenkes at hele selskapet er lettere å avhende med kun Maximus og cash. tror ikke han er interesert i å bygge opp ett nytt OCY. Med over 300 mill i året i leie inntekter og mye penger på bok kan det tenkes at han selger hele selskapet. Men vi får se hva som skjer videre her, håper selv på en exit og salg av selskapet til andre.
Jeg er ikke uenig med dere, men tenker at motpartsrisk er en av de større risikoene i dette. Og jeg ser på SOFF som veldig høy risiko til å være motpart.
Jeg liker heller ikke den der betalt ut mye utbytter hele tiden, men så hente penger for å investere videre. Betale heller litt mindre utbytte da for å bygge opp cash til å gjøre kjøp av båter etc.
Jeg hadde en liten post her, og kommer antagelig til å holde selv etter gigantutbyttet.
Jeg liker heller ikke den der betalt ut mye utbytter hele tiden, men så hente penger for å investere videre. Betale heller litt mindre utbytte da for å bygge opp cash til å gjøre kjøp av båter etc.
Jeg hadde en liten post her, og kommer antagelig til å holde selv etter gigantutbyttet.
JALLA
28.08.2023 kl 12:59
4504
Ja med USD 30 mill i årlige leieintekter så det generere over milliarden før leieavtalen går ut eller skal fornyes. Tenker at det blir meget bra fremover her:)
AMSC blir et nytt OCY som MarketWatch så riktig påpeker "AMSC ASA is a ship owning and lease finance company. It engages in the business of purchase and bareboat charter out" - Dette blir et eventyr som snart alle vil være med på. OCY var som kjent en god pengemaskin.
LastResort
25.08.2023 kl 13:08
5194
Hei. Det skrives på Shareville at "Solstad har opsjon på å kjøpe Norman Maximus i 2027 for 125 MUSD" noen som vet om dette stemmer?
Løkkøye
25.08.2023 kl 12:54
5155
Oppdatering fra DNB Markets ang AMSC. Ser ut til at de vektlegger utbyttepotensialet til Normand Maximus og ikke tar så mye hensyn til nav. Synes å være oppside uansett.
« Infront TDN Direkt): DNB Markets nedgraderer AMSC til en holdanbefaling, med et kursmål på 47,5 kroner pr aksje, fra 52 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset har skiftet verdsettelsesmetode for selskapet etter salget av Jones Act-flåten, og verdsetter nå selskapet basert på utbyttepotensialet til "Normand Maximus" pluss proforma kontantposisjon fra vilkårene i avtalen om salg av tankflåten.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70»
« Infront TDN Direkt): DNB Markets nedgraderer AMSC til en holdanbefaling, med et kursmål på 47,5 kroner pr aksje, fra 52 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset har skiftet verdsettelsesmetode for selskapet etter salget av Jones Act-flåten, og verdsetter nå selskapet basert på utbyttepotensialet til "Normand Maximus" pluss proforma kontantposisjon fra vilkårene i avtalen om salg av tankflåten.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70»
Redigert 25.08.2023 kl 12:59
GulbranGråstein
25.08.2023 kl 11:12
5199
Ser ut til at markedet har bestemt seg for at verdien pr nå skal nedover, ser muligens kursen i det øve skiktet av 30 tallet fremover. Om markedet tar sorgen på forskudd og at man evt. Får en fantastisk kjøpsmulighet etter utbyttet for salget av båtene kan så være. Kan være lurt å handle på nedadgående trend om man vil akkumulere/inn i selskapet.
Jeg avventer noe med å akkumulere enn så lenge. Men en inngang på rundt 40 og under vil jeg anse som et kupp.
Vi får et selskap etter salget som har solgt hovedinntekten sin, men fortsatt god ledelse, godt med penger på bok for videre invesyeringer, samt et skip, maximus som generer inntekt og har en betydelig verdi. Sitter man da igjen med under 15kr av dagens verdi, jeg tror ikke det, men en plass mellom 20 og 30 basert på forventning i tillegg til underliggende verdier. Men hva vil nye investeringer bringe, det kan bli lukrativt, det har jeg tro på, så lenge selskap ikke avvikles med et evt.salg.
Kursen faller uansett minimum tilsvarende utbyttet eller mer i tiden etter utbetaling regner jeg med så følg med, her kan det komme fine muligheter fremover.
Gg
Jeg avventer noe med å akkumulere enn så lenge. Men en inngang på rundt 40 og under vil jeg anse som et kupp.
Vi får et selskap etter salget som har solgt hovedinntekten sin, men fortsatt god ledelse, godt med penger på bok for videre invesyeringer, samt et skip, maximus som generer inntekt og har en betydelig verdi. Sitter man da igjen med under 15kr av dagens verdi, jeg tror ikke det, men en plass mellom 20 og 30 basert på forventning i tillegg til underliggende verdier. Men hva vil nye investeringer bringe, det kan bli lukrativt, det har jeg tro på, så lenge selskap ikke avvikles med et evt.salg.
Kursen faller uansett minimum tilsvarende utbyttet eller mer i tiden etter utbetaling regner jeg med så følg med, her kan det komme fine muligheter fremover.
Gg
donolini
25.08.2023 kl 09:45
5256
de aksjene du eier etter børsslutt mandag 28. gir rett til utbytte
Nå skal amatørene ristes av slik at proffene kan ta den store frukten. Gå motstrøms - kjøp nå !
Igjr
25.08.2023 kl 09:31
5227
Får å få registrert utbytte den 28 august. Når må man ha aksjene. Må man kjøpre aksjer i dag for at man skal ha registrert ved inngangen til den 28 august, eller er det ved børsslutt den 28 august slik at aksjer kjøpt den 28 vil bli godtgjort utbytte?
msmekk
25.08.2023 kl 09:18
5105
curly skrev Da er vi nede på samme kurs som før nyhetene.
Helt fantastike kjøpsmuligheter som kommer når børsen lagger!
msmekk
24.08.2023 kl 11:16
5601
Siste dag du må eie aksjer for å få utbytte er 28 Aug. for 1,30kr. For de 25.1kr må du nok vente på til kjøper er i box
GulbranGråstein
24.08.2023 kl 10:58
5565
Noen som har oversikt over hvilken dato man må ha aksjer fra/til for å få utbyttet.
Ellers enig i at verdien pr. Dags dato ikke reflekteres i aksjekursen. Men markedet bestemmer, og skulle den ligge på det nivået den nå gjør vil man potensielt få ca 43-26 =17kr etter utbetalt utbytte (aksje kurs) Selv om reel verdi er potensielt er høyere da både cash, verdi på gjenværende skip og fremtidig inntjening ikke er medregnet. Om dette vil korrigere nå eller etter utbyttet er jeg usikker på, men at reelle underliggende verdier vil kunne komme til syne nå, det er jeg sikker på, Ledelse er også smarte, da tiden er rett for salg med høy dollar og stor aktivitet, så kudos til dem etter min mening, selv om reisen som aksjonær i årevis har vært et privilegium er tiden rett for endringer.
Gg
Ellers enig i at verdien pr. Dags dato ikke reflekteres i aksjekursen. Men markedet bestemmer, og skulle den ligge på det nivået den nå gjør vil man potensielt få ca 43-26 =17kr etter utbetalt utbytte (aksje kurs) Selv om reel verdi er potensielt er høyere da både cash, verdi på gjenværende skip og fremtidig inntjening ikke er medregnet. Om dette vil korrigere nå eller etter utbyttet er jeg usikker på, men at reelle underliggende verdier vil kunne komme til syne nå, det er jeg sikker på, Ledelse er også smarte, da tiden er rett for salg med høy dollar og stor aktivitet, så kudos til dem etter min mening, selv om reisen som aksjonær i årevis har vært et privilegium er tiden rett for endringer.
Gg
msmekk
24.08.2023 kl 10:23
5610
Er helt uenig i at Normand Maximus bør selges. Å få kjøpe dette skipet til 1,5 milliarder kroner hadde ikke skjedd uten en avtale med Solstad om å få drifte skipet videre. Kan betraktes som en teknisk økonomisk disposisjon mellom parter som har eier interesser i hverandre. Cluet er at skipet til den billige kjøpsprisen er gull verdt for eierne og aksjonærene i Amsc. Inntektene fra kontrakten med Solstad vil betale lån, avdrag + et bra utbytte i årevis fremover. Om vi legger til grunn den billige prisen (som er helt urimelig) på 1,5 milliarder kroner og legger til cash beholdningen på 800 mill er vi på nav 2,3 milliarder. Deler vi dette på antall aksjer 71863838 får vi en aksjekurs på 32kr som er etter utbetaling av utbytte på 1,30 og 25,1 kr. Finner ikke makan til lavt priset aksje på Oslo børs.
Dagens kurs burde ligge minimum på 32+25.1+1.3= 58,40
Dagens kurs burde ligge minimum på 32+25.1+1.3= 58,40
Redigert 24.08.2023 kl 10:28
Sier bare en ting. PASS PÅ ! - Denne aksjen kan gå 50% før du får sukk for deg !
JALLA
24.08.2023 kl 09:55
5589
Helt enig med deg i dette, sjeldent at Røkke selger Uten en plan og jeg er rimelig sikker på at kortene er utdelt og at selskapet/maximus er under avikling. Er nok mest sannsynlig at flåten ble solgt slik at restene kunne avvikles som en enhet. Noe som er mye lettere å strukturere opp for ny eier.
Løkkøye
24.08.2023 kl 09:20
3363
AMSC har vært en fantastisk aksje med kvartalsvise utbytter og jevnt økende aksjekurs de siste årene.
Tankbåtene som har gått langs kyststripene i USA under Jones act systemet har vel vært noe av det sikreste man har kunnet investere i, spesielt innen shipping.
At denne virksomheten nå blir solgt synes jeg ikke er særlig bra.
Hadde sett for meg «business as usual» i årene framover, og at offshoredelen i selskapet gradvis ble utvidet med flere fartøyer i tillegg til «Norman Maximus».
Nå står man altså igjen med Maximus + kapital for eventuelle nyinvesteringer.
Det blir jo en helt annen risikoprofil med et offshorefartøy som skal holde det gående.
Hva med et uhell som feks motorhavari som kan holde det ute av drift i en periode.
Hadde det skjedd med en av tankbåtene hadde det fremdeles vært mange båter som hadde generert inntekter.
Sannsynligvis har Aker en agenda og plan hva som skal skje videre, overtakelse av fartøy fra Solstad som har blitt nevnt synes ikke så usannsynlig.
Håper dog at også Maximus blir solgt så blir det en fin pott å dele ut til aksjonærene.
Tankbåtene som har gått langs kyststripene i USA under Jones act systemet har vel vært noe av det sikreste man har kunnet investere i, spesielt innen shipping.
At denne virksomheten nå blir solgt synes jeg ikke er særlig bra.
Hadde sett for meg «business as usual» i årene framover, og at offshoredelen i selskapet gradvis ble utvidet med flere fartøyer i tillegg til «Norman Maximus».
Nå står man altså igjen med Maximus + kapital for eventuelle nyinvesteringer.
Det blir jo en helt annen risikoprofil med et offshorefartøy som skal holde det gående.
Hva med et uhell som feks motorhavari som kan holde det ute av drift i en periode.
Hadde det skjedd med en av tankbåtene hadde det fremdeles vært mange båter som hadde generert inntekter.
Sannsynligvis har Aker en agenda og plan hva som skal skje videre, overtakelse av fartøy fra Solstad som har blitt nevnt synes ikke så usannsynlig.
Håper dog at også Maximus blir solgt så blir det en fin pott å dele ut til aksjonærene.
Redigert 24.08.2023 kl 09:22
I mai i fjor sikret American Shipping Company seg skipet.
Da ble det samtidig inngått en 15-årig bareboatavtale med et datterselskap av Solstad Offshore med en årlig leie på 30 millioner dollar.
Da ble det samtidig inngått en 15-årig bareboatavtale med et datterselskap av Solstad Offshore med en årlig leie på 30 millioner dollar.
Redigert 23.08.2023 kl 23:49
msmekk
23.08.2023 kl 22:23
3674
Trodde at selv blinde høns kunne finne (gull)korn, men om en dag eller to kommer vel et av meglerhusene med samme resonnement og vi er opp flere prosent igjen. Det er ikke alltid lett å forstå markedets reaksjoner og spesielt her hvor det er meget enkelt å regne hjem nav. Iht rapporten idag har Solstad en 2 årig langtidskontrakt på Normand Maximus som jeg forstår starter opp i slutten av 2023 og senest Jan 2024.
Re Bluewave
Flott oppsett. Understreker hva vi har understreket.. AMSC burde i dag lagt på 60+. Følgelig akkumulerer vi !
Flott oppsett. Understreker hva vi har understreket.. AMSC burde i dag lagt på 60+. Følgelig akkumulerer vi !
Bluewave
23.08.2023 kl 18:34
3827
Hva er AMSC verdt etter alt er gjort opp og ekstraordinært utbytte betalt?
De har ca 39 MUSD i cash
Pluss ca 249 MUSD i kontantoppgjør for tankskipene
Minus 170 MUSD i ekstraordinært utbytte
Minus ca 120 MUSD i resterende gjeld
Dermed er de omtrent i null. Men... De har verdien av Norman Maximus.
Kostpris i 2016 var ca 3,5 milliarder NOK. Skal du bygge en tilsvarende i dag er du sikkert på 4,5 - 5 milliarder NOK. Så da tar vi verdien av Norman Maximus og deler på antall aksjer (71 863 868)
Ved en skipsverdi på 2 mrd er AMSC kursen: 27,83 kr
Ved en skipsverdi på 3 mrd er AMSC kursen: 41,74 kr
Ved en skipsverdi på 4 mrd er AMSC kursen: 55,66 kr
Ved en skipsverdi på 4,5 mrd er AMSC kursen: 62,61 kr
Og det er etter vi har fått ordinært utbytte på 1,28 kr per aksje og ekstraordinært utbytte på 25,1 kr per aksje!
I tillegg til at Norman Maksimus genererer EBITDA på 318 MNOK per år!
De har ca 39 MUSD i cash
Pluss ca 249 MUSD i kontantoppgjør for tankskipene
Minus 170 MUSD i ekstraordinært utbytte
Minus ca 120 MUSD i resterende gjeld
Dermed er de omtrent i null. Men... De har verdien av Norman Maximus.
Kostpris i 2016 var ca 3,5 milliarder NOK. Skal du bygge en tilsvarende i dag er du sikkert på 4,5 - 5 milliarder NOK. Så da tar vi verdien av Norman Maximus og deler på antall aksjer (71 863 868)
Ved en skipsverdi på 2 mrd er AMSC kursen: 27,83 kr
Ved en skipsverdi på 3 mrd er AMSC kursen: 41,74 kr
Ved en skipsverdi på 4 mrd er AMSC kursen: 55,66 kr
Ved en skipsverdi på 4,5 mrd er AMSC kursen: 62,61 kr
Og det er etter vi har fått ordinært utbytte på 1,28 kr per aksje og ekstraordinært utbytte på 25,1 kr per aksje!
I tillegg til at Norman Maksimus genererer EBITDA på 318 MNOK per år!
Redigert 23.08.2023 kl 18:42
JALLA
23.08.2023 kl 13:57
4017
Ja de er bra inntjening men hvorfor i helv... ligger den ukesvis i kai i kr.Sand?? burde den ikke være ut før Solstad og tjene penger slik at de kan starte å betale for seg?
Re Jalla. Siem m.fl. kunne nok tenke seg den båten. Rene pengemaskinen i dagens marked.
Re msmekk
Regnestykket ditt stemmer med mitt. Nav blir ca.55. Følgelig burde dagens kurs lagt på 60+. Forstår ikke annet enn at her må være mye "gratis" penger.. Følgelig har jeg økt i dag før husene våkner og ser divergensen.
Regnestykket ditt stemmer med mitt. Nav blir ca.55. Følgelig burde dagens kurs lagt på 60+. Forstår ikke annet enn at her må være mye "gratis" penger.. Følgelig har jeg økt i dag før husene våkner og ser divergensen.
JALLA
23.08.2023 kl 09:25
4336
Lånet på maximus er på USD120
Tror nå mest at selskapet bli solgt jeg.
Tror nå mest at selskapet bli solgt jeg.
Redigert 23.08.2023 kl 09:28
msmekk
23.08.2023 kl 08:51
4368
Iht rapport idag blir Normand Maximus beholdt og de skal bygge videre på denne med nye investeringer i shipping og offshore. Det er snart låne forfall i Solstad (2024) så tenker vi blir store eiere der fremover. Etter utbetalingen av 25kr sitter vi igjen med Maximus og 800 mill i cash. Om vi antar omsetnings verdien av Maximus er 3 milliard + 800 mill i cash så har vi verdier for 3,8 milliard. Der er noe lån fra finansieringen av Maximus som jeg er usikker på størrelsen av (kommer idag) men det ser ut til at der ligger ca 30 kr nav pr aksje etter at utbyttet på kr 25 er utbetalt
Redigert 23.08.2023 kl 09:15
JALLA
23.08.2023 kl 07:34
4435
Om Maximus blir solgt eller hele AMSC blir solgt til slutt vil verdien være rimelig høyere en kjøpekostnaden. Tenker at Maximus ikke blir solgt under 3,0 mrd noe som er realistisk etter min mening. Røkke har alltid vært bra å selge selskap. Skulle det Maximus bli solgt for 3 mrd utgjør det over 40/ aksje.
Redigert 23.08.2023 kl 07:36
Penger på gaten, men det er alltid noen som sover i timen
Snart kan det regne utbytte over AMSC-aksjonærene
Aksjemarkedet sender Røkke-aksje opp. Det er ikke vanskelig å forstå. Her er mye mer å hente.
Kursmål før dette salget var (median) 53,23 (kilde DN). Pr dato kan man trygt si 60+
Snart kan det regne utbytte over AMSC-aksjonærene
Aksjemarkedet sender Røkke-aksje opp. Det er ikke vanskelig å forstå. Her er mye mer å hente.
Kursmål før dette salget var (median) 53,23 (kilde DN). Pr dato kan man trygt si 60+
Redigert 22.08.2023 kl 23:57
Krossaren skrev Hm, så hvorfor går ikke kursen mer tror du?
Det blir jo fryktelig lite igjen av amsc
Kursen skulle gått ned etter mine beregninger
Kursen skulle gått ned etter mine beregninger
Redigert 22.08.2023 kl 23:19