AMSC framover

lynx
AMSC 12.03.2020 kl 16:08 40559

AMSC har vært et trygt bet på gode og stabile utbytter. Hvordan tror dere den lave oljeprisen og dermed risikoen for for at amerikansk produksjon faller ut, kan påvirke AMSC? Og hvor sikker er OSG som motpart?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
msmekk
02.09.2023 kl 16:26 7418

Normand Maximus forlater havn i Kr.Sand idag. Blir ikke mye landligge de neste årene fremover.!
Redigert 02.09.2023 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
kes85
02.09.2023 kl 20:05 7356

Helt enig der. Hva blir ny dividend yield etter det ventede store utbyttet mon tro? Vil det komme en emisjon i løpet av året for investering i nye prosjekter? Det varslede utbyttet betyr jo at ledelsen egentlig har problemer med å sette all kapitalen i arbeid etter salg av flåten og velger å gi det tilbake til aksjonærene. Ledelsen ser kanskje muligheter for høyere yield i andre segmenter nå fremover. Håper mye av dette blir avklart fra selskapet fremover
LV-Invest
02.09.2023 kl 22:52 7278

Betyr ingenting for AMSC om Maximus er på oppdrag eller har landligge. Soff betaler samme døgnrate(ca 80 000 dollar) uavhengig av aktivitet båten har(bareboat kontrakt).
LV-Invest
02.09.2023 kl 23:04 7292

Husk at Aker Capital(Kjell Inge Røkke) er største eier. Det er han også i Soff. Dette er et ledd i refinansieringen av gjelden til Soff. AMSC kommer til å kjøpe minst de 5 største og moderne skipene til Soff, og leie de tilbake til Soff på lignende betingelser som for Normand Maximus. AMSC lånefinansierer ca. 70% av kjøpesum. Resten(30%) fra cashbeholdning og emisjon. Soff får gjeld betydelig redusert, og begge selskapene får ett kraftig kursløft.
Joppen
03.09.2023 kl 12:57 7103

Usikkerhetsmomentet fremover er om SOFF klarer å holde Maximus i drift til rater som kan dekke bareboat-utgiftene til AMSC.
Nå som AMSC kun vil ha igjen Maximus, så er de mer sårbare for kontraktsbrudd.
Liso
03.09.2023 kl 13:28 7074

Ikke tror jeg på noe kontraktsbrudd, men skulle dette først skje ville det være flott. Da mister SOFF kjøpsoppsjonen og båten fristilles til å generere ennu større inntekter i et raskt stigende marked/segment. Fremtiden er meget lys forAMSC nu og akjepotensialet kjempestort.
Redigert 03.09.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Joppen
03.09.2023 kl 13:54 7136

Noen som har regnet på fremtidig utbyttekapasitet basert på inntektene fra bare Maximus?
De har USD 7,5 mill i EBITDA hvert kvartal.
De har en amortisering i kvartlet på USD 5,1 mill på de 2 lånetransjene.
(Hadde håpet de brukte USD 45 mill av salgsbeløpet til å betale ned lånetransje B, for å lage rom for mer cashflow).

Lånetransje B har en amortisering i kvartalet på USD 3,8 mill og et lånebeløp på USD 45 mill.
De kan ved fullført salg av tankerskipene få reforhandlet denne transjen, men hvorfor ikke bare bruke pengene på å slette den stedenfor å gi aksjonærene hele USD 170 mill.

Tror de fleste hadde vært fornøyd med USD 125 mill i utbytte også.
Redigert 03.09.2023 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Joppen
03.09.2023 kl 14:19 7341

SOFF har fortsatt gjeld på Maximus.
Utdrag under hentet fra Q2 2023 rapporten til SOFF.

"The residual claim of MUSD 169 guaranteed
by the Company related to the former Normand Maximus lease arrangement, matures
31 March 2024.
The Company has engaged with the lenders, creditors and advisers
to address the refinancing.
No guarantees can at this stage be given that a refinancing
of the maturing debt can be achieved.
A refinancing is dependent on many factors
such as a continued uplift in the OSV market, the development in the oil and gas
prices and financing capacity for the OSV segment.
A refinancing may, inter ali require new equity and be dilutive to shareholder values.
A failure to refinance by the end of March 2024 will have a material adverse effect on the Group and Company."
msmekk
05.09.2023 kl 11:00 6987

Tror ikke soff vil utøve opsjon etter 5 år, de vil nok ha stram finansiering i flere år. Skal flåten fornyes/tilpasses det sterke markedet vi nå ser fremover betinger det refinansieringa av sterk allianse partner. Hvem kan være bedre enn Amsc med Røkke på begge sider av bordet. Tror på videre gullår og gode utbytter for aksjonærene i AMSC. Kursen idag burde ligge i området 50kr. Der ligger vel en frykt for emisjon når nye skip skal handles inn, men tror dette mest blir låefinasiert basert på sikkerhet i lange bareboat kontrakter.
JALLA
05.09.2023 kl 14:09 6884

Her tror jeg du har helt rett. AMSC har store muligheter her ved å kjøpe skip til halve verdien med gjenkjøps avtale. Dette letter gjeldsbyrden for SOFF og de vil da sitte på kapasiteten men ikke gjeld. AMSC vil kunne tjene store penger på leie kontrakter og få store inntekter de neste 5-10 åra for kvalitets båter med lange kontrakter.
donolini
05.09.2023 kl 15:41 7096

en ev. emisjon i amsc til kjøp av skip vil være innvannende, og utelukkende positiv.
Redigert 05.09.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
msmekk
06.09.2023 kl 08:57 6963

Tror dette er planen, og derfor også solgte tankskipene. De har helt sikkert hatt nære samtaler med Solstad også om hvordan gjelden skal refinansieres. Etter salget av tankskipene er klart, kommer en pressemelding som vil gi mere detaljer om dette. Det vil være et scoop for Amsc sine aksjonærer og også for Solstad som selskap
msmekk
06.09.2023 kl 10:31 6959

Hvem kunne vel for noen år tilbake tro at AMSC skulle sitte som stor eier i den norske kremen av olje og offshore fartøy(Solstad-Rem offshore og Farstad)
Det lønner seg som regel å henge med Røkke og Fredriksen
LV-Invest
06.09.2023 kl 19:34 6765

Fredriksen er ikke involvert utover Solstad gjeld han skal ha kjøpt.
msmekk
07.09.2023 kl 09:52 6598

Normand Maximus Ligger hos Saipem i Rotterdam nå og antageligvis tar ombord tilpasset utstyr. Er usikker på hvor de har oppdrag, noen som vet? Saipem er over hele verden med 30.000 ansatte så mulighetene er mange
JahMason
07.09.2023 kl 10:25 6581

Dere som har fulgt Røkke (Aker) og vært med AMSC fra kr20-tallet, kunne jo sett på Philly Shipyard (også Røkke / Aker) som kan få lignende reise nå. Evt. større oppside hvis marginene får litt fart. Potensielt gode utbytter etter hvert, hvis det ikke blir ny Aker transaksjon og salg.
Liso
07.09.2023 kl 10:35 6575

Pass på nå. Denne aksjen kan plutselig gjøre et enormt hopp opp når meld fra styret når markedet.
msmekk
10.09.2023 kl 13:08 6047

Normand har nå forlatt Rotterdam på vei til Norge (Fredrikstad) før den starter på langsiktige oppdrag de neste årene. Tror Amsc blir Norges beste utbytte aksje fremover sammen med Bulk og Tank
hill
10.09.2023 kl 16:54 5940

"Tror Amsc blir Norges beste utbytte aksje fremover sammen med Bulk og Tank"

Når vi ser på kursutviklingen til AMSC, etter meldingen om salg av tankflåten, samt kjempeutbetaling av utbytte,
går kursen, som ventet, kraftig opp, for så senere å falle tilbake til til kurs-området før salgsmeldingen kom.
Kan denne kursutviklingen være grunnet usikkerheter relatert til salgs-meldingen?

- En ting er rimelig sikker, at aksje-kursen vil falle tilsvarende utbetalingen av utbytte (NOK 25,10), eller muligens mer?
- Hvordan blir fremtidige utbytte-muligheter, med kun ett fartøy i beholdningen?
- Hvor lang tid kan det ta, før det kommer melding, som kan være med å hjelpe kursen oppover igjen?

Med så mye usikkerhet pr. dags dato, kan det se utrygt ut, å øke beholdningen nå, før fremtidige meldinger foreligger -
selv om et stort utbytte gjør det meget fristende - -
Men, hvordan blir kursutviklingen i tiden etter? Det er et stort spørsmål!

Her bør vi ikke hause for mye, med kun tro og synsing angående den fremtidige utviklingen - -

msmekk
10.09.2023 kl 19:07 5884

Tror AMSC buller seg selv med en skipsverdi på minst 4 milliard
LV-Invest
10.09.2023 kl 20:10 5877

Skipsverdi på minst 4 milliard. Hvordan får du det til, når de sitter igjen med kun Maximus?
msmekk
10.09.2023 kl 22:02 5911

I 2016 kostet den 3,5 milliard levert fra Vard, hva tror du de koster å bygge lignende båt idag?
LV-Invest
11.09.2023 kl 08:34 5831

Hva Normand Maximus kostet ny i 2016, eller hva et nybygg vil koste i dag er ikke relevant. For ett år siden ble Maximus kjøpt av AMSC fra kreditorene(bankene) for §154 millioner. Vil tru bankene hadde innhentet verdivurdering, før de solgte båten til AMSC. Legg til 10% i tenkt økt verdi siste år, multiplisert med $ kurs 10,60, lander vi på 1795 MNOK. Fortsatt ikke halveis til 4000MNOK (4 milliarder).
JALLA
11.09.2023 kl 08:42 6174

Over tid og iløpet av 24 vil det bli bra tror jeg, men først må de få avklart salget av Jones Act flåten og så må de komme med en strategi på hvordan de skal øke leie inntektene fremover eventuelt: ved kjøp fra Solastad med lease back som de gjør med Maximus. De har over 300mill i året i leieinntekter og Solstad har en klausul om å kjøpe skipet tilbake i 2027 tror jeg det var på USD125. Tilsvarende hva AMSC betalte for skipet. Det er ok det så lenge leien er som den er.
Tror nok at AMSC overtar flere båter fra Solstad på lik linje med Maximus. noe som kan gi meget bra avkastning fremover for aksjonærene. Men først må salget avklares og penger på konto.
Redigert 11.09.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
msmekk
11.09.2023 kl 10:50 6215

Det var nok nødvendigheten av å få redusere gjelden til Solstad som gav Amsc muligheten til å få kjøpe Maximus til denne ekstremt lave prisen, og ikke noen verdivurdering som du nevner. Skipet er nok verdt rundt 4 milliarder idag selv om Solstad har en rimelig gjenkjøpsavtale som sannsynligvis aldri vil bli effektuert fordi Solstad vil ha anstrengt økonomi så langt en kan se. Sannsynligheten er nok større for Solstad å selge flere skip til Amsc for tilbakeleie på lange bareboat kontrakter
Om en legger seg i den lave skåren for Maximus og sier en pris på 2 milliard delt på antall aksjer så tilsvarer det kurs på 27.38 etter utbytter fr salget er betalt.
Krossaren
12.09.2023 kl 20:24 5998

Da er det i hvert fall avklart at utbyttet som foreslås utbetalt etter salget IKKE blir kategorisert som "tilbakebetaling av tidligere innbetalt kapital" (fra innkalling til EGF i dag):

"The dividend will not be classified as repayment of paid in capital but treated as an ordinary dividend"

Det vil medføre ganske stor skattemessig belastning for de aksjonærene som eier aksjer privat, og selv må jeg nå regne på hva jeg bør gjøre.
kes85
12.09.2023 kl 21:02 5956

For oss som har AMSC aksjene inne på en aksjesparekonto så blir det heldigvis ikke noe stor skattemessig belastning. Har man derimot aksjene på en ordinær Aksje- og fondskonto så er det løpende beskatning av utbytte. Man får på en måte en stor ufrivillig skattemessig realisasjon her. Så noen må nok regne litt på hva som er mest gunstig å gjøre
Marketwatch
12.09.2023 kl 21:57 5879

Det er bare å ta imot utbyttet med glede, og så se på kursutviklingen etter det. Dersom aksjene selges før årsskiftet, motregnes tap mellom inngangsverdi (før utbytte) og salgssum (etter utbytte) mot skattepliktig utbytte, og skattemessig resultat blir dermed det samme.
Liso
13.09.2023 kl 23:37 5542

Det som er herlig med AMSC er at man her får et meget stort oppsidepotensiale med et svært godt sikkerhetsnett mot å tape penger.
msmekk
17.09.2023 kl 22:05 5075

Som jeg forstod det skulle Maximus ha ca 200 dager med arbeid i 2023, det gnager meg at den fremdeles ligger i havn og ikke hatt noen oppdrag som jeg har registrert. Blir dette som boreskipet til Ocean Yield som hele tiden snart kom i oppdrag men endte vel opp som spiker
Liso
17.09.2023 kl 22:09 5065

Hva er problemet ditt.? Båten er utleid og leien blir betalt.
Spurs8
22.09.2023 kl 18:01 4628

Noen som vet noe om salg av båter her?
Mr Ukjent
30.09.2023 kl 13:43 4181

Det skal stemmes over i et ekstraordinært møte. Personlig har jeg lagt inn min forhåndsstemme mot salg av fartøyene av de enkle grunn at jeg føler det blir litt som å slakte gåsa som legger gull egg.
Lamps8
30.09.2023 kl 18:51 4085

Deg om det, tar cash og nye gunstige bareboat-kontrakter hver dag.
Joystick
03.10.2023 kl 14:05 3762

Salg av tankflåten gikk gjennom på ekstraordinær generalforsamling idag.
Mr Ukjent
03.10.2023 kl 19:11 3569

Ja ja, Har nå vært en fin reise, og med inngang på 1,14 så forteller det litt om hvor lenge jeg har vært i selskapet :-)
Liso
03.10.2023 kl 20:44 3489

Det er nå vi går ombord for en ny stor reise!
kazynor
03.10.2023 kl 20:48 3474

"Bare" vært med siden rundt 16, så absolutt enig.
Store spørsmålet nå er vel når salget gjennomføres og når oppgjøret blir tatt. Alltids greit med noen 100k i utbetaling, men blir vel til å holde meg i firmaet videre og.
Spurs8
09.10.2023 kl 11:56 3042

Noen som kan forklare den plutselige oppgangen?