AMSC framover
AMSC har vært et trygt bet på gode og stabile utbytter. Hvordan tror dere den lave oljeprisen og dermed risikoen for for at amerikansk produksjon faller ut, kan påvirke AMSC? Og hvor sikker er OSG som motpart?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03
Du må logge inn for å svare
hill
20.12.2024 kl 23:22
224
Nøkkelfakta fra AMSC sin hjemmeside:
- Maritimt investeringsselskap etablert i 2005 og børsnotert på Oslo Børs under tickeren AMSC
- Aker ASA er største aksjonær med ~19 % av aksjene
- Eier i dag en betydelig aksjepost i Solstad Maritime Holding AS
- Betydelig utbyttekapasitet fra investering i Solstad Maritime Holding AS
Så her kan det bli myye utbytte i tiden fremover!
Llaalljj
30.10.2024 kl 16:19
759
Har de noen plan å betale ekstra utbytte i år?? eller det kun vanlig...i fjord vi fikk stor utbytte!!!
Joystick
16.05.2024 kl 08:47
1559
kazynor
05.05.2024 kl 11:31
1887
Så hva er egentlig AMSC's plan for fremtiden? Føler jeg ikke helt har oversikt på om de ønsker å være en investerings-selskap eller shipping-selskap.
Har hatt dem som en stor del av min shipping-portefølje siden 2020 og vært veldig fornøyd, men vet ikke helt om det er i den sektoren de hører hjemme lenger?
Har hatt dem som en stor del av min shipping-portefølje siden 2020 og vært veldig fornøyd, men vet ikke helt om det er i den sektoren de hører hjemme lenger?
Gikkk ut her på snitt rundt 24 i dag. Takker for fortjenesten og gikk over til AUSS der alle analytikere nå ser den største oppsiden i sjømat. Føles som en tryggere havn fremover.
JATO skrev Ned fra 0,12 usd ?
Ja, men du har fått med deg engangsutbytte på 26.19kr per aksje?
Redigert 23.10.2023 kl 21:49
Du må logge inn for å svare
"Fallet" er grunnet i utbytte på 26,19 n.kr. Så for de som følger med er det selvfølgelig oppgang
kazynor
23.10.2023 kl 18:46
5093
Burde ikke være grunn til at det faller, Q3 var jo gjennomført og "avregnet" før skipa ble solgt. Om noe så burde det justeres for Q4
aslemdal
23.10.2023 kl 18:11
5166
JATO skrev Ned fra 0,12 usd ?
Er vel ikke så dårlig, med tanke på at alle Jones Act skipene har blitt solgt..
Kan fort bli mer framover hvis de kjøper nye skip og når Soff genererer overskudd
Kan fort bli mer framover hvis de kjøper nye skip og når Soff genererer overskudd
0,05usd
Trøim og Sveaas kaster seg på og vil også være med i nye Solstad hvor AMSC alt har sikret seg over 18%.
Redigert 23.10.2023 kl 14:21
Du må logge inn for å svare
AMSC venter å få en eierandel på rundt 18,2 prosent i Solstad Newco.
I tillegg kan børsmeldingen fortelle oss ; AMSC's balance sheet will include about USD 60 million of cash in addition to the shares in Solstad NewCo and no external debt. AMSC's ambition is to continue to invest in the maritime space, seek attractive risk/reward.
Flotte greier dett - ikke rart at kursen skyter kraftig opp, men her er mye,mye mer å gå på
I tillegg kan børsmeldingen fortelle oss ; AMSC's balance sheet will include about USD 60 million of cash in addition to the shares in Solstad NewCo and no external debt. AMSC's ambition is to continue to invest in the maritime space, seek attractive risk/reward.
Flotte greier dett - ikke rart at kursen skyter kraftig opp, men her er mye,mye mer å gå på
Den jobber og styrer på. Og skal bidra med 30m i EBITDA om jeg husker riktig.
De skal beholde den, og så skal de bruke pengene de ikke betaler ut i utbytte til å skaffe flere båter og bygge seg opp igjen utenfor Jones Act markedet.
De skal beholde den, og så skal de bruke pengene de ikke betaler ut i utbytte til å skaffe flere båter og bygge seg opp igjen utenfor Jones Act markedet.
Atomvinter
19.10.2023 kl 14:49
6345
De har fortsatt en båt igjen, Normand Maximus. Noen som vet hva som vil skje med denne?
JATO
19.10.2023 kl 14:21
6381
Da er salget av båtene gått i boks 170 mill. usd blir utdelt som utbytte til aksjonærene så snart som praktiskt mulig som det står i melding.
DividendYield
09.10.2023 kl 22:17
7255
Dont shoot the messenger. Artikkelen er et par timer gammel. Men det er klart uten skip burde det ikke være noe særlig med gjeld.
Stor gjeld? Hvor har du vært de siste måneder? Har du fått med deg salget? Det er et helt annet og sterkt AMSC vi ser nå.
DividendYield
09.10.2023 kl 21:27
7328
https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/09/8042650/gjeldsslavene-pa-oslo-bors
Svært mye gjeld i AMSC i følge denne lista. Eneste shippingselskap i rød sone om en holder Solstad og DOF med sine skyhøye gjeld unna.
Svært mye gjeld i AMSC i følge denne lista. Eneste shippingselskap i rød sone om en holder Solstad og DOF med sine skyhøye gjeld unna.
Det kjøpet viser noe av potensialet vi ser i denne aksjen
desirata
09.10.2023 kl 12:28
7630
Spurs8 skrev Noen som kan forklare den plutselige oppgangen?
Ja det kan forklares med at det varte kun 1-et minutt.
Det kalles et blaff, liksom du står ute og det plutselig kommer et vindpust !
Det kalles et blaff, liksom du står ute og det plutselig kommer et vindpust !
kazynor
03.10.2023 kl 20:48
4059
"Bare" vært med siden rundt 16, så absolutt enig.
Store spørsmålet nå er vel når salget gjennomføres og når oppgjøret blir tatt. Alltids greit med noen 100k i utbetaling, men blir vel til å holde meg i firmaet videre og.
Store spørsmålet nå er vel når salget gjennomføres og når oppgjøret blir tatt. Alltids greit med noen 100k i utbetaling, men blir vel til å holde meg i firmaet videre og.
Det er nå vi går ombord for en ny stor reise!
Mr Ukjent
03.10.2023 kl 19:11
4153
kazynor skrev Ser nesten ut som at du var eneste
Ja ja, Har nå vært en fin reise, og med inngang på 1,14 så forteller det litt om hvor lenge jeg har vært i selskapet :-)
Joystick
03.10.2023 kl 14:05
4346
Salg av tankflåten gikk gjennom på ekstraordinær generalforsamling idag.
Mr Ukjent
30.09.2023 kl 13:43
4766
Spurs8 skrev Noen som vet noe om salg av båter her?
Det skal stemmes over i et ekstraordinært møte. Personlig har jeg lagt inn min forhåndsstemme mot salg av fartøyene av de enkle grunn at jeg føler det blir litt som å slakte gåsa som legger gull egg.
Spurs8
22.09.2023 kl 18:01
5212
Slettet brukerskrev Hva er problemet ditt.? Båten er utleid og leien blir betalt.
Noen som vet noe om salg av båter her?
Hva er problemet ditt.? Båten er utleid og leien blir betalt.
msmekk
17.09.2023 kl 22:05
5647
Som jeg forstod det skulle Maximus ha ca 200 dager med arbeid i 2023, det gnager meg at den fremdeles ligger i havn og ikke hatt noen oppdrag som jeg har registrert. Blir dette som boreskipet til Ocean Yield som hele tiden snart kom i oppdrag men endte vel opp som spiker
Det som er herlig med AMSC er at man her får et meget stort oppsidepotensiale med et svært godt sikkerhetsnett mot å tape penger.
Marketwatch
12.09.2023 kl 21:57
6391
Det er bare å ta imot utbyttet med glede, og så se på kursutviklingen etter det. Dersom aksjene selges før årsskiftet, motregnes tap mellom inngangsverdi (før utbytte) og salgssum (etter utbytte) mot skattepliktig utbytte, og skattemessig resultat blir dermed det samme.
kes85
12.09.2023 kl 21:02
6373
For oss som har AMSC aksjene inne på en aksjesparekonto så blir det heldigvis ikke noe stor skattemessig belastning. Har man derimot aksjene på en ordinær Aksje- og fondskonto så er det løpende beskatning av utbytte. Man får på en måte en stor ufrivillig skattemessig realisasjon her. Så noen må nok regne litt på hva som er mest gunstig å gjøre
Krossaren
12.09.2023 kl 20:24
6373
Da er det i hvert fall avklart at utbyttet som foreslås utbetalt etter salget IKKE blir kategorisert som "tilbakebetaling av tidligere innbetalt kapital" (fra innkalling til EGF i dag):
"The dividend will not be classified as repayment of paid in capital but treated as an ordinary dividend"
Det vil medføre ganske stor skattemessig belastning for de aksjonærene som eier aksjer privat, og selv må jeg nå regne på hva jeg bør gjøre.
"The dividend will not be classified as repayment of paid in capital but treated as an ordinary dividend"
Det vil medføre ganske stor skattemessig belastning for de aksjonærene som eier aksjer privat, og selv må jeg nå regne på hva jeg bør gjøre.
msmekk
11.09.2023 kl 10:50
6550
Det var nok nødvendigheten av å få redusere gjelden til Solstad som gav Amsc muligheten til å få kjøpe Maximus til denne ekstremt lave prisen, og ikke noen verdivurdering som du nevner. Skipet er nok verdt rundt 4 milliarder idag selv om Solstad har en rimelig gjenkjøpsavtale som sannsynligvis aldri vil bli effektuert fordi Solstad vil ha anstrengt økonomi så langt en kan se. Sannsynligheten er nok større for Solstad å selge flere skip til Amsc for tilbakeleie på lange bareboat kontrakter
Om en legger seg i den lave skåren for Maximus og sier en pris på 2 milliard delt på antall aksjer så tilsvarer det kurs på 27.38 etter utbytter fr salget er betalt.
Om en legger seg i den lave skåren for Maximus og sier en pris på 2 milliard delt på antall aksjer så tilsvarer det kurs på 27.38 etter utbytter fr salget er betalt.
JALLA
11.09.2023 kl 08:42
6509
Over tid og iløpet av 24 vil det bli bra tror jeg, men først må de få avklart salget av Jones Act flåten og så må de komme med en strategi på hvordan de skal øke leie inntektene fremover eventuelt: ved kjøp fra Solastad med lease back som de gjør med Maximus. De har over 300mill i året i leieinntekter og Solstad har en klausul om å kjøpe skipet tilbake i 2027 tror jeg det var på USD125. Tilsvarende hva AMSC betalte for skipet. Det er ok det så lenge leien er som den er.
Tror nok at AMSC overtar flere båter fra Solstad på lik linje med Maximus. noe som kan gi meget bra avkastning fremover for aksjonærene. Men først må salget avklares og penger på konto.
Tror nok at AMSC overtar flere båter fra Solstad på lik linje med Maximus. noe som kan gi meget bra avkastning fremover for aksjonærene. Men først må salget avklares og penger på konto.
Redigert 11.09.2023 kl 08:44
Du må logge inn for å svare
LV-Invest
11.09.2023 kl 08:34
6166
Hva Normand Maximus kostet ny i 2016, eller hva et nybygg vil koste i dag er ikke relevant. For ett år siden ble Maximus kjøpt av AMSC fra kreditorene(bankene) for §154 millioner. Vil tru bankene hadde innhentet verdivurdering, før de solgte båten til AMSC. Legg til 10% i tenkt økt verdi siste år, multiplisert med $ kurs 10,60, lander vi på 1795 MNOK. Fortsatt ikke halveis til 4000MNOK (4 milliarder).
msmekk
10.09.2023 kl 22:02
6246
I 2016 kostet den 3,5 milliard levert fra Vard, hva tror du de koster å bygge lignende båt idag?
LV-Invest
10.09.2023 kl 20:10
6212
Skipsverdi på minst 4 milliard. Hvordan får du det til, når de sitter igjen med kun Maximus?
hill
10.09.2023 kl 16:54
6275
"Tror Amsc blir Norges beste utbytte aksje fremover sammen med Bulk og Tank"
Når vi ser på kursutviklingen til AMSC, etter meldingen om salg av tankflåten, samt kjempeutbetaling av utbytte,
går kursen, som ventet, kraftig opp, for så senere å falle tilbake til til kurs-området før salgsmeldingen kom.
Kan denne kursutviklingen være grunnet usikkerheter relatert til salgs-meldingen?
- En ting er rimelig sikker, at aksje-kursen vil falle tilsvarende utbetalingen av utbytte (NOK 25,10), eller muligens mer?
- Hvordan blir fremtidige utbytte-muligheter, med kun ett fartøy i beholdningen?
- Hvor lang tid kan det ta, før det kommer melding, som kan være med å hjelpe kursen oppover igjen?
Med så mye usikkerhet pr. dags dato, kan det se utrygt ut, å øke beholdningen nå, før fremtidige meldinger foreligger -
selv om et stort utbytte gjør det meget fristende - -
Men, hvordan blir kursutviklingen i tiden etter? Det er et stort spørsmål!
Her bør vi ikke hause for mye, med kun tro og synsing angående den fremtidige utviklingen - -
Når vi ser på kursutviklingen til AMSC, etter meldingen om salg av tankflåten, samt kjempeutbetaling av utbytte,
går kursen, som ventet, kraftig opp, for så senere å falle tilbake til til kurs-området før salgsmeldingen kom.
Kan denne kursutviklingen være grunnet usikkerheter relatert til salgs-meldingen?
- En ting er rimelig sikker, at aksje-kursen vil falle tilsvarende utbetalingen av utbytte (NOK 25,10), eller muligens mer?
- Hvordan blir fremtidige utbytte-muligheter, med kun ett fartøy i beholdningen?
- Hvor lang tid kan det ta, før det kommer melding, som kan være med å hjelpe kursen oppover igjen?
Med så mye usikkerhet pr. dags dato, kan det se utrygt ut, å øke beholdningen nå, før fremtidige meldinger foreligger -
selv om et stort utbytte gjør det meget fristende - -
Men, hvordan blir kursutviklingen i tiden etter? Det er et stort spørsmål!
Her bør vi ikke hause for mye, med kun tro og synsing angående den fremtidige utviklingen - -