AMSC framover

lynx
AMSC 12.03.2020 kl 16:08 42947

AMSC har vært et trygt bet på gode og stabile utbytter. Hvordan tror dere den lave oljeprisen og dermed risikoen for for at amerikansk produksjon faller ut, kan påvirke AMSC? Og hvor sikker er OSG som motpart?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
hill
20.12.2024 kl 23:22 224


Nøkkelfakta fra AMSC sin hjemmeside:

- Maritimt investeringsselskap etablert i 2005 og børsnotert på Oslo Børs under tickeren AMSC
- Aker ASA er største aksjonær med ~19 % av aksjene
- Eier i dag en betydelig aksjepost i Solstad Maritime Holding AS
- Betydelig utbyttekapasitet fra investering i Solstad Maritime Holding AS

Så her kan det bli myye utbytte i tiden fremover!
Llaalljj
30.10.2024 kl 16:19 759

Har de noen plan å betale ekstra utbytte i år?? eller det kun vanlig...i fjord vi fikk stor utbytte!!!
kazynor
05.05.2024 kl 11:31 1887

Så hva er egentlig AMSC's plan for fremtiden? Føler jeg ikke helt har oversikt på om de ønsker å være en investerings-selskap eller shipping-selskap.
Har hatt dem som en stor del av min shipping-portefølje siden 2020 og vært veldig fornøyd, men vet ikke helt om det er i den sektoren de hører hjemme lenger?
Slettet bruker
24.10.2023 kl 13:04 4482

Gikkk ut her på snitt rundt 24 i dag. Takker for fortjenesten og gikk over til AUSS der alle analytikere nå ser den største oppsiden i sjømat. Føles som en tryggere havn fremover.
Slettet bruker
23.10.2023 kl 21:49 4856

Ja, men du har fått med deg engangsutbytte på 26.19kr per aksje?
Redigert 23.10.2023 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2023 kl 20:06 4988

"Fallet" er grunnet i utbytte på 26,19 n.kr. Så for de som følger med er det selvfølgelig oppgang
kazynor
23.10.2023 kl 18:46 5093

Burde ikke være grunn til at det faller, Q3 var jo gjennomført og "avregnet" før skipa ble solgt. Om noe så burde det justeres for Q4
aslemdal
23.10.2023 kl 18:11 5166

Er vel ikke så dårlig, med tanke på at alle Jones Act skipene har blitt solgt..
Kan fort bli mer framover hvis de kjøper nye skip og når Soff genererer overskudd
JATO
23.10.2023 kl 17:58 5202

Slettet bruker skrev 0,05usd
Ned fra 0,12 usd ?
JATO
23.10.2023 kl 16:30 5350

Hvor mye vil utbytte for 3kvartal ligge på i Amsc ? Noen formening ?
JATO
23.10.2023 kl 16:30 5351

Hvor mye vil utbytte for 3kvartal ligge på i Amsc ? Noen formening ?
Slettet bruker
23.10.2023 kl 14:09 5516

Trøim og Sveaas kaster seg på og vil også være med i nye Solstad hvor AMSC alt har sikret seg over 18%.
Redigert 23.10.2023 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2023 kl 11:04 5725

AMSC venter å få en eierandel på rundt 18,2 prosent i Solstad Newco.
I tillegg kan børsmeldingen fortelle oss ; AMSC's balance sheet will include about USD 60 million of cash in addition to the shares in Solstad NewCo and no external debt. AMSC's ambition is to continue to invest in the maritime space, seek attractive risk/reward.
Flotte greier dett - ikke rart at kursen skyter kraftig opp, men her er mye,mye mer å gå på
Slettet bruker
19.10.2023 kl 14:58 6324

Den jobber og styrer på. Og skal bidra med 30m i EBITDA om jeg husker riktig.
De skal beholde den, og så skal de bruke pengene de ikke betaler ut i utbytte til å skaffe flere båter og bygge seg opp igjen utenfor Jones Act markedet.
Atomvinter
19.10.2023 kl 14:49 6345

De har fortsatt en båt igjen, Normand Maximus. Noen som vet hva som vil skje med denne?
JATO
19.10.2023 kl 14:21 6381

Da er salget av båtene gått i boks 170 mill. usd blir utdelt som utbytte til aksjonærene så snart som praktiskt mulig som det står i melding.
Slettet bruker
12.10.2023 kl 11:01 6930

Følg med nå ! Stiger bratt !
DividendYield
09.10.2023 kl 22:17 7255

Dont shoot the messenger. Artikkelen er et par timer gammel. Men det er klart uten skip burde det ikke være noe særlig med gjeld.
Slettet bruker
09.10.2023 kl 22:02 7289

Stor gjeld? Hvor har du vært de siste måneder? Har du fått med deg salget? Det er et helt annet og sterkt AMSC vi ser nå.
DividendYield
09.10.2023 kl 21:27 7328

https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/09/8042650/gjeldsslavene-pa-oslo-bors

Svært mye gjeld i AMSC i følge denne lista. Eneste shippingselskap i rød sone om en holder Solstad og DOF med sine skyhøye gjeld unna.
Slettet bruker
09.10.2023 kl 18:36 7440

Det kjøpet viser noe av potensialet vi ser i denne aksjen
desirata
09.10.2023 kl 12:28 7630

Ja det kan forklares med at det varte kun 1-et minutt.

Det kalles et blaff, liksom du står ute og det plutselig kommer et vindpust !
Spurs8
09.10.2023 kl 11:56 3628

Noen som kan forklare den plutselige oppgangen?
kazynor
03.10.2023 kl 20:48 4059

"Bare" vært med siden rundt 16, så absolutt enig.
Store spørsmålet nå er vel når salget gjennomføres og når oppgjøret blir tatt. Alltids greit med noen 100k i utbetaling, men blir vel til å holde meg i firmaet videre og.
Slettet bruker
03.10.2023 kl 20:44 4074

Det er nå vi går ombord for en ny stor reise!
Mr Ukjent
03.10.2023 kl 19:11 4153

Ja ja, Har nå vært en fin reise, og med inngang på 1,14 så forteller det litt om hvor lenge jeg har vært i selskapet :-)
Joystick
03.10.2023 kl 14:05 4346

Salg av tankflåten gikk gjennom på ekstraordinær generalforsamling idag.
Lamps8
30.09.2023 kl 18:51 4669

Deg om det, tar cash og nye gunstige bareboat-kontrakter hver dag.
Mr Ukjent
30.09.2023 kl 13:43 4766

Det skal stemmes over i et ekstraordinært møte. Personlig har jeg lagt inn min forhåndsstemme mot salg av fartøyene av de enkle grunn at jeg føler det blir litt som å slakte gåsa som legger gull egg.
Spurs8
22.09.2023 kl 18:01 5212

Noen som vet noe om salg av båter her?
Slettet bruker
17.09.2023 kl 22:09 5649

Hva er problemet ditt.? Båten er utleid og leien blir betalt.
msmekk
17.09.2023 kl 22:05 5647

Som jeg forstod det skulle Maximus ha ca 200 dager med arbeid i 2023, det gnager meg at den fremdeles ligger i havn og ikke hatt noen oppdrag som jeg har registrert. Blir dette som boreskipet til Ocean Yield som hele tiden snart kom i oppdrag men endte vel opp som spiker
Slettet bruker
13.09.2023 kl 23:37 6114

Det som er herlig med AMSC er at man her får et meget stort oppsidepotensiale med et svært godt sikkerhetsnett mot å tape penger.
Marketwatch
12.09.2023 kl 21:57 6391

Det er bare å ta imot utbyttet med glede, og så se på kursutviklingen etter det. Dersom aksjene selges før årsskiftet, motregnes tap mellom inngangsverdi (før utbytte) og salgssum (etter utbytte) mot skattepliktig utbytte, og skattemessig resultat blir dermed det samme.
kes85
12.09.2023 kl 21:02 6373

For oss som har AMSC aksjene inne på en aksjesparekonto så blir det heldigvis ikke noe stor skattemessig belastning. Har man derimot aksjene på en ordinær Aksje- og fondskonto så er det løpende beskatning av utbytte. Man får på en måte en stor ufrivillig skattemessig realisasjon her. Så noen må nok regne litt på hva som er mest gunstig å gjøre
Krossaren
12.09.2023 kl 20:24 6373

Da er det i hvert fall avklart at utbyttet som foreslås utbetalt etter salget IKKE blir kategorisert som "tilbakebetaling av tidligere innbetalt kapital" (fra innkalling til EGF i dag):

"The dividend will not be classified as repayment of paid in capital but treated as an ordinary dividend"

Det vil medføre ganske stor skattemessig belastning for de aksjonærene som eier aksjer privat, og selv må jeg nå regne på hva jeg bør gjøre.
msmekk
11.09.2023 kl 10:50 6550

Det var nok nødvendigheten av å få redusere gjelden til Solstad som gav Amsc muligheten til å få kjøpe Maximus til denne ekstremt lave prisen, og ikke noen verdivurdering som du nevner. Skipet er nok verdt rundt 4 milliarder idag selv om Solstad har en rimelig gjenkjøpsavtale som sannsynligvis aldri vil bli effektuert fordi Solstad vil ha anstrengt økonomi så langt en kan se. Sannsynligheten er nok større for Solstad å selge flere skip til Amsc for tilbakeleie på lange bareboat kontrakter
Om en legger seg i den lave skåren for Maximus og sier en pris på 2 milliard delt på antall aksjer så tilsvarer det kurs på 27.38 etter utbytter fr salget er betalt.
JALLA
11.09.2023 kl 08:42 6509

Over tid og iløpet av 24 vil det bli bra tror jeg, men først må de få avklart salget av Jones Act flåten og så må de komme med en strategi på hvordan de skal øke leie inntektene fremover eventuelt: ved kjøp fra Solastad med lease back som de gjør med Maximus. De har over 300mill i året i leieinntekter og Solstad har en klausul om å kjøpe skipet tilbake i 2027 tror jeg det var på USD125. Tilsvarende hva AMSC betalte for skipet. Det er ok det så lenge leien er som den er.
Tror nok at AMSC overtar flere båter fra Solstad på lik linje med Maximus. noe som kan gi meget bra avkastning fremover for aksjonærene. Men først må salget avklares og penger på konto.
Redigert 11.09.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
LV-Invest
11.09.2023 kl 08:34 6166

Hva Normand Maximus kostet ny i 2016, eller hva et nybygg vil koste i dag er ikke relevant. For ett år siden ble Maximus kjøpt av AMSC fra kreditorene(bankene) for §154 millioner. Vil tru bankene hadde innhentet verdivurdering, før de solgte båten til AMSC. Legg til 10% i tenkt økt verdi siste år, multiplisert med $ kurs 10,60, lander vi på 1795 MNOK. Fortsatt ikke halveis til 4000MNOK (4 milliarder).
msmekk
10.09.2023 kl 22:02 6246

I 2016 kostet den 3,5 milliard levert fra Vard, hva tror du de koster å bygge lignende båt idag?
LV-Invest
10.09.2023 kl 20:10 6212

Skipsverdi på minst 4 milliard. Hvordan får du det til, når de sitter igjen med kun Maximus?
msmekk
10.09.2023 kl 19:07 6219

Tror AMSC buller seg selv med en skipsverdi på minst 4 milliard
hill
10.09.2023 kl 16:54 6275

"Tror Amsc blir Norges beste utbytte aksje fremover sammen med Bulk og Tank"

Når vi ser på kursutviklingen til AMSC, etter meldingen om salg av tankflåten, samt kjempeutbetaling av utbytte,
går kursen, som ventet, kraftig opp, for så senere å falle tilbake til til kurs-området før salgsmeldingen kom.
Kan denne kursutviklingen være grunnet usikkerheter relatert til salgs-meldingen?

- En ting er rimelig sikker, at aksje-kursen vil falle tilsvarende utbetalingen av utbytte (NOK 25,10), eller muligens mer?
- Hvordan blir fremtidige utbytte-muligheter, med kun ett fartøy i beholdningen?
- Hvor lang tid kan det ta, før det kommer melding, som kan være med å hjelpe kursen oppover igjen?

Med så mye usikkerhet pr. dags dato, kan det se utrygt ut, å øke beholdningen nå, før fremtidige meldinger foreligger -
selv om et stort utbytte gjør det meget fristende - -
Men, hvordan blir kursutviklingen i tiden etter? Det er et stort spørsmål!

Her bør vi ikke hause for mye, med kun tro og synsing angående den fremtidige utviklingen - -