Nye tiltag - NAS suspenderer mere end 4000 flyvninger og fyrer

Slettet bruker
NAS 12.03.2020 kl 17:42 8880

Jeps - "fulde fly"...


Norwegian to suspend more than 4000 flights and implement layoffs
Norwegian - Mar 12, 2020 16:36 GMT

Following the U.S. ban on travel from most of Europe and the escalating coronavirus situation, Norwegian has decided to ground 40 percent of its long-haul fleet and cancel up to 25 percent of its short-haul flights until the end of May. The changes apply to the company’s entire route network.

Jacob Schram, CEO of Norwegian said: “This is an unprecedented situation and our main priority continues to be the care and safety of our customers and colleagues. The new restrictions imposed further pressure on an already difficult situation. We urge international governments to act now to ensure that the aviation industry can protect jobs and continue to be a vital part of the global economic recovery.”

40 percent of long-haul capacity to be cancelled
From March 13th to March 29th, we will cancel the majority of our long-haul flights to the U.S. from Amsterdam, Madrid, Oslo, Stockholm, Barcelona and Paris.

From March 13th to the end of May, all flights between Rome and the U.S. will be cancelled.

From March 29th until the end of April, all flights from Paris, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Athens and Oslo to the U.S. will be cancelled.

All routes between London Gatwick and the U.S. will continue to operate as normal. Our goal is to reroute as many of our customers as possible through London during this difficult period.

The short-haul network heavily impacted
Norwegian will also cancel a large share of its domestic flights in Norway and flights within Scandinavia, such as Oslo-Copenhagen and Oslo-Stockholm. Flights to Italy will also be cancelled. Domestic and intra-Scandinavian flights will be combined to re-protect our customers.

Customers booked to travel on affected flights will be contacted to discuss their options including rebooking onto a flight at a later date. Due to a high number of enquires we encourage all customers to check our website www.norwegian.com/updates for the latest travel advice. If your travels are past April 15th, 2020, please refrain from contacting our Customer Care team at this time.

LayoffsDuring a pandemic it is Norwegian’s policy to prioritize and safeguard the health and well-being of employees while ensuring Norwegian's ability to maintain essential operations and continue providing services to our customers.

Due to the extraordinary market situation as a result of the coronavirus, and thus a dramatic drop in customers and subsequent production decline, we must look at all possible measures to reduce costs. This unfortunately also includes temporary layoffs of up to 50 percent of our employees and the number may increase. All departments will be affected by the temporary layoffs.

We have initiated, in consultation with the unions, a discussion and mapping process and will then return with leave notices to affected departments, stations and employees.
Redigert 21.01.2021 kl 03:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.03.2020 kl 21:00 3527

Selskapet vil få likvider fra staten, Boeing, og JV. Hvor mye de trenger og hvor mye de får vi kanskje vite etterhvert.
ToffeeMan
12.03.2020 kl 21:12 3474

Nettopp! Dette skal Norwegian klare! Men bud ligger nok også på bordet...
fattigstakkar
12.03.2020 kl 21:14 3472

Det kommer jo helt an på hva regjeringen kommer opp med i morgen. På Dagsnytt 18 ble det opplyst at ESA hadde sagt at de ville være fleksible med unntak i denne situasjonen slik at flyselskap vil kunne få billige lån fra staten. En slik melding vil doble kursen på minutten.
deltaker
12.03.2020 kl 21:22 3447

Poenget er at ingen vil overta 60 mrd i gjeld i dagens marked. Utsiktene for luftfart er blitt betydelig dårligere nå. Derfor behov for en omfattende gjeldsssanering først, som jeg har skrevet mange ganger her. Hvor mye? Vanskelig å si, men kanskje 30-50%, som ikke er urimelig, gitt at gjelden nå trades til 30% av pålydende. Jeg gjentar; beste løsning for Norwegian (og Erna) er at staten kjøper opp gjelden i NAS, bidrar med kriselikviditet, reduserer kraftig på antall ruter, kvitter seg med fly og bestilte fly, skifter ut inkompetent styre og ledelse, setter muskler bak forhandlingene med Boeing og deretter smører seg med tålmodighet. IAG og LH vil aldri overta NAS nå. Hvem ønsker å overta flere fly og ruter i en situasjon der alt står? De må jo tross alt konsolidere NAS i regnskapet sitt, dersom de overtar aksjemajoriteten.
TomW
12.03.2020 kl 21:28 3461

Du får melde deg for tjeneste til styret i morgen :)
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:30 3462

Hvorfor i helvete skal skattebetalerne svi fordi NAS har vært et søppelfirma i ÅREVIS og nå endelig får dere tenna sparket inn (som fortjent)? Dette er børsen og det er stusslig å sutre til staten når blodtåka ligger tjukk i markedet.

Det blir total utvanning. Egenkapitalen er tapt og de må ordne 6-10mrd og starte på nytt.
deltaker
12.03.2020 kl 21:31 3469

Jeg tror ikke de taper 3 mrd i måneden, men det kan godt hende at tapene blir bortimot 1 mrd i måneden. Inntektene har så godt som forsvunnet. De har normalt 4 mrd i kostnader i måneden. Da er det ganske realistisk at de kan tape 1 mrd i måneden, litt avhengig av hvor stort inntektsborfallet er. Jeg legger til grunn en halvering av inntektene (som trolig er for snillt estimat). Renter, avskrivninger, leie, ansatte, admin osv osv skal selvsagt fortsatt betales, selv om de sparer penger på drivstoff og permiterte ansatte.
deltaker
12.03.2020 kl 21:34 3492

Tro det eller ei, men jeg jobbet sammen med JS i sin tid. Noe annet vi har til felles er at jeg også har vært med på en milliardkonkurs en gang. Det var tilbake i 2008, da jeg var finansdirektør i et større, børsnotert selskap i utlandet som gikk konkurs. Verdier for ca 6 mrd kroner gikk tapt i løpet av få måneder, så jeg vet hva de har i vente om dette havner i skifteretten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:35 3486

Lufter bare noen tanker her.

Men mer realistisk sett, ettersom dette problemet faktisk ikke bare gjelder NAS, men hele verden - Så vil bankene i sin egeninterresse heller tilby avdragsfrihet gjennom krisen enn å la NAS gå konkurs. Hvis ikke alle tenker helthetlig så ender vi opp med ekte depresjon her.

Ser heller ikke for meg at en Høyreregjering øker offentlig eierskap. Men å få gjennomslag hos egne og andre, samt tilgivelse for å tilføre kapital til næringen for å berge arbeidsplasser tenker jeg er mer aktuelt og reelt.



Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 21:36 3482

Søppelfirma - Ja! Men bidratt til lave flypriser og et spennende rutenett som de fleste nordmenn har nytt godt av? Også ja. Jeg sier ikke at man på død og liv skal redde aksjonærene, men man må finne en løsning som sikrer videre drift - søppelfirma eller ei.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 21:38 3465

Ingen god dag for selskaper som heter Norwegian. Ser at Norwegian Cruise Line er ned med 18%. De trades nå på 9 USD; mens de kort tid tilbake var på over 60! Ser også at Boing trades på 154. De var på 360 for ikke lenge siden. Kan det utenkelige skje - at også Boeing havner i trøbbel etterhvert?
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:40 3455

10.000 navere er gratis da eller?

Billigste løsning er å redde selskapet. Ellers får skattebetalere virkelig svi gjennom en hinsides trygderegning, tapt infrastruktur og tapt mulighet for tilbakebetaling av lån ved at selskapet overlever. I tillegg til skatteinntekter som genereres. Tenk helthetlig
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 21:42 3441

Enig. Kanskje de kommer opp med et krisefond som både kan gå inn med EK og lån? Det ville vært perfekt nå. Da kan staten tegne seg for nye aksjer i en rettet emisjon og samtidig gå inn med kriselikviditet. Tror ikke aksjonærene kan forvente allverden, men er ERna smart, sørger hun for at de ikke raderes helt bort, men får noe igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:43 3438

Denne forklaringen virker mer fornuftig. Takk for det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
12.03.2020 kl 21:43 3437

Vi tror deg.

Ellers, hvordan går det i XXL?

Sjelden vi får høre en ekte finansdirektør, i et terminert utenlands konsern, uttaler seg så fritt blant et fora av sauer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:43 3434


Rentekostnader av 30 mrd. i gjeld som må bæres av 50 % drift.

Tror heller ikke resterende 50 % drift har fullt belegg. De klarer heller ikke kutte alle faste kostnader med 50% ei heller redusere kostnadene raskt nok.

Regner med de har en del forpliktelser i faste avtaler som landingsavgifter etc. De får ikke engang bestilt hotellrom uten forhåndsbetaling.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 21:44 3424

gleder meg som unge til å høre hva hun har å si i morgen!
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 21:47 3408

Elendig. Jeg har fortsatt aksjene og har tapt 50%. Nå var det heldgivis en bitteliten investering (ca 50,000 kr), så jeg har tapt 25,000 der. Vurderte å selge da det begynte å falle, men minnet meg selv på at jeg hadde kjøpt aksjene i et langsiktig perspektiv, fordi jeg har tro på Hugo Maurstad (som jeg også kjenner godt). Vi får se - jeg tror jo at folk vil fortsette å drive sport i Norge, men om konseptet deres er liv laga gjenstår å se. Det eneste jeg vet er at Maurstad er den skarpeste fyren jeg har truffet, og jeg tviler på at Altor hadde giddet å gå inn med mindre det var noen intelligente tanker bak det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.03.2020 kl 21:52 3394

Det er jo en enorm innsparing at halvparten av de ansatte permitteres. Staten tar vel kostnadene i det som normalt er arbeidsgiverperioden også.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
12.03.2020 kl 21:54 3385

Ja, selv møtte jeg en del fra Enitel.

De var særs skarpe og ikke minst veltalende, både aksjonærer og ledelse.

Men det er historikk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
undrende
12.03.2020 kl 21:56 3372

Ja, det blir sikkert helt bra når den har gått konkurs også, ikke sant...
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.03.2020 kl 21:57 3366

Det at regjeringen påførte luftfarten ekstra problemer med krisetiltakene i dag gjør at de er forpliktet til å løse utfordringene. både Støre og Solberg sier nå på debatten at luftfaren skal reddes på samme måte som de reddet bankene på 90-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 21:59 3345

De gjør det eneste riktige i denne situasjonen. Også for å legge press på regjeringen slik at den kommer med noe substansielt i morgen. Det eneste jeg er litt nervøs for er alle de dustene i departementet som alltid skal være såååå korrekte i forhold til EØS-reglene, når de fleste andre land bare gir en stor F. Vi har en våpenkasse på 10.000 mrd kroner, og da bør vi kunne bruke noen milliarder på å redde et selskap som så og si alle nordmenn benytter seg av i en ekstraordinær krisesituajon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 22:02 3333

Forøvrig. Close i USA: Dow ned med 10% til tross for at Fed offentliggjore 1,5 trillioner (billioner på norsk) i friske midler. Det er det største fallet siden Black Friday. Viser alvoret i situasjonen. Begynner gradvis å lukte at dette kan ende i en finanskrise. Gull har sunket i dag, men begynner å bli på tide å kjøpe gull, da helikopter-pengene snart vil sitte løst.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.03.2020 kl 22:22 3255

Skal man lete etter noe positivt, så var USA nesten like mye ned da OSE stengte. Tror ikke markedet hadde forventet at det skulle komme en rekyl i USA i dag. Det var nok heller frykt for at det skulle falle enda videre. Men hadde gjort seg med grønne futures i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.03.2020 kl 22:22 3249

60 milliarder i gjeld? Deler av dette er leasingavtaler, og så har de lån på fly. Frem til mars har det vært manko på fly i markedet. Det er ingen grunn til at etterspørselen etter flyreiser vil være vesentlig lavere når denne krisen er over. Da trenger flyselskap fly, og fly koster.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2020 kl 22:44 3171

Snodig at kapitalister blir kommunister når det butter imot.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
I-oil
12.03.2020 kl 23:15 3064

Mye usikkerhet selvfølgelig nå om dagen, og alle må ta egne valg og vurderinger. Mine vurderinger for NAS er:
- for mye usikkerhet for trading
- sannsynlighet for emisjon på kurs mellom 0,50 - 1,00 er meget høy
- trenger statlig stønad for å overleve (og får muligens det)
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
12.03.2020 kl 23:29 3024

Interessant. Jeg snakket i dag med en av Norges fremste økonomer. Han og flere andre spekulerer i at dette kan føre til et langvarig og permanent skift- At videokonferanser og remote work blir vanligere, at folk generelt legger om reisevaner av frykt for nye sykdommer, at viruset blir hengende igjen osv. Nå tror ikke jeg det. Men jeg tror det vil ta minst 1-2 år før vi er på normalen, og i mellomtiden vil det være overskudd på flykapasitet. Uansett - NAS dager vil være talte lenge før det, så dette er en diskusjon mer egnet for andre selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.03.2020 kl 23:33 3012

Har hørt på Dagsnytt 18, hvor NRKs økonomi medarbeider/journalist hevdet å ha snakket med en kontakt i ESA. Som en annen skribent har nevnt, så skal de være villig til vise fleksibilitet i en så prekær sitasjon som denne. Som kjent er subsidierte lån fra stat til bedrifter i utgangspunktet ikke tillat innen EØS samarbeidet. Så ble det også spekulert om Staten kan kjøpe seg inn i NAS kombinert med å tilby likviditet. Tja, det ville jo vært litt drastisk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 00:25 2933

er mer tilhenger av en blanding, enn det å velge enten eller. ikke snodig i det hele tatt. salty.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 00:27 2928

Arbeidsreiser er livsgrunnlaget ti SAS. Feriereiser for NAS. Kanskje SAS ryker før NAS. Nordmenn kommer i alle fall ikke til å slutte å reise på ferie !
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
deltaker
13.03.2020 kl 01:24 2846

Nei, men de vil i økende grad kjøre Teslaen til Europa eller ta ferie i Norge enn å fly - i alle fall for en relativt lang periode.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
hstray
13.03.2020 kl 01:28 2833

Er ingen flyselskaper i Norge som overlever Corona desverre uten krisehjelp. Så kan norsk myndigheter vurdere om man skal ha ett norsk flyselskap med hovedkontor og administrasjon, service funksjoner og tusentalls ansatte i Norge som betaler skatter eller et Ryanair med minimalt med ansatte i Norge med minimalt med skattebelastning. Det er nemlig alternativtet.
Nas bør omgående etter denne krisen iverksette, forsette arbeidet med å selge ute fly, flytte fly til JV samt vurdere kansellering av en stor del av 737 max bestillingen. Fjeldsgraden må ned. Jeg vurdere hjelp fra myndigheter samt å få utbetalt kompensasjon fra Boeing som avgjørende i denne fasen. Boeing mister en ordrer på 40-50 milliarder visst Nas går konkurs. Bo som vil mest sannsynlig termineres hele max bestillingen. Ønsker Boeing det? Jeg jeg tror nei.
Boeing maxet hele lånet sitt idag. Jeg tror cash er på vei til flyselskap som sliter nå
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2020 kl 07:04 2670

Totalt urimelig at dårlig forretningsdrift skal belønnes med offentlig hjelp. Det er ikke verre enn å konke NAS og begynne på nytt. Konvertere 10% av gjelda til egenkapital og fly som før.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
FunTrade
13.03.2020 kl 07:20 2625

Helt enig.

Offentlig hjelp må være generell og for alle flyselskapene, hvis ikke blir den konkurransevridende og i brudd med EØS-regelverket.

Aksjonærenes interesser kommer nok i siste rekke, og hvis det skjer som vanligvis skjer, så utvannes de kraftig. En ser jo tydelig også på prisingen av obligasjonsgjelden at heller ikke obligasjonseierne regner med å komme i nærheten av helskinnet gjennom dette.

Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
13.03.2020 kl 07:23 2616

De fleste her inne snakker jo som om det de sier er SANNHETEN... fasinerende egentlig.

NAS konk, NAS vil få gigantisk erstattning, NAS vil kanselere hele ordren og redusere gjelden til et minimum.

Alt er bare ren gjetting og i tråd med hvilken posisjon du har.

Det vi vet er at det kommer en krisepakke fra staten og at dermed staten ikke lar NAS gå konkurs.

Min gjetting er at inngang på 7.5kr kommer til å vise seg å være en god investering.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.03.2020 kl 07:41 2566

Enkelt og greit. Staten tar over 60 mrd i gjeld. Dette er stort sett sikret i fly og kommende bestillinger. I tillegg fjernes landings-og avgangsavgiften/ CO2- avgiften.
Vips har Norge et flyselskap med internasjonal kraft!
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.03.2020 kl 07:51 2525

Toffeman

Det er ikke slik at staten gir børt milliarder av kroner, de kommer først og fremst med lettelser.
Tror også Norwegian muligens de kan få hjelp til å refinansiere gjeld slik at rentekostnaden blir lettere å bære.
Dette er full krise, kanskje i mange måneder i værste fall.
Så vi får bare håpe at selskapet kommer bedre ut av denne vanskelige situasjonen på lang sikt.
Tror det blir emisjon, slik jeg ser det er det eneste fornuftige løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.03.2020 kl 08:02 2488

Ikke snakk om å gi bort, men overta og gi gode betingelser. Forresten må alle flyavgiftene fra Trondheim og nordover bort. Det blir det turisme og god distriktspolitikk av!
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare