E-tjenesten mener Per Sandberg må trekke seg

bravi
08.08.2018 kl 21:32 4180

Lurer på hvem som har jaget tidigere sjef for E-tjenesten Granhaugen ut i media for å si at Sandberg må trekke seg fra regjeringen? Tror E-tjenesten står seg bedre på å holde en lav profil og ikke kritisere andre.

Når det gjelder hacking av Sandbergs mobiltelefon kan Iran like godt gjøre det i Norge som i Iran. Tror ikke E-tjenesten er helt oppdatert, tjenesten ble avslørt med at de bruker steinalder metoder i Snorre Berg saken, han sitter fremdeles i cella i Moskva. For sammenligning har vi ikke hørt om noen i E-tjenesten som har fått sparken eller tatt ansvar og gått av for den tabben.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2018 kl 21:39 4163

Klart Per S må ta sin hatt og gå snarest. Det er ikke lov å være så naiv selv om en 30 år yngre ung dame har tatt helt kontroll over hans «vurderingsevne». Og hva med alle reiser til Kina og Russland, har han begått blemmer på de turene også.

Per S sin Iran-gate kan enkelt oppsummeres slik
1) Det er selvsagt mulig at en 28 årig vakker kvinne skal falle for en 30 år eldre mann, som ikke er spesielt rik, men det er sjelden det skjer.

2) Det er mulig at en muslimsk kvinne vil bli sammen med en "kristen" mann, men det forekommer ikke så ofte.

3) Det er noe suspekt at en tidligere asylsøker som flyktet pga risiko for tvangsgifte skal returnere til hjemlandet, og møte sin familie.

4) Det høres lite troverdig ut at samme familie synes det er greit at hun har med seg sin kjæreste, som er separert fra sin kone. I noen familier vil dette være uproblematisk, men sannsynligvis ikke hos en familie som ønsker å tvangsgifte sin datter i tidlige tenår.

5) Hun flyktet fra Iran da hun var "liten", men er likevel "dus" med rikets maktelite. Dette kan skje mot alle odds, men sannsynligheten er liten.

6) Iran har strenge innreiseregler. hvordan gikk det til at man i siste liten klarte å få til dette, all den tid det omhandlet en kvinne som tidligere har "flyktet" fra riket?

Alt dette kan enkeltvis "forklares" på en noenlunde troverdig måte, om man legger godviljen til. Derimot stinker det storveis når alle punktene er tilfelle i saken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2018 kl 22:00 4121

Vi kan vel legge til at den muslimske kvinnen har prøvd å komme i kontakt med Sandberg for et par år siden, da hun har sendt en søknad om å få samarbeide med ham om fiskeeksport til Iran, noe som hun senere har opprettet et enmanns-
foretak for. I tillegg pleier hun omgang med Iran`s ambassade, noe som iranere i Norge stillers seg skeptisk til, da hun har flyktet fra Iran grunnet at hun skulle bli tvangsgiftet i Iran. Det er mye som skurrer i denne historien.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
bravi
08.08.2018 kl 22:38 4054

Nå har ikke jeg gått nøyere inn på detaljer og omstendigheter omkring frk. Letnes men synes Sandberg gjør en god jobb som fiskeriminister og det er det viktigste her. Om han har det hyggelig med Leknes på fritiden er knekkende likegyldig i så måte. Merk det er bedre med en resultatorientert og handlekraftig minister enn en formelt korrekt og handlingslammet A4 type med tom verktøykasse.

Når det gjelder E-tjenesten så kan de merke seg ordtaket med å kaste sten når de sitter i glasshus.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
oivindl
08.08.2018 kl 22:48 4023

Har alle i E-tjenesten en ung kjæreste fra Iran?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
bravi
08.08.2018 kl 22:59 3986

oivindl, vet ikke noe om de i E-tjenesten har unge kjærester fra Iran. For alt jeg vet kan de ha opptil flere samtidig.

Kanskje du kan sende spørsmålet til Snorre Berg, han har kanskje synspunkter på det. Han har iallefall hatt god tid til å tenke over hva tjenesten driver med.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.08.2018 kl 23:13 3961

Yess.
Ja, mange usansynligheter som har falt på plass.
Nesten som å vinne i Vikinglotto........... dette her!
Det at hun søkte jobb nær PS for et par år siden synes uansett JEG høres ganske så suspekt ut - med tanke på sommerens hendelser.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Computum
08.08.2018 kl 23:29 3921

Men hvorfor diskuteres dette under "Farma"? Er det noe Omega 3 med i fiskeeksporten til Iran?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2018 kl 00:00 3863

Etter at per møtte hun iranske jenta som er 30 år yngre, har ikke per nok blod i topplokket til å tenke klart. Alt blodet har konstant samlet seg litt lenger ned på kroppen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2018 kl 01:57 3799

Så et klipp på Dagsnytt TV2 hvor Sandberg sto fram som lite sympatisk. I tillegg har det vært opplyst om siste meningsmåling hvor FrP er nede i 10,?, så det er klart at denne saken virker inn på folks tillit til ham og nå også til ledelsen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
bravi
09.08.2018 kl 11:01 3592

Ķlarer ikke å se at denne saken går utover eksport av fisk og fiskeprodukter, da kan Sandberg bare bli sittende, han har jo allerede lagt seg flat.

Tydelig at det er en kampanje på gang for å få bort Sandberg, hvem som står bak er ikke godt å si men ser at KRF er aktive. At de samme får E-tjenesten til å jobbe for seg i media er slettes ikke greit. Mulig det er enkelt å få E-tjenesten til å løpe før seg nå når de har Frode Berg saken hengende over seg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
nextmove
09.08.2018 kl 19:17 3516


Det er vel heva over all tvil at IQen i det nedre hodet generelt er betydelig lavere enn i det øvre. Hos noen er differansen større, hos andre mindre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
undrende
09.08.2018 kl 21:07 3471

Spiller ingen rolle hvordan fiskeinteressene er håndtert, fiskeriministeren har gått langt over streken ved deltagelse for å feire revolusjonen, samt Iran reise uten å klareres, og etter mitt hode, så er også de forskjellige scenarioer som er skissert over, og som hver for seg er usannsynlig, og som totalt må kunne sies å være som å prikke inn toppgevinst i vikingelotto lite troverdig, men registrerer at de begge holder på det.
Regner vel også med at fiskeriministeren har blitt holdt på en armlengdes avstand hele veien, men du vet...…
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Computum
09.08.2018 kl 22:20 3430

bravi
Jeg er ikke enig i at det er noen "kampanje". I politikken er spilleregler og prinsipper viktige. Det kastes bort mye tid på formalisme, men det er nok dessverre nødvendig.
Sandberg burde vite bedre enn å utsette seg for dette. Han er tross alt ingen grønnskolling i politikken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2018 kl 23:15 3361

En statsråd som mangler statsministerens tillit, kalles en tidligere statsråd.

Men her har vi en statsråd som valgte å ikke informere statsministeren om hvor han skulle. Hvorfor vet vi ikke, men han sier han hadde sine grunner...

Så uansett hvordan man ser på det så har vi nå en statsråd som ikke har tillit til statsministeren. Hvordan kan statsministeren leve med det?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
undrende
09.08.2018 kl 23:39 3332

hehehe, nei, si det.
Erna har vel fortsatt til gode å markere seg utad i personalsaker. Mulig det er en god egenskap, men man kan jo lure på hva som skjer bak lukkede dører. Vel, det virker som om det også foregår i rolige former. Begynner å lure på om hun har beslutningsvegring i personalsaker. At hun skyver problemet foran seg og lar omgivelsene og/eller konflikt(personen selv) presse frem en unngåelig løsning. Ser man på Listhaugsaken, så hadde hun også tillit av statsministeren, men Erna vegret seg for å stille seg bak. Erna var klar på kun, at hun syntes Listhaug formulerte seg i for harde ordelag. Listhaug ble alene kastet til ulvene med total mangel på den støtten jeg syntes hun fortjente, og hadde intet annet valg enn å få mistillit mot regjeringen, eller gå av selv. Tror ikke Sandberg får samme mistillit, men tror heller ikke han selv har vett nok til å gå av
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2018 kl 00:11 3296

Er det noen som tabber seg ut er det E tjenesten. Frode Berg saken er vel en av de store sakene som E-tjenesten burde skamme seg. Spark alle generalene som trur de er store etteretnings spesialister.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2018 kl 00:46 3270

Kjenner litt til Granhagen, da han er sønn av en oberst og var nærmeste nabo. En rolig, traust og pliktoppfyllende familie.
Hvis Granhagen går ut med et slikt utsagn, har han nok dekning for å gjøre det. Han ville aldri uttale seg på den måten uten grunn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2018 kl 01:05 3261

Nå er ikke general Grandhagen en del av E-tjenesten lenger, men pensjonert etteretningssjef.
Hans uttallelser er derfor som privatpersonen Grandhagen. Ikke offisiell politikk fra Forsvaret, hvor de ansatte sikkert stemmer like fargerikt som i andre offentlige virksomheter.

Nå tror jeg ikke Grandhagen stemmer FrP slik partimedlemmet, oberstløytnanten og artikkelforfatter på nrk.no som bagatelliserte sikkerhetsbruddene med statsråders mobilbruk i går uttviltsomt gjør.

På den andre siden bør man lytte til hva Grandhagen sier, da det nettopp var etterretning som var hans virksomhetsområde i Forsvaret. Oberstløytnanten vet jeg ikke hva holder på med, et raskt søk viste at han er god på Russland.
Når man møtes noen som er mer intelligent enn en selv bør man holde kjeft og lytte.
Kanskje lærer man noe som hindrer fatale feiltagelser senere.
Jeg håper Grandhagen ringte til både han og sjefen hans.

Jeg tror ikke på honningkrukke eller noe annet opplagt fjas. Det hadde vært for enkelt å detektere.
Det er mer sannsynlig at damen er gold-digger. Hun bruker kontaktene til Sandberg og han selv for å oppnå egne kontakter til handelsvirksomhet. For å sikre egen rikdom senere.
Han er et arbeidsverktøy for å oppnå målet.

Per er nok forelsket og fornøyd med en interkulturell sengehalmopplevelse. Konsekvensene av å skille seg, dra til Iran uten å gi beskjed om det og potensielt gi informasjon meget lett til «fienden» har ikke vært i tankene hans engang.
Det trenger ikke være hun direkte som får han inn på samtaletema eller samler informasjon. Det er ikke sikkert hun vet det skjer engang. Selv om stemmen hennes også blir fanget opp på bånd.

I mange rasistiske FrP sine øyne har han også gått til sengs med fienden. En muslim.
Han som i en årrekke har vært sånn i mot muslimer og asylsøkere.
Jeg tror han er ferdig i politikken.
Det gjorde jeg forøvrig også når han lanserte fremtidsplanene og biografien sin like før forrige stortingsvalg. #comebackKid
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2018 kl 01:30 3242

Når det kommer til Frode Berg vet vi ikke annet enn hva han selv og russerne har sagt.
Hvem pengene var til og for hva, vet vi ikke.
Jeg tenker likevel det hadde vært oppsiktsvekkende naivt å bruke en tidligere grenseinspektør til den type oppdrag russerne sier han har gjennomført.
Det er omtrent like opplagt som en iransk honningkrukke som blir samboer med naboen til forsvarsministeren. Med en fiskeriminister som i følge partimedlemmer ikke er et etterretningsmål for fiender.
Jeg vet ikke og jeg er ærlig på det.
Opplagte oppdrag folk på Internett selvsagt mener er sannsynlig, de har lest det er sant på russiske nettsider, kjøper jeg ikke.
Det ligger mest sannsynligvis noe mer eller annet bak.

Etterretningsvirksomhet er sikkert vriene greier. Knytte linker mellom ulike informasjonskilder og skille ut hva som er falskt, hva som er ekte og beregne sannsynlighet for ulike scenario tror jeg ikke jeg er intelligent nok til. Hvem som gjør hva, hvorfor og hva som skjer videre.
Dem som driver på med slikt eller har gjort det tidligere lytter jeg derimot på.
Mens jeg lytter holder jeg kjeft.

Det jeg ikke tror på er hva russerne serverer oss. De er tjent med nordmenn som har mistro til sikkerhetstjenesten og da spesielt dem som liker å ferdes til Russland. Bjørnen i nord med den sterke lederen.
Skremselspropaganda er effektivt. «Jeg vil ikke sitte alene ti år på den lille cellen der» og «husk Frode Berg, norske myndigheter ba han om tjenester, men hjalp han ikke når han trengte det.»

Når det kommer til personen Frode Berg så håper jeg han kan få komme tilbake til Norge snart. Uten men eller noe annet slik at han kan være lykkelig pensjonist i Norge. Nå tror jeg riktig nok ikke det skjer, russerne er noen jævler mot «spioner» og gjør det de tjener mest på å gjøre. Nå tjener de mest på å la han sitte der han gjør.
Det gjør meg trist og jeg er faktisk nysgjerrig på hva som har blitt gjort for hvem og hvorfor.
Det tror jeg kun Frode Berg i frihet på norsk jord kan svare på.

Beskrivelsen over er på saken Frode Berg og hvordan Putin-regimet forsøker å vinne en mediaseier på det. Noe som kan forhindre e-tjenesten sin rekruttering av forretningsfolk og andre som potensielt kan skade oligark-regimet hans.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare