Arctic Zymes

JosefK
BIOTEC 12.03.2020 kl 21:22 4630


Er Coronahysteriet en glimrende anledning for å kjøpe Norges billigste biotech selskap?

Jeg har gamblet på det. I løpet av den siste uken har jeg øket beholdningen. Årsaken er utelukkende den nye strategien som ble utformet før jul. Satsingen på Arctic Zymes er noe jeg har etterlyst i årevis nå. Logisk nok så følger jeg også egen overbevisning.

Jeg ble tatt litt på sengen av fjerde kvartal som var langt bedre enn jeg forventet. Videre ble jeg overrasket av innsidekjøp 40k @ 5,3 og 40k @7,99 Sterkt signal etter mitt syn. Og jeg fant ut at det er bare å kline til. Vel vitende om at 1. kvartal normalt sett alltid er det dårligste.

Enzym virksomheten har eksistert hele tiden mens selskapet har vært notert. Likevel er det svært få som har enset potensialet. Og det er det mange grunner til. Den første og viktigste er at det er omtrent umulig å skjønne hva dette er for noe. Dernest er de svært hemlighetsfull med hvem sluttbrukerne er. Og ikke minst er det lite branding av disse produktene.

Når man blir litt bedre kjent med ensymene, vet man at de har drevet lønnsomt innen dette segmentet i en rekke år og gjort kvantesprang i å dekke et bredere utvalg av anvendelsesområder og ulike målgrupper. Vi vet også at giganten Thermo Fischer utgjør vel 1/3 av omsetningen, mot 100% for 7-8 år siden. SAN produktene har bidratt voldsomt til å få flere kontantstrømmer fra nye kundegrupper innen legemiddel industrien. I motsetning til tidligere da alt kom fra life science.

Vekst og lønnsomhet

Jeg bestemte meg for å utelukkende se på Arctic Zymes. Beta glucan virksomheten er der og vil være der også framover. Men etter strategi omleggingen er det Arctic Zymes som vil stå for majoriteten av omsetningen. Så det blir fokus på dette her bare for å gi en liten pekepinne om hvor innlysende omstruktureringen er. Tallene er hentet fra segmentregnskapet:


2016
Omsetning: 28 714 mill
EBITDA: 3 847 mill

2017
Omsetning: 31 628 mill
EBITDA: 5 209 mill

2018
Omsetning: 32 457 mill
EBITDA: 6 930 mill

2019
Omsetning: 45 192 mill
EBITDA: 14 345 mill

Jeg utfordrer enhver til å finne lignende. Sannsynligvis vil Medistim som har hatt en fantastisk reise de siste årene gjøre det. Siden jeg kjenner Photocure bedre, er det bare å konstatere at Arctic Zymes leverer bedre lønnsomhet. Kanskje litt urettferdig sagt siden Photocure har investert voldsomt i USA. Men de er ikke alene om å øke salgskapasitet. Det har også Arctic Zymes gjort. Forskjellen er vel at i Tromsø må de snu på kronestykkene før de brukes. Photocure kan høres ut som en søkt sammenligning, men bruttomarginalen er omtrent lik for de to selskapene. Så allikevel ikke så søkt. Forskjellen i markedskapiotalisering 1,2 mrd vs 0,3 mrd. Noe som antakelig skyldes BIOTECs mislykkede Woulgan og Photocures høye visibilitet.

I siste kvartalspresentasjon ble det også opplyst at produksjonskapasiteten nå økes fra 10x til 100x ved at det installeres to produksjonslinjer med høyere kapasitet. Videre ble det opplyst at det er ukentlige henvendelser om å få prøve den nye stor-selgeren SAN.

Oppsummering

Jeg har personlig ventet på at det skal skje store ting i Biotec Pharmacon. Jeg har lest kvartalsrapportene og lyttet til det som blir sagt. Ikke minst har jeg lyttet til det som ikke blir sagt. Og en av de store tingene som har materialisert seg nå var lanseringen av SAN (Salt Active Nuclease) i 2017. Det var den gang helt klart for meg at Jethro Holter, nå iCEO, hadde en stor nyhet på gang. Det er slett ikke uvanlig at han har nyheter. De kommer med ujevne mellomrom. Men den gang var det noe ekstra. Og ja, det viste seg å stemme. Produktet er i ferd med å dominere produktmiksen. Den senere tidens børsfall har jeg derfor benyttet til å øke på.

Det er mye bråk med Corona for tiden. Og en del forsøker å finne aksjer som tjener på sykdommen. Jeg er nesten sikker på at BIOTEC gjør det. Det er en rekke selskap som lager PCR assays for deteksjon av viruset og der er det flere av ensymene som kan brukes. Men siden alt holdes konfidensielt er det vanskelig å vite hvilke assays det er snakk om. Uansett er aksjen ikke nevneverdig påvirket av corona under normale omstendigheter. Og siden det ikke er aktuelt å hente kapital, tar jeg markedets krumspring med stor ro.

Videre er det verdt å merke seg at Arctic Zymes ikke er avhengig av kliniske forsøk før de sender produktene ut i markedet. Det overlater de til brukerne av ensymene. Man kan derfor regne med nylanseringer i økende tempo etter hvert som de vokser. Produktene lages og selges på spec og det regulatoriske overlates til kunde. Jeg finner det uhyre attraktivt.

Triggere

• 23 april Q1
• oppkjøp nr 1 første halvår
• salg av Woulgan rettighetene
• kommersialisering av SBG som adjuvant
• oppkjøp 2 og 3

Obs! Jeg valgte å gjøre tråden lukket for å slippe bråkmakerne. Jeg vet omtrent hvem jeg orker å lese noe av, bare be om tilgang.
Redigert 20.01.2021 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
JosefK
13.03.2020 kl 20:29 4450


I denne artikkelen gir Andrew Ward et innblikk i rasjonalet bak SAN:

https://www.genengnews.com/magazine/308/exploring-a-new-enzymatic-tool-for-aav-production/

En sjelden anledning til å få litt lett fordøyelig bakgrunn for produktene AZ produserer.
JosefK
16.03.2020 kl 11:54 4299


3. mars kjøpte Thermo Fisher Qiagen for 9 milliarder Eur.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-03/thermo-fisher-to-buy-molecular-test-firm-qiagen-for-12-billion

Merk at Qiagen har en test for Corona. Jeg forsøkte i går å finne ut hva det er slags reagenser i den testen uten at jeg ble noe klokere av det.

Thermo Fisher er også AZs største kunde. TF utnevnte også AZ til "Biological Supplier of the Year" i 2014. Ting skjer fort i biotech. Og et lite filleselskap til 300 millioner norske kroner er blåbær for de største aktørene. Og om en vesentlig komponent blir brukt i en konkurrents teknologi, er det å kjøpe opp en underleverandør så ville det også ha fungert utmerket om man ville stoppe eller profittere på det. Jeg fatter og begriper ikke at ikke norske investorer skjønner denne sammenhengen. Og jeg skjønner godt at Jethro holder kjeft om hvem han handler med. For her er det muligheter også for en liten aktør om man har riktig hatt på til riktig tid.

Jeg har ikke en eneste aksje til salgs under 20 kroner. For jeg liker posisjoneringen i Arctic Zymes. Det eneste aberet slik jeg ser det er at ikke Arctic Zymes er separat notert.
JosefK
17.03.2020 kl 09:12 4105


Så det store spørsmålet: hvilke kit er det som bruker AZs ensymer til corona? Som kjent oppgir ikke Arctic Zymes hvem de handler med. Men det går an å gjette. Og et kjennetegn er at AZ ensymer inaktiveres av varmebehandling.

Jeg tok utgangspunkt i et av kitene fra Roche som er gokjent i USA og fant denne teksten i dokumentasjonen:

« The purified nucleic acids are eluted at +70°C from the MGPs in the wells of the Elution Cartridge, whereas the MGPs are retained in the reaction tip and discarded.»

https://www.lifescience.roche.com/en_no/products/magna-pure-lc-total-nucleic-acid-isolation-kit.html

Jeg tar det som et tegn på at det er varme labile ensymer og at det gjør det svært sannsynlig at de kommer fra Arctic Zymes. Det er ikke så mange å velge mellom nemlig.



JosefK
17.03.2020 kl 12:39 3975

Thermo begynte å reklamere i facebook feeden min om at de nå er klare for salg med corona kit:

https://www.thermofisher.com/no/en/home/clinical/clinical-genomics/pathogen-detection-solutions/coronavirus-2019-ncov/genetic-analysis.html

Og endelig: Ja, det er heat labile UNG i bruk.

Hvilket får meg til å være 95% sikker på at det er COD UNG fra Arctic Zymes.
Redigert 17.03.2020 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Andreas
17.03.2020 kl 14:06 3906

Flott arbeid JosefK. Jeg skal ikke være gledesdreper, men ser jo i annonseteksten at de skriver "Now available: Singplex and multiplex assay kits for SARS-CoV-2 pathogen detection (For Research Use Only)".

Altså kun for forskningsformål. Det betyr vel også at formålet kan være forskningsarbeid i forbindelse med vaksineutvikling av andre aktører.

Dette legger i alle fall ikke noen demper på min AZ-entusiasme, men noe direkte vaksine for Covid-19 er det kanskje andre som jobber med (med innsatsfaktorer fra TF og AZ).
JosefK
17.03.2020 kl 15:00 3835


Med pandemi må de hoppe over kliniske studier. Derfor research use.

En annen hake du kan henge deg opp i er at det er CDC som har godkjent det mot normalt FDA.

Personlig tror jeg ikke det har noe å si. Tester har vært mangelvare.
Andreas
17.03.2020 kl 15:34 3787

Sorry - jeg ser nå at jeg blander sammen litt snørr og barter når jeg skriver om "forskningsarbeid i forbindelse med vaksineutvikling".

Det du egentlig fokuserer på i dine innlegg er vel egentlig testing? Dvs tester som kan påvise smitte - og det er jo et helt annet ballgame! Da kan vi fort snakke om volumer på kort sikt.
JosefK
17.03.2020 kl 15:50 3758


Jeg tar utgangspunkt i det CDC skriver og de har Roche og Thermo (Qiagen) som de de har godkjent til testing for corona:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/testing-laboratories.html

Og det gjelder all testing. Også ute i felt.

Andreas
17.03.2020 kl 15:51 3756

At det er CDC (Center for Disease Control) og ikke FDA (Food and Drug Administration) som har godkjent, er ingenting å henge seg opp i. I dagens situasjon har CDC fått delegert denne myndigheten for å unngå at FDA blir en flaskehals.Begge to er jo enheter under Departmentof Healthand HumanServices.
oppturen
17.03.2020 kl 17:07 3659

Godkjenningen gjelder vel i alle land som godtar CE
JosefK
17.03.2020 kl 17:13 3644


Wired har en solid artikkel her:

https://www.google.no/amp/s/www.wired.com/story/everything-you-need-to-know-about-coronavirus-testing/amp

Og jeg kunne ikke unngå følgende lille epistel:

« RNA extraction kits. “Everyone is trying to order these ancillary ingredients, and we’re hearing from our member labs that many of them are impossible to get right now.”»
JosefK
17.03.2020 kl 18:33 3570


Thermo går berserk i Facebook feeden min for tiden. Og jeg klarer ikke å la være å trekke paralleller til ISOPOL, polymerasen som AZ nå har 3 varianter av når jeg ser denne reklamen:

https://www.thermofisher.com/no/en/home/life-science/pcr/pcr-enzymes-master-mixes/platinum-hot-start-pcr-enzyme.html

Et annet navn men egenskapene er så og si identisk.

Se selv: https://30vxoi3p60e618bbpw1y53j8-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/12/isopol-11302018-11.pdf
rufus01
17.03.2020 kl 20:19 3463

Vet ikke om man i disse tider kan kalle dette en god nyhet. Men som biotec aksjonær så ser jeg positivt på at produkter biotec leverer begynner og bli en mangelvare :)
JosefK
25.03.2020 kl 00:38 3179


USA holder på å falle sammen på diagnose fronten. Jeg har fulgt med i media og nå eksploderer det med artikler. Jeg plukket ut en som var særdeles godt skrevet:

https://www.google.no/amp/s/www.newyorker.com/news/news-desk/why-widespread-coronavirus-testing-isnt-coming-anytime-soon/amp

Ellers har Roche fått grønt lys i India:

https://www.google.no/amp/s/yourstory.com/2020/03/india-first-private-firm-roche-diagnostics-test-approval-coronavirus/amp