Mulig utfordrer til NEL

exuptro
NEL 08.08.2018 kl 22:18 4620

Ser ut som CSIRO har kommet med en liten utfordrer til NELs produksjonproduksjonsmetode.

https://m.nettavisen.no/motor/har-knekt-koden-for-hydrogen-energi/3423522992.html

Når det er sagt vil jeg påstå at dette er en positiv nyhet da flere bilprodusenter vil kunne lage hydrogenbiler når det er flere alternative fyllingsalternativer.
Redigert 19.01.2021 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
kreinh
08.08.2018 kl 22:21 4589

Det er lettere å transportere ammoniakk enn hydrogen da det er mye høyere flytepunkt i temperatur og en bruker ikke så mye energi på å frakte det.
Å forvandle ammoniakk tilbake til hydrogen og nitrogen er tydeligvis ikke så komplisert.
NH3 består av 17.75% hydrogen og 82.25% nitrogen vektmessig.

Dette vil gjøre at det blir lettere å transportere hydrogen som ammoniakk og dermed vil omsetningen av hydrogen som enegibærer bli større.
Da vil flere kunne produsere ammoniakk av hydrogen, og disse trenger elektrolysører av blant annet NEL.
Med hydrogen lettere omsettelig vil det også kunne bli større behov for hydrogenstasjoner.

Selve markedet for hydrogen blir større når det blir lettere å transportere hydrogen, da i form av ammoniakk.
De kan faktisk bruke flesteparten av de eksisterende LPG-skipene i dag til dette.

Kilde: Hydrogen Investors - NEL - Powercell
kreinh
08.08.2018 kl 22:24 4549

exuptro

Mulig du må forandre litt på tittelen på tråden....
exuptro
08.08.2018 kl 22:29 4484

Enig at overskriften kan være villedende, men bet meg merke i siste del av artikkelen.

"Den statlige australske forskningsorganisasjonen håper at systemet vil gjøre at Australia kan bli en fremtidig leverandør av hydrogen." - høres ut som om forskningsgruppa (CSIRO) ønsker å komme inn i hydrogensegmentet og derfor bli en utfordrer til NEL.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 22:31 4466

Les speciellt i artikeln om de utfordringer som det er med att transportera hydrogen. Vi minns alle Hindenburg. Den exploderar med en stor smäll og faller ned i ett eldhav.

Ammoniak kan vara intressant, liksom att tillverka vätgas direkt i bilen med aluminium som myfc gör.

Nels metode er nog ikke optimal. Samtidigt så ser vi utfordringer med vätgas totalt. Hvis du ska omvandla Fra vätgas till ammoniak og tillbaka så tapper du lite hver gang.

Samtidigt kan du ikke transportera vätgas direkt pga explosionsrisk. Det er et dilemma.

El er enklare. Hvis det ikke finns nog med el, gräv ner en kabel till. Men explosionsrisken er liten.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 22:39 4386

Hildur NOK = Emanuel Desperado
Slettet bruker
08.08.2018 kl 22:53 4251

Men som sagt så har du alltid förluster når du framställa hydrogen. Artikeln skriver energikälla, men det är det ikke det är en energibärare.

För att få fram hydrogen må du först bruka en del energi og material till exempel.
Slettet bruker
08.08.2018 kl 22:56 4214

Enkelte her på forumet er like plagsomme som Trivago reklamen på Tv'en. Aldeles grusomt
dotcom
08.08.2018 kl 23:26 4027

Hildur, hvis du leser hele artikkelen så snakker man om å fremstille hydrogen for så å konvertere den til ammoniakk for lettere transport, og så konvertere ammoniakken tilbake til hydrogen.
Hvordan er det negativt for NEL?
Mer bruk av hydrogen må da være utelukkende positivt for NEL, eller har du gode argumenter for noe annet? Ja det koster å fremstille hydrogen, men det koster også å lete etter og pumpe olje. Hvis det i tillegg legges avgifter på karbon så blir det fort et spørsmål om hva som koster minst, og hva som er billigst å transportere etc.
Ja, NEL er et bet på at hydrogen som energibærer/kilde tar av i det globale markedet. Hvis det ikke skjer vil ikke en investering i NEL bli særlig vellykket, men hvis det skjer kan investeringen bli gullkantet. Dette er en vurdering investorene må ta.
Jeg er inne, du er åpenbart ute.
Slettet bruker
09.08.2018 kl 05:13 3748

Helt riktig. Men artikeln viser hur långt det er igjen tills hydrogen er et alternativ. Det diskuteras fortsatt hvordann det ska transporteras for at ikke explodera.

Det diskuteras ikke hur el ska transporteras.

Det blir veldig dyrt med alla dessa konverteringar. Både utstyr i hydrogenbilar og till framställning er dyrt.
Slettet bruker
09.08.2018 kl 07:31 3464

Her kan det smelle inn ordrer til Nel.
PS: Mitt råd: Aldri diskuter med Hildur eller Jonas. Det medfører aldri noe som helst.
Slettet bruker
09.08.2018 kl 07:45 3397

Nei, her kan det faktiskt ikke smelle in en order till nel? Har du läst artikeln eller ens rubriken?

Det handlar alltså om en teknik som nel ikke har. Då blir det heller ingen order.

Slettet bruker
09.08.2018 kl 08:15 3244

Betyr dette at i dag er dagen å selge, at NEL nå kan falle sammen når som helst?
topspin
09.08.2018 kl 08:17 3223

En langsiktig NEL- aksjonær skal stille seg et par logiske seriøse spørsmål:

- hvor mye på sikt skal teknologien utviklet hus CSIRO påvirke NEL på sikt?
- hva skal skje med NEL aksjekursen hvis CSIRO skal få en gjennombrudd?

Kommentarer?

PS. jeg er langsiktig med min NEL investeringen og tenker ikke baisse eller hausse NEL...
Stubben
09.08.2018 kl 08:20 3203

Lærenem

Nei, Nel har etabler et marked hva Hydrogen gjelder.som ikke påvirkes av andre aktører. Det er jo bare positivt at andre kommer inn på markedet på lik linje med fossilt brennstoff.
Redigert 09.08.2018 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Gyrt
09.08.2018 kl 08:37 3041

HILDUR....du er fantastisk!! Jeg nyter ALT du skriver! Det er nesten bedre enn det meste av humorprogrammer som kan oppdrives i media i dag. Du burde søke jobb i NRK underholdningsavdelingen. Stå påQ Jeg beundrer din ståpåvilje men lurer fælt på hva som er din motivasjon. Bruker du SHORTs?
Admoff
09.08.2018 kl 08:38 3028

Det er konkurranse i markedet! Vi må selge oss ut! Til deg Hildur må jeg takke deg for løsningen av å bare grave ned nok elektriske kabler for lading. Helt utrolig at ingen har tenkt på det før. Så glemmer vi problemene med råstoffer og vekt issues på batteripakken. Herlig å følge med på deg?