Norwegian holder pressekonferanse 14.30

Epona
NAS 13.03.2020 kl 11:06 20987

Fredag den 13. er dagen:

NORWEGIAN: HÅLLER PRESSKONFERENS VID 14.30 - AKTIEN UPP
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian Air kommer att hålla presskonferens på fredagen klockan 14.30, där Jacob Schram kommer att uppdatera om hur coronavirussituationen påverkar bolaget, enligt en presskommuniké. Aktien steg kraftigt kort efter beskedet om presskonferensen.
Det svårt nödställda flygbolaget Norwegian Air varslade på torsdagen halva arbetsstyrkan och ställde samtidigt in 4.000 flygningar - motsvarande 40 procent av kapaciteten. Beskedet var direkt hänvisat till coronavirusutbrottet och den stress som orsakats flygbranschen.

I pressmeddelandet från torsdagen vädjade Jacob Schram om statligt stöd för att säkra bolagets överlevnad.

"Det är en aldrig förr skådad situation som uppstått", sade vd Jacob Schram under torsdagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 15:10 2620

- Tidsbegrepet skal man nok ta med en klype salt, da dette trolig er gjort for å legge press. Men det er ingen tvil om at dette vil bli realiteten hvis hjelpen uteblir og dette vil ikke kun omfatte Nas, men også Sas og garantert Widerøe. CFO i Sas var vel ute å antydet noe tilsvarende i dag.

- Om man får lockdown alle steder som de flyr så vil naturligvis dette være konsekvensen, åpenbart

- Ja dette gikk de ut med i går

- I seg selv, nei trolig ikke. Dette er igjen avhengig av hvor lenge dette varer.



Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare

Med din tankegang er det best at staten trekker seg helt tilbake, og la alle selskaper gå konkurs slik at ingen av oss har en jobb å dra til i august.

Helt forb*nna tåpelig at du kommer hit og sprer den ekstremliberalistiske ideloigien din. Dette er et tradingforum. Forsvinnn
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
13.03.2020 kl 15:17 2555

Enig CAP.

Sier bare sten på sten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.03.2020 kl 15:17 2555

Det kommer nok en lånepakke til uka. Usikkerheten dreier seg nok om hvor stor denne pakken er, og hvor lenge krisen varer. Det ville være feil av Schram å si at de ikke vurderer alle muligheter, det vil være feil signal til myndighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
13.03.2020 kl 15:20 2517

Synes dette kom vel fort.
Rart.
Da ser vi alle hvor skjørt samfunn vi lever i.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare

Helt enig med deg Herman. Fase 1 er bare en liten forsmak av det som kommer videre. Tyskland er jo lagt opp en krisepakke på 500 milliarder EURO.

Mange pessimister som sitter med SHORT. det er forståelse når panikk oppstår og opptrappes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 15:23 2492

Ja som sagt, dette står i rapporten. Bare å lese selv hvis du ikke tror meg. ved utgangen av 2019 hadde de 3,1 mrd i cash, samt at de ila q1 fikk inn 900 mill fra salg av fly. I tilegg så fikk de tilbakebetalt 0,5 mrd i PDP.

"nok igjen til noen få uker?" Skrev det i et annet innlegg, men kan gjenta det. Tror man skal ta dette tidsaspekte med en klype salt, da dette vel så mye har med å legge press å gjøre.

"Angående trafikk; Ja, jeg har fått med meg det , og fikk med meg det lenge før deg, da jeg så hva LH gjorde og hva som skjedde med Corona."
Ja det stemmer at du gjettet på det og traff. Men du mente også at det allerede var en realitet når du kom med utsagnet, men faktumet var at det store fallet i mars kom av at trump nektet innreise fra europa og viruset spredde seg voldsomt i Norge. Personlig sa jeg aldri at det ikke kunne bli et faktum for det er umulig. Argumenterte heller for hva som lå i kortene der og da.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare

Coronaviruset vil forsvinne like plutselig som det kom - I Asia ser vi nå en utflating som betyr begynnelsen på slutten og der startet det for rundt 3mdr siden. Det vil veldig snart gi optimisme og snart man ser den samme trenden i EU fra de som først ble smittet så vil verdens børser for alvor starte reprisingen ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Det er mine skattepenger også. Så jeg har rett til å mene at liberalister er hjerneskadet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Ikke hjerneskadet, men annerledes - en liten men betydelig forskjell ... ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

haha
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
13.03.2020 kl 15:30 2397

Slutt bare og tenk.
Peng
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Meg og alle andre normale. Ja.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Takk
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.03.2020 kl 15:43 2270

Innlegget er slettet
Det som er mest bekymringsfullt nå synes jeg er at store investorer nå har solgt seg helt ut.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Hvilke? Link
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
deltaker
13.03.2020 kl 15:49 2214

Jeg tipper du har mer eller mindre rett mht likviditet og at JS sikkert overdriver nå. Sånn sett gjorde han en bra figur. Han virket ganske oppgitt, og det virket troverdig at selskapet kan gå konk. Videre var han eksplisitt på at Boeing-erstatning ikke vil være nok. Så hvis vi legger til grunn at de hadde 3,1 mrd og at de kanskje ikke fikk de 900 og 500 i PDP, bør de kanskje ha et par mrd igjen nå. Nå har jeg ikke regnet på hva de vil ha i cash flow per måned, fordi jeg ikke vet hva avskrivninger er og hva de evt kan utsette. Nå som de har permittert 5000 personer og drivstoff har blitt billig, og med tilbakebetaling av flyskatt osv, bør de ha nok til 3-5 mnd. Mulig EK-situasjonen er mer kritisk enn cash-flow, da de ikke kan slutte å føre avskrivninger. Så det er nok riktig som du sier at JS tar hardt i når han sier at de bare har for noen få uker.

Jeg er ganske sikker på at regjeringen stiller opp med et eller annet for å sikre videre drift i alle fall til høsten. I mellomtiden blir det vel emisjon, erstatning fra Boing osv. Men når selskapet skal kunne bli lønnsomt igjen - det er en helt annen sak, da det ser ut som krisen ikke bare blir langvarig, men også vil kunne etterlate seg varige spor i bransjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Kursen til dels steg under denne opptredenen og etterpå er vel smått utrolig. Så er det sikkert noen som skal lage teorier om at salg er på gang og at de har lest det på hans kropps språk osv. Savnet litt info rundt 2025 planene. Hadde flere rapporter og trafikktal vært presentert på denne måten så er vi nok mange som hadde spart mye penger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Nas har egentlig 500 flyvninger om dagen etter det jeg har forstått. At de utsetter 7000 flygninger er forståelig men at de permitterer 50% av personalet høres mye ut?
Men, de beregner nok at enda flere flygninger vil bli avlyste.

"Marshall-hjelp": https://snl.no/Marshallplanen
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Sanne snakket også om at man kan sjonglere med skattefordeler hvis 2019 ga overskudd. Kontra 2020 innen Corona perioden som ikke vil gi gode resultater.
Mulig å hente litt penger der om jeg har forstått riktig?
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
4info
13.03.2020 kl 16:04 2094

"Marshall hjelp" betyr både lån og økonomisk støtte uten krav om refusjon. Det opp til ESA og norske myndigheter om en "force majeur" situasjon som dette kan legitimere begge tiltak, men et av disse kommer nok. Jeg leser at Mnuchin har tatt til orde for kraftfulle støttepakker til amerikansk flyindustri. Jeg vil tro at EU/EØS vil trå til på samme måte for at flyindustrien skal kunne møte møte konkurransen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
13.03.2020 kl 16:05 2090

De som er 100% sikre på at NAS overlever bør slå til her: https://www.boerse-frankfurt.de/bond/no0010868284-norwegian-air-shuttle-asa-6-375-19-24

For $84000 vil du få utbetalt $12750 i året i 5 år og deretter få en utbetaling på $200000, og dette uavhengig av om dete blir emisjon(er) eller ikke.

(var ikke ment som svar på kantarells post)
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 16:08 2063

Om jeg hadde vært toppleder og sto i denne situasjonen og så at lyset brant i begge ender så ville nok jeg også tatt i litt ekstra i håp om å legge litt ekstra press. Men hvem vet, kanskje det faktisk er så prekært.

Nei det er vanskelig å regne på, jeg aner ikke hvor mye de kan få ned kostnadene. Personal og fuel kost er forsåvidt greit, men alt av andre poster er jeg usikker på. Om disse vil følge driften 100% eller ei er vanskelig å si. Uansett så er det ekstremt vanskelig når topplinjen blir borte og det vil kun være et tidsspørsmål før det sier stopp.

Regjeringen burde helt klart stille opp med kriselån til bransjen. Uansett hvordan man regner på det så vil dette være den rimligste løsningen på sikt. Har ikke noe problemer med å stille opp i en emisjon, men det er bare å glemme at jeg gidder dette om ikke staten støtter opp. Ser folk prater om "skattepenga mine" her inne, men hva får de til å tro at aksjonærene skal spytte inn store summer for å holde folk i arbeid. Dette er en dugnad, enkelt å greit
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Innen 14 dager så har markedet oppfattet at det verste er over i Asia og gjennom det skjønner at det samme vil skje i resten av verden og sammen med det så kommer reprisingen ...;)

God Helg!
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
deltaker
13.03.2020 kl 16:23 1977

Enig. Det er en fortolkning av situasjonen som både folk flest og politikere bør akseptere. Synes det generelt blir for drøyt å kreve at aksjonærene i flyselskapene skal ta hele regningen for en slik global pandemi.

Men så har vi det problemet at ledelsen og styret i NAS har tillatt en uhemmet vekst som har gjort selskapet så sårbart. Det er klart - hvis jeg løper uten klær i kulda og pådrar meg lungebetennelse, har jeg fortsatt krav på medisinsk hjelp. Men det er selvsagt ikke samme forståelse fra omverden, i forhold til en som har gjort alt han kan for å unngå det, og likevel blir syk. NAS har oppført seg som en fyllikk i kulda som bestemmer seg for å ta et snøbad fordi det synes kult i øyeblikket. Nå kommer en kraftig lungebetennelse, og de skriker om medisinsk støtte. Ja - det er betennelsen sin feil, men det er også deres feil som satte seg i den posisjonen.

Uansett - jeg mener det riktige nasjonalt og politisk er at staten redder NAS denne gangen, men det kan ikke bli veldig mye igjen til aksjonærene, og man bør gjøre en deal der selskapet i framtiden betaler tilbake den støtte de får nå, om de kommer seg på beina og får lønnsomhet (noe man også burde ha krevd i bank bail-out i 2009)
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
13.03.2020 kl 16:30 1918

Tragedie.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Dysan
13.03.2020 kl 16:33 1900

Dette er vel tatt ut med normal kontantstrøm og når den går til null, låneforpliktelser ruler videre, kostnader med å parkere fly (preservere), osv. Dette vil koste og om det 2, 3,4 uker spiller ingen rolle. Får de ikke penger er de, uanset ferdig er min mening. Hvem vil låne enda mer penger til et selskap med gjeld lang opp i pipa. Verdien i selskapet øker ikke mer for det. I tillegg er det stor fare for at mange har kansellert fly reiser lang frem i tid samt resten sitter å venter med å bestille reiser. I tillegg er det mange som er redde for jobben og om de her en jobb å gå til. Viruset gjelder hele verden nå. Norwegian har vel de fleste reisene ikke nordmenn og de har andre betingelser på arbeidsledighet så dette er tøft. Kan regne med at de som sitter å tar imot billettbestilling tvinner tommeltotter. Det har en eskalerende effekt.
For noen dager siden var jeg inne å sjekket pris på en flyreise jeg skal ha til Frankrike (den er kansellert nå) . Den hadde steget med 50% i Norwegian og 40% i SAS. Langt over normal pris på det strekke. Det hjelper ikke på at de skrur opp prisen. Jeg synes syn på alle berørte i selskapet og håper og ber at de overlever.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
13.03.2020 kl 16:34 1905

Utrolig at denne hold seg i pluss i dag.

Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Vil ikke si de har oppført seg som en fyllik i kulda. Man kan vel argumentere for at prosjekt Norwegian har bidratt til store samfunnsøkonomiske gevinster mange steder i verden, for ikke å snakke om i Skandinavia, både for kunder og ansatte - i motsetning til hva den jevne fyllik i kulda gjør. Samfunnsøkonomisk gir vel dét kun hærverk, politikostnader og sykehusinnleggelser som kunne vært unngått. Attpåtil har vel selskapets aksjonærer og eiere aldri fått gevinst av dette, de har vel spydd inn penger gjennom emisjoner, så å sammenligne dette med bailouten av bankene i 2009 hvor ledelsen belønnet seg med store bonuser og fortsatte som før, blir også litt søkt i mine øyne. Det er vel heller ikke snakk om noen bailout men et likviditetslån. Skal man angripe noen her er det vel SAS for sin historie - men dette understreker og hvor mye luftfarten betyr for Norge.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 16:40 1894

Enig i det, både ledelse/styret må ta en ansvar for at selskapet har blitt kjørt på kanten alt for lenge. Dette er forøvrig noe alle aksjonærer burde ha vært klar over og akseptert når de gikk inn i selskapet. Skal det sies at det selskapet har hatt ekstremt uflaks de siste årene, RR motorer/Max og nå denne pandemien. Foruten dette hadde situasjonen vært en helt annen, men igjen man burde dratt i bremsen lenge før slik at man ikke var like sårbar.

Men akuratt denne pandemien er såpass ekstrem at svært få selskaper, spesielt i reiselivet, vil kunne stå i alene. Så selv selskaper som ikke har oppført seg som en fylikk vil kunne gå under. Svært få selskaper i denne størrelsen kan overlenge lenge når hele topplinjen blir borte.

Nas og aksjonærene må gjøre sitt, men ser ikke helt problemet med at staten kommer med lån for å sikre den kortsiktige likviditeten. Er enig i at selskapene ikke skal få penger uten krav til tilbakebetaling.
Så lenge man nå får kontroll over spredningen så tror jeg dette vil være en relativt kortsiktig hendelse og vi vil være tilbake til normalen innen sommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
bj111
13.03.2020 kl 16:41 1884

Forsvinne like fort som det kom, ja om det kommer en vaksine. Slipper de opp i Kina nå på karantener så blomstrer det opp igjen. Det vil gå i bølger med smitte. Masse tiltak i Norge nå som kan hjelpe på å begrense spredning men utryddelse av viruset er nok kun en våt drøm. Jo mer man klarer å bremse spredningen av korona jo lenger blir lidelsen for reiseliv og andre næringer. For NAS ville det vært en redning om pandemien hadde kommet helt ut av kontroll med en topp i antall smittede i løpet av så kort tid som mulig. Håper du kom deg ut for her blir det svingninger i kursen, opp og ned men desverre mest ned slik det ser ut nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Sas har vel også bare rundt 7 mrd likviditet så de er også utrygge i denne situasjonen
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

I'm out!! Pressekonferanse for dette? Jeg forventet at CEO uttrykte seg bedre på engelsk. Amerikanerne i Boeing skjønne faen ingen ting av det han sier. Jeg heier på Norwegian som selskap da. Selvsagt overlever de denne perioden
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 16:56 1824

Ja det er ganske opplagt at når selskaper mister hele topplinjen så er det bare tidsspørsmål før det går til helvette og som NHO luftfart selv sier så gjelder ikke dette bare Nas, men samtlige "norske" flyselskaper. Sas holder nok noe lengre, de hadde vel 6,6 mrd, men de ligger også med en 90% hendge så pengene renner også raskt der.

Alt bunner vel ut i hvor lenge dette varer. At folk har avbestilt og er avventende er greit nok, men når dette får roet seg så er jeg ganske sikker på at de er raskt på banen igjen.

Vedrørende prising så er dette normalt noe som går av seg selv og ikke noe som gjøres manuelt, men justeres ut fra gjennværende biletter.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Talent
13.03.2020 kl 17:05 1790

Er ikke bare NAS som sliter Det er flere sånn som SAS også. Hele reiselivsbransjen sliter det ordner seg nok til slutt. Her sitter mange og tenker på penger dem har satset på NAS hva med alle arbeidsplassene. Billettpriser på reiser hvis NAS går konkurs hva skjer med dem?. PS har aksjer i NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare

Det var vel mest en appell til regjeringen. Det ble publisert en børsmelding samtidig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare