Norwegian holder pressekonferanse 14.30
Fredag den 13. er dagen:
NORWEGIAN: HÅLLER PRESSKONFERENS VID 14.30 - AKTIEN UPP
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian Air kommer att hålla presskonferens på fredagen klockan 14.30, där Jacob Schram kommer att uppdatera om hur coronavirussituationen påverkar bolaget, enligt en presskommuniké. Aktien steg kraftigt kort efter beskedet om presskonferensen.
Det svårt nödställda flygbolaget Norwegian Air varslade på torsdagen halva arbetsstyrkan och ställde samtidigt in 4.000 flygningar - motsvarande 40 procent av kapaciteten. Beskedet var direkt hänvisat till coronavirusutbrottet och den stress som orsakats flygbranschen.
I pressmeddelandet från torsdagen vädjade Jacob Schram om statligt stöd för att säkra bolagets överlevnad.
"Det är en aldrig förr skådad situation som uppstått", sade vd Jacob Schram under torsdagen.
NORWEGIAN: HÅLLER PRESSKONFERENS VID 14.30 - AKTIEN UPP
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian Air kommer att hålla presskonferens på fredagen klockan 14.30, där Jacob Schram kommer att uppdatera om hur coronavirussituationen påverkar bolaget, enligt en presskommuniké. Aktien steg kraftigt kort efter beskedet om presskonferensen.
Det svårt nödställda flygbolaget Norwegian Air varslade på torsdagen halva arbetsstyrkan och ställde samtidigt in 4.000 flygningar - motsvarande 40 procent av kapaciteten. Beskedet var direkt hänvisat till coronavirusutbrottet och den stress som orsakats flygbranschen.
I pressmeddelandet från torsdagen vädjade Jacob Schram om statligt stöd för att säkra bolagets överlevnad.
"Det är en aldrig förr skådad situation som uppstått", sade vd Jacob Schram under torsdagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
1013
13.03.2020 kl 15:50
2958
konkurs senest om 14 dage
Redigert 20.01.2021 kl 19:43
Kursen til dels steg under denne opptredenen og etterpå er vel smått utrolig. Så er det sikkert noen som skal lage teorier om at salg er på gang og at de har lest det på hans kropps språk osv. Savnet litt info rundt 2025 planene. Hadde flere rapporter og trafikktal vært presentert på denne måten så er vi nok mange som hadde spart mye penger.
Kantarell
13.03.2020 kl 15:52
2941
Nas har egentlig 500 flyvninger om dagen etter det jeg har forstått. At de utsetter 7000 flygninger er forståelig men at de permitterer 50% av personalet høres mye ut?
Men, de beregner nok at enda flere flygninger vil bli avlyste.
"Marshall-hjelp": https://snl.no/Marshallplanen
Men, de beregner nok at enda flere flygninger vil bli avlyste.
"Marshall-hjelp": https://snl.no/Marshallplanen
Kantarell
13.03.2020 kl 15:58
2892
Sanne snakket også om at man kan sjonglere med skattefordeler hvis 2019 ga overskudd. Kontra 2020 innen Corona perioden som ikke vil gi gode resultater.
Mulig å hente litt penger der om jeg har forstått riktig?
Mulig å hente litt penger der om jeg har forstått riktig?
"Marshall hjelp" betyr både lån og økonomisk støtte uten krav om refusjon. Det opp til ESA og norske myndigheter om en "force majeur" situasjon som dette kan legitimere begge tiltak, men et av disse kommer nok. Jeg leser at Mnuchin har tatt til orde for kraftfulle støttepakker til amerikansk flyindustri. Jeg vil tro at EU/EØS vil trå til på samme måte for at flyindustrien skal kunne møte møte konkurransen.
Mr Fox
13.03.2020 kl 16:05
2838
De som er 100% sikre på at NAS overlever bør slå til her: https://www.boerse-frankfurt.de/bond/no0010868284-norwegian-air-shuttle-asa-6-375-19-24
For $84000 vil du få utbetalt $12750 i året i 5 år og deretter få en utbetaling på $200000, og dette uavhengig av om dete blir emisjon(er) eller ikke.
(var ikke ment som svar på kantarells post)
For $84000 vil du få utbetalt $12750 i året i 5 år og deretter få en utbetaling på $200000, og dette uavhengig av om dete blir emisjon(er) eller ikke.
(var ikke ment som svar på kantarells post)
TomW
13.03.2020 kl 16:08
2811
Om jeg hadde vært toppleder og sto i denne situasjonen og så at lyset brant i begge ender så ville nok jeg også tatt i litt ekstra i håp om å legge litt ekstra press. Men hvem vet, kanskje det faktisk er så prekært.
Nei det er vanskelig å regne på, jeg aner ikke hvor mye de kan få ned kostnadene. Personal og fuel kost er forsåvidt greit, men alt av andre poster er jeg usikker på. Om disse vil følge driften 100% eller ei er vanskelig å si. Uansett så er det ekstremt vanskelig når topplinjen blir borte og det vil kun være et tidsspørsmål før det sier stopp.
Regjeringen burde helt klart stille opp med kriselån til bransjen. Uansett hvordan man regner på det så vil dette være den rimligste løsningen på sikt. Har ikke noe problemer med å stille opp i en emisjon, men det er bare å glemme at jeg gidder dette om ikke staten støtter opp. Ser folk prater om "skattepenga mine" her inne, men hva får de til å tro at aksjonærene skal spytte inn store summer for å holde folk i arbeid. Dette er en dugnad, enkelt å greit
Nei det er vanskelig å regne på, jeg aner ikke hvor mye de kan få ned kostnadene. Personal og fuel kost er forsåvidt greit, men alt av andre poster er jeg usikker på. Om disse vil følge driften 100% eller ei er vanskelig å si. Uansett så er det ekstremt vanskelig når topplinjen blir borte og det vil kun være et tidsspørsmål før det sier stopp.
Regjeringen burde helt klart stille opp med kriselån til bransjen. Uansett hvordan man regner på det så vil dette være den rimligste løsningen på sikt. Har ikke noe problemer med å stille opp i en emisjon, men det er bare å glemme at jeg gidder dette om ikke staten støtter opp. Ser folk prater om "skattepenga mine" her inne, men hva får de til å tro at aksjonærene skal spytte inn store summer for å holde folk i arbeid. Dette er en dugnad, enkelt å greit
rischioso
13.03.2020 kl 16:20
2737
1013 skrev konkurs senest om 14 dage
Innen 14 dager så har markedet oppfattet at det verste er over i Asia og gjennom det skjønner at det samme vil skje i resten av verden og sammen med det så kommer reprisingen ...;)
God Helg!
God Helg!
deltaker
13.03.2020 kl 16:23
2725
Enig. Det er en fortolkning av situasjonen som både folk flest og politikere bør akseptere. Synes det generelt blir for drøyt å kreve at aksjonærene i flyselskapene skal ta hele regningen for en slik global pandemi.
Men så har vi det problemet at ledelsen og styret i NAS har tillatt en uhemmet vekst som har gjort selskapet så sårbart. Det er klart - hvis jeg løper uten klær i kulda og pådrar meg lungebetennelse, har jeg fortsatt krav på medisinsk hjelp. Men det er selvsagt ikke samme forståelse fra omverden, i forhold til en som har gjort alt han kan for å unngå det, og likevel blir syk. NAS har oppført seg som en fyllikk i kulda som bestemmer seg for å ta et snøbad fordi det synes kult i øyeblikket. Nå kommer en kraftig lungebetennelse, og de skriker om medisinsk støtte. Ja - det er betennelsen sin feil, men det er også deres feil som satte seg i den posisjonen.
Uansett - jeg mener det riktige nasjonalt og politisk er at staten redder NAS denne gangen, men det kan ikke bli veldig mye igjen til aksjonærene, og man bør gjøre en deal der selskapet i framtiden betaler tilbake den støtte de får nå, om de kommer seg på beina og får lønnsomhet (noe man også burde ha krevd i bank bail-out i 2009)
Men så har vi det problemet at ledelsen og styret i NAS har tillatt en uhemmet vekst som har gjort selskapet så sårbart. Det er klart - hvis jeg løper uten klær i kulda og pådrar meg lungebetennelse, har jeg fortsatt krav på medisinsk hjelp. Men det er selvsagt ikke samme forståelse fra omverden, i forhold til en som har gjort alt han kan for å unngå det, og likevel blir syk. NAS har oppført seg som en fyllikk i kulda som bestemmer seg for å ta et snøbad fordi det synes kult i øyeblikket. Nå kommer en kraftig lungebetennelse, og de skriker om medisinsk støtte. Ja - det er betennelsen sin feil, men det er også deres feil som satte seg i den posisjonen.
Uansett - jeg mener det riktige nasjonalt og politisk er at staten redder NAS denne gangen, men det kan ikke bli veldig mye igjen til aksjonærene, og man bør gjøre en deal der selskapet i framtiden betaler tilbake den støtte de får nå, om de kommer seg på beina og får lønnsomhet (noe man også burde ha krevd i bank bail-out i 2009)
Dette er vel tatt ut med normal kontantstrøm og når den går til null, låneforpliktelser ruler videre, kostnader med å parkere fly (preservere), osv. Dette vil koste og om det 2, 3,4 uker spiller ingen rolle. Får de ikke penger er de, uanset ferdig er min mening. Hvem vil låne enda mer penger til et selskap med gjeld lang opp i pipa. Verdien i selskapet øker ikke mer for det. I tillegg er det stor fare for at mange har kansellert fly reiser lang frem i tid samt resten sitter å venter med å bestille reiser. I tillegg er det mange som er redde for jobben og om de her en jobb å gå til. Viruset gjelder hele verden nå. Norwegian har vel de fleste reisene ikke nordmenn og de har andre betingelser på arbeidsledighet så dette er tøft. Kan regne med at de som sitter å tar imot billettbestilling tvinner tommeltotter. Det har en eskalerende effekt.
For noen dager siden var jeg inne å sjekket pris på en flyreise jeg skal ha til Frankrike (den er kansellert nå) . Den hadde steget med 50% i Norwegian og 40% i SAS. Langt over normal pris på det strekke. Det hjelper ikke på at de skrur opp prisen. Jeg synes syn på alle berørte i selskapet og håper og ber at de overlever.
For noen dager siden var jeg inne å sjekket pris på en flyreise jeg skal ha til Frankrike (den er kansellert nå) . Den hadde steget med 50% i Norwegian og 40% i SAS. Langt over normal pris på det strekke. Det hjelper ikke på at de skrur opp prisen. Jeg synes syn på alle berørte i selskapet og håper og ber at de overlever.
Møyfrid
13.03.2020 kl 16:34
2653
Utrolig at denne hold seg i pluss i dag.
Restplassno
13.03.2020 kl 16:39
2638
Vil ikke si de har oppført seg som en fyllik i kulda. Man kan vel argumentere for at prosjekt Norwegian har bidratt til store samfunnsøkonomiske gevinster mange steder i verden, for ikke å snakke om i Skandinavia, både for kunder og ansatte - i motsetning til hva den jevne fyllik i kulda gjør. Samfunnsøkonomisk gir vel dét kun hærverk, politikostnader og sykehusinnleggelser som kunne vært unngått. Attpåtil har vel selskapets aksjonærer og eiere aldri fått gevinst av dette, de har vel spydd inn penger gjennom emisjoner, så å sammenligne dette med bailouten av bankene i 2009 hvor ledelsen belønnet seg med store bonuser og fortsatte som før, blir også litt søkt i mine øyne. Det er vel heller ikke snakk om noen bailout men et likviditetslån. Skal man angripe noen her er det vel SAS for sin historie - men dette understreker og hvor mye luftfarten betyr for Norge.
TomW
13.03.2020 kl 16:40
2642
Enig i det, både ledelse/styret må ta en ansvar for at selskapet har blitt kjørt på kanten alt for lenge. Dette er forøvrig noe alle aksjonærer burde ha vært klar over og akseptert når de gikk inn i selskapet. Skal det sies at det selskapet har hatt ekstremt uflaks de siste årene, RR motorer/Max og nå denne pandemien. Foruten dette hadde situasjonen vært en helt annen, men igjen man burde dratt i bremsen lenge før slik at man ikke var like sårbar.
Men akuratt denne pandemien er såpass ekstrem at svært få selskaper, spesielt i reiselivet, vil kunne stå i alene. Så selv selskaper som ikke har oppført seg som en fylikk vil kunne gå under. Svært få selskaper i denne størrelsen kan overlenge lenge når hele topplinjen blir borte.
Nas og aksjonærene må gjøre sitt, men ser ikke helt problemet med at staten kommer med lån for å sikre den kortsiktige likviditeten. Er enig i at selskapene ikke skal få penger uten krav til tilbakebetaling.
Så lenge man nå får kontroll over spredningen så tror jeg dette vil være en relativt kortsiktig hendelse og vi vil være tilbake til normalen innen sommeren.
Men akuratt denne pandemien er såpass ekstrem at svært få selskaper, spesielt i reiselivet, vil kunne stå i alene. Så selv selskaper som ikke har oppført seg som en fylikk vil kunne gå under. Svært få selskaper i denne størrelsen kan overlenge lenge når hele topplinjen blir borte.
Nas og aksjonærene må gjøre sitt, men ser ikke helt problemet med at staten kommer med lån for å sikre den kortsiktige likviditeten. Er enig i at selskapene ikke skal få penger uten krav til tilbakebetaling.
Så lenge man nå får kontroll over spredningen så tror jeg dette vil være en relativt kortsiktig hendelse og vi vil være tilbake til normalen innen sommeren.
bj111
13.03.2020 kl 16:41
2632
Forsvinne like fort som det kom, ja om det kommer en vaksine. Slipper de opp i Kina nå på karantener så blomstrer det opp igjen. Det vil gå i bølger med smitte. Masse tiltak i Norge nå som kan hjelpe på å begrense spredning men utryddelse av viruset er nok kun en våt drøm. Jo mer man klarer å bremse spredningen av korona jo lenger blir lidelsen for reiseliv og andre næringer. For NAS ville det vært en redning om pandemien hadde kommet helt ut av kontroll med en topp i antall smittede i løpet av så kort tid som mulig. Håper du kom deg ut for her blir det svingninger i kursen, opp og ned men desverre mest ned slik det ser ut nå.
Restplassno
13.03.2020 kl 16:46
2608
Sas har vel også bare rundt 7 mrd likviditet så de er også utrygge i denne situasjonen
ToffeeMan
13.03.2020 kl 16:55
2572
I'm out!! Pressekonferanse for dette? Jeg forventet at CEO uttrykte seg bedre på engelsk. Amerikanerne i Boeing skjønne faen ingen ting av det han sier. Jeg heier på Norwegian som selskap da. Selvsagt overlever de denne perioden
TomW
13.03.2020 kl 16:56
2572
Ja det er ganske opplagt at når selskaper mister hele topplinjen så er det bare tidsspørsmål før det går til helvette og som NHO luftfart selv sier så gjelder ikke dette bare Nas, men samtlige "norske" flyselskaper. Sas holder nok noe lengre, de hadde vel 6,6 mrd, men de ligger også med en 90% hendge så pengene renner også raskt der.
Alt bunner vel ut i hvor lenge dette varer. At folk har avbestilt og er avventende er greit nok, men når dette får roet seg så er jeg ganske sikker på at de er raskt på banen igjen.
Vedrørende prising så er dette normalt noe som går av seg selv og ikke noe som gjøres manuelt, men justeres ut fra gjennværende biletter.
Alt bunner vel ut i hvor lenge dette varer. At folk har avbestilt og er avventende er greit nok, men når dette får roet seg så er jeg ganske sikker på at de er raskt på banen igjen.
Vedrørende prising så er dette normalt noe som går av seg selv og ikke noe som gjøres manuelt, men justeres ut fra gjennværende biletter.
Talent
13.03.2020 kl 17:05
2538
Er ikke bare NAS som sliter Det er flere sånn som SAS også. Hele reiselivsbransjen sliter det ordner seg nok til slutt. Her sitter mange og tenker på penger dem har satset på NAS hva med alle arbeidsplassene. Billettpriser på reiser hvis NAS går konkurs hva skjer med dem?. PS har aksjer i NAS.
Restplassno
13.03.2020 kl 17:07
2528
Det var vel mest en appell til regjeringen. Det ble publisert en børsmelding samtidig.
ToffeeMan
13.03.2020 kl 17:12
3331
Det har holdt med børsmeldingen. Aksjonærer har forhåpninger om en nyhet i gamechanger-klassen når det er pressekonferanse. Schram virker tafatt og resignert.
hstray
13.03.2020 kl 17:17
3310
Gått på samme engelsk kurs som Kjos.
Bra opptreden av Schram på hjemmekontoret.
Bra opptreden av Schram på hjemmekontoret.
deltaker
13.03.2020 kl 17:19
3297
Helt enig.
Interessant å registrere hvor lett det er å rope på Staten når ting går dårlig. Norwegian må gå til markedet for å hente likviditet. Å tro at Staten skal komme med flere milliarder i lån er i beste fall naivt. Når det er sagt så trenger vi NAS og konkurranse i dette markedet, men om NAS bukker under, hvilket jeg tror selskapet vil gjøre om de ikke kjører en gigantisk emisjon, så vil andre aktører som Ryanair, Easyjet og eventuelt nye Norwegian fylle på med kapasitet når ting normaliserer seg.
Det er viktig å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, men da må det skje uten at aksjonærene får en ufortjent fordel. Sosialhjelp til aksjonærer strider jo mot enhver forståelse av hvordan markedsøkonomien skal fungere.
Det er viktig å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, men da må det skje uten at aksjonærene får en ufortjent fordel. Sosialhjelp til aksjonærer strider jo mot enhver forståelse av hvordan markedsøkonomien skal fungere.
TomW
13.03.2020 kl 17:51
3144
Hele ditt premiss er jo feil. Dette har ikke noe med at ting går dårlig, dette er en gigantisk krise for alt og alle. Hele økonomien er avhengig i at statene bidrar. Ditt ønske om at statene skal sitte på sidelinjen gjennom dette vil trolig medføre en større krise enn vi noen gang har opplevd. Lykke til med det og du vil nok få større problemer enn skattepengene dine om du får ønsket ditt oppfylt
Ser at Tyskland tar frem bazookaen. Mitt hovedpoeng er at aksjonærene ikke skal få noen som helst form for støtte. Da må de finne en måte å unngå det.
Se på laskeoppdretterne. Allergiske mot skatt, grunnrente, avgifter og Staten. Men hjelp skal de ha når markedet lukker ned.
Se på laskeoppdretterne. Allergiske mot skatt, grunnrente, avgifter og Staten. Men hjelp skal de ha når markedet lukker ned.
TomW
13.03.2020 kl 18:10
3072
Hadde det ikke vært for aksjonærene hadde selskapet vært konkurs og 10 000 hadde vært arbeidsledige for 12 måneder siden. Og hva mener du aksjonærene får ved at staten utsteder kriselåne til selskapene? Dette er jo ikke penger som kommer aksjonærene til gode, men penger som må betales tilbake. Ja staten tar jo på seg en risiko, men hva får de igjen? Jo, tusenvis av arbeidsplaasser, milliarder i skatter og avgifter, samt en sårt strengt infrastruktur. Du får det til å fremstå som at aksjonærene får disse pengene i form av utbytter og ja da ville jeg vært enig med deg. De eneste som har tjent på Nas de siste årene er forbrukerne, de ansatte og staten.
Kantarell
13.03.2020 kl 18:16
3042
Akkurat nå er vi alle sammen resignerte på at vi faktisk er forsvarsløse. Hva kan man gjøre når slik tragedie oppstår? Forskere vil nok bearbeide og finne en serum på sikt. Men det vil ta tid. Vanligvis tar det 6-7 år for å utvikle og kvalitetssikre 1 serum. Mulig vil det gå raskere denne gangen siden det treffer mange flere land.
Finansen styrer verden. Denne gangen er verden i "SHUT DOWN" modus. Alt vi gå mye tregere enn vanlig. Mennesker er fanget til å bli hjemme eller risikere å bli smittet. Reise og ferie er uaktuelt for de fleste. Noen mennesker vil død dessverre. Noen selskaper vil gå konkurs. Livet vil nok fortsette videre og alt vil "restarte" som før.
8 døde i Kina i dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/?fbclid=IwAR2rC-HdB7RoStKqxKhJXaSOKJU06lix4ghodIyK5QIOJBKmaw1fclD8M9s
WHO sier at Europa er nå episenteret for pandemien. Viruset forflytter seg. Hvor lenge vet ingen 100% om det og det kan oppstå at viruset muterer kontinuerlig til vi finner en kur. Eller vil den død av seg selv. akkurat som influensasesongen. I Frankrike, for eksempel, når influensasesongen er på sin høyeste, dør hver dag i snitt 170 mennesker av vanlig influensa selv om man har en kur for det. Døden er uunngåelig for de eldre og noen andre med sveket immunforsvar.
Norwegian Air Shuttle er en av de mest rammede selskap på Oslo børs, grunnen 58 milliarder i gjeld. De er avhengig av likviditet. Hvem ikke er det i disse tider?
Bankene har fått støtte fra staten og vil gi fleksible muligheter for nedbetaling av lån (angår ikke dette NAS?)
EU vil utløse en krisepakke slik for å unngå konkurser (angår ikke dette NAS?)
Fase 2 og 3 vil bidra til å bedre likviditet for selskaper i nødt (angår ikke dette NAS?)
I pressekonferansen ble det stil spørsmål til J.S via en annen journalist: Hvem valgte spørsmålene? Ble dette avtalt på forhånd?
Spørsmål: 58 milliarder i gjeld for hva?
Kan noen svare på det?
Jeg anslår at hvis det er mulig å kutte i bestillinger av fly, vil dette være 1 byrde mindre. Få tak i kompensasjoner fra Boeing.
Fase 1 avtale gir alle en del gode løsninger på kort sikt - bedre enn ingenting.
Enig med de fleste i forumet at Staten er mer ansvarlig for å redde Nas enn vi aksjonærer. Staten tjener nok gigantiske summer på selskapet hvert eneste dag.
Kanskje vil noe lignende Marshallplanen kunne fungere om viruset overlever mer enn 4 uker til..
Finansen styrer verden. Denne gangen er verden i "SHUT DOWN" modus. Alt vi gå mye tregere enn vanlig. Mennesker er fanget til å bli hjemme eller risikere å bli smittet. Reise og ferie er uaktuelt for de fleste. Noen mennesker vil død dessverre. Noen selskaper vil gå konkurs. Livet vil nok fortsette videre og alt vil "restarte" som før.
8 døde i Kina i dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/?fbclid=IwAR2rC-HdB7RoStKqxKhJXaSOKJU06lix4ghodIyK5QIOJBKmaw1fclD8M9s
WHO sier at Europa er nå episenteret for pandemien. Viruset forflytter seg. Hvor lenge vet ingen 100% om det og det kan oppstå at viruset muterer kontinuerlig til vi finner en kur. Eller vil den død av seg selv. akkurat som influensasesongen. I Frankrike, for eksempel, når influensasesongen er på sin høyeste, dør hver dag i snitt 170 mennesker av vanlig influensa selv om man har en kur for det. Døden er uunngåelig for de eldre og noen andre med sveket immunforsvar.
Norwegian Air Shuttle er en av de mest rammede selskap på Oslo børs, grunnen 58 milliarder i gjeld. De er avhengig av likviditet. Hvem ikke er det i disse tider?
Bankene har fått støtte fra staten og vil gi fleksible muligheter for nedbetaling av lån (angår ikke dette NAS?)
EU vil utløse en krisepakke slik for å unngå konkurser (angår ikke dette NAS?)
Fase 2 og 3 vil bidra til å bedre likviditet for selskaper i nødt (angår ikke dette NAS?)
I pressekonferansen ble det stil spørsmål til J.S via en annen journalist: Hvem valgte spørsmålene? Ble dette avtalt på forhånd?
Spørsmål: 58 milliarder i gjeld for hva?
Kan noen svare på det?
Jeg anslår at hvis det er mulig å kutte i bestillinger av fly, vil dette være 1 byrde mindre. Få tak i kompensasjoner fra Boeing.
Fase 1 avtale gir alle en del gode løsninger på kort sikt - bedre enn ingenting.
Enig med de fleste i forumet at Staten er mer ansvarlig for å redde Nas enn vi aksjonærer. Staten tjener nok gigantiske summer på selskapet hvert eneste dag.
Kanskje vil noe lignende Marshallplanen kunne fungere om viruset overlever mer enn 4 uker til..
Jeg stiller meg bak det alle andre sa før meg her.
Det fungerer ikke slik at et lån fra staten går tilbake igjen til aksjonærene i utbytte. Eneste måten vi får igjen på er om Norwegian får litt støttehjul til verdensøkonomien er tilbake igjen til normalen slik at de kan få lov til å effektuere sin lønnsomhetstrategi. Lånet skal uansett tilbakebetales. Alle vinner.
Dessuten fortjener alle norske bedrifter lån. Ikke bare NAS.
Det fungerer ikke slik at et lån fra staten går tilbake igjen til aksjonærene i utbytte. Eneste måten vi får igjen på er om Norwegian får litt støttehjul til verdensøkonomien er tilbake igjen til normalen slik at de kan få lov til å effektuere sin lønnsomhetstrategi. Lånet skal uansett tilbakebetales. Alle vinner.
Dessuten fortjener alle norske bedrifter lån. Ikke bare NAS.
Merk. Alle som garantert går konkurs pga Corona.
En kan vel finansiere dette ved å kutte tilsvarende antall stillinger i Staten. Men da må de først fjerne Isaksen og sette inn Listhaug
Innlegget er slettet
Har du ikke troen på at Norwegian i sin egeninteresse benytter lånet til heller å holde hjulene i gang ved å betale løpende kostnader, heller enn å gi aksjonærene utbytte i en situasjon der hvor de holder på å gå konkkurs?
Videre er det da ikke slik at skattebetalernes penger ikke tilbakebetales.
NAS er bare en av mange, og det er der det ligger. En fullstendig kollaps der alle går konkurs medfører bare lidelse.
Jeg liker å ha en jobb jeg.
Videre er det da ikke slik at skattebetalernes penger ikke tilbakebetales.
NAS er bare en av mange, og det er der det ligger. En fullstendig kollaps der alle går konkurs medfører bare lidelse.
Jeg liker å ha en jobb jeg.
Innlegget er slettet
helt riktig!
du må skjønne at de som skriker om at staten skal redde NAS er nasere aka de som sitter ombord i flyet mens det er stor turbulans hehe
det er stor sannsynlighet at et lån til NAS aldri vil bli tilbakebetalt. glem tilbakebetaling innen 6mnd som scram nevnte de kommer bare til å tigge mere penger i det uendelige. hvis et lån skal gis må oxo bond-holders/andre kreditorer godkjenne at staten vil ha første prioritet ved en fremtidig konkurs
samme dritten med stordalen roper om hjelp når det er en liten krise når han er en av norges rikeste
https://e24.no/naeringsliv/i/JoyGBP/nordic-choice-sjefen-umulig-for-reiselivsbransjen-aa-baere-det-store-oekonomiske-ansvaret-vi-staar-med
du må skjønne at de som skriker om at staten skal redde NAS er nasere aka de som sitter ombord i flyet mens det er stor turbulans hehe
det er stor sannsynlighet at et lån til NAS aldri vil bli tilbakebetalt. glem tilbakebetaling innen 6mnd som scram nevnte de kommer bare til å tigge mere penger i det uendelige. hvis et lån skal gis må oxo bond-holders/andre kreditorer godkjenne at staten vil ha første prioritet ved en fremtidig konkurs
samme dritten med stordalen roper om hjelp når det er en liten krise når han er en av norges rikeste
https://e24.no/naeringsliv/i/JoyGBP/nordic-choice-sjefen-umulig-for-reiselivsbransjen-aa-baere-det-store-oekonomiske-ansvaret-vi-staar-med
TomW
13.03.2020 kl 18:37
2961
Godt å se hvem som tenker likt her inne :) Kan være smart å heve blikket over trygda fra tid til annen. Ganske tydelig at du og likesinnede ikke evner å se omfanget av situasjonen vi er inne i om dagen. Skal like å se morgendagens Norge når dette er over, om staten står på sidelinjen.
Redigert 13.03.2020 kl 18:38
Innlegget er slettet
Enig. Påfallende mange småaksjonærer i NAS som brått er blitt sosialister med ønske om sosialstønad fra Staten.
Aksjonærene, markedet og bankene må løse dette. Slutt å rope på Staten. Flyselskaper er ultrakapitalistiske aktører i et fritt marked. Vinn eller forsvinn.
https://www.seher.no/kjendis/fiffen-feiret-med-fruene/65035174
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/13/7507215/norwegian-regner-pa-en-total-flateparkering
https://www.dn.no/bjorn-kjos/bjorn-kise/norwegian-air-shuttle/bjorn-kjos-oker-veddemalet-i-norwegian/2-1-756133
Det betyr at Kjos og Kise tror på en sterk vår for Norwegian. En TRS innebærer at dersom Norwegian stiger på børs frem til avtalen utløper, så vil HBK Holding kunne få en gevinst, mens et kursfall vil bety at de må punge ut til Danske Bank
Aksjonærene, markedet og bankene må løse dette. Slutt å rope på Staten. Flyselskaper er ultrakapitalistiske aktører i et fritt marked. Vinn eller forsvinn.
https://www.seher.no/kjendis/fiffen-feiret-med-fruene/65035174
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/13/7507215/norwegian-regner-pa-en-total-flateparkering
https://www.dn.no/bjorn-kjos/bjorn-kise/norwegian-air-shuttle/bjorn-kjos-oker-veddemalet-i-norwegian/2-1-756133
Det betyr at Kjos og Kise tror på en sterk vår for Norwegian. En TRS innebærer at dersom Norwegian stiger på børs frem til avtalen utløper, så vil HBK Holding kunne få en gevinst, mens et kursfall vil bety at de må punge ut til Danske Bank
Redigert 13.03.2020 kl 18:42
Dine argumenter er gode nok i et velfungerende marked. Men dette er en ekstraordinær situasjon. Folk flest vil redde industriene sine, mens her sitter du og argumenterer for å la alle brenne. Drøyt.
Akhillevs
13.03.2020 kl 18:59
2866
Hvis noen er interessert i konkrete tall for hvordan regnestykket så ut etter de støttetiltakene som ble gjort i forhold til bankene undere finanskrisen, så anbefaler jeg å lese denne artikkelen.
https://www.finansforbundet.dk/da/nyheder-aktuelt/Sider/Statentjente17milliarderpaabankpakker.aspx
Den er riktignok dansk, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skal være overførbart til norske forhold.
Resultatet var at staten fikk igjen pengene sine med gode renter. Faktisk så mye som 17 milliarder. Samfunnsøkonomisk fornuftig investering vil jeg mene.
https://www.finansforbundet.dk/da/nyheder-aktuelt/Sider/Statentjente17milliarderpaabankpakker.aspx
Den er riktignok dansk, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skal være overførbart til norske forhold.
Resultatet var at staten fikk igjen pengene sine med gode renter. Faktisk så mye som 17 milliarder. Samfunnsøkonomisk fornuftig investering vil jeg mene.
1013
13.03.2020 kl 19:01
2851
nogle gange må man bare give op, mon ikke det er tid til at norwegian stopper de mangler så mange penge nu at det vil være umuligt at betale tilbage.
de har underskud på driften ved normal tilværelse i samfundet hvordan skal de så klare sig i den nuværende situation, selvom vi får styr på covid vil det vare længe før marked normaliseres. luk og sluk.
de har underskud på driften ved normal tilværelse i samfundet hvordan skal de så klare sig i den nuværende situation, selvom vi får styr på covid vil det vare længe før marked normaliseres. luk og sluk.
Det du sier er riktig. Og er konsekvensen av jakten på vekst med tilhørende sprangvise kostnader. Veldig kjedelig at corona dukket opp før de fikk gå etter lønnsomheten.
Innlegget er slettet
Vi kan være enig om å være uenig. Du må likevel huske på at skattebetaleren og aksjonæren ofte er en og samme person. Betaler skatt som F jeg. Og det gjør nok de fleste her som ønsker støtte også.
Heks
13.03.2020 kl 19:25
2787
It’s not something I ever thought I’d be saying — it’s not really something I want to say, when I think of all those cabin crew, all those pilots, all those let-down holidaymakers — but this could be the thing that breaks the aviation industry as we know it. The flying business has always been a precarious, knife-edge one, as we’ve seen in the case of Monarch, Flybe et al. Throw in a global pandemic (and an economy subsequently in freefall) and, quite honestly, only the strongest, the leanest, the most agile and the most robust of airlines can possibly survive. The rest will surely go the way of Wow Air, Primera and Air Berlin (all of which went bust in the last three years).
........
It’s funny to think that, for years, governments and airlines and everyone else in between has been telling us we couldn’t reduce the amount we fly: it was impossible, they said. The world is more connected than ever before, they said. It’s completely unthinkable that it could change, they said.
Yes, the virus outbreak is terrifying, awful and devastating; but it is also the one thing that has made the unthinkable, thinkable.
........
It’s funny to think that, for years, governments and airlines and everyone else in between has been telling us we couldn’t reduce the amount we fly: it was impossible, they said. The world is more connected than ever before, they said. It’s completely unthinkable that it could change, they said.
Yes, the virus outbreak is terrifying, awful and devastating; but it is also the one thing that has made the unthinkable, thinkable.
Innlegget er slettet
Husker du ikke alle utbyttene selskapet betalte?
SjonkelRolf
13.03.2020 kl 19:29
2778
Ekstraordinære forhold krever ekstraordinære tiltak. Ellers skjønner jeg ikke ett dugg av hva du skriver. Er det bondholders som skal bestemme i kriser??? Seriøst
invstkp
13.03.2020 kl 19:29
2776
Innlegget er slettet
Er ganske mange skattebetalere som jobber i NAS også for å si det... I overkant av 10 000 av dem faktisk! Og disse bidrar som alle andre til veldig store summer årlig til den norske stat. For ikke å snakke om alle skattebetalerne som jobber i forbindelse med NAS inne på flyplassen, hoteller, turist/reiselivsnæringen osv osv, som alle tjener på at NAS har gitt folk et rimeligere tilbud på å feriere i Norge i alle disse årene. Vi er alle del av et felleskap, og kostnaden av å ikke gjøre noe kommer til å bli mye større, enn kostnaden av et nødlån de kan få igjen, MED RENTER.
Jeg ønsker ikke at alle skal brenne. Jeg er bekymret for alt faenskapet corona forårsaker for vanlige folk og næringsdrivende. Permitteringer, store tap og konkurser er bare trist og tragisk for alle parter. Tenker på turistnæringen som vil kollapse fullstendig (hotell, leiebil, båttrafikk, fly, restauranter osv.). Ikke en eneste asiat på Flåmsbanen, ingen til å kjøpe dritdyr mat i Flåm, ingen turistskip i Geiranger og Bergen. Utenlands vil Italia og Spania se at alle turistene uteblir.
Et helvete både sosialt og økonomisk. Men når det kommer til Norwegian holder jeg fast på at det ikke er Statens oppgave å sikre aksjonærenes verdier, men Staten må gjerne finne en måte å sikre arbeidsplasser. Problemet er at all aktivitet stopper opp og vi trenger ikke hverken flyvere, cabinpersonale, flyplasspersonale osv. i lange tider fremover.
Jeg er ingen ultraliberalist. Jeg har empati med de som blir rammet av denne pandemien og er litt bekymret selv. Alle må gjøre det de kan for at dette skal ende godt. Noe det vil gjøre, spørsmålet er hvor lang tid det tar.
Best of luck til alle.
Et helvete både sosialt og økonomisk. Men når det kommer til Norwegian holder jeg fast på at det ikke er Statens oppgave å sikre aksjonærenes verdier, men Staten må gjerne finne en måte å sikre arbeidsplasser. Problemet er at all aktivitet stopper opp og vi trenger ikke hverken flyvere, cabinpersonale, flyplasspersonale osv. i lange tider fremover.
Jeg er ingen ultraliberalist. Jeg har empati med de som blir rammet av denne pandemien og er litt bekymret selv. Alle må gjøre det de kan for at dette skal ende godt. Noe det vil gjøre, spørsmålet er hvor lang tid det tar.
Best of luck til alle.