Fundamental endring i Forbrukslånbanker

RyddigSamtale
NOFI 13.03.2020 kl 18:12 5231

Ser det er lite skriverier om forbrukslånbanker siste tiden, men med tiltakene og virus står vi ovenfor en fundamental endring i forbrukslånbanker generelt sett.

Forbrukslånbanker vil ha betydelig økning i tap på lån, det vil bli trangere økonomisk for flere og ofte i de yrkesgruppene som har lavere inntekt.
Det er gjort flere tiltak som stenging av barer, restauranter, reiser og andre "sløserier" som igjen vil føre til mindre utlån i Norden.

Vi vet også at flere har tatt opp forbrukslån for å finansiere boligkjøp etc. de siste årene, får vi en større økonomisk nedtur vil dette slå ut med fallende boligpriser.
Jeg tror ikke økning i de som eventuelt tar opp forbrukslån er i nærheten av det som går tapt når folk generelt sett sitter inne og i tillegg økt tap på lån...

Står vi ovenfor en total-kollaps i enkelte forbrukslånbanker? Har dere noen tanker rundt dette?
Flere forbrukslånbanker er allerede ned over 50%, riktignok de som allerede har slitt med å tjene penger.

Hva med NOFI og framtiden? Åpen for å høre andre synspunkter
Redigert 20.01.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Kitchen
14.03.2020 kl 01:33 5135

Tror det er for tidlig å slå fast at vi vil se en betydelig økning i tap på lån.
Høres ut som du ser for deg at alle de neste årene skal ha hjemmekontor på dagtid og resten av kvelden skal de sitte å glane ut vinduet i frykt for å gå ut.
Hvor langvarig pandemien blir og hvor inngripende og langvarige tiltakene vil måtte være gjenstår å se.
Forbruksbankene låner ut til privatpersoner. I Norge har vi mye støtteordninger for de som faller ut av arbeidslivet. Uten at jeg kjenner ordningene i resten av norden antar jeg at de minner om de norske.

Pandemien er opplagt negativ for forbruksbankene som hele resten av finanssektoren. Spørsmålet er i hvilken grad.
Forbruksbankene har sunket som steiner på børsen i likhet med øvrige banker, men fra et allerede utrolig lavt nivå pre-korona.
P/B med dagens kurser:
Nofi: 1,13
Komp: 0,47
BRA: 0,24
Insta: 0,32

Noterer meg at det hittil i mars er meldt om totalt 17 innsidehandler fordelt på Nofi, Komp og Insta. Det er altså 17 kjøp og ingen salg.
Ikke sikkert at disse insiderene treffer med sine investeringer, men de deler neppe dine pessimistiske visjoner for bankenes fremtid.
Nofi har vært gjennom finanskrisen før og det gikk tross alt bra. Alt annet likt går nok bankene på økte tap pga korona. Men spørs om ikke kursene muligens er i overkant dommedagspreget.
Kaisovski
14.03.2020 kl 01:54 5124

For tidlig å konkludere med økte lånetap 😂😂 Du kan ikke være riktig bevart. Hvor mange titalls tusen har allerede blitt permittert fra jobben, med 5000 på sparekonto?
Dette blir spinnvilt. Men jeg tror Nofi overlever.
baltuz
14.03.2020 kl 08:14 5050

Økte tap er en ting som helt sikkert følger , men kan det også være at det fører til større etterspørsel etterhvert ?

eksempelvis folk i "sikre" jobber som blir permitert og får redusert inntekt en periode og trenger likviditet?
Kaisovski
14.03.2020 kl 09:42 4987

Kanskje. Folk vil nok prøve alt mulig for å sikre likviditet i tiden som kommer, ja. Jeg tørr ikke spå hvordan det vil manifestere seg.
Blir ulidelig spennende å se.
Kitchen
14.03.2020 kl 10:44 4949

Du får nesten lese hva jeg skriver før du kommenterer. Jeg skriver at dette vil alt annet likt gi økte tap, men at at det er for tidlig å konkludere med dommedag..
Det er ingen av oss som vet hvor strenge eller langvarige tiltakene vil måtte være.

Det finnes ulike mennesketyper der ute, noen håper innerst inne på noe slikt og synest dette er spennende. Kanskje du er en av disse som gikk amok på Rema på torsdag og nå sitter på fire paller med dasspapir og boksmat i stuen med vernedrakt på, skarpladd hagle i fanget, et smil om munnen og glor på TV2 Nyhetskanalen :)
Men folk flest er ikke sånn, bare vent til dette har vart en stund. Folk ønsker å leve så naturlig som mulig innenfor det som lar seg gjøre. Så hvis Romaferien ryker til sommeren, så kanskje det lar seg ordne med en innenlandsferie med noen spesialtiltak? Kloke hoder vil gå på høygir for å finne prosedyrer, teknologi og tilpassinger som vil tillate oss å returnere til mest mulig normale liv så raskt som mulig.

Vi får vente å se, forresten så er det fylt opp igjen med dasspapir på Rema nå ;)
RyddigSamtale
14.03.2020 kl 11:16 4916

Altså NOFI er nok den banken som overlever av forbrukslånbankene, og er enig med deg at det er for tidlig å konkludere med hvor store eventuelle tap blir og hvor lenge tiltaken blir. Det blir nok en begrenset periode for å redusere hvor stor selve utbruddskurven skal bli så går ting som normalt.. Men jeg har problem med å se for meg at forbrukslånbanker og NOFI skal få ta utbytte og ikke få betydelig økninger i antall misligholde lån.

Men om vi ser på fakta så vil en person med 500 000 i inntekt tape ca 7500kr om han blir permittert pga før betalte arbeidsgiver full lønn i 15 dager før man gikk over til 66% lønn/nav. Jeg husker ikke riktig, men det er vell 63-66% av lønnen ved dagpenger. Du kan jo tenke deg selv hvordan det er å plutselig få lønnen redusert med 1/3 ved 2 dagers varsell. Samtidig som det er ett maks beløp på litt over 7000kr i uken som tilsvarer ca 500k i årslønn som er gj.snittslønnen, så mange med høyere stillinger/utdanning vil nok gå ned 50% i lønn om de blir permittert.
For selvstendig næringsdrivende så betyr dette null i inntekt om de ikke har forsikring.
I tillegg til dette så vil personer som allerede har kredittkort mest sannsynlig ha begrenset økonomi siden de har behov for kredittkort.

Regjeringen selv sir at toppen på pandemien blir mellom mai og august i Norge, og da snakker vi om Norge og ikke verden. Bransjene som blir rammet er reise, restauranter etc de er hovedsaklig uavhengig av hva som skjer i Norge men resten av verden og vil vær nede det neste året.
Når det kommer til frisører, skole, barer etc vil dette nok åpne om noen mnd som normalt.

Man må også huske at om man har begrenset økonomi og om man kun har 15000 i kredittlån og du betaler 1000 i mnd på nedbetaling så tar det tross alt 1 1/2år å betale ned... Og da snakker vi ikke om store beløp... På den andre siden så vil ikke få ta opp kredittlån til reise etc. når de får feriepenger så kanskje de betaler ned gjeld?

Jeg kan ikke se for meg at forbrukslån bransjen ikke går på en real smell. Jeg ser for meg at vanlig banknæring overlever med avdragsfrihet, lavere renter, og folk må ha en plass å bo, det blir på en måte internøkonomien i lande og økonomisk prioritert. På den måten så kan man ikke sammenligne banker og forbrukslånbanker.
Samtidig med ett boligprisfall så er ikke det mye å hente ved salg av boliger for forbrukslånbanker og med tvangssalg hvor det koster 100-200k å selge en bolig.
Redigert 14.03.2020 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Kitchen
14.03.2020 kl 14:47 4843

Som sagt vi får se.
Uansett kan det være greit å ha i bakhodet at langt de fleste av oss beholder jobbene og betalingsevnen vår.

Du nevner selv at reiseliv, restauranter, flybransjen mm vil rammes hardere og potensielt blir uten jobb i en lengre periode. Så da snakker vi om hotellfagarbeidere, renholdere, servitører, bartendere, kokker, kabinpersonale, bakkepersonale og piloter. Sikkert flere jeg ikke kom på, men dette er noen av de største gruppene. Se disse gruppene opp mot snittlåntakerne for forbrukslån.
For å ta snittkunden til f.eks Brabank som oppgir dette. Så er det en 43 åring med 650 tusen i inntekt og eier egen bolig. Kun 24% av låntakere tjener under 500 tusen og kun 33% av låntakere har videregående skole som sitt høyeste utdanningsnivå. Skal ikke være bombastisk her, men det er godt mulig forbruksbankene er mindre eksponert mot de rammede gruppene enn man skulle tro ved første øyekast. Dette gjelder forbrukslån, bildet er nok anderledes for kredittkortgjeld. Når det gjelder kredittkortgjeld skiller Nofi seg ut med 1/3 av porteføljen i denne kategorien.

En annen viktig effekt som ikke er nevnt er rentenedsettelsen til Norges Bank. Det kom 0,5% i går og det er 1,0% mer i vente ved behov. Boliglånsmarkedet er relativt pris-sensitiv og her kan du forvente at rentenedsettelsen går videre til låntakere. Når det gjelder forbrukslån og kredittkort er det et mye mindre prissensitivt marked. Så i allefall for den eksisterende porteføljen så vil det meste av effekten gå direkte til bankene i form av høyere netto rentemargin på tvers av hele porteføljen.

Det er ingen av bankene som vil gå konkurs, det som var aktuelt før og sikkert er enda mer aktuelt nå er sammenslåing eller oppkjøp. Hver bokførte krone koster helt ned mot 25 øre i disse dager for de billigste bankene. Så her er det rikelig rom for å ta store tap og likevel tjene på investeringen.
Redigert 14.03.2020 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
nima
14.03.2020 kl 18:12 4774

Kommer vel et utbytte selv om Finanstilsynet vil blande seg inn i dette.Tror de burde bruke mer tid på å følge med på andre aksjer på børsen. Synes de snarest burde sette en stopper slik at det fremkommer hvem som selger og kjøper. Synes at det er mange aksjer som det lukter svindel av
RyddigSamtale
14.03.2020 kl 21:41 4694

Bare i dag har nyheten kommet om at Norge i praksis stenger grensene (men ikke for varer), Russland har stengt grensene, Spania innført strenge tiltak.
Værre skal det bli, og vi ser flere og flere dårlige nyheter om permitteringer. Om man er i facebook grupper som Grunderklubben med 25000 medlemmer så er mer eller mindre vær eneste post om permittering og hvordan man skal overleve(edit* overleve økonomisk). Over 100 000 arbeidere er allerede permittert og skrekk tilfelle er at opp mot 400 000 blir permittert... 2-400 000 over på 63% av inntekten sin i 1-4mnd...

Kan ikke se for meg dette ender bra for forbrukslånbankene eller privatøkonomien for enkeltpersoner som allerede har det trangt beklageligvis...



https://e24.no/naeringsliv/i/WbAy72/corona-krisen-aker-solutions-har-sendt-permitteringsvarsel-til-alle-sine-6000-ansatte-i-norge
https://e24.no/naeringsliv/i/2GewBv/sas-permitterer-200-ansatte-i-norge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAyLg/sjokktall-i-nho-undersoekelse-79-prosent-av-bedriftene-kan-permittere
https://e24.no/naeringsliv/i/GGmX7V/underholdningsbransjen-vi-er-provosert
Redigert 14.03.2020 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Kitchen
15.03.2020 kl 10:42 4522

Vei, tiden får vise, vi er i ukjent farvann
Får inderlig håpe du tar feil, for hvis forbruksbankene er i trøbbel er det massive problemer for mer utsatte sektorer.
Forbruksbankenes skjebne er knyttet til den økonomiske skjebnen til sine låntakere som er økonomisk beskyttede borgere. Hvis forbruksbankene går overende er det fordi store grupper av låntakere mister inntektsgrunnlaget sitt over en lengre periode. Hvis det skjer er det fordi hele sektorer og store bedrifter går over ende. Hvis det skjer ville jeg vært mer bekymret for disse bedriftene og forretningsbankene som låner ut penger til bedriftene.

Staten beskytter først og fremst de ansatte hos Norwegian. I den grad staten trør til for Norwegian AS er det for å redde infrastruktur og arbeidsplasser, ikke aksjonærene eller bankene som har gitt dem lån.
Så hva er tryggest, utestående gjeld til en ansatt i NAS eller til flyselskapet?
RyddigSamtale
15.03.2020 kl 11:16 4491

No er Bank Norwegian noe helt annet enn flyselskapet. Det skal mye til for ett land å gå inn å redde ett selskap å gi det en direkte konkurranse fortrinn sån sett, ofte så hjelper ett land en sektor (slik som er aktuelt no, reiselivsbransjen). Men jeg hadde sovet dårlig hadde jeg eid flyselskapet sin gjeld.

Håper jeg tar feil selv, ettersom det vil føre til at korthuset faller sammen... Men det trenger nødvendigvis ikke og være store bedrifter som går over ende, det trenger kun og endre en forretningsmodell til forbrukslånbanker fra fryktelig profitabelt til å rett og slett ikke tjene penger pga de har gamle lån som de må dra med seg og betale for (ta tap) i lengre tid.

Bank Norwegian har mer enn 1.7 millioner kunder hovedsaklig fordelt på Norge,Sverige, Finland og Danmark. Og lånene til kundene er hovedsaklig usikrede lån.

Om vi forholder oss til det vi vet så økte tapene fra 7.6% til 13.1%.
Komplett Bank dobblet utlånstapene sine.

Dette er også grunnen til Finanstilsynet ikke ville godkjenne utbytte, de mener det ikke er satt av nok penger til å dekke tap.

https://www.dn.no/marked/norwegian-finans-holding/bank-norwegian/tine-wollebekk/utlanstapene-oker-for-bank-norwegian/2-1-759298
https://www.banknorwegian.no/OmOss/InvestorRelations
Sprettert123
15.03.2020 kl 14:18 4416

Viktig at vi har et nyansert bilde av situasjonen og ikke kun ser på de negative effektene som har dukket opp den siste tiden (har tross alt vært mye positivt også).

1) De isolerte effektene på fundingkostnaden alene vil bidra med 100-150Mnok på bunnlinjen vs hva man trodde for en knapp måned siden (7,6 Milliarder MREL bonds med utsikter til 50 punkter (om ikke mer) i lavere nibor/stibor kost samt 40 milliarder i kundeinnskudd som minst kan forvente 20 basispunkter redusert innskuddskost)
2) Etter foreslått utbytte (dersom godkjent) så har NOFI rundt en halv milliard i EK-buffer vs "de gamle" kapitalkravene gjeldende fra 01.03.2020 (basert på 39,1 milliarder i risk-weighted assets YE19). Reduksjonen av motsyklisk kapitalbuffer på 1.5pp økte denne bufferen med ca 590m basert på samme RWA-beregning. Dersom økonomien forverrer seg ytterligere, kan sentralbanken anbefale enda 1pp reduksjon i bufferen, noe som vil frigjøre ca 400m ekstra i EK.
3) Nofi har et underliggende run-rate resultat på ca 2 Milliarder p.a. som må forsvinne først for at nåværende kapitalsituasjon ikke skal være tilstrekkelig gitt et nullvekst-scenario,
Summerer vi opp så ser vi da at NOFI trolig har en kapitalbuffer for 2020 etter foreslått utbytte og før økning i tap på krav på et sted rundt 3,5 milliarder (=2 milliarder run-rate resultat+ 150m redusert funding cost +0,5 milliarder overkapitalisering per dags dato + 590m fra 1,5pp redusert motsyklisk buffer + 400m i ekstra motsyklisk buffer om helvete bryter løs)
Tap på krav i 2019 var på 1.6 milliarder. Hver og en får gjøre seg opp en formening om hvor mye man tror denne vil øke i 2020 som følge av koronakrisen, men jeg sover i alle fall godt om natten vel vitende om at det er en enorm buffer som må tygges gjennom i et veldrevet, svært lønnsomt og mer enn godt nok kapitalisert selskap, før eventuelle utbytter burde være at-risk. Selv Finanstilsynet må da klare å se at de ikke legitimt kan gå inn å stoppe utbyttet de allerede i utgangspunktet hadde godkjent med dette som bakteppe,

Som alltid, forbehold om feil her fra sofaen i karantene.. :)
-Sprettert
RyddigSamtale
15.03.2020 kl 15:48 4344

Det er faktisk sant og ett godt poeng.

Men det skal nevnes at de nye lånene har også betydelig lavere rente enn de tidligere lånene. Utfra kvartalsrapporten kan man lese at (nye) gj.snittslånene er godt under 12-13% når de tidligere var godt over 14%. Håper da også risikoen er juster iht. utlånsrenten og at det ikke er direkte markedskonkurranse som priser renten ned som fører til større tap på lavere renter.

Takk for god kommentar
lolvik
15.03.2020 kl 17:15 4288

Slår meg som mer sannsynlig at invistering i inkasso vil bære mer frukter enn forbrukslån i disse tider.
Kaisovski
15.03.2020 kl 17:21 4278

Inkasso er vel det siste folk betaler i trange tider, spesielt GAMMEL inkasso. Inkassoselskapene har også ekstrem gjeld.

Nofi tjener tross alt graps med penger og har masse cash.
RyddigSamtale
16.03.2020 kl 14:33 4073

Ekstremt stygg dag for NOFI i dag... Og for bankaksjer generelt.
7Seas
16.03.2020 kl 15:44 4030

Jeg husker meget godt året 1983. Da tapte jeg 100.000,00 på konkurs i Fiskernes Bank. Det var endel penger dengang.
Hvis dagens situasjon vedvarer, tro bare ikke at bankaksjer er ei trygg havn. I hvert fall ikke alle.
RyddigSamtale
17.03.2020 kl 16:30 3783

Nok en skrekk dag på børsen, topper nesten taperlisten...
3fotsyken
17.03.2020 kl 16:55 3759

Noen synspunkter på hva som gjør NOFI så utsatt i dag? Er det smitte fra NAS, fare for større tap på fordringer og lavere utbytte fremover?
Kaisovski
17.03.2020 kl 16:59 3750

Alt du nevner er gjeldende.
logitech
17.03.2020 kl 17:39 3699

Jeg har ihvertfall lastet opp mer dag for dag. Kommer til å fortsette med det også hvis NOFI faller mer. Er rimelig sikker på at aksjen etter hvert får en kraftig rekyl.
RyddigSamtale
17.03.2020 kl 17:56 3674

Jeg tror det skyldes at de får BETYDELIG mindre utlån som følge av at ingen reiser, kjøper biler, campingvogner, drar på resturanter etc.
Samtidig vil de få betydelig større tap på utlånene sine.

De vil nok få flere som tar opp lån som følge av permiteringer osv. men jeg tror ikke det vil vær mye penger å tjene i forhold til det som går tapt og samtidig så kan man jo stille spørsmål med risiko gruppen de personene er i mtp de trenger lån ved permitering uten å ha en buffer.

No laget jeg tråden for jeg tror vi ser ett fundamentalt skifte i forbruksbankene som følge av denne nedturen, men Nofi er den sterkeste banken av forbrukslånbankene til tross for flere eksperter har stilt spørsmålstegn ved innrapportering av regnskapet deres.
RyddigSamtale
17.03.2020 kl 18:13 3644

"NORWEGIAN FINANS HOLDING ASA: BOARDMEMBER BJØRN H. KISE WILL RESIGN"

Hmm?
Kaisovski
17.03.2020 kl 18:25 3618

Større innflytelse for Sampo Group/Nordic Capital?
Redigert 17.03.2020 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Kitchen
17.03.2020 kl 18:28 3608

Hvor lenge ser du egentlig for deg at ingen skal reise, kjøpe bil, campingvogn, spise ute osv?

Ligger det kjølig analyse kursfallet eller er det andre effekter. Slik som panikk og folk med belånte porteføljer som er tvunget til å selge seg ned når kursen synker. Jo større fallet er jo trangere blir det i døren.
Tror ikke du skal anta at markedet er på sitt mest rasjonelle nå om dagen.
Hadde vært interessant å vite hvem som selger seg ned, er det småsparere eller er det noen storfisker.

Nordic Capital Fund med flere sitter nok på gjerdet og gnir seg i hendene. De er nok lysten på å kjøpe til innbruddspris.
RyddigSamtale
17.03.2020 kl 18:54 3566

Det vi vet er at toppen i Norge blir mellom mai og august. Mest sansynelig nærmere mai.
For Danmark ligger trolig noe senere enn Norge og Sverige enda senere. Uavhengig av dette så kan man nok glemme heile reisesesongen i år.
Viktig og husker at Bank Norwegian sine kunder er i Norge, Sverige,Danmark og Finland.

Man regner med at mellom 2-400 000 blir permittert og må ned på 63% lønn i Norge, I Danmark får de 75% lønn... Hvor mye dette vil påvirke utlånstapene til forbrukslånsbankene er ren tipping. Og spørsmålet er hva som skjer etter Korona epidemien om man får igang økonomien igjen snarlig. Får man det så vil ikke bankene ha betydelig lånetap, men privatpersoner må bære byrden av uansvarlig personøkonomi.

Uavhengig av dette vil man få seg en stor tankevekker når det kommer til bruk av kredittkort og belåning. Jeg tror svært mange vil tenke seg om to gangar i framtiden før dette skjer igjen og de tar opp nye forbrukslån.

Når det kommer til salg av aksjer har jeg spekulert litt på dette selv. 20-35% av dagsvolumet i Norwegian Finance har kommet etter stengetid, så det tyder på at det er en større aktør som skal ut eller blir tvunget ut... I dag gikk det 425 000 aksjer av dagsvolum på ca 1.5million. I går gikk det 404 000 av dagsvolum på ca 1,5 million og dagen før gikk det 671 000 av dagsvolum på ca 1.5million. Klart å tydelig tegn på at en større aktør skal ut i mine øyne?
Kan det vær en viss families aksjer som blir lempet ut?

I sluttoppgjøret i dag så var kursen nede ett par minutt i 32kroner på 240 000aksjer før den gradvis gikk opp til 39kr som ble sluttkursen. 1,2kr lavere enn siste handel ved fri børs.
nima
18.03.2020 kl 09:54 3358

Flere land innfører nå forbud mot schort salg, men ikke OSLO BØRS der er alt lov.Ingen skal vite hvem som er selger og kjøper, robothandel i stor stil og schort salg over hele linja. Bare å kjøre på for hos OSLO BØRS der skal alt gå an. Rottebørs
hstray
18.03.2020 kl 10:12 3332

Selgere selskaper kontrollert av kise seg ut av Nofi? Jeg sjekk brumm selskapene
Kaisovski
18.03.2020 kl 10:27 3299

Trenger kanskje pengene til NAS-katastrofen.
RyddigSamtale
18.03.2020 kl 12:00 3240

Handles nå for 33,60kr. Forslag for utbytte var på 3,18 for noen få mnd siden.

Finanstilsynet gav Bank Norwegian frist til 13.mars for å svare. Lurer på når vi kan vente svar, vet ikke hva som skjer når hele landet stopper opp og omstendighetene har endret seg så dramatisk. Tviler på det blir dratt en konklusjon når alle har hjemmekontor.
Stephen
21.03.2020 kl 13:46 2769

De maxet korta allerede da de fikk tilegg og overtid i jobben.

Mvh Stephen