Norwegian trenger penger


Norwegian trenger lividitet og roper etter penger.

Hvorfor bidrar ikke aksjonærene?
Hvorfor skal bare staten bidra?

Norwegian er heleid av private.
Hvorfor stiller de ikke opp når selskapet trues av konkurs?

Hvorfor påpeker ikke mediene dette?
Hvorfor roper også de bare på staten?

Har de glemt at Norwegian er børsnotert og kan hente friske penger?

Redigert 21.01.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
ymsokk
13.03.2020 kl 20:11 4718

Det er faktisk slik at vi er avhengig av NAS i vårt langstrakte land. I tillegg må vi tenke på at NAS har ca 10.000 ansatte i Norge. Hva når alle disse stiller seg i køen på NAV?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Tror hverken sas eller Norwegian hadde klart å hente 6-7 mrd i emisjon nå
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
ymsokk
13.03.2020 kl 20:25 4639

Helt enig med deg. Jeg kastet kortene i NAS etter "tiltakspakken" til regjeringen i dag. Hadde ikke nerver å sitte med aksjene pga pressekonf. til JS. Håper NAS snur dette og regjeringen kommer med noen bedre tiltak i fase 2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
DavidM
13.03.2020 kl 20:29 4615

Jeg er 100% enig i at Staten skal bidra så det monner, men bør ikke også markedet og aksjonærene være med i spleiselaget.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
TomW
13.03.2020 kl 20:33 4592

Det har de så til de grader vært og kommer nok til å være også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
ymsokk
13.03.2020 kl 20:35 4563

Forsåvidt... Men som Restplassno skriver- Tror du NAS klarer å hente flere milliarder slik situasjonen er nå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
karamell
13.03.2020 kl 20:44 4518

Når staten sørger for stengning av flyplasser, og advarer mot flyreiser, så skulle det bare mangle at de hoster opp noen kroner i erstatning og ikke bare litt utsettelse på skatt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
freetexx
13.03.2020 kl 20:48 4485

Hva er billigst for samfunnet av å gi NAS et lån uten renter på 4 milliarder eller sende 10k ansatte på NAV med dertil svekket flytilbud som igjen gir mindre forbruk
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
freetexx
13.03.2020 kl 20:50 4460

Problemet er synergiene av å gi noen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Tull og tøys 10k på nav kanskje 1k ? Resten er registrert utenlands + -
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
ymsokk
13.03.2020 kl 20:52 4442

Staten kan starte med å finansiere en enveisbillett til Krekar. Vet ikke hvor mye mer vi kan forvente av denne tafatte regjeringen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
freetexx
13.03.2020 kl 20:53 4439

Åjaa, ja men da er det jo ikke noe problem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Ikkje vi kan betale får Krekar så kan vi ikkje gjør forskjell i disse ulvetider.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
DavidM
13.03.2020 kl 21:03 4373

freetex,

Er egentlig helt enig - frisk lånekapital uten renter hadde monnet, og vi hadde unngått mange andre kostnader og konsekvenser.

Men tror det kommer. Husk at dette var første pakke og at regjeringen har varslet mer. Man kan ikke bare slenge ut mange tiltak uten å gjøre dette grundig. Døgnet har kun 24 timer og regjeringen har fått en hel haug med oppgaver på svært kort tid som dreier seg om hele Norge, ikke bare ett selskap. Landet og verden forøvrig, er i den største krisen siden 2. verdenskrig, så da kan man ikke vente at alle ønsker blir oppfylt over natten, slik mange virkelighetsfjerne krever.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
karamell
13.03.2020 kl 21:26 4302

Helt klart at at de har travle dager for tiden.
Regner dette som en midlertidig hastepakke, og venter i spenning på fortsettelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
EliotS
14.03.2020 kl 07:48 4041

DavidM - Da Finanskrisen kom valgte man at støtte mange store aktører i det finasielle market. Den krise var IKKE udløst av udefra kommende faktorer såsom naturkatastrofe eller panepidemi. Finanskrisen var udløst at finanssektorens eget grådighed. Dengang fik aktører såsom eksempelvis Goldman Sachs og Dansk Bank støtte på en meget stor skala. Det var også børsnoetert selskaber og de var ramt av en krise de selv havde bidraget til. Hvis man kunne støtte dengang så mener jeg at det må være en meget nemere valg i dag fordi dette er ikke en krise flyselskabene selv er skyld i.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
14.03.2020 kl 07:52 4029

Nas bør ikke reddes av det offentlige.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Strategi
14.03.2020 kl 08:20 3968

Selvfølgelig bør Norwegian reddes av staten, de bør få rentefritt lån med tilbakebetaling så langt frem i tid som mulig (eller svært gunstige) slik at de har en solid buffer og kan løse inn alt for dyrt obligasjonslån.
Norwegian er et særnorskt selskap bygget opp fra grunnen, flyvende reklame for Norge som turist destinasjon over store deler av verden.
Håper at selskapet nå får solid oppbakking i fase 2 av forhandlingene, de vil da få litt tid til å tilvenne seg situasjonen samt legge videre planer.
De burde vel da sannsynligvis etter noe tid gå for en ny emisjon for å tilføre likvider og nedbetale den dyreste gjelden.

Tror det er håp i hengende snøre.
At Norwegian har strukturert selskapet før denne krisen kommer vel nå som en god investering som vil være avgjørende.
Billig olje, tilbakebetaling av flyplass og sete avgifter som virker også et stykke frem i tid vil selvfølgelig også hjelpe mye selv om trafikken akkurat nå er lav og ikke gir de store utslag, men flyene skal på et eller annet tidspunkt opp i lufta igjen og da vil de dra nytte av dette.
Akkurat nå er vi gisler i eget land, når dette er over skal ferier tas ut og veldig mange som har bolig i utlandet skal flytte på seg.
Det kommer gode tider, det spørs bare når de kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
finast
14.03.2020 kl 08:41 3893

Hvorfor kommer ikke oppgjøret fra Boeing nå? I desember 2019 uttalte Karlsen at avtalen for Max antagelig ville være klar før jul. Nå er vi tre mnd. på overtid, og forsattt ingen avtale på plass. Har det noen gang vært viktigere for Nas å skrape sammen midler så er det jo Nåååååå. Kommer det ikke oppgjør fra Boeing nå i kommen uke, så kan en stille spørsmålet om vi aksjonærer er blitt lurt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Troll
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
pedro1
14.03.2020 kl 08:49 3854

Godt skrevet. Staten vil ikke tape på å hjelpe Norwegian over kneika....gi dem laaange lån til normal rente (ingen tap for staten) så vil Norwegian fortsette å legge mye penger igjen i statskassa de neste årene. Norwegian er noe å være stolt over i Norge. Fatter ikke de smålige som ønsker at alt går til helvete for norske bedrifter eller folk som lykkes. Se på Tyskland. All in for å redde næringslivet og gode arbeidsplasser .
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.03.2020 kl 09:11 3786

Om vi noen gang skal bruke av oljefondet så er det jo nå. Det er jo det de alltid sier. Det er en reserve og trygghet. Om de ikke bruker mer enn usle 6.5 milliarder så har det jo ingen funksjon. Verdien siste 14 dager er jo redusert med 1250 milliarder. Hva er 100 milliarder til eller fra ? Og da for å redde fremtidige inntekter. Jeg syntes de burde svi av 300 milliarder nå så alle i Norge beholder jobbene. Da er det ikke lange tiden etter at krisen er over før vi har tatt de inn igjen. 6.5 milliarder....er til å grine av.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
klaesp
14.03.2020 kl 09:18 3756

Staten låner ikke enkelt selskaper penger eller står som garantist hvis noen tror det.. Nas vil bryte låneforplikteler innen kort din, redningen er en emisjon..
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Strategi
14.03.2020 kl 09:18 3751

Hvorfor kommer ikke oppgjøret fra Boeing nå?

Det er ikke strategisk å få denne eventuelle erstatningen nå, ingen vet heller hva som kommer og i hvilken form (heller ikke Norwegian , det forhandles og Boeing er selv i sin største krise ever på grunn av problemer med Max samt nå i tillegg corona).
Det viktigste for flyselskapene er nå å fremforhandle avtale med staten i fase 2 om langsiktige likvide midler for å restrukturere gjeld til en bærekraftig modell samt tilskudd i form av cash for å komme gjennom krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Strategi
14.03.2020 kl 09:26 3709

Når det gjelder oljefondet som er lastet til ripa med cash, de har solgt seg ut av en rekke sektorer på topp.
Selv om de også er dratt ned i denne krisen har de mye midler som jeg nå antar er reinvestert \ vil bli reinvestert i solide selskaper.
Så jeg tror oljefondet kommer ut av dette scenarioet som en solid vinner når markedene igjen blir friskmeldt .
Dette er vel tidenes mulighet for å styrke oljefondet, cash is King.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
klaesp
14.03.2020 kl 09:30 3684

Vi har en velfungerende kapital marked,, det.er fult mulig å hente penger der.. Mener du at staten skal låne ut evt garantere for alle selskaper som vil slite, for de blir det mange av?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
pedro1
14.03.2020 kl 10:15 3584

Klaesp Oj hvor plasserer oljefondet pengene sine da ???De har eierskap i stort sett alle private børsselskaper i hele verden. Kanskje en portefølje i Norge kunne vært tingen akkurat nå. Lov å gjøre unntak i en unntakssituasjon. Vi får se hva staten og vårt oljefond gjør. Håper du ikke ønsker at alt går til helvete for folk flest ??
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
klaesp
14.03.2020 kl 10:31 3538

En løsnig kan være at oljefondet stiller som en garantist i en emisjon slik at selskapet kommer over krisa.. Ønsker selsagt en løsning som gagner ansatte i Nas og ikke aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
pedro1
14.03.2020 kl 13:06 3389

Uten aksjonærer/eiere så vil det ikke være noe NAS. Skjønner faktisk ikke hva du mener !!! Dette henger jo sammen....
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

det er det tyskland gjør, og det vår regjering har hintet til at de vil gjøre i denne ekstraordinære situasjonen som har oppstått.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

kapitalmarkedet er ikke velfungerende i dag. børsen har kollapset!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Gork
14.03.2020 kl 15:34 3246

NAS sin inntekts side er nesten borte, kostnads massen som er endrings bar vil nok bli kraftig redusert (ansatt, nye investeringer, drift etc). De faste vil derimot leve videre og med 60 milliarder i gjeld og tilnærmet null i inntekter er svaret gitt. Staten kan gi lån, men trenger NAS mere gjeld? Mitt tips er at dette blir en ny DNB, eksisterende aksjer nulles og nye aksje emisjon rettet mot Staten blir gjennomført. Deretter, om 2-4 år kommer disse aksjene tilbake på markedet og Staten avslutter med gevinst.
Selv om aksjonærene i fellesskap med Staten skyter inn penger, så må det såpass mye til at dagens aksjonærer sitter med svarteper. Tror ikke det er mange flyselskaper i verden som klarer denne nedgangen. Fasit vet vi ikke før viruset er temmet og det kan ta tid. Får vi medisin mot viruset blir det bedre, men bra blir det ikke før vi har vaksiner.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

De har ikke tid til å lage 1000 forskjellige pakkeløsninger. De lager en for alle. Du kan da ikke mene seriøst at staten skal overta samtlige bedrifter i Norge? Er ikke bare NAS som er berørt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2020 kl 15:50 3294

Kollapser Nas sitter ihvertfall en Herr Sissener med ett gigantisk tap. Pant på slots på Gatwick er vel ikke mye verdt idag. Er ingen flyselskaper som overlever Corona uten støtte fra hjemstater. Når bunnsolide Lufthansa nå har henvendt seg til Tyskland for akutt økonomisk bistand, så sier det litt om problemene flyselskap, hoteller, restauranter og andre aktører står ovenfor i dag. Flyselskaper er ekstra hardt rammet da det er en kapital intensiv business
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2020 kl 16:25 3218

Det kommer mest sannsynlig et statlig Corona fond rettet mot berørte virksomheter. SAS, Norwegian og muligens noen store hotellselskaper som Choice vil få milliard garantier fra norsk myndigheter for å kunne opprettholde drift. Likviditet kommer. Vi har ikke råd til å miste hundretusentalls arbeidsplasser innen denne næringen når det på nytt går mot tøffe tider innen offshore sektoren
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 17:02 3130


Dette må bero på en misforståelse...

Staten vil garantere for at kjøperen av Norwegian-konkursboet overtar ruter og ansatte som GOING CONCERN.

Rutenett og mannskap er dermed sikret - og det er statens ENESTE FORNUFTIGE MÅL.

Staten kommer naturligvis ikke til å bruke 5 øre på å holde aksjekursen over 0, eller å beskytte risikosøkende aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2020 kl 17:15 3089

Haha, så du tro noen selskaper kjøper en konkurent, eller ett konkursbo idagens usikre coronatider ? svaret er nei. De holder hardt på kontantene. Et av få selskap som kunne gjort en slik transaksjon nå er Ryanair. Tror dere Ryanair vil ha mange arbeidsplasser i Norge? Svaret er nei. Ingen administrasjon, minimalt med servicefunksjoner etc. Tusenvis av arbeidsplasser vil gå tapt, og Norge vil ikke ha eierskap i noen flyselskap. Når alle verdens land nå iverksetter tiltak og likviditet for å redde flyselskaper og industrien så ville det være rart om man velger å ikke gi nødlån/ likviditet til Norwegian som er Norges eneste flyselskap. Verdiskapningen Norwegian står for i det norske samfunnet er for stor, og dagens situasjon er for ekstraordinær av hva vi noengang tidligere har opplevd. Parat som er piloters flygeforbud frykter med hud og hår konsekvensene av at både Norwegian og SAS går under. Da er det wiss air og Ryanair som er innenriks flyselskaper i Norge og Norden om et halvtårs tid. Tusenvis av arbeidsplasser blir tapt, og 10-talls milliarder i fremtidig skatteinntekter forsvinner for alltid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 17:35 3039


Virker som du er aksjonær i NAS, og at du egentlig taler i en slik håpefull posisjonering.

Vel. Jeg tror du også misforstår om du nå tror at fagforeninger bestemmer over landets regjering.

Antar flyparken (uten noe gjeld), anses å ha økonomisk verdi.... og at noen vil kjøpe dette som GOING CONCERN MED VIRKSOMHETSOVERDRAGELSE AV MANNSKAPET. Tror da at alle, med foreninger, ville bli overlykkelig.

Unntaket er først og fremst aksjonærene som står med 0, og kreditorene som står igjen med nesten 0.

(Antar du er kjent med at hele siktemålet med en konkurs er å slette aksjonærverdien - og den del av kreditorgjeld som ikke inndekkes ved salg av flyparken som gir beskjeden dividende til PANTEKREDITORENE).
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare