Norwegian trenger penger


Norwegian trenger lividitet og roper etter penger.

Hvorfor bidrar ikke aksjonærene?
Hvorfor skal bare staten bidra?

Norwegian er heleid av private.
Hvorfor stiller de ikke opp når selskapet trues av konkurs?

Hvorfor påpeker ikke mediene dette?
Hvorfor roper også de bare på staten?

Har de glemt at Norwegian er børsnotert og kan hente friske penger?

Redigert 21.01.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare

Hvem er det som skal kjøpe noe som helst når alle er blakke?

Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 17:40 2528


Så du mener et gjeldfritt NAS egentlig er 0 verdt....

Hvor mye er så NAS verdt for deg som aksjonær med selskapes gigagjeld..

Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Hva mener du?
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

NAS er i en ekstraordinær situasjon som mange andre flyselskap. Disse flyselskap hjelpes
likviditetsmessig av sine respektive land. NAS bør derfor hjelpes likviditetsmessig av staten.
NAS har dessuten antagelig krav på en meget stor erstatning fra Boeing. Dvs. milevis over
noen få milliarder. Alle MAX-flyene må i destruksjonsanlegget sannsynligvis. Boeing må yte
kjempeerstatning til NAS, som har innrettet seg etter disse flyleveransene. Norge må gi USA
en kjempesmell om ikke Boeing betaler det de skal.
USA kan tape en enorm mulighet med Norge, om ikke dette bringes i orden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Du tilhører altså de som er ute etter å kapitalisere på andres elendighet. Måten du skriver her inne etterlater ingen tvil !
Du burde skamme deg!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Positive signaler fra Erna nå. De vil bruke de pengene som trengs for å redde norske arbeidsplasser. Ikke mange land som har de samme muligheter som Norge, så vi kan komme bedre unna dette enn mange andre land.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Men oppnådde de det?
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2020 kl 19:19 2346

Ja, har noen få nesten verdiløse Nas aksjer i depoet. Mitt syn er hovedsaklig basert på den verdiskapningen Nas tilfører Norge, samt de milliardene hvert år som blir betalt i skatter og avgifter av Nas og deres ansatte. Ryker Nas mister Norge tusenvis av arbeidsplasser som ikke vil komme tilbake. Det vil ikke i vår levealder bli startet et nytt norsk flyselskap med hovedkontor i Norge.
De fleste flyselskaper vil gå konkurs med corona uten statlig akutt hjelp. Tyskland, Frankrike, USA og Frankrike står klar ned akutt nødhjelp for å berge store nasjonale flyselskaper som representerer 10 tusentalls arbeidsplasser, viktig samfunnsinfrastuktur gjennom Corona. SAS vil bli berget av svensk og danske myndigheter gjennom denne krisen.
Ønsker man å miste tusentalls arbeidsplasser så velger man å ikke støtte Norwegian. Det ville vært en smålig handling, da dette er en situasjon Norwegian ikke er skyld i selv.
De negative effektene vil være stor for det norsk samfunnet, hvor mest sannsynlig Ryanair kan være kandidat til å gå inn i Skandinavia og overta Norwegians rolle.
Ryanair ville hatt minimalt med ansatte i Norge og vært styrt fta UK/Irland.

Folk som deg som er påvirket av Hegnar, og DN sitt syn som lenge har ønsket Norwegian konkurs. Dere bryr dere ikke om arbeidsplasser og verdiskapning i samfunnet. Mest sannsynlig har regjeringen ett annet syn hvor de ser verdien av å opprettholde samfunnskritisk infrastruktur og arbeidsplassser i Norge.
Nå er i tillegg alle flyplasser i Norge stengt ned fra mandag. Norwegian bør nesten kompanserers for det ekstreme bortfallet av inntekter de har.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Ikke i det siste nei. Så de. 5000 nylig permitterte er thaidamer eller noe sånt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Alset
14.03.2020 kl 20:47 2189

La merke til at Erna var i samtaler med SAS og Norwegian om å hente smittevern utstyr fra Kina. Blir vel litt vanskelig å holde disse samtalene adskilt fra økonomisk hjelp til å komme seg gjennom krisen.
En liten forsnakkelse, eller lys i tunnellen for Norwegian

Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 20:54 2179


Mitt anliggende er at staten selger NAS til ny sterk eier som ikke skal slite med uhåndterlig gjeld og som opprettholder ruter og mannskap

OG

AT

Staten ved samfunnets fellesskapsmidler ikke skal nyttes for å subsidiere grådige spekulanter som tryner på feilslått kjøp av høyrisikoaksjer


Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 21:03 2144

Sjonkel Rolf skriver du.....

Du minner heller om Sjakal Rufsen....

Ikke en krone bør gå fra fellesskapsmidler til å tjene de ufyselige som ser sitt snitt til å sko seg på den tilstand som råder i verden nå

Eier du ikke skam i livet !
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
suspekt
14.03.2020 kl 21:19 2097

Aksjonærene har jo til de grader vert med å investert sine sparepenger, og bygget opp nas til det som det er i dag . Uten aksjonærene ville det ikke vert mulig å bygge opp nas til et så stort selskap som det er i dag.
Derfor ville det føles urettferdig om alt skulle være tapt over natta fordi ikke staten trør til også. Det kan jo vel ende med at aksjonærene taper alt, de fleste har jo allerede tapt de meste.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Andre stater støtter flyselskap i deres land likviditetsmessig. Det kommer også Norge
til å gjøre vis a vis NAS.
Mht. SAS er dette Sverige og Danmarks ansvar nå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
abban
14.03.2020 kl 21:30 2055

Norge trenger de turistene NAS flyr inn fra USA.
Hvor mange milliarder er ikke dette verdt i omsetning for AS Norge hvert år?
Dette er inntekter vi ikke kan tillate oss å miste.

Regjeringen må yte selskapet en betydelig lånegaranti på mandag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

skammer meg over slike som deg.!
Penger er ikke alt her i livet, burde være barnelærdom.
At du mener at småaksjonærer i nas skal tape alle pengene sine må du gjerne mene. At det som er bygd opp iløpet av tjue år, med god hjelp av nettopp disse velger du også å hoppe bukk over.
Stå på!!
Dine meninger skal ikke jeg bruke flere kalorier på
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 21:43 2009


La oss forlike på halvveien, Sjakalen:

Du bruker ikke en calori på meg

Staten bruker ikke ei krone på deg

=

Vinn/Vinn
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
klaesp
14.03.2020 kl 21:45 2006

Der blir mest sannsynlig en betydelig emisjon hvor staten og eksisterende aksjonærer deltar, og hvor obligasjonsgjeld konventers til aksjer. Altså en betydelig dugnad..
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

OK. Du får leve videre med stakkarsligheten!
Glad Norge og verden ikke må sette sin lit til slike som deg i disse krisetider. Punktum
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 21:49 1978


En sjakal får overleve som best han evner

Og det er ikke på almisser fra Erna
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Min overlevelse står ikke og faller på almisser.
Parasitter er vel en god beskrivelse på slike , som vil rive ned det andre har bygd opp.
I så måte er du innafor
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 21:57 1957

Har brukt den nå ja

Men er jo redd de som stjeler fra fellesskapsmidlene ikke er lydhøre for noe

Selger gjerne mora si for å snylte
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Vet ikke hva du skrev, men jeg skrev ikke til deg. Du vet at du er blokkert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Celsius er ikke en man bør bruke mye tid på irritere seg over. Og det finnes heldigvis en blokkerknapp når han blir for ille.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 22:02 1931

Og der kommer mannen med 0 troverdighet på banen

Mannen som bokstavelig talt skriker "kjøp" mens han hamrer på salgsknappen

Gjelder å kjenne fattiglusa på gangen
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Ja vet det.-).
Har du noen tanker om hvilke scenario vi kan forvente fremover?
Selv tenker jeg at staten må inn å garantere for likviditet fremover til normalsituasjon .
Er også rimelig sikker på at dette løser seg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

hehe, vi får få med oss litt underholdning før vi blokkerer deg igjen.

Ser du har sluttet å bruke signaturen: REC I 40 KRONER FØR 2024.

Du har vel ikke solgt deg ut etter å ha hausset for å få andre til å kjøpe?
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2020 kl 22:06 1915

Konventering av obligasjonsgjeld til aksjer gir ikke bedre likviditet som Nas trenger når hele topplinjen forsvinner. Så dette er en helt usannsynlig løsning. Staten vil ikke inn på eiersiden, så dette er også helt usannsynlig.
At Nas skal hente 4-5 milliarder fra dagens aksjonærer er også helt usannsynlig. De solgte seg ut av SAS

Det som er sannsynlig er at norske myndigheter garanterer for lån hos norsk banker til utsatte næringer med en lengre nedbetalingstid. Eks 4-5 år. Det vil kreve endring av EU regelverk som som EU allerede sagt de er klare til å godkjenne, da de fleste flyselskaper må ha akutthjelp for å overleve Corona
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
LATO
14.03.2020 kl 22:09 1906

Kommer nok hjelp neste uke tipper jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 22:10 1929

Du skal alltids ha en fattig takk for det 👍

Men ikke regn med penger i lomma di fra Statens Pensjonsfond Utland

Fellesskapsmidlene skal ikke fylle lommebøker på grådige børsspekulanter

Staten sikrer videre drift av ruter og mannskap, slik de gjorde da de nullet DnB for mange år siden

Så gled dere over flyrutens videre eksistens

Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Hvis du snakker om NAS mener jeg staten må bidra til å redde arbeidsplassene og flytilbudet. De er også forpliktet til å kompensere for det selskaper taper som følge av tiltak de har vedtatt som å stenge flyplasser. Men det må være kortsiktige tiltak, og den store regningen må eierne ta. Selskapet har tatt for stor risiko over lang tid, så aksjonærene må bidra med en emisjon uansett for at det skal overleve. Så vidt jeg har skjønt har staten lov til å gi lån som må tilbakebetales i løpet av seks måneder. De får dem over kneika, men selskapet overlever ikke om ikke aksjonærene er villige til å bla opp penger.

Selv har jeg en liten post, som er fullt finansiert av tradinggevinst i denne aksjen den siste uka. Så om NAS går konk er jeg i null. Har ikke stor tro på den investeringen, men ser på det mest som en lottokupong.

Hvordan går det med investeringen din i REC? Siden du ikke er spekulant og tror den snart står i 40 kr, tar jeg det for gitt at du ikke selger deg ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 22:20 1948


NAS var "teknisk konkurs" før korona

NAS ville gått reelt konkurs uten korona

Faktisk tror jeg staten, alene på grunn av korona, berger NAS

Det gjøres ved å nulle aksjonærverdi og gjeld, OG OVERFØRE MASKINPARKEN TIL EN PÅLITELIG OPERATØR
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare

Dette er helt utenfor mitt kompetanseområde. Har aldri vært i en aksje hvor denne situasjonen har oppstått.

Men mine tanker er, som mange er inne på:

Man må gjøre en ikke-diskriminerende fordeling av ressurser, dersom lån er aktuelt. Ser ikke for meg at man kan velge det flyselskapet man synes ser mest levedyktig ut - man kan ikke si vi satser på NAS for de har lavere utslipp og driftskostnader, eller på SAS fordi de har lavere gjeld. Widerøe må vel også med. At dette øker i omfang, senest i dag med stengte grenser, gjør vel at det ikke er tvil om at SAS, NAS og Widerøe må få støtte for å overleve. Uten Corona hadde Nas klart seg fint i år, og det hadde SAS og. Med Corona vil ingen av de klare seg. Ingen av selskapene har mer likviditet enn til ett kvartal. SAS har kanskje mulighet til å få seg lån på assetsene, men det er nok lite napp å få for et medium flyselskap i fritt fall. Likviditeten til sas er ikke særlig bedre enn Norwegian, spesielt når man tar i betraktning at SAS har nær dobbelt så høye kostnader som Norwegian og ikke dobbel likviditet.

Det virker som likviditetslån med lengre horisont vil være løsningen som holder flyselskapene med sine arbeidstakere levende. Da kan man også beholde ansatte og unngå et ryanair/wizzair-duopol i Norge hvor man må snakke engelsk når man skal bestille seg en zywiec. det gjør ikke meg noe, men jeg er såpass orientert at jeg vet hvor glad Norge er i å betjenes av andre nordmenn.

Det snakkes om statlig eierskap og at aksjene vil slettes som følge av dette - jeg tviler på at staten har noen interesse av å drive flyselskap, for ikke å snakke om tre av disse. De har vel friskt i minne hvor utrolig det koster å sitte på eiersiden i selskaper som ikke tjener. 10000 norske småaskjonærer har fuelet dette selskapet i mange år, og regjeringen har sikkert ikke noe imot at man fortsetter med den ordningen etter coronaen har tatt sitt siste offer, også. Og la oss attpåtil huske på at det er en høyreorientert regjering som nok ikke er særlig fan av statlig eierskap.

Personlig håper jeg selvsagt at Nas kommer seg gjennom dette og får støtte til det. Jeg har ingen eiendeler og kun noen få aksjer som jeg forsøker å spare til livets opphold i, jeg er mao ingen rik og kynisk type som folk som regel tenker på når det kommer til sparing. Om selskapet går under er dette også naturens gang, men det vil være verre for de som blir uten jobb, enn for meg som sitter igjen med mindre penger. Og også vi som nordmenn som kanskje må forholde oss til et dårligere flytilbud i mange år fremover. Prisene kommer til å bli høyere etter dette uansett, men håper ikke det blir altfor galt å fly til granca i 2021!

Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare

Et selskap går ikke konkurs hvis eierne er villige til å bla opp penger. Mener de det har gode framtidsutsikter vil det lønne seg. Mener de det ikke er verdt det er det bare å slå det konkurs og la andre overta. Aksjer er risiko, og det må man ta konsekvensen av. Jeg kjenner ikke Norwegian inngående, men har inntrykk av at den nye ledelsen hadde tatt gode grep som antakelig hadde bidratt til at de hadde klart seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.03.2020 kl 22:31 1914

Uinterressant
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare

Stemmer. Selv uten RASK-effekt sammenlignet med 2019 på redusert ASK i Q2 og Q30, ville de ha gått med godt overskudd i 2020. Tviler på celsius er i stand til å argumentere på slikt faktagrunnlag, men det er nå bare å sette seg ned å regne det. 2021 ville blitt enda bedre, med Max og uten grounding av dreamlinerne. Ikke konkurs mao.

Corona var nådestøtet for driften for samtlige norske flyselskaper, men jeg tipper staten griper inn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare