Lufthansa må ha støtte fra tysk regering

EliotS
NAS 14.03.2020 kl 09:37 2082

Nu er det også blevet alvorligt for Lufthansa. Se følgende:

Lufthansa Plans To Request State Aid As 2/3 Of Fleet Grounded

https://simpleflying.com/lufthansa-state-aid-fleet-grounded/

Så der er ikke nogen grund til at opfatte NAS situation som unik.
Redigert 19.01.2021 kl 06:38 Du må logge inn for å svare
EliotS
14.03.2020 kl 09:45 2052

Og det er ikke kun den tyske regeringer som Lufthansa forhandler med men også regeringen i Østrig, Belgien og Sevjts.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-lufthansa/lufthansa-to-apply-for-german-state-aid-handelsblatt-idUSKBN2102AT

"The airline group, which also owns Swiss International, Austrian Airlines and Brussels Airlines, earlier said it was speaking to governments of countries where its units are based about possible state support."
TomW
14.03.2020 kl 09:51 2018

Dette ser ut til å gjelde de fleste som har fått store deler av sine intekter fjernet de siste ukene. Forstsatt har vi noen som mener at Nas burde visst bedre og vært mer forberedt. Tror det er svært få selskaper som vil klare å stå gjennom dette, uten at det får enorme konsekvenser, uten hjelp av staten.

https://uk-mobile-reuters-com.cdn.ampproject.org/c/s/uk.mobile.reuters.com/article/amp/idUKKBN2102WB

https://www.hangar.no/franske-myndigheter-vil-hjelpe-air-france-okonomisk-ogsa-om-nodvendig/
Pacino
14.03.2020 kl 10:01 1972

Hva mener du staten bør gjøre da?
TomW
14.03.2020 kl 10:17 1908

Ja det er jo det store spørsmålet. Bransjen selv etterspørr vel etter hjelp til å takle likviditetskrisen.
Hva med tilbakebetaling av ulike avgifter? Kuttene som kom på Fredag vil ihvertfall ha svært liten effekt som som trafikken er mer eller mindre stoppet. Sanner snakker om mrd beløp i avgiftslette som om selskapene fløy som normalt.

Uansett så er dette vanskelig og selskapene må selvfølgelig også gjøre sitt og kan ikke belage seg på at staten skal ta alt
pedro1
14.03.2020 kl 10:23 1886

Hva tror du selv ??? Har du ikke fått med deg at det permitteres folk og at mange firmaer som normalt vil gå rundt risikerer konkurser. Hva syntes du vi skal bruke oljefondet til ??? Kanskje bidra til likviditet er tingen . Finansmarkedene fungere definitivt ikke nå.
EliotS
14.03.2020 kl 10:24 1870

TomW - Ja - der er ingen vej uten om at flyselskaberne må få penge tilført.
Redigert 14.03.2020 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
finast
14.03.2020 kl 10:24 1874

Det er NÅÅÅÅÅ Nas trenger likviditet. Hvorfor kommer ikkeoppgjøret fra Boeing? Nytter ikke å forhandle om en bedre deal etter at selskapet er konk. Det virker på meg som om noe ikke stemmer her, og som vi aksjonærer ikke har fått vite? Konspirasjons teori?
TomW
14.03.2020 kl 10:34 1841

Har ikke noe godt svar på det jeg heller. De burde få på plasse dette veldig snart ja, eventuelt kaste hele ordren om det er Boeing som setter seg på bakbeina.
Men igjen, vi vet ikke noe om hva som er kontraktsfestet, men kan ikke forstå at det ikke finnes muligheter for det når produktet har vært bannet i over et år
EliotS
14.03.2020 kl 10:49 1801

Det er mit indtryk at forhandlingen av Boeing avtalen er en af de størrste fejl-kalkulationer fra Schram. Jeg tror Karlsen havde avtalen nesten ferdig og så syntes Schram at citronen lige skulle presse litt mere. Det har bragt Norwegian Air i en meget udsat position som har kostet aktionærene mange penge.

Avtalen kan ikke komme før end krise pakke er forhandlet på plads med den norske regering.
Akhillevs
14.03.2020 kl 10:55 1784

Jeg tror flere og flere er i ferd med å innse at dette ikke bare er en situasjon som truer eksistensen til Norwegian. Alle flyselskaper vil trenge hjelp i denne unike krisen som nå er oppstått.
Jeg forventer at staten bistår med de nødvendige midlene for å hjelpe flyselskapene igjennom krisen.
Dette er en samfunnsøkonomisk fornuftig investering som de vil få tilbake, med gode renter.
Det er dessuten et spørsmål om vi skal ha et flytilbud i Norge på linje med det vi hadde før krisen inntraff eller ikke. Her ser nok staten verdien i å bistå flyselskapene igjennom krisen for å redde infrastruktur og arbeidsplasser.

NAS var endelig på sporet av en økonomisk bærekraftig drift før denne ekstraordinære situasjonen inntraff, og de fleste analytikere og aksjonærer var positiv til framtiden ved fremleggingen av Q4 i Februar 2020.
Det som har skjedd etterpå er ekstraordinært og det ryster alle flyselskap. Nesten ingen vil evne å komme seg igjennom denne krisen uten hjelp. Argumentene om at NAS har gjort seg selv sårbar ved å ha for høy gjeldsgrad er selvfølgelig lett å forstå, men det forandrer ikke det faktum at alle vil trenge hjelp. Ikke bare NAS.

Jeg håper forøvrig at EliotS vil fortsette å dele sine tanker om framtiden og det som skjer nå. Jeg har savnet hans kloke innspill som en motvekt til et hav av meningsløse tråder med uendelige polemikker om NAS.
vikingo
14.03.2020 kl 11:10 1747

Eliot: Hvordan ser du Norwegian om 1 år?
Jeg har en følelse av at Norwegian kan komme relativt sett styrket ut sammenlignet med konkurrentene. De trenger sårt likviditet, men har flere tunge triggere som vi vet kommer de neste par månedene og innen da har de fleste sluttet å hoste korona. Samtidig er drivstoffkostnadene en kjempefordel. Det kan også hende at krisemaksimeringen opp mot regjeringen gjør at NAS kan spille Boeing til noe enda mer fordelaktig (versus en forhastet kansellering av fly pga korona). Virker iht JS som det kommer en låneordning med staten og da er de sikret.
Kantarell
14.03.2020 kl 11:45 1671

At Norges senker renten med 0,5% er en god begynnelse men det ser ut som det ikke er nok. De har også senket den motsykliske kapitalbufferen fra 2,5 prosent til 1 prosent. Det betyr at banker vil kunne låne mer penger enn før til selskaper som trenger likviditet.

Alt kan skje egentlig. Det avhenger om hvor langt Covid-19 vil overleve. Ser ut som det vil være mulig å utvikle medikamenter raskere enn serumer.

EU og Norge-fase.2 vil gi større tilgang til kapital, og Nas som alle andre fly-selskaper vil nok kunne få en god avtale i tid. Det skulle bare mangle når staten, roper høyt at i disse tidene må man vise solidaritet.
Slettet bruker
14.03.2020 kl 12:15 1597

Trur at Norwegian må vente lenge på peng fra Boeing. Dem har nok selv litt mye å styre med om dagen. Boeing kursen har vel nesten blitt halvert de siste 4 mnd.
tankardjr
14.03.2020 kl 13:42 1489

Uansett så må folk innse at dette ikke uansett blir bra for Norwegian. Får de lån av staten nå så skal det tynes ut over en lang periode. Dessuten så liker ikke staten å garantere for en bransje med høy risiko. Men dette blir nok resultatet til slutt at staten går inn med en form for garanti. Er de 2 milliarder i egenkapital tapt så er jo egentlig aksjen verdt 0. Får de et stort banklån garantert av staten så kan man si aksjen er verdt litt mer enn 0.
Slettet bruker
14.03.2020 kl 13:51 1457

« Får de et stort banklån garantert av staten så kan man si aksjen er verdt litt mer enn 0.» kan du utdype årsaken til dette?