Jeg har aldri vært mer positiv til Elkem en jeg er nå.

Slettet bruker
ELK 14.03.2020 kl 10:43 8602

Rapporten for 2019 ble lagt ut 9 mars. På slutten av Q1. Vi må huske at nå er Elkem mitt i krisen.
Leser vi rapporten ligger det ikke mye negativitet der. Her er noen utdrag.

https://mb.cision.com/Public/16930/3058078/985c862019401840.pdf
Her er Adm sitt brev til oss for 2019.
----------------------------------------------------------------
Det svakere makroklimaet har tatt bompengene og viser økonomiske konsekvenser, men det avslører også robustheten og fordelene
kostnadsstillinger for Elkem.
Mens vi fortsetter vekststrategien, har vi det også
startet et kostnadsreduksjonsprogram som vil gjøre oss sterkere.
Vi må forbedre oss videre, slik de vanskelige tidene ikke ser ut til
være over. Markedsmiljøet har endret seg, pågående geopolitiske handelskonflikter har skapt spenninger og vi har sett de laveste prisene på silisium og ferrosilisium siden før finanskrisen.
Globale megatrender som urbanisering, digitalisering, økte
levestandard og den økende etterspørselen etter fornybar energi
øke veksten i etterspørselen etter Elkems produkter.
Vi ønsker å vokse raskere enn markedet ved å kombinere anskaffelser, organisk vekstprosjekter og spesialisering.
Elkems silikonvirksomhet fanger allerede den eksponentielle veksten i markedet for elektriske kjøretøyer (EV), som gjennomsnittet
EV inneholder omtrent fire ganger flere silikoner enn en vanlig bil. I 2030 kan en av tre solgte biler være en EV,
som vil gi drivstoff til etterspørselen etter batteriteknologi og kapasitet.
Elkem har bestemt seg for å bygge et pilotanlegg for batterigrafitt
lokalisert på Fiskaa, Elkems industriområde i den sørlige delen av
Norge. Vår ambisjon er å kvalifisere produkter og evaluere fullskala industriell produksjon.
Vi styrker også vårt fokus på FoU. Med åpningen av
nytt FoU-senter i Saint Fons, Frankrike vi investerer for å forsikre
at våre silikon spesialiteter med høy verdi vil forbli på
veldig i forkant også i fremtiden.
I tillegg til organiske prosjekter, laget Elkem to
I tillegg til organiske prosjekter, foretok Elkem to anskaffelser
i 2019.
Koreabaserte Basel Chemie vil styrke Elkems posisjon
i silikoner til kosmetikk og bygningsbeskyttelse.
Anskaffelsen av Polysil, en ledende kinesisk produsent av silikonelastomer og harpiksmaterialer, vil underbygge Elkems
stå i gummiproduksjon og forsterke vekstposisjonen vår i
Sør-Kina markedet.
Elkems oppdrag er å bidra til en bærekraftig fremtid ved å tilby avanserte silisium-, silikon- og karbonløsninger
verdi for våre interessenter.
Vi forbedrer produksjonsprosesser og styrer energi
utvinningsinitiativer og videreutvikle vår biokarbonstrategi for å forbedre vårt miljøavtrykk.
I Paraguay produserte anlegget vårt ferrosilisium basert på 100%
bærekraftig biokarbon og vannkraft i 2019.
Byggingen av vårt nye energigjenvinningsanlegg på Elkem
Salten er et av Elkems største pågående prosjekter. Anlegget vil
posisjonere silisiumanlegget som et av de mest miljømessige
vennlig i verden, gjenvinner energi tilsvarende 15 000 norske husstander.
Ved å bruke ny teknologi i flere av ovnene våre, Elkem's
NOx-utslippene er redusert med 18% siden 2015. I 2020
to ekstra ovnoppgraderinger vil bli fullført og videre
redusere Elkems NOx-utslipp.
Våre miljøprosjekter er viktige, ikke bare for å bekjempe klimaendringer og for å samkjøre virksomheten vår med
FNs mål for bærekraftig utvikling, men også fordi
av økt oppmerksomhet i finansmarkedene. Mer og mer
investorer opplever at styring av bærekraft er en fullmakt for
generell ledelse.
Vi streber hver dag mot målet vårt om null ulykker. Beklageligvis hadde Xinghuo-anlegget i Kina en dødelighet i februar 2019.
Hendelsen er undersøkt grundig og korrigerende
handlinger er implementert. Arrangementet var en tragisk påminnelse
at helse og sikkerhet må være vår viktigste prioritering.
Hardt arbeid og engasjement er nøkkelen, og jeg vil virkelig takke
alle våre kolleger i alle divisjoner og lokasjoner for deres sterke
innsats gjennom året. Vi er opptatt av å skape
bærekraftig verdi både for kunder og aksjonærer
arbeidsplasser for våre ansatte. Suksessen vår vil avhenge av vår
kontinuerlig innsats og evner for å forbedre seg. Jeg ser frem til a
nytt og begivenhetsrikt år.
---------------------------------------------------------
Leser man under finnes det faktisk ikke negativitet i framtiden til Elkem.
---------------------
Elkems størrelse og globale rekkevidde, kombinert med sin brede base av
ferdigheter og ressurser gjør det godt posisjonert å dra nytte av
vekstmuligheter. Konsernet evaluerer kontinuerlig attraktive vekstalternativer, spesielt gjennom kapasitetsutvidelse
i underforsikrede eller voksende regioner, og vil aktivt fortsette
å forfølge slike muligheter. Elkem er markedsleder innen
raskt voksende kinesiske silikonmarked og har som mål å utvikle dette
stilling gjennom videre vekst og produktspesialisering.
Organiske vekstprosjekter kan suppleres med utvalgte
påkjøp av anskaffelser som muliggjør vekst.
I 2019 har konsernet fulgt flere vekstmuligheter, inkludert en styrking av silikoneprodukt tilbudet i USA, etablering av et nedstrøms silikonanlegg
i India og åpningen av et nytt salgskontor i Mexico. De
kjøp av Basel Chemie og Polysil vil gi vekst
innen spesialiserte produktområder og har et sterkt potensial til
akselererer veksten gjennom Elkems globale salgs- og distribusjonsnettverk

------------------------------------------
MARKEDSPOSISJON OG MARKEDSFØRERE
Elkem er en fullt integrert produsent fra silisiummetall til
oppstrøms siloksan og nedstrøms silikonspesialiteter med
globale markedsposisjoner. De fem største, internasjonale produsentene står for mer enn 60% av den globale produksjonskapasiteten.
Når det gjelder siloksanproduksjonskapasitet, rangerer Elkem som den nest største produsenten globalt og den største produsenten i Kina.
Grunnleggende om markedet for silikoner er attraktivt. Bærekraft, etterspørsel etter energi, befolkningsvekst, høyere standarder
av leve, urbanisering og digitalisering er megatrender
vil øke bruken av silikoner. Etterspørsel etter silikoner vil være
drevet av (i) høyere personlige inntekter i utviklingsland,
øke forbruket av silikonholdige produkter, (ii) fangst
av markedsandeler fra andre materialer, for eksempel termoplast og
(iii) økende penetrering av silikoner til konstruksjon, elektriske kjøretøyer og elektroniske markeder. Det globale forbruket av silikoner er
forventes å vokse med omtrent 5% per år.
------------------------------
MARKEDSPOSISJON OG MARKEDFØRERE
Støpejern og stål er de viktigste etterspørselsdriverne for ferrosilisium
og støperi legeringer. Støpejern er mye brukt i bilindustrien
industri og brukes i en rekke bransjer som vannledninger,
motorer, maskiner, landbruk, jernbaner, vindmøller og flere
mer. Stål brukes i et bredt spekter av industrisektorer som f.eks
bygg, bil, energi, emballasje, husholdningsapparater og industri.
Kina er den største produsenten av støpejern og stål, og en betydelig del av produksjonskapasiteten for ferrosilisium er også
basert i Kina. Støperi legeringer er imidlertid en relativt konsolidert næring der Elkem har en ledende markedsposisjon.
Redigert 20.01.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
børst
14.03.2020 kl 10:46 8578

Jeg benytter i hvert fall anledningen til å kjøpe. Jeg tror ikke dette koronaviruset klarer å ta knekken på sivilisasjonen og alle former for organisert næringsvirksomhet.
upsidedown
14.03.2020 kl 11:42 8492

Du var like positiv da den sto i 24...
Utrolig at du kan holde på å starte nye tråder og slette andre du ikke liker utviklingen på..
Slettet bruker
14.03.2020 kl 11:50 8457

upsidedown
At jeg slettet tråder vet du kanskje historien bak. Jeg ble forfulgt av en person her på forumet over lang tid å valgte da å være ute en lang periode.
Jeg slettet en del av mine tråder da.

Vi som driver med aksjer vet om opp og nedturer. Hvorfor skrev du ikke på tråden min da jeg startet Elkem tråder og kursen gikk fra 22 til 36 ?
upsidedown
14.03.2020 kl 13:18 8370

Du startet en tråd i går og såvidt jeg kunne observere var det ingen som var usaklig eller truende på den tråden. I dag har du startet en ny tråd og slettet den fra i går. Hvis du påberoper deg å være seriøs må det være noe i ordet seriøs du har misforstått.

Jeg har kjøpt og solgt aksjer aktivt siden 1995. Det er mange selskaper som har gjort større bragder enn å gå fra 22 til 35, så hvorfor skulle Elkem være så spesiell.

Jeg er bare interessert i selskaper som har oppside og Elkem er muligens der nå, men først må shortermafiaen være fornøyd og dekke seg inn. Handelen fredag var styrt av short. Det må du også ha sett hvis du følger aksjen tett, ellers leser vi handelsloggen svært forskjellig.

God helg!
upsidedown
14.03.2020 kl 13:22 8346

... og der var tråden fra i går tilbake igjen...
milk
14.03.2020 kl 13:34 8321

ELK er avhengig av kunder i flere forskjellige segment! Begynner disse kundene å slite,vil det ramme ELK. Det kan gå mange måneder før det slår inn for fult. Tviler på at bunnen er nådd enda i ELK.....
Slettet bruker
14.03.2020 kl 13:44 8297

upsidedown
Jeg forstår ikke hva du snakker om. Tråden jeg startet i går lever i beste velgående. Jeg slettet noen tråder for langt tilbake siden.

Jeg er kanskje en av de mest seriøse på dette forum og den som har bidratt med mest stoff om Elkem.

Du forsto nok ikke hva jeg mente.
upsidedown
14.03.2020 kl 13:52 8275

Beklager Barbro
Så ikke at en var under ticker ELKEM og den andre under ELK..🥀
upsidedown
14.03.2020 kl 14:07 8235

Milk:
Tror bestemt tunge investorer vil studere Q1 og sannsynligvis Q2 grundig før de er på kjøperen. ELK blir spennende fremover, men den spenningen foretrekker jeg å oppleve fra sidelinja.

Uten koronaviruset var min teori at ELK ville møte rock bottom mellom 15 og 16.
Slettet bruker
18.09.2020 kl 23:29 7399

En periode nektet hun å bruke Elkem sitt ticker som er ELK av en eller annen grunn.

Hvor er Barbro nå?
Nå ser det ut som om det kan bli en solid "grønn oppgang" for Elkem.

Sluttkurs: 20.460 +5.03%
sveipen
20.09.2020 kl 13:53 7058

Elkem passerer 21 på mandag.
Ta plass om du ønsker å være med.
Dette blir bra.
Martin10
07.11.2020 kl 11:42 6403

Elkem tok ny fart i går. Etter kunngjøring av 3 intensjonsavtaler med kinesiske firmaer steg aksjen 6%. Kontraktsverdi 1,3 milliarder kroner. Virker som selskapet er veldig bra posisjonert mot el.biler batteriteknologi, og bedrede priser på øvrige produkter. Det er begynt å komme positive analyser fra meglerhusene som lover godt. Jeg tror Elkem går litt under radaren til mange. Mange har ikke fått med seg at bedriften er i første linje når det gjelder omstilling til en ny miljøvennlig hverdag.
sveipen
07.11.2020 kl 16:54 6211

Solgte litt på 23 kroner i går. Angrer litt, men sitter igjen med 2/3 psrter. Disse blir ikke solgt under 26 kroner
Slettet bruker
07.11.2020 kl 17:11 6187

Ja, Elkem skvatt opp etter meldingen. Det skal bli interessant å følge selskapet fremover!

Sluttkurs: 23.160 +5.95%

Janusen88
07.11.2020 kl 17:13 6177

Ja uten tvil, motstand på 25 tror eg ryker neste uke🤗
nucleus
07.11.2020 kl 18:05 6116

Savner Barbro sine friske innlegg om Elkem. Dama er jo fantastisk dyktig 😊. At Elkems potensial, er veldig lavt verdsatt idagens Oslo børs, er jo fakta. Når andre såkalte grønne selskaper prises hensides, iforhold til fremtiden. Elkem blir jo grønnere etter kort nå, med de nye satsingen på batteri grafitt.
Janusen88
07.11.2020 kl 18:26 6077

Ja hon e dypt savnet, masse ubrukelige folk her inne desverre, vi snakker om stor kontrakt no, milliard anlegg på herøya og pilot i Kristiansand og canada🤗
nucleus
07.11.2020 kl 19:32 5999

Håper Elkem fortsetter å vise frem avtaler med kunder. Ikke vanlig for Elkem tidligere. Men selskaper som NEL gjør det jo hver gang. Trots at de tapper 80 øre for hver krone, de går inn av kontrakter hitills. Likevel blir jo NEL priset til fantasi priser, iforhold til inntjening. Blir jo noe ironisk iforhold til de seriøse selskaper, som trots allt gir verdier. Med mindre handelskonflikt fremover nå, så er jo situasjonen, veldig annerledes for Elkem. 😊
Janusen88
07.11.2020 kl 19:35 5989

Ja alt forandrer seg framover no, så elkem og norsk Hydro vil bli utrolig spennende, har mye aksjer i begge🤗 elkem har eg veldig troen på, fikk sjokk når eg såg melding eg og, veldig veldig uvanlig🥰
nucleus
08.11.2020 kl 11:21 5687

Elkem og Norsk Hydro har jeg hatt i porteføljen flere år nå, så tror industrin får nye kår fremover.
nucleus
09.11.2020 kl 13:24 5314

Bra trøkk i Elkem og Norsk Hydro nå. Ser vi kurs 25 kr /aksje i Elkem, i løpet av uka? Jeg tror faktisk det.
Bassefix
09.11.2020 kl 19:29 5142

Så er vi på 25. Kan vi komme over 30 inden jul eller er det for optimistisk
Janusen88
09.11.2020 kl 21:54 4958

Trend kanalen lover veldig bra på begge, og støtte e brutt så e spennende og fullt mulig. Med begge mener eg Hydro og elkem
Slettet bruker
10.11.2020 kl 05:18 4696

Den gikk kraftig opp i går, så det er vel sannsynlig at den faller noe tilbake i dag.

Sluttkurs: 25.200 +15.28%
Janusen88
10.11.2020 kl 05:30 4679

Ja en korreksjon vil alltid komme underveis , men elkem har vert stabil der, vert 0,50 øre her og der
Slettet bruker
10.11.2020 kl 09:25 4420

0,50 øre???
Mye mer både i går og dag!

RT: 24.280 -0.92 -3.65%
Bassefix
11.11.2020 kl 08:30 4175

Elkem får støtte til hydrogenfangst https://t.co/fGmPL9WPWJ https://t.co/T7pC8ieEVs
optimist68
11.11.2020 kl 08:57 4108

For ett comeback av Elkem og man kunne kjøpe aksjen for 10 kr 6 måneder tilbake. Smarte de som pantsatte huset og gikk all inn
nucleus
11.11.2020 kl 11:52 3984

Elkem blir stadig et grønnere selskap, hydrogen produksjon som biprodukt av Silgrain produksjon Elkem Bremanger.
Ja, hvorfor ikke? mindre utslipp og tjene penger på det. Nå går kursen mot 30kr/aksje pånytt..
Når? til jul?
Slettet bruker
16.11.2020 kl 19:52 3307

Pen oppgang i Elkem i dag, men stille her inne.
Benyttet folket anledningen til å selge da den passere 26?

Sluttkurs: 25.680 +4.82%
nucleus
16.11.2020 kl 20:05 3270

Hvorfor selge, når Elkem sitt potensial er veldig mye større. Alle utbedringer, så nye handelsavtaler og inte minst satsingen på batteri markedet fremover. Elkem er sterkt undervurdert. Artig å sjå at Elkem var oppi 26 kr idag.
nucleus
17.11.2020 kl 13:03 3027

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/17/7589019/freyr-med-avtale-om-masseproduksjon-av-battericeller
Elkem har jo avtale med Freyer, å levere batterie materialer..
Så posetivt for Elkem.
Allegro
17.11.2020 kl 21:12 2850

Bremanger Elkem leverer gode og nå også grønne produkter og i Kristiansand forskes det på stadig bedre batterier. Og altså et samarbeid med Freyr der det heter at de kan: - dokumentere en betydelig økning av energitettheten, samtidig som investeringene og driftskostnadene reduseres betraktelig.
Den er i tillegg oppført med en direkteavkastning på over 10% (Nordnet).
Jeg har tro på denne aksjen!