16 SOLGT

wibesen
14.03.2020 kl 16:55 2801

Det er nå 16 stk markert solgt på Finn i Oslo, nå er det full stopp. Med mindre Russland inngår en ny kuttavtale med OPEC er krakket et faktum. Lykke til!
DavidM
14.03.2020 kl 17:26 2760

Tror dessverre det lenge varslede boligkrakket kommer nå.

Fersk NHO-undersøkelse viser at 8 av 10 bedrifter vurderer å permittere.
Brått vil boligeiere kunne miste inntekter.

La oss håpe og tro at krisen ikke vil gå så langt, men boligprisene vil dessverre ikke bli uberørt av dette.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAyLg/sjokktall-i-nho-undersoekelse-79-prosent-av-bedriftene-kan-permittere

Men over 500 visninger i morgen.... rart det ikke avlyses.

Opec Russland kommer til enighet, helt sikkert. Men det er ikke nok til å løse de problemene som kommer nå.
baltuz
14.03.2020 kl 17:40 2687

Jeg leser av 69 solgt siste tre dager. dvs siden onsdag ettermiddag. Alt stoppes i samfunnet og da må vel også boligomsetningen stoppe, men det behøver ikke være et krakk. jeg vil tro både kjøpere og selgere forsvinner fra markedet en periode. vi får vente å se..

Jeg har vært rundt i Oslo idag. Det sitter folk på bakeriene, blomsterbutikker er åpne, noen grillet i parken, friggfeltet var fullt av folk som spilte fotball. Alle så glade ut og det var nærmest feriestemning i det fine været. Folk er for dumme til å skjønne alvoret, det blir selvfølgelig prisnedgang på bolig nå men et krakk? kommer helt ann på hvor lenge dette varer. Mesteparten av befolkningen med boliglån klarer nok å betjene dem en lang stund enda selv om de skulle miste jobben, noen få må selge og vil tape men jeg tror boligmarkedet går i dvale med veldig liten omsetning.
wibesen
14.03.2020 kl 18:14 2621

På midten av 1980-tallet (jappetiden) var det sterk vekst i norsk økonomi, og lånefinansiert konsum og investeringer økte. Bankene ekspanderte kraftig, bl.a. med nye filialer. Oljeprisen falt i 1985–86. I 1987 var det børskrakk fulgt av generell konjunkturnedgang. Boligprisene falt med 30 % fra 1987 til 1993, mens prisen for kontorlokaler ble nesten halvert.

Gjennomsnittsgjelden til norske husholdningen var på 160% av disponibel inntekt på slutten av åttitallet, nå ligger den på ca 230% av disponibel inntekt.

At markedet faller 20% er vel ikke unaturlig gitt at 400.000+ mister jobben. Og arbeidsinnvandrere reiser hjem.

baltuz
14.03.2020 kl 18:37 2573

oljeprisen krakket også i 2014-15. vi har hatt flate boligprisen flere år nå.

jeg tok et bilån tidlig på 90 tallet. nyutdannet og usikkert arbeidsmarked . lånte vel ca 50 K til en brukt volvo 360 :-) 16 % rente !!! kan betjene litt mere gjeld med de renteutsiktene vi har i dag.
wibesen
14.03.2020 kl 18:41 2547

Stoppet hele verden opp i 2014-15? Korona og oljeprisfall er en giftig cocktail for Norge.
baltuz
14.03.2020 kl 19:00 2512

på 90 tallet gjordet det vel det , men nei ikke i 2016 da hadde vi lave renter og oslo prisen var opp godt over 20 % . jeg tviler heller ikke at boligprisen kan gå ned 20 % ogs.

Er enig i at det kan se mørkt ut en periode for mange (giftig cocktail) , men jeg tror det ordner seg relativt raskt. Dette pga lave rente og diverse stimuli og hjelpetiltak vi aldri har sett maken til fra myndighetene. men det blir konkurser. korthuset (markedsøkononien) er bygget på den måten.

men den som lever får se.

Hvem får lyst til å kjøpe bolig nå? Nesten en halv mill innbyggere går fra å være selvforsørget til å nave!
baltuz
15.03.2020 kl 20:58 2171

God spørsmål men jeg tror heller ikke så mange vil selge bolig akkurat nå. Vi kan alle mene og tro mye men svaret må vi vente litt på

Håper ikke det er mange som må selge. Men dessverre har en del mellomfinansiering nå
baltuz
15.03.2020 kl 21:48 2077

Det er over 700.000 ansatte i offentlig forvaltning , samt over halv million innen helsle og omsorg. disse trenger ikke NAVE.

På tide med krakk sån at vi for normale priser igjen og dette er bra for de som skal kjøpe.

Punktum finale
Marximat
15.03.2020 kl 22:42 1956

Tviler på at bankene er veldig utlånskåte på nye boliglån. :-o

Boligene som MÅ selges/dumpes, blir plukket opp av de få som har både gyldig lånebevis OG risikolyst samt av utleiefirmaer som kan koste på seg risikoen (Fredensborg f.eks.).

Klarer ikke se at dette skal komme den gjengse kjøper til gode.

Uansett: Lykke til!

Marximat
15.03.2020 kl 22:48 1926

Er det virkelig "bra for dem som skal kjøpe"?

De aller, aller fleste kjøpere har også noe å selge. Man kjøper og selger heretter i samme marked, men med forvitret/negativ egenkapital(?).
baltuz
16.03.2020 kl 07:12 1743

riktig og framover blir de også betalt av vår felles forume som kommer til å krympe...
omar89
16.03.2020 kl 08:22 1658

Tror vi kan få 20-30% korreksjon i boligprisene i 2020, alt etter hvordan dette utvikler seg. Ja, Norge har mange offentlige ansatte og en stor felles formue. Men:

- Oljeprisen er mer enn halvert siden starten av året.
- Mange blir permitterte og oppsagt (Frisører, bar, reiseliv, servering, oljearbeidere).
- Tiltakene som kommer er midlertidige -> Da strammer folk inn livreimen.
- Bankene låner ikke ut penger med så mye usikkerhet, spesielt ikke til kunder som er utsatt for permittering.
- Norge har en av verdens høyeste gjeldsgrader og det vil straffe seg nå for de som mister inntekten.
- De private bufferene er små, spesielt for de svake i samfunnet.

Stay safe!
baltuz
16.03.2020 kl 09:17 1607

ikke uenig i dette. det jeg vil ha fram at det er en god del mennesker som sitter relativ trygt gjennom dette og får ikke en gang redusert lønn en periode. stor del av offentlig sektor er av disse.

Det er uansett ikke mulig å estimere noe tall for korreksjon i boligprisen i disse dager. hva et lite antall boliger vil bli omsatt for gjennom dette er også litt uvesentlig. det er hva boligprisen er i et marked som fungerer og har en viss omsetning som er samenlignbart med tidligere priser.

Ditt forbehold om "alt etter hvordan dette utvikler seg" tror jeg er et godt forbehold !

Kinesiske boligpriser er opp i februar!
Redigert 16.03.2020 kl 09:18 Du må logge inn for å svare

95 salg i Oslo 3 siste dager, utrolig sterkt om ikke disse er solgt til skampris? Noen som har ferske salgspriser?

Vet om ei som kjøpte leilighet i Oslo, forrige uke med fastrentelån og sitter på en usolgt. Snakk om å gå ut i spagaten!

Jeg tenker at det er fortsatt noen som kjøper da de vil benytte seg av finansieringsbeviset som de allerede har.
Hvis du for eksempel tenker på førstegangsboligkjøpere som forventer å bli permittert snart så er det kanskje den siste muligheten de har for å komme seg inn på boligmarkedet nå? Når finansieringsbeviset løper ut og de blir permittert vil de ikke kunne få innvilget boliglån og dagpengene vil gå på å betale leie istedenfor å nedbetale boliglånet.

Jeg tipper at ting vil bli verre om 1-2 måneder fra i dag.

Jeg tror jeg ikke det men hvem vet, ser ut som det er solgt mest mindre boliger. Har du rett så synes jeg ikke det er særlig smart, tror også det blir verre men det kommer jo helt an på hvor lenge denne krisen varer. Går smittetall ned om noen uker og ting begynner å normaliseres om et par måneder så trenger ikke boligmarkedet å krakke mye, for folk må bo uansett. Men økonomien er uansett såpass ødelagt allerede at vi kommer til ha lave boligrenter i lang tid, men kanskje det blir mer populært å bo på landet med Paneldata så hvem vet hva som skjer:) Jeg synes 98 solgte, som ikke er langt fra en normalmandag i mars er veldig sterkt.
Redigert 16.03.2020 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Hirsh
16.03.2020 kl 23:51 1124

Det blir interessant å se hav skjer med ny bolig bygging. Har noen sett på byggeplasser rund spesielt i Oslo?
Jeg hadde prat med min kollega som driver byggefirma med ca. 10 ansatte. Han sa at fra 28 prosjekter, kun 7 er i livet. De fleste håndverkere dratt tilbake til Polen for noen dager siden og hvem vet når er de tilbake. Med kronekurs som stuper blir det kanskje bedre for dem å finne noe lokalt, men kanskje ikke. Det er ikke så lukrativt lenger å jobbe i Norge for Polakker også pga pendler status fordeler ble redusert.

170 salg i Oslo 3 siste dager. Synes det er helt utrolig i denne tiden, hadde ventet 5 salg.

Virker ikke rasjonelt i det hele tatt å kjøpe nå. Rart.
baltuz
17.03.2020 kl 18:29 586

regner med dette er leiligheter som det har vært visning på tidligere helger stort sett. ER du lei av å tape budrunder, er nødt til å flytte og har planlagt å kjøpe deg bolig så er det mulig å forstå den vurderingen . Regner med det kan være mulig å få forhandlet til en pris du synes er grei og skal bo der noen år.

Vi har sett utviklingen på tilbudssiden i Oslo fram til dette med corona skjedde. Nå blir sikkert også en del nybygg utsatt. Nyboligprisene kommer neppe særlig særlig ned. Tenkt bare på hva den svake krona gjør med byggevareprisene. Fortsatt fult mulig å se for seg gode boligpriser , og presset marked i Oslo et par-tre år frem . Såpass horisont må du uansett ha. bokostnaden har du uansett.

"Bokostnaden har du uansett." Sant nok. Jeg har vanskelig for å se for meg noe enormt leieprisskrell - når bankene er knegne med å gi nye lån, må leietakerne fortsette å leie.

Jeg lurer på hva som skjer med de som driver med Airbnb-utleie, de må enten selge seg ut eller gå over til langtidsleie. Alternativt ta eventuelle tap og vente til situasjonen bedrer seg. Det kan imidlertid ta lang tid før all innreise fra andre land blir tillatt.

Uansett hvordan du snur på det så er det negativt både for leie- og boligpriser.