PHO redder Hansson-familien

OleKyryliuk
PHO 09.08.2018 kl 17:21 50102

Ble estimert at High Seas AS skulle få et tap på ca 200 millioner i 2017:
https://forum.hegnar.no/archive/thread/2426920/view/22142812
Fasit viser 222 millioner i minus.

Selskapet har snart like mye gjeld som aksjer, så her er det heftig belåning. Heldigvis ser det ut til at PHO redder Hansson-familien i 2018:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Pengene-renner-ut-fra-familien-Hansson

Edit: Legger inn ticker-kode.
Redigert 21.01.2021 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
focuss
17.09.2018 kl 22:55 5493

Rockpus
Merlin er bare pissed av å være Nano aksjonær og misunnelig på PHO aksjonærer som sitter i en sikker vinner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
22.09.2018 kl 09:11 5245

Finansavisen i dag :
«Kan være i spill
OLJESERVICE:Offshorerederiet Nordic American Offshore kan bli neste ut i den pågående konsolideringen i markedet for offshore serviceskip.

«Vi venter en ganske så interessant endring å finne sted for dette selskapet veldig snart, uttalte styreleder Herbjørn Hansson i Nordic American Offshore (NAO) på en telefonkonferanse i forrige uke.
– Vi snakker om uker, og jeg er veldig, veldig optimistisk i den forbindelse, sa han videre.»

Hadde jeg vært Herbjørn ville jeg solgt hele dritten og kjøpt meg videre opp i Photocure ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 09:30 5218

WOW

Hvis High Seas kvitter seg med synkeskipet NAO og putter mer penger i PHO, så kommer det til å bli et kraftig kjøpssignal, og en kraftig nedtur for Merlin som har brukt noen ti-talls innlegg på å sverte Hansson-familien og spekulere i deres økonomi.

Det er noe som heter at `pendulum swings`, og at man som regel får som man fortjener.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Computum
22.09.2018 kl 10:50 5140

Jeg synes det blir tøvete å være så opptatt av skribenten Merlin og hans eventuelle motiver. Det snakkes om en misunnelig Merlin som har satt seg i en situasjon der han er avskåret fra å kunne ta del i den forventede avkastningen i PHO. Dette er for det første ganske selvmotsigende da her florerer med kursmål som indikerer at festen på langt nær er startet enda. For det andre er dette en usaklig og barnslig debatteknikk. Her er endel skribenter som forsøker å gi et inntrykk av at de overhode ikke er i tvil om PHO's forestående enorme suksess. Hvorfor er de da så redde for å akseptere andre synspunkter? Hvorfor ikke argumentere i mot Merlin, eller rett og slett bare overse han?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
ITinvest
22.09.2018 kl 11:17 5112

Mye tull skrives her.
Hanson gutta er proffe. de sitter med aksjer for å tjene penger.
De selger ikke sine beste investeringer
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 11:29 5110

NAO har signalisert omvendt splitt. Er det det Hansson snakker om?NAO kom i går så vidt over 1 dollar. Jeg har skrevet noen ganger at jeg også er aksjonær i Photocure. Ja diskuter argumenter. Redsel for motargumenter besvares best med egne begrunnelser. Nå får vi først se 3Q18, og om salgsøkningen fortsetter. Som jeg har skrevet noen ganger tror jeg man i stor grad må vente til 2019 for at det skal monne, og det krever økt bruksfrekvens, samt ekspansjon for flexiscop. Det avventes vel også fortsatt svar fra Medicare på forenklet refusjonskoding for TURBT, noe som i tilfelle vil hjelpe bra.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 11:36 5101

Computum

Håper ingen er spesielt opptatt av Merlin og hans uheldige disposisjoner som fører til tap for ham selv og mange andre.
Tidligere har han drevet med frenetisk haussing i både PHO og NANO, og da snakker jeg om feberhet haussing.

Merlin gjør imidlertid alt som står i hans makt for for å pådra seg negativ oppmerksomhet, så akkurat der får han som fortjent.

Jeg bryr meg egentlig mest om å tjene penger på børs, men misliker sterkt at en person i årevis kler av en familie i offentlighet for å skremme småaksjonærer til tap i f.eks PHO med å bedrive skittentøyvask og rote i andres nød for om mulig å tjene penger på dette.
Jeg mener det er mye mer redelig å ta en posisjon ut fra de opplysningene som foreligger, og ikke drive med skittentøyvask for å forsøke å fremme sine interesser på bekostning av andre.
Og ja, jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke unner Merlin å ta del i den store oppgangen jeg ser for meg i PHO.

Hvis dette ikke er greit for deg, så får du heller slite med det selv, meg bryr det lite.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Interessert
22.09.2018 kl 11:53 5063

Ser ut som kursen nå bryter opp fra bunnen i trendkanalen. Tror den fort kan gå 10 kr på få dager, men kanskje ikke nå toppen av kanalen uten vesentlige nyheter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 11:55 5060

Kle av familien? Jeg forholder meg til økonomiske data. Følelsesmessige utbrudd av den typen tyder på at du er personlig involvert OK? Er du det? Hvis du ikke tror at HS har hatt økonomiske problemer kan du ingen ting om regnskaper. Og du misser helt poenget om at når største aksjonær kan komme i skvis, kan det ha betydning for hva de gjør i Photocure. Tross alt har HS solgt seg kraftig ned i Photocure og var med på å bringe kursen rett ned til kr. 21,50 den 22. august i fjor. Men det har du kanskje glemt? Alexander H har som du vet uttalt seg ganske så tvetydig, alt var langsiktig i Photocure, men HS solgte rett etterpå likevel ca. 1 mill. aksjer. Det tyder i realiteten på at det kan ha vært et tvangssalg eller nødsalg og mot eget ønske. Jeg tror du skal roe deg ned litt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 12:08 5029

Jeg har for øvrig skrevet positivt om Hanssons. Jeg tror de vesentlig har bidratt til endring i styret og ledelse i Photocure og Kjetil Hestdal avgang. Men største aksjonær i et selskap må regne med å få satt søkelyset på seg når det går dårlig. Legg for eksempel merke til at HS nesten ikke har bidratt direkte til kursoppgangen, siden de omtrent ikke har kjøpt aksjer. Er det positivt? Det tyder nok heller på manglende finansieringsmulighet. Hadde kjøpsmuligheten av Photocureaksjer for HS vært bedre kunne kursen på Photocure nå vært høyere. Men når største aksjonær kun sitter i ro, uten å øke eksponeringen, i en så positiv periode for Photocure, oppfatter ikke jeg det som noe sjakktrekk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 12:25 4999

Så vi må da anta at den svake kursutviklingen i Nano skyldes at Nano aksjonærene har dårlig råd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
22.09.2018 kl 12:40 4980

Merlin : «du misser helt poenget om at når største aksjonær kan komme i skvis, kan det ha betydning for hva de gjør i Photocure.»

Vil det si at du tror Pho kommer til å stige hvis det blir en fordelaktig utvikling i shipping ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Legoland
22.09.2018 kl 13:27 4936

Siden jeg har kjöpt meg opp i Pho paa tross av at de to störste eierne, HS og HH, var to löse kanoner paa dekk, har jeg sympatier for Merlins argumenter. Ved HS's nedsalg realiserte de tap paa investeringen noe som neppe var frivillig. HH's nedsalg, som vi begynner aa se slutten paa, skyldes ren dumhet.
Klarer HS aa "staa han av" til etter Q3 tror jeg de 10% kan skifte eiere uten kursstöy. Men til da vil kursen av Pho väre avhengg av at ANT og ANO holder seg flytende.
Siden topp 50 stadig reduserer synes det som om flere enn Merlin og meg som vurderer problematikken rundt familien Hansson's private ökonomi.
OK's haarsaare kommentarer rundt dette temaet er bare aa ta til etterretning.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 13:33 4925

Merlin

Jeg liker ikke å dra fram tidligere eksempler, men her skal du få et par eksempel for hvorfor jeg misliker din hensynsløse taktikk i aksjemarkedet, og alle årene med frenetisk haussinig og vise versa.
Fortsetter du med denne typen taktikk vil du miste all integritet selv om du bruker aldri så mye tid på å oppdatere deg innenfor helsesektoren og fremstå som mannen med god peiling på regnskap og farma.
Men det skitne spillet skinner igjennom, og de fleste gjengangerne på HO-forumet forstår dette nå, og har forstått det lenge.

Her et par ferske eksempler på din form for hersketeknikk.
Det er ikke mange som tror du driver dette spillet for å hjelpe uerfarne og små aksjonærer.
Hvorfor ikke heller ta en posisjon i PHO enn å fortsette med dette som så mange misliker?
______________________________________________________
Merlin
17.09.2018 kl 09:26

Dessverre ser det motsatt ut i NAT. Kursen er nå helt nede i 2$. Det betyr at aksjen må stige 50% for å komme tilbake til ca. 3$ som den sto i så sent som i begynnelsen av juli, da Hanssons kjøpte aksjer i NAT. Det ble en kortvarig betryggelse, der pengene renner ut i stor fart i NAT. Når må HS begynne å lempe ut Photocureaksjer for å tilfredsstille kreditorene? Med rundt 4 mill. aksjer i NAT har High Seas tapt ca. 33 mill. kr. på dette kursfallet.
Redigert 17.09.2018 kl 09:46
____________________________________________________
Merlin
17.09.2018 kl 22:37
321
NAT raser videre nedover i dag. Minus 2,76% inkl. etterbørsfall. Med fall i Photocurekursen i dag på over 7% er snart aksjegevinst 2018 netto for HS spist opp. Her går ting mot hverandre. Litt Einar Aas'sk over dette. Noen mener dette ikke har relevans for Photocurekursen. Ikke direkte, men det kan ha det indirekte, ved at kreditorene i HS kan komme til å be om realisering av Photocureaksjer, omtrent som de har tatt ut en del av oppsidepotensialet i NAT ved å forlange skraping av skip for å hoste opp kontanter.

Redigert 17.09.2018 kl 22:46
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 13:37 4916

Kortslutning focuss. Health Cap har ikke solgt seg ned. En eier som den ene dagen sier man sitter langsiktig, for så å selge en million aksjer har nok derimot dårlig råd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 13:47 4890

Merlin skrev Ja opplagt.
Legoland

--Siden topp 50 stadig reduserer synes det som om flere enn Merlin og meg som vurderer problematikken rundt familien Hansson's private ökonomi.
OK's haarsaare kommentarer rundt dette temaet er bare aa ta til etterretning--.
_______________________________________________________________

Flott å se at det er en person på HO som har sympati med Merlin, men hvilke konsekvenser får dette for deg personlig?
Kommer du til å selge deg ned eller ut med denne kunnskapen om Hansonn`s, eller håper du å utvide porteføljen med billigere aksjer.

Hvis jeg var så opptatt av Hansson`s økonomiske situasjon som enkelte later til å være, eller er ikke melet helt rent?, så hadde jeg ventet til Hansson`s hadde solgt seg ut, og kjøpt noe av denne nedfallsfrukten.

For min egen del er jeg ikke redd for HS økonomiske situasjon, og det vil overhodet ikke påvirke mine disposisjoner i selskapet, og så vidt jeg forstår heller ikke dine.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Computum
22.09.2018 kl 13:53 4879

Noe må det være som du er redd for, så angstbitersk du er til innspill som ikke passer med dine egne ideer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
22.09.2018 kl 14:40 4798

Merlin

" Som jeg har skrevet noen ganger tror jeg man i stor grad må vente til 2019 for at det skal monne, og det krever økt bruksfrekvens, samt ekspansjon for flexiscop."
Samtlige aksjonærer i PHO er klar over at kursen går på forventning, og ikke på dagens resultater. Det vi forventer av Q3, er at vi skal se en tydelig tendens.
Er det ikke det samme som du mener i Nano? Det er et selskap uten inntekter, og der inntektene er flere år frem i tid. All investering i Nano skjer på forventning. Du mener sogar at dagens kurs i Nano burde vært langt høyere, basert på din egen forventning. Hvorfor skulle det være annerledes i PHO?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Mental Mania
22.09.2018 kl 14:59 4780

Henter deler av ett innlegg som jeg skrev tidligere i denne tråden:
Mental Mania
16.08.2018 kl 10:57
1113
Merlin var bekymret for at Kjetil Horsevalley sin avgang var forbundet med ett elendig Q2
resultat og solgte seg derfor ut i forkant.
Gikk derfor glipp av en solid oppgang og håper vel nå på å komme seg inn igjen billig.
Tror han grunnet sin bekymring for HS sin situasjon også går glipp av den neste store oppturen. En blir ikke rik i aksjemarkedet av å bekymre seg for mye for alt mulig.

Da jeg skrev dette var kursen ned i kr 41 intradag.
Undres på om Merlin fortsatt prøver å advare oss om hvor skummelt det er med situasjonen i HS når kursen mest sannsynlig bikker 100 i en ikke så alt for fjern fremtid.
Kimser ikke av situasjonen i HS og den påvirkning det kan ha på kursen i det korte bildet. Dette påvirker uansett ikke størrelsen på utbyttene som vil utbetales i fremtiden.
Det er størrelsen på disse som som er av interesse for meg, og hvis det ikke er noe seriøst galt med min og flere medinvestorers kalkulatorer, så kan iallfall jeg og mine etterkommere leve økonomisk bekymringsløst i overskuelig fremtid
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 15:11 4771

Tror vi må slutte nå, de som enda ikke har gjennomskuet Merlin sine motiver bør dykke litt ekstra i hans tidligere kommentarer.
Ser en da ikke hva han er ute på er det hjelpeløst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 15:21 4759

Enig Rockpus. Kursen går på forventning i de fleste biotechselskaper. Og jeg er enig i at det bør være en tydelig tendens i Q3 for Photocure. Da kan kursen gå videre. Erik Dahl har varslet høye salgskostnader i resten av 2018. Det kan virke motsatt vei, avhengig av beløpsstørrelsen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 15:23 4757

Jeg har bedt focuss skrive litt vennligere på Nano-tråden. Men det hjelper ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
22.09.2018 kl 15:26 4748

Jeg er og har vært langsiktig i Photocure Mental Mania.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
22.09.2018 kl 15:27 4759

Merlin, mener du selv at du er omtrent like saklig i dine innlegg om Nano/PHO eller er det en bitteliten mulighet for at du er farget av en agenda ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 15:41 4740

Merlin
I dag har du skrevet utrolig mye feil, selv til deg å være.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Legoland
22.09.2018 kl 16:34 4692

OK kl 13:47,
tror vi har samme overbevisning hva Pho' fremtid angaar, men naar det er sagt er jeg til stadighet paa leting etter usikkerhetsmomenter som kan svekke min egen overbevisning i det korte bildet.
Jeg har ingen sympati for Merlin, men at störste eiers' ökonomi vil kunne ha innflytelse paa Pho-kursen frem til Q3 er jeg ogsaa sikker paa. Deretter haaper jeg det blir likegyldig for meg som Pho-aksjonär hvordan HS' ökonomi utvikler seg.
P.t. er jeg mer opptatt av hva jeg skal gjöre i PCIB siden jeg ikke var forberedt paa en rettet emisjon, men en emisjon mot en BP10-partner som tidligere annonsert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
22.09.2018 kl 17:14 4643

focuss

Sitat fra Merlin
"Jeg har bedt focuss skrive litt vennligere på Nano-tråden. Men det hjelper ikke. "

Hadde det vært en god ide at du sluttet med dine kritiske innlegg på Nano tråder, slik at vi slipper Merlin sine hevninnlegg her på PHO trådene?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Computum
22.09.2018 kl 17:46 4616

Dere må da tåle kritiske innlegg både på NANO og PHO-tråder! Hva er det som plager dere? Er dere redd for at dere har satset på en aksje som kan snakkes ned med noen kritiske innlegg? Skjerp dere.

"Forumet på Hegnar.no er i hovedsak et forum for meningsytringer og diskusjoner rundt økonomiske emner og problemstillinger."
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
HYPERgris
22.09.2018 kl 18:28 4581

Skal være kritisk jeg også: photocure tar kun i underkant av 50% markedsandel. 40% tar WLC fordi top 20 selger for øyeblikket samt HS eier aksjer i NAO og NAT! De siste 10% opphever å eksistere, totalmarkedet i fremtiden vil kun bestå av 90%.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 18:36 4583

He-he ;-{))
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 19:16 4523

Rockpus
Jeg mener at jeg ikke skriver uvennlig på Nano tråden, men blir hele tiden møtt med spydigheter sjikane og frekkheter. Noen ganger selv uten at jeg har skrevet noe som helst. Ellers så kommer de med frekkheter på autopilot uten tilsynelatende engang synes å ha lest hva jeg har skrevet. På nano tråden synes de å definere alt som ikke er haussing som uvennlig baissing. Merlin har indirekte erkjent at hans skriverier på PHO tråden er ment for å forsøke å senke kursen. Grunnmuren PHO huset står på er bunnsolid og endres ikke av Merlins baisse forsøk. I dag har han forøvrig kommet med en stygg løgn for å skremme PHO investorer.

For min del må Merlin skrive akkurat hva han vil for meg på PHO tråden. Dersom det fører til at noen selger på feil grunnlag så blir han neppe mer populær av det. Hvis det hjelper Merlin så kan jeg gjerne avslutte eventuelle innlegg på Nano tråden med :

Vennlig hilsen Focuss.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 19:44 4492

Merlins innlegg tidligere i dag om at HS presset kursen ned i 21,50 er bare tull for ikke å kalle det rett ut løgn.

Det var ikke HS som sendte PHO kursen til bunns men HH. Når HH salget startet så sluttet HS salget. HH overtok nedsalget når kursen var på tretti tallet og solgte helt ned til 22 før de tok til vettet og ga seg selv mer tid. Jeg tror ikke HS solgte en aksje etter at HH begynte det salget som de som fulgte med fusjonsprosessen til HH visste måtte komme. Med HH som nest største aksjonær på den tiden så er det klart HS fulgte interessert med på det.Etter at HH startet nedsalget så kjøpte derimot HS 25000 aksjer.
Jeg fulgte veldig nøye med på den tiden for jeg hadde PHO på blokka fra fase 3 studiet kom. Kan ikke huske at Merlin var aktiv i PHO på den tiden. Det var det forøvrig veldig mange som ikke var.

Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 19:53 4475

Ellers så kommer Merlin med en av sine mange arrogante frekkheter lenger opp i tåden ved å mene at jeg kortslutter. Det skyldes åpenbart at Merlin ikke skjønner betydningen av hva han selv skriver.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 20:08 4452

På Nano tråden så er det forøvrig mye kaos om dagen. Studenten forsøker å etablere en diktators rolle med å forsøke å diktere andre nano folk
hva de skal mene og til og med hvem de bør være enig med og hvem de ikke bør være enig med og hvem som skal sjikaneres. Så har denne figuren gjort noe fornuftig. Han har meldt Merlin til admin for uvettig haussing. Når Merlin rådet folk til å selge hus og bil for å kjøpe Nano aksjer synes han som svinger pisken at det gikk for langt. Og det har han jo rett i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 20:15 4444

Jeg tror HS med Herbjørn i spissen ble hvisket noen ord i øret av broder Vidar, og at hovedgrunnen til inngangen i sin tid skyldtes en lovende Cevira fase IIb,og når Cevira viste seg å ikke slå til,så ble kanskje HS-gutta litt kjølig til PHO aksjen, og når HH foretok en fusjon hvor statuttene ikke lenger tillot investering i typen PHO-selskaper, så var kanskje veien ikke så lang for HS til å komme HH i forkjøpet og dumpet derfor et lass med aksjer.
Dette var bare en teori uten at jeg husker tidspunktene for de forskjellige begivenhetene, og om de stemmer med virkeligheten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
22.09.2018 kl 20:25 4432

OK
Mye mulig det. Det var jo store forventninger til Cevira helt til det ikke var det lenger. Denne stadig dypere due dilligence prosessen som endte uten avtale kom som en veldig stor skuffelse i markedet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Interessert
22.09.2018 kl 20:51 4397

Cevira kan ikke være død. Lokal behandling av pre-maligne celleforandringer kan konkurrere mot systemiske behandlinger som kanskje kan komme på markedet og dagens behandling: Amputering av livmorhalsen. Forstår virkelig ikke hvorfor dette ikke er bragt videre. Man frykter nok fremtidige vaksiner, men enkel, lokal, sikker og effektiv behandling er bedre. Cevira bør videreføres, så langt jeg har forståelse for dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
22.09.2018 kl 20:54 4393

Computum:

"Dere må da tåle kritiske innlegg både på NANO og PHO-tråder!"

Kritiske innlegg er både nyttig og bra for oss alle. Det jeg hadde håpet å unngå var åpenbare forsøk på manipulasjon. Merlin har vel gjort det ganske så tydelig at hans motivasjon er en slags hevn over focuss sine innlegg på Nano tråder. Det er forresten flere Nano aksjonærer som bærer preg av angst som følge av at de mener at PHO "stjeler" aksjonærer fra Nano..
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare