Corona — Vi har som nasjon ikke råd til dette lenger enn 2 uker

Slettet bruker
NEDTUR 14.03.2020 kl 22:58 4029

Følgene av en «shutdown» av landet vårt slik regjeringen gjør nå vil skape store konsekvenser for mange bedrifter, arbeidsplasser og boligmarkedet om vi holder på lenger enn 2 uker. Med en kollaps i oljeprisen vil ikke dette hjelpe særlig på eller. På et eller annet tidspunkt må landet tilbake til det vanlig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Gjøken
24.03.2020 kl 16:31 1771

Der var den første måneden med "shutdown" sikret. Kan fort bli lengre også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2020 kl 11:28 2360

https://twitter.com/faisalislam/status/1238882902580092935

Har sett litt på denne kurven. Rød linje er en variant av det britene holder på med, de isolerer bare de som er syke, og håper det hele er over til april-mai.

Norge er enten Grønn eller Blå, avhengig av når vi slutter med isolering. Slutter vi i april er vi blå linje, som betyr at vi vil få en ny epedemi til høsten.

Er vi grønn linje så betyr det sosial isolasjon til august.

Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 16:48 2634

Kommer dette til å vare flere måneder. Kan jeg garantere deg 20-30% arbeidsledighet. Boligkrakk på 30-40%.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 15:24 2744

Dette kommer garantert til å ta måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 14:06 2867

Jeg ofrer ingen, jeg og mine nærmeste følger rådene som er kommet ut, gjør du?. Jeg diskuterer, er det ikke lov? På et eller annet tidspunkt må ting normaliseres, hva mener du? Det er uansett ikke meg og deg som avgjør hva som skjer, men det må da for pokker være lov å diskutere dette?
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
ziggy068
15.03.2020 kl 12:12 3040

seriøst? Med 1200 intensivplasser, og et potensielt behov på 20 000 til 100 000 om det får spre seg fritt.Do the math. å stenge landet blir en liten kostnad. Hvor mang av dine kjære er du villig til å ofre? hvor mange kommer til å dø av andre sykdommer pga sykehus som har sprengt kapasitet?15000 - 20000 smitte i Italia fikk helsevesenet det til å bli fullstendig overbelastet. Hva tenker du da? la viruset så sin gang? 40 - 70 % av befolkningen smitte 3 % dødelighet , bye bye 105 tusen nordmenn,pluss like mange som har lungeskader etter sykdommen. da er ikke alle andre dødsfall iregnet som følge av overbelastet helsevesen. det vil da være behov for 175 000 intensivplasser med 70% smitte, dette i løpet av 1-2 år. hva koster mest tror du ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 10:18 3194

Norge vil ikke være stengt i måneder - det kan dere være trygge på.

Dette er kun snakk om uker. Myndighetene følger utviklingen nøye for å se om tiltakene virker. Og man vil selvsagt sammenligne dette med andre land som ikke har stengt på samme måte.

Se feks på Italia. Der stiger smittetallene til nye høyder hver eneste dager, fra 1.200 en dag til over 3.400 nye tilfeller i går - SELVOM hele landet har vært stengt en stund. Men så kan ikke Italia sammenlignes med Norge. Italia stengte landet på et senere tidspunkt i smittefasen, dvs etter at problemene hadde vokst seg langt større enn her og kommet fullstendig ut av kontroll. Norge stengte ned da vi bare hadde noen hundre tilfeller.

Uansett vil Norge og andre land bli nødt til å gradvis åpne opp igjen i ukene fremover. Husk at smittespredning er uunngåelig og at nedstenging i hovedsak handler om å bremse ned noe som likevel kommer. Tiltaket har som formål å spre smitten over tid slik at ikke alle blir smittet samtidig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 09:58 3249

Om 2 uker er det ikke lenge til påske, så det varer nok til over påske iaf. Så Tirsdag 14 april tipper jeg man vil vurdere å åpne opp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 09:21 3345

Så fort økonomien snur opp er oportunistene på plass igjen.
Du bør håpe på en kraftig resesjon skal disse bli vasket ut også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 09:14 3374

Det er den økonomiske og politiske modellen vi slavisk følger som fører til dette. Selv i krisetilstander plasseres penger der det gir mest avkastning. Da havner pengene oppover i systemet slik det pleier. Velgergruppe og andre interesser spiller selvsagt også en rolle.

Man kan si Donald Trump skal vinne valget og handler deretter. Men folk fleste er også en svært viktig del av landets arbeidskraft. Erna og regjeringen tenker at NAV(som amerikanere ikke er så bortskjemt med) får ta seg av de som går dukken her i Norge. Pengene hun har bevilget skal gå til økonomisk solide bedrifter. Ikke være redningen for de som var svake i utgangspunktet. De skal vaskes ut av systemet slik den økonomiske syklusen stort sett sørger for.

En ny runde med utvask er i emning. Halve kortstokken deles ut på ny. Den økonomiske modellen med jevn økonomisk vekst kan om en stund atter en gang sette kursen mot nye høyder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Sjøbris
15.03.2020 kl 08:20 3479

Miljøhysteriet "MDG" osv var basert på en økonomi i vekst, med høyt tempo og stor omsetning. De skulle jo bruke overskuddet på tiltak i hele verden. Det blir nok ikke helt sånn lengre, hvis dette vi ser i markedene nå for fortsette over tid, så vil det ikke være stort igjen. Folk mister jobbene sine, man slutter og bruke penger i frykt for hva man kan trenge dem til senere osv. Syns dette ser mer og mer ut som en kommende resesjon. Kanskje vi blir kvitt disse miljøradikalerne, og tar litt mer ansvar selv neste runde opp.

Krysser fingrene for at dette blåser fort over.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 06:55 3633

Og det er merkelig stille fra klimahysterikerne...så rart!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 04:57 3696

Der eneste de har hostet opp er at arbeidsgiver får redusert sin lønnsplikt fra 15 til 2 dager, slik at de rammede kommer i klemma med en gang, bedrifter blir OPPFORDRET til å kaste folk på gata. Også kan de kaste deg ut for 60% om de vil det; du selv må børe alle tap du blir påført. Det er INGEN tiltak for å skjerme de som går tapt av sine inntekter. Flyselskaper blir imøtekommet noe, og that´s it.
Helt utrolig at de lar vanlige folk IGJEN betale hele regningen for å spekke eliten. Det er utilgivelig og direkte uetisk. Erna kan dra til helvete med sin politikk. Det eneste andre er en GENERELL rentenedsettelse, overhodet ikke målrettet og det gagner primært eliten og spekulanter, og finansverden. helt utilgivelig å ikke nyansere her.
Jeg blir kvalm av en så ensidig og lite nyansert politikk i krisetider. Nesten fascistisk.
Er ikke sosiopatene/ psykopatene i Russland, nord Korea og USA nok?
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 03:59 3743

Fra USA:
According to House Appropriations Committee Democrats, the legislation:

Requires private health plans to cover coronavirus testing at no cost, and allocates $1 billion for testing for uninsured Americans
Ensures employers with fewer than 500 employees and government employers offer two weeks of paid sick leave. The provision expires at the end of the year
Requires those same kinds of employers to provide up to 3 months of paid family and medical leave for people forced to quarantine due to the virus or care for children or family members because of the outbreak
Offers payroll tax credits for employers providing those leave benefits
Puts $1 billion into emergency state grants for providing unemployment insurance benefits. It includes $500 million for staffing and logistical costs for states, with an additional $500 million reserved for states that see a 10% increase in unemployment
Puts $500 million into food assistance for low-income pregnant women and mothers with young children, $400 million into local food banks and $250 million into a senior nutrition program
Suspends the Supplemental Nutrition Assistance Program work requirements for the duration of the crisis

Så her går sosiopaten inn for tiltak som gagner folk flest.
Det gjør Erna til en mye verre politiker en Trump. Den konklusjonen er rett og slett pinlig...Erna 100 ganger verre enn Trump. At jeg kommer til den erkjennelsen hadde jeg aldri trodd. Jeg hater Trump, men her er Erna bare helt håpløst. Trodde aldri at NOEN norsk politiker ville være verre enn Trump. Jeg må revurdere; Erna verdens verste politiker!
I Norge har vi unike muligheter til å få bukt med dette fanskapet, og så hoster regjeringen uten noe særlig kritikk fra andre opp tiltak som beriker de rike, og som mangler målrettethet 200%. Ingen andre land i hele verden bruker anledningen til massive overføringer til de som ikke trenger det, og som har beriket seg voldsomt på fellesskapets bekostning, og så er alt hun klarer å hoste opp enda en runde med p fylle på kassene til de som har tømt den.
Dette er den største politiske skandalen noensinne. Norske politikere er jo fullstendig overgitt omtale i medier; De er jo store drittsekker alle sammen!
Så forbannet jeg er; så kynisk, så selvsentrert og målløs. jeg har ikke ord. Rett og slett kvalmende og uten etikk. Nå har de ødelagt den siste lille resten av tillit.
Politikerforrakten for norske politikere er nå 10000%. Hva en gjeng med udugelige nikkedokker.
De burde fengsles hele gjengen. Uansvarlige egoister som bare hører på de feile folka hele tiden, og som kun er opptatt av meningsmålinger.
Konsekvenser for folk flest er helt uinteressante. Bare jeg tilfredstiller eliten!
Erna er den verste politiker Norge noensinne har hatt uansett tilhørighet. Alle andre idag er også fullstendig verdiløse.Det politiske nivået er det laveste noensinne, og de håndterer denne krisen under Kelvin sin absolutte nullpunkt. Hva en gjeng.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 23:23 3894

Flotte tiltak mot gutteklubben er regjeringens oppskrift. De store gutta blir neste oppfordret til å kaste folk på gata. 15 dagers regel er erstattet med en 2 dagers regel. Renta er satt ned, noe som kommer især gribbene til gode. Målrettet differensiering slik at de som trenger det er fraværende.Mer av det gamle: Samtlige finanssider kjemper en knallhardt kamp for å NOK EN GANG forsyne seg grovt fra felleskassa, etter de har tømt sine egne kasser og delt ut alt til seg selv.
De store i næringslivet skriker etter flere gaver, mens arbeidstakere, timebetalte, små bedrifter, enkelmansforetsk, hele kultursektoren osv. betaler regningen for NOK et gilde. Forferdelig politikk. Unødvendige liv går snart tapt grunnet drakoniske nedskjæringer på helsesiden over mange år.
Vi er fortsatt best i klassen, men det er på tross av en total ukyndig regjering. Ikke at jeg tror de andre er noe bedre; ALLE partiet har over lang tid drevet rovdrift på folk flest, og nå legges det inn et ekstra gir for å overføre mest mulig til de som IKKE trenger og IKKE vil bidra selv, selvom de har tømt selskaper og overført penger til sine egne konti.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 23:17 3940

Fortsetter dagens tiltak i to måneder, så har vi ingen normal selskap å komme tilbake til......
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 23:09 3968

2 måneder? Glem det! Folk vil komme til å være ute i gatene å protestere før det. Folk vil tilbake på jobb. Snart går frykten for denne influensaen over til desperasjon over egen inntekt og fremtid. De fleste gir f i en influensa. Men bolig, jobb og gjeld må beskyttes!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 23:09 3980

På et eller annet tidspunkt må ting normaliseres. Vi stengte ikke ned landet i 2019 da folk hadde influensa, bronkitt og lungebetennelse. Folk døde da også. Skal landet være stengt til alt er over har vi ikke mye samfunn å komme tilbake til: https://www.document.no/2020/03/14/na-tipper-det-over/
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Gjøken
14.03.2020 kl 23:05 4003

2 uker? Om ting er normalisert innen 2 måneder er vi særs heldige.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare